A felsőoktatási törvény tervezett változtatásának egyházakat is érintő
passzusához módosító indítványt terjeszt be Jánosi György szocialista
oktatáspolitikus, mert szerinte a jelenlegi szöveg ellentétben áll más, nagyobb
erejű törvényekkel. A vámtörvény múlt heti módosítása miatt pedig több
kisegyház is tervezi, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul. Álláspontjuk szerint
ugyanis alkotmányellenes az a kitétel, hogy csak azok az egyházak kaphatnak
áfa-visszatérítési kedvezményt, amelyekkel a kormány erről korábban
megállapodást kötött.
A parlament az elmúlt héten fogadta el a vonatkozó előterjesztést, a vámjogról
és vámeljárásról szóló törvény módosítása során. (Hetek, 2000. május 6. )
A határozat értelmében a katolikus, a református és az evangélikus egyház, a zsidó
felekezet, valamint a szerb-ortodox és a baptista egyház részesülhet csak
kedvezményben. A visszaigénylési kérelem beadására jogosult egyházakra ugyanis a
„kormánnyal megállapodást kötött” kitétel vonatkozik, ami kizárólag az előbb
felsorolt felekezetekre „húzható rá”, mivel az Orbán-kormány csak velük kötött
különmegállapodást. Más, törvényesen bejegyzett és jogszerűen tevékenykedő
egyházak nem is kérhetik a méltányosságot.
Tállai András, a Fidesz országgyűlési képviselője és adószakértője a Heteknek
elmondta: sajnálja, hogy a nevéhez kapcsolják az inkriminált paszszust, neki semmi
köze nem volt ahhoz. Az egész ügy inkább kárt okozott neki - tette hozzá.
Danka Krisztina, a Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közösségének szóvivője a
Heteknek kifejtette: gondolkodnak azon, hogy az Alkotmánybírósághoz fordulnak, mert
meggyőződésük szerint ez a szabályozás sérti a felekezetek közötti
jogegyenlőség elvét. Emellett a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma egyházi
ügyekért felelős helyettes államtitkárához levélben fordulnak magyarázatért. A
szóvivő kiemelte: azért nem lehet beleegyezni még az ilyen kis
megkülönböztetésekbe sem, mert az általában nagyobb diszkriminációt „szül”.
Példaként említette a médiatörvényben a történelmi és nem történelmi egyházak
megkülönböztetését, aminek az lett a következménye, hogy a történelmi egyházak
kedvéért tanácsadó testületet hoztak létre egyes médiumoknál, miközben a
kisegyházakat elfelejtették számba venni.
Danka Krisztina szerint jól mutatja a módosítás inkorrekt jellegét, hogy korábban a
tervezet kapcsán egyeztetésre hívták őket a Pénzügyminisztériumba (PM), majd az
időpontot lemondták. Ez azért is érdekes - folytatta a szóvivő -, mert a
törvénymódosítás eredeti, Tállai-féle tervezetében nem volt benne a
diszkriminatív jellegű szövegrész, az minden egyház számára a jogegyenlőség
elvének megfelelően elérhetővé tette a kedvezményeket. (A HVG értesülése szerint
a törvényszakasz inkriminált része egy úgynevezett történelmi egyház sugallatára
módosult a végszavazás előtt.)
A Hit Gyülekezete sajtóosztálya lapunkat úgy tájékoztatta: ezek a módosítások
sértik a felekezeti jogegyenlőség elvét, hiszen ezzel létrejött az állammal
szerződéses viszonyban álló, valamint az állammal szerződéses viszonyban nem álló
egyházak különböző kategóriája. Az ilyen megkülönböztetés az adott
felekezetekhez tartozó állampolgárok megkülönböztetését is jelenti, az állam
ugyanis a privilegizált felekezethez tartozó hívők hitéletét támogatja, más
hívőkét nem. Így az állam saját maga is állást foglal egy olyan kérdésben,
amelyben nem kellene. Mint megtudtuk: a Hit Gyülekezetét annak ellenére, hogy az egyik
legnagyobb létszámú magyar felekezet - az egyébként elhalasztott -
PM-egyeztetésre sem hívták meg.
Kósáné Kovács Magda, az Országgyűlés Emberi Jogi és Vallási Bizottságának
szocialista elnöke a Népszavának adott nyilatkozatában elítéli a
törvénymódosítást, olyan súlyú elvi kérdésnek tekintve, amely indokolná azt,
hogy a megállapodással nem bíró egyházak az Alkotmánybírósághoz (AB) forduljanak.
Mint mondotta: a kormány megkerüli a két éve tervezett, ám a parlamenti
állóháború miatt módosíthatatlan egyházügyi törvényt. A bizottság elnöke
ezért levélben fordult magyarázatért Rockenbauer Zoltánhoz, a kormány
kultuszminiszteréhez.
A parlamentben - mint arról múlt heti parlamenti tudósításunkban beszámoltunk -
egy másik törvénymódosítás is készül, nevezetesen a felsőoktatási törvény
változtatása. Az eddigi tervek szerint e területen is a kormánnyal szerződésben
álló egyházak élveznék a kormány többlettámogatását. A bizonyos körbe tartozó
egyházi felsőoktatási intézmények az állami intézményekkel azonos feltételekkel
indulhatnak beruházást és felújítást finanszírozó állami pályázatokon.
Mint Jánosi György szocialista országgyűlési képviselő, frakcióvezető-helyettes,
a párt oktatáspolitikusa a Heteknek kifejtette: aggályos az, hogy törvényesen
bejegyzett, jogszerűen működő egyházak államilag akkreditált felsőoktatási
intézményei miért esnek más elbírálás alá, mint az úgynevezett történelmieké.
Miközben az úgymond alkotmányerejű, a lelkiismereti és vallásszabadságról szóló
1990. évi IV. törvény kimondja, hogy a szektoron belül fenntartótól függetlenül,
egységesen kell finanszírozni az egyházakat, s amennyiben állami feladatot látnak el,
állami támogatás illeti meg őket.
„Érthetetlen a megkülönböztetés azért is, mert nem többletpénzről van szó,
hanem csak a pályázatokon való indulás esélyéről. Tehát még az esélyre sem
tartják méltóknak az ilyen intézményeket” - érvelt Jánosi György, aki lapunkat
arról tájékoztatta, hogy módosító indítványt nyújt be a diszkrimináció
megszüntetése érdekében. A politikus szerint azért is fontos a módosítás, mert a
tervezet eredeti szándéka az, hogy az egyházi felsőoktatási intézmények
támogatást szerezhessenek felújításaikhoz és beruházásaikhoz. „Kár lenne, ha a
diszkriminatív részlet miatt a felsőoktatási törvény ezen része nem kerülne
bevezetésre. Ugyanis, ha valamelyik „kizárt” fél indokoltan jogorvoslatért
fordulna az AB-hoz, több mint valószínű, hogy „nyerne”, a törvény alkalmazása
pedig halasztást szenvedne” - emelte ki a szocialista képviselő.
Révész Máriusz fideszes országgyűlési képviselő, az oktatási és tudományos
bizottság alelnöke, a frakció oktatási munkacsoportjának vezetője lapunknak
kifejtette: az előző kormány kötött szerződést a Vatikánnal, ez a megállapodás
kizárólag a római katolikus egyházra vonatkozott, most ennek a szerződésnek az
átvezetéséről van szó a felsőoktatás területén. Ez jogi kötelezettsége a
kormánynak. Ha az egyházak közötti bármilyen megkülönböztetés vádja felvetődik,
akkor az innen indul, ehhez képest annyi történt, hogy a katolikus egyházra vonatkozó
részeket kiterjesztették a négy történelmi egyházra, illetve a kárpótlási
törvényben említett felekezetekre. „Ha azt mondja bárki az ellenzék oldaláról,
hogy ez az eset bármiféle aggályokat felvet, akkor nekem az a véleményem, az előző
állapot legalább ilyen aggályos. Egyébként soha nem volt az MSZP-SZDSZ-koalíció
időszakában utalás sem arra, hogy a Vatikáni Szerződést minden egyházra ki kellene
terjeszteni” - mondotta Révész.
Ez a törvény egyébként nem képviselői indítvány keretében került a parlament
elé, hanem az Oktatási Minisztérium volt az előkészítője, amit a kormány
elfogadott, azután került a képviselők elé. Révész Máriusz elmondta: arról nincs
információja, hogy ki fogalmazta, illetve kinek a kérésére került ez a passzus ilyen
formában a tervezetbe. A Jánosi György-féle módosítási terv kapcsán a Fidesz
oktatáspolitikusa leszögezte: a konkrét előterjesztés ismeretében tud állást
foglalni arról, hogy frakciója támogatna-e egy ilyen változtatást.
Révész véleménye szerint egyértelműen az egyházi törvény módosítására volna
szükség. Mint a Heteknek elmondta: „nevetségesnek és komolytalannak tartom, hogy a
Magyar Boszorkány Egyház főboszorkánya ebben a pillanatban ugyanolyan jogi státusszal
rendelkezik, mint a katolikus egyház bíborosa. Azzal vádolnak sokan, hogy
antiliberálisak vagyunk, de mi csak pontosabb szabályozást akarunk, ami jobban
hasonlít az EU-országok szabályozásához. Az lenne a helyes megoldás, ha az egyházak
fogalmát szigorúbban definiálnánk” - tette hozzá.