Szodoma nevét máig is az erkölcsi romlás szinonimájaként szoktuk emlegetni. A
Mózes első könyvében olvasható történet szerint a város lakói fényűző életük
napjait szexuális kicsapongással töltötték, még az idegeneknek kijáró
vendégbarátságot sem tartották tiszteletben. Isten ezért nemcsak magát a várost,
hanem egész környékét is tűzesővel elpusztította. Az egykor virágzó települések
helyén ma kietlen kősivatag és az élettelen Holt-tenger található. Ám a kérdés ma
is izgalomban tartja a tudósokat: fellelhetők-e Szodoma és a négy másik „bűnös
város” romjai, s ha igen, hol kell keresni őket?
Kattintson a képre
Szodoma és Gomora sorsa már a bibliai időkben példabeszéddé vált. A kanaániták
által lakott városok bűnét Ezékiel próféta így összegezte egy Jeruzsálemnek
szánt figyelmeztető próféciájában: „Íme, ez volt a vétke Szodomának, a te
húgodnak: kevélység, eledel bősége és gondtalan békesség volt nála és
leányainál, de a szűkölködőnek és szegénynek kezét nem fogta meg.” (16,49) A
korabeli szinten luxuséletmódban élő kanaánita férfilakosság előszeretettel
hódolt a homoszexualitásnak, amit nemcsak hogy nem titkoltak, de még büszkélkedtek is
vele: „Vétkeiket Szodoma módjára hirdetik, nem titkolják. Jaj, nekik, mert maguknak
okoznak bajt!” - írta Ézsaiás (3,9). De az újszövetségi próféták sem hagynak
kétséget afelől, hogy mi volt Isten véleménye a szodomaiakról: „Elhamvasztotta és
pusztulásra ítélte Szodoma és Gomora városát, intő példaként azoknak, akik
istentelenül élnek” - olvassuk Péter apostol második levelében (2,6). Júdás
apostol szerint a szodomabeliek paráznaságuk követkeményeként a kárhozat tüzén
égnek: „Ugyanígy Szodoma és Gomora, meg a körülöttük levő városok, amelyek
ezekhez hasonló módon paráználkodtak, és idegen test utáni kívánság hajtotta
őket, például szolgálnak, amikor az örök tűz büntetését szenvedik.” Jézus
szerint azonban az örök ítéletkor még nekik is könnyebb dolguk lesz azoknál, akik
nem fogadják be az evangéliumot: „Bizony, mondom néktek: elviselhetőbb sorsa lesz
Szodoma és Gomora földjének az ítélet napján, mint annak a városnak.” (Máté
evangéliuma 10,15)
Jelkép vagy valóság?
Szodoma és Gomora nevével elsőként Ábrahám és Lót történetében találkozhatunk,
korántsem csupán szimbolikus értelemben. Mikor Ábrahám visszatért Egyiptomból -
ahová a Kanaánban kitört éhség miatt menekült - elváltak útjai Lóttól,
unokaöcscsétől, akit még Urból hozott magával. (A történeti háttérhez lásd.
Ábrahám nyomában című cikkünket, Hetek 1999. szeptember 25.) Ábrahám szabad
választást engedett rokonának, hogy ott telepedjék le, ahol neki tetszik. A „szeme
után járó” Lót természetesen a gazdag és termékeny Jordán-völgyet választotta
a Negev pusztasága vagy a Júdeai dombság helyett: „Felemelte azért Lót az ő
szemeit, és látta, hogy a Jordán egész melléke bővizű föld; mert minekelőtte
elvesztette volna az Úr Szodomát és Gomorát mind Cóárig olyan volt az, mint az Úr
kertje, mint Egyiptom földje.” (Mózes első könyve 13,10) Ez a mondat arra utal, hogy
a korai bronzkorban, vagyis ötezer évvel ezelőtt ez a környék még egészen másképp
nézett ki mint manapság: vize bőséges, talaja termékeny, klímája kellemes lehetett,
ami egyaránt kedvezett az állattenyésztésnek és a mezőgazdaságnak.
A Jordán völgyében húzódó települések közül ötöt említ meg név szerint a
Biblia: Szodomát, Gomorát, Admát, Cebóimot és Belát (más néven Cóárt). Ezek a
kanaáni városok Ábrahám idejében (a bibliai időszámítás szerint i. e. 2200
körül) babilóni uralom alatt álltak, amint az a Bibliában feljegyzett első háború
történetéből kiderül: „Történt pedig Amráfelnak, Sineár királyának,
Arjóknak, Ellászár királyának, Kedorláómernak, Élám királyának és Tidálnak,
Góim királyának az idejében, hogy ezek háborút indítottak Bera, Szodoma királya,
Birsa, Gomora királya, Sináb, Admá királya, Seméber, Cebóim királya és Bela, azaz
Cóár királya ellen. Mindezek a Sziddim-völgyben egyesültek, ahol most a Sós-tenger
van. Tizenkét évig szolgálták Kedorláómert, de a tizenharmadik esztendőben
fellázadtak.” C. H. Gordon Az Ószövetség világa (New York, 1958) című könyvében
„a Biblia legtöbb fejtörést okozó történeti kérdésének” nevezte a Teremtés
könyvének imént idézett 14. fejezetét. Ez az elbeszélés többek között azért
egyedülálló a pátriárkákról szóló többi elbeszélés között, mert az
események itt világtörténelmi keretbe ágyazva jelennek meg. Négy szövetséges
király rátör Szodomára és négy másik várossal egyetemben lerombolja, lakosságát
pedig - köztük Ábrahám unokaöccsét, Lótot - javaikkal együtt fogságba
hurcolja. Ábrahám erre összegyűjti seregét, 318 harcedzett férfit, üldözőbe veszi
a négy királyt, megveri őket és kiszabadítja Lótot.
A Sziddim-völgyében (a mai Holt-tenger helyén) található kananeus városokat
megtámadó ad hoc szövetség tagjait ugyan nem tudjuk a Biblián kívüli forrásokból
azonosítani, de egyes királynevek beilleszthetők a kor valóságába. Amráfelt
bizonyos szerzők azonosnak vélik Hammurappival, az óbabilóni korszak híres
uralkodójával, akinek törvénygyűjteménye fennmaradt - de ez az azonosítás
egyelőre sem nyelvészetileg, sem történetileg nem tekinthető bizonyítottnak.
Kedorláomer elámi név (előtagja a királynevekben gyakori Kudur/Kutur szó); az Arjók
név Arrijuk illetve Arriwuk alakban gyakori a Mariban és Nuziban talált ékírásos
szövegekben; Amráfel eredete kevéssé világos; a Tidal ellenben egyértelműen a
hettita Tudhalija királynév megfelelője.
A megmentett városok lakói azonban tovább folytatták bűnös életmódjukat. Hiába
alkudozott Ábrahám Istennel az érdekükben, az Úr két küldöttje útján
személyesen győződhetett meg a helyzet menthetetlen voltáról. Egyedül Lót,
felesége és két lánya tudott megmenekülni a pusztulás elől: „És bocsátott az
Úr Szodomára és Gomorára kénköves és tüzes esőt az Úrtól az égből. És
elsüllyesztette ama városokat, és azt az egész vidéket, és a városok minden
lakosait, és a föld növényeit is.” (Mózes első könyve 19,24-25) A Károli
Gáspár-féle fordításban szereplő „elsüllyesztette” nem egészen pontosan fedi a
háfach héber ige jelentését, amelyet a „feldúl, elpusztít, fenekestül
felforgat” szavakkal adhatunk vissza. Az öt bűnös város „egy pillanat alatt
elpusztult, kezét sem mozdíthatta benne senki” - olvassuk Jeremiás siralmaiban
(4,6). Az egykor virágzó völgy helyén „az egész föld kiégett, csupa kénkő és
só, nem lehet bevetni, nem kel ki és nem nő rajta egy árva fűszál sem” (Mózes
ötödik könyve 29,22).
Az eblai táblák rejtélye
Olasz régészek 1964-ben kezdték meg az észak-szíriai Tel Mardíh település
közelében annak a halomnak feltárását, amely alatt az ókori Ebla városát
sejtették. Paolo Matthiae és társai választása szerencsésnek bizonyult: a négy
évvel később napvilágra került, majd 1974-ben Giovanni Pettinato által megfejtett
ékírásos táblák igazolták, hogy a feltárt település valóban Ebla. Az itt talált
agyagtáblák jelentőségét a bibliai régészet szempontjából az adta, hogy azok
nagyjából Ábrahám korában keletkeztek, sémi nyelven íródtak, ráadásul több
Bibliában szereplő név is megtalálható bennük. Pettinato állítása szerint az
egyik táblán megtalálta mind az öt bűnös város: Szodoma, Gomora, Adma, Cebóim és
Bela (másnéven Cóár) nevét. A neves bibliakutató, Freedman professzor pedig úgy
nyilatkozott, hogy mind az öt név egy táblán szerepel, ugyanabban a sorrendben,
amelyben a Teremtés könyvének fentebb idézett fejezete is említi őket. 1978-ban a
brit Királyi Geológiai Társaság nyilvános ülésén Pettinato azt is közölte, hogy
ezeket a városokat a táblán különböző, Eblából küldött áruküldemények
rendeltetési helyeként említik, és hogy az egyik város mellett szerepel királyának
neve is, amely azonos a Bibliában szereplő királynévvel - csakhogy azt nem
közölte, melyikről is van szó. Később kijelentette, hogy a király neve Bi-ir-sa; ez
a Teremtés könyvében Gomora királyának felel meg (Birsa). Ám Pettinato hamarosan
rájött, hogy a tábláról ismert Birsa nem Gomora, hanem Adma uralkodója volt.
További nehézséget jelentett annak a híre, hogy az Admaként és Cebóimként
azonosított nevek egyáltalán nem ugyanazon a táblán szerepeltek, mint amelyek
Szodomát és Gomorát említették. Az eblai írás sajátosságainak egyre jobb
megismerésével az is felmerült, hogy e neveket esetleg egészen másként kell olvasni,
illetve másutt kell keresnünk őket. Az ékírásos szövegben szereplő Si-da-mu
(ejtsd: Szidamu) ugyan lehetne Szodoma megfelelője, de - amint Vargyas Péter
megállapítja - inkább Észak-Szíriában kell keresnünk a helyét. Pettinato az
ékírásos i-ma-ar (ejtsd: Imár) helynévben vélte felismerni Gomora nevét. Első
pillantásra ez furcsának tűnhet, de tudnunk kell, hogy Gomora héber neve ’Amóráh,
ahol a szókezdő torokhangot csak a Biblia görög fordítása nyomán írták át g
hanggal az európai nyelvekben. Ez az Imár azonban megint csak nem az elpusztult
Holt-tengeri várost, hanem az i. e. II. évezredből jól ismert észak-szíriai Emart
jelenti, amelyet egyébként Eblával egyidőben francia régészek tártak fel. Az eblai
táblák e negatív eredmények ellenére nagy izgalmat váltottak ki, és egyre többen
sürgették Szodoma feltárását.
Delta tengeralattjáró: megtalálta Szodomát?
Romvárosok a Holt-tenger partján
Jordániában, a Holt-tenger délkeleti partján 1975 és 1983 között egy sor ókori
települést tártak fel a Walter Rast és Thomas Schaub amerikai régészek által
vezetett kutatócsoportok. A városok a korai bronzkorban, durván i. e. 3500 és 2200
között voltak lakottak, majd az időszak végén valamennyien tűzben hamvadtak el. Az
első öt ásatási idényben a jordániai Bab edh-Dhra és Numeira települések mellett
végeztek kutatásokat. Az előbbi települést már W. F. Albright is átvizsgálta
1924-ben; Paul Lapp pedig 1965-67-ig ásott a területen, először azonosítva a város
kőfallal körülvett területét és a temetőt, amelyről később még lesz szó. A
90-es években Rast és Schaub további 30 romtelepülést tárt fel a térségben,
köztük Numeirát, amelyet valaha szintén fal övezett. Ezen kívül Bab edh-Dhrában
feltárták a nyugati védőfalat, amely több mint 10 méter vastagságú volt, de
magasságát az erózió miatt ma már lehetetlen megbecsülni. A város délnyugati
oldalán találták meg a kultikus központ maradványait egy félkör alakú kőoltárral
és egy négyszögletes, három oszlop által támasztott templomépülettel. (Hasonló
templomokat tártak fel a kanaániták által lakott korai bronzkori Megiddo, Yarmuth és
Arad településeken is.) A kutatók három további települést tártak fel Szafi, Feifa
és Khanazir térségében, a Holt-tengertől délre. A Holt-tenger délkeleti
fennsíkján feltárt települések közül legérdekesebb az a három temető, amelyet a
legszkeptikusabb régészek is „a Közel-Keleten eddig feltárt legnagyobb temetők”
közé sorolnak. Paul Lapp becslése szerint egyenként 500 ezerre tehető az itt
eltemetett halottak száma - ami még akkor is hihetetlenül nagy szám, ha Rast és
Schaub szerint túlzott ez a becslés. Az Izrael egész területéről ma ismert 260
kora-bronzkori település összterülete 1500 hektár lehetett, vagyis a lakosság
összlétszáma egy adott időpontban körülbelül 150 ezer főt tett ki - írja a
jeruzsálemi Héber Egyetem tanszékvezető régészprofesszora, Amihai Mazar.
A régészek között nagyjából elfogadott állásponttá vált az a feltételezés,
hogy az említett romvárosok közül Bab edh-Dhra és Numeira a Bibliában említett öt
„Sziddim-völgyi város” valamelyikével azonosítható. Alátámasztja ezt az
érvelést az is, hogy az
i. sz. VI. században készült bizánci padlómozaikon, a híres Madaba-térképen Cóár
is egyértelműen azonosítható. Erről a városról írta a Krisztus utáni első
század végén Josephus Flavius zsidó történetíró: „[Szodoma pusztulása után]
Lót leányaival eljutott egy kis helységbe, amelyet megkímélt a tűz. Ennek a
helységnek a neve még ma is Zohor, ami héberül annyit jelent, hogy kicsiny. Ott élt
egy darabig, távol az emberektől, nélkülözésben és nyomorúságban.” (A zsidók
története I, 11.) De mit kezdjünk a hatalmas temetőkkel? Michael S. Sanders (58) brit
születésű kaliforniai bibliakutató állt elő azzal az érdekes feltételezéssel,
hogy mivel a temetők egyikét még a fent említett városok alapítása előtt vették
használatba, a Holt-tenger délkelti partvidékén feltárt romvárosok tulajdonképpen a
bibliai öt város „tükörképei”. Sanders szerint az eredeti bibliai helyszíneken a
pusztulást követően a városok megmenekült lakossága újra felépítette otthonát
kissé távolabb a tenger partjától, amelyeket azután a korai bronzkor végén ismét
katasztrófa ért. A hatalmas temetők pedig Szodoma és Gomora bibliai pusztulását
követően használatba vett tömegsírok.
Városok a víz alatt?
A bibliai régészet atyja, William Foxwell Albright szerint a Teremtés könyvében
szereplő bűnös városok valaha a Holt-tenger délkeleti partján feküdtek, a víz
előrenyomulása miatt azonban már régóta víz alá kerültek. Ugyanezt állította
Josephus Flavius is, aki a Zsidó háború című könyvében részletesen kitért a
Holt-tenger környékének ismertetésére is: „A tó, amely egészen az arábiai
Zoárig húzódik, 580 stadion hosszú, 150 stadion széles. Partjával határos
Szodomitisz, valamikor virágzó és termékeny tartomány, amelynek pompás városai
voltak, de mindenestül tűz pusztította el, mert lakóinak istentelensége miatt villám
sújtotta és földig égette. Még most is mutogatják az égből hullott tűz
maradványait, és a tóban öt város körvonalai látszanak…” (IV, 8, 4)
Dom Laing geológus és a fentebb említett Michael Sanders 1998-ban azt állította, hogy
űrfelvételek alapján végre megoldódhat az öt bibliai helyszín és a
„tükörvárosok” rejtélye. A Holt-tengerről készült szatellitképeken ugyanis
furcsa víz alatti anomáliákra lettek figyelmesek. A Jordán folyó torkolatától
keletre egy csatorna maradványait vélték felfedezni, a délkeleti részen -
nagyjából Cóárral szemben - pedig mesterséges építmények maradványait vették
ki az űrfelvételeken. Mint az lenni szokott, a tervnek szép számmal akadtak
támogatói és ellenzői. Sanders tervét a British Museum egyik kutatócsoportja és a
Tel Aviv-i egyetem régészcsoportja is támogatta. John Whitaker, a Leicesteri egyetem
földrajzprofesszora szerint Sanders elképzelése nem alaptalan. Véleménye szerint
ugyanis a területet mintegy 5000 éve hatalmas földrengés rázta meg, amely a vízbe
dönthette a part közelében lévő városokat. Néhány kutató azonban bibliakritikai
alapon vitatta Sanders elképzelését, azt hangsúlyozva, hogy a Bibliának ez a része
csupán példázat és nem történelmi forrás. David Neev neves izraeli geográfus, aki
egész tudományos munkásságát a Holt-tenger és környéke tanulmányozásának
szentelte, viszont azt hangsúlyozta, hogy Szodoma és Gomora a Biblia szerint valahol a
Holt-tenger déli csücskénél feküdt, a Szedom-hegy közelében, vagyis nagyon messze a
Sanders kutatta helytől.
1999 novemberében egy kétszemélyes mini-tengeralattjáróval ereszkedtek alá a
Holt-tengerbe, ugyanazzal, amelyik megtalálta a híres Lusitania utasszállító
maradványait. A merülésben részt vett Zvi ben Avraham is, a Dead Sea Research Centre
igazgatója. Az öt méter hosszú tengeralattjárót Kaliforniából szállították a
helyszínre, majd ólomnehezékeket aggattak rá, hogy a Holt-tenger sós vizében
fellépő felhajtóerőt ellensúlyozzák. Az idő és pénz szűkösségére való
tekintettel csak négy merülést végeztek. A dolgot tovább bonyolította, hogy a
Holt-tenger katonai terület, amelynek közepén húzódik Jordánia és Izrael
államhatára, ezért a jordán katonai hatóságok a tengeralattjárót kiparancsolták a
vízből. Sanders a nehézségek ellenére biztos abban, hogy a víz alatt felfedezett 400
négyzetméteres területen fekvő gátak csakis emberi kéztől származhatnak. A
következő lépés ezek megtisztítása lenne: „Ezért kell visszajönnünk ide” -
nyilatkozta a kutató a sajtónak.
(A szerző történész)