Vissza a tartalomjegyzékhez

Horváth Gábor
Közveszélyes sofőr

Nem hivatalos információk szerint a május végén, a 6-os úton történt tragikus baleset (egy Suzuki és egy VW Golf rohant egymásba) okozója a Golf sofőrje volt, aki ittas állapotban ijesztgette a szembejövőket. Ez a karambol hét áldozatot követelt, de nem ez az egyetlen eset mostanában, ahol a baleseti szakértők még vizsgálják: mi és miért történt valójában.

A májusi tragédiában árván maradt gyerekeket nem régen engedték haza a kórházból az apai nagymama ideiglenes gyámsága alá. Németh Lajos, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense közölte, hogy a rendőrség képviselői még nem tudnak pontos felvilágosítást adni a baleset okairól, mert az utolsó szakértői vélemény nem érkezett meg, és bírósági végzés sincs ez ügyben. Nem hivatalos forrás szerint a baleset okozója a kék színű VW Golf típusú gépjármű volt azzal, hogy ittasan, az út menetirány szerinti bal sávját is használva, ijesztgette a szembejövő forgalmat. A másik súlyos, az M0-ás úton történt, hat emberéletet követelő baleset kapcsán is várják a szakvéleményt, hogy ténylegesen mi okozhatta a tragédiát, ezért nem lehet végleges tényállást megállapítani. Kemenes Miklós ezredes, a BRFK Balesetmegelőzési Osztályának vezetője szerint a balesetek egy részét a motorizáció erőteljes fejlődésére lehet visszavezetni, de az emberi tényezőt sem lehet kihagyni. Az autóvezetők sokszor figyelmetlenek, nem tartják be a közlekedési szabályokat, egymásra nem gondolva, egymás segítése nélkül vezetik gépjárműveiket. Az új és jó minőségű autóval rendelkezők abban reménykednek, hogy a modern technika (légzsák, ütközést elnyelő karosszéria stb.) majd megoltalmazza őket. A busszal, teherautóval, kamionnal közlekedők a nagyságukban bíznak. Néhányan túlértékelt önbizalommal, szinte öntelten vezetnek. Azoknál a legrosszabb a helyzet, akik apuka autóját megkapva „vagánykodnak” a társaik előtt. Legtöbbször ezeket éri utol a baj, ezek az úgynevezett disco-balesetek.
Az utak állapotától is sok minden függ. Az M0-ás kérdése is figyelemre méltó: keskeny, szűk, és a nagy sebesség miatt balesetveszélyes. Ezen az autóúton 2000 augusztusáig annyi az áldozat, mint 1999-ben egész évben. A kormány elkövetkező tíz évre szóló fejlesztési programjában nincs is benn az M0-ás út biztonságossá tétele, pedig erre a Nemzeti Autópálya Rt. is tett javaslatot. A többi egyszámjegyű fő közlekedési úton sem sokkal jobb a helyzet. A fejlesztéshez pedig nincs pénz, még az útkarbantartásra, útfelújításra sem.