Vissza a tartalomjegyzékhez

Somorjai László
Besurranó fuvar

Az embercsempészet a legfelháborítóbb bűnök közé tartozik az Európai Unióban, különösen azóta, hogy pár héttel ezelőtt egy, a La Manche-csatornán átkelő kamionban 58 kínai bevándorló meghalt a nyomorúságos körülmények miatt. Az EU az elkövetkező hónapokban fokozni kívánja a harcot az illegális bevándorlással szemben. Egy nemzetközi árufuvarozó, Nagy Péter tapasztalatai szerint a migránsok száma a koszovói NATO-bombázások után nőtt meg, és olyan albán menekültekkel gyarapodott, akiknek többsége titokban jut fel a mit sem sejtő sofőrök kamionjaiba.

- Az ön kamionjai rendszeresen közlekednek Nagy-Britannia és a kontinens között. Mik az illegális kivándorlással kapcsolatos tapasztalatai?
- Az a benyomásunk, hogy az egész menekültjelenség a NATO jugoszláviai bombázásának kezdetével futott fel. Általános az a vélemény a fuvarozók között, hogy a menekültek inkább koszovói albánok, mint kínaiak. Igaz, sokszor csak annyit lehet látni belőlük, hogy füstös képű, alacsony, vékony és vézna emberek, akiknek nem elég jó Belgiumban, sem Németországban, hanem mindenképpen Angliába akarnak jutni.
- Miért pont oda?
- Azt hallottam, hogy ott jobb szociális ellátásban részesülnek, kapnak segélyt, és emberi hangon beszélnek velük. Az angol gentleman olyan, hogy még az „önmagát becsempésző” illegális bevándorlót is, aki esetleg már három hete nem fürdött, „Sir”-nek szólítja.
- Hogyan történnek ezek az illegális utazások?
-  A menekültek ismerik már azokat a parkolókat, ahol az Anglia felé tartó kamionok nagy valószínűséggel megállnak. Doverbe kétfelől lehet eljutni: vagy a francia Calais-ben, vagy pedig a belga Zeebrugge-ban száll kompra az ember, és addig Belgiumon keresztül vezet a legforgalmasabb út. A nemzetközi szabályozások szerint a kamionosoknak rendszeresen pihenőt is kell tartaniuk, négy és fél óra menetidő után minimum 45 percet, majd újabb négy és fél óra után tizenegy óra kényszerpihenőt. Ennek betartását egy beépített műszer, a tahográf rögzíti. A fenti időbeosztás miatt a legtöbbször úgy jön ki a lépés, hogy a gépkocsiknak Belgiumban kell hoszszabb időre megállniuk. Azok a menekültek, akikkel rendszeresen találkozunk, öt-tíz fős csoportokba tömörülnek. Van egy figyelő emberük, akinek a segítségével az éjszaka leple alatt, amíg a vezető alszik, felmásznak a kamionokra. Elvágják a vámzárzsinórt, felhajtják a ponyvát, és az áru mennyiségétől függően ketten-hárman vagy akár tízen is beszállnak, az utolsó visszacsukja az oldalajtót, visszaponyváz, beledug egy drótot a ponyvazsinórba, és úgy összepréseli, hogy nem lehet látni az illetéktelen beavatkozást. A plomba tehát ép, mert a vámzárzsinór lett elvágva. Egy másik módszer, hogy ne lehessen észrevenni őket, hogy a kamion tetejére másznak fel, ott a ponyvát késsel kivágják, és onnan ereszkednek le. Kapásból el tudnám sorolni azokat a benzinkutakat, ahol ezek a csoportok „fuvarra” várakoznak. Ha a hatóságok akarnák, már régen össze tudták volna szedni őket.
- Mi történik akkor, ha a sofőr nem veszi észre a potyautasokat?
- Két eset lehetséges. Ha „jó irányba” megy, akár Calais, akár Zeebrugge irányába, a menetidő kevesebb, mint két óra. Ha azonban mondjuk Koblenz fele veszi az útját, akkor a harmadik órától kezdve ezeknek a potyautasoknak kezük-lábuk remeg a félelemtől, mert nem tudják, hova kerülnek. Ha lassít az autó, már ugranának is le. Ha rájuk jön a szükség, a dolgukat is ott végzik el, kicsit-nagyot egyaránt, iszonyú bűz keletkezik. A hosszú út során belülről leszedik a deszkát, és lehet, hogy Koblenznél, a piros lámpánál szétvágják a ponyvát, majd kereket oldanak. Ilyenkor futnak, amerre látnak, már semmi nem érdekli őket. A másik eset, hogy eljutnak a kikötőig, és ha ott sem buknak le, akkor átérnek Doverba.
- Beengedik-e őket Angliába?
- Szerintem már Belgiumban is jogtalanul tartózkodnak. Egyszer nekem is volt egy potyautasom, azonban még Calais-ban felfedeztük. A kikötőben aludtam meg, és reggel az autó alvázán egy sötét foltot vettem észre. Megbökdöstem a pajszerral, felnyögött. A társam szólt a kikötői rendőrségnek, és egy kis termetű embert szedtek ki az alvázból. A franciák beültették a kocsiba, kivitték a bejárathoz, és szabadon elengedték.
- Mi van akkor, ha eljut Doverig?
- Még itt is kockáztat, mert ha az angol vámos észreveszi, akkor visszafordítja őket. Az angoloknál általában Doverban van a vámkezelés. Egy dokkban kell várakozni addig, amíg megérkezik az angol vámos, megnézi, ép-e a plomba stb., de ha a potyautas nem bírja a gyűrődést, jelt ad magáról, akkor könnyen lebukhat. Egyszer megtörtént, hogy valakinek az autójáról csurgott le a vizelet. A vámos megkérdezte, mit szállít, és kiderült, hogy vasat. Akkor még nem büntettek meg senkit, most azonban egy újabb rendelet lépett érvénybe, és a sofőrnek 1000 font bírságot kell fizetnie minden illegálisan bevándorolt személy után. Ez több mint 400 ezer forint. Nagyon szigorúan veszik, és ez az új törvény olyan feladatot hárít a gépkocsi vezetőjére, ami normális esetben nem az övé, hiszen ő nem határőrizeti szerv.