A Daimler-Chrysler konszern tavalyi forgalma meghaladta a 150 milliárd dollárt, több
mint négymillió gépkocsit értékesítettek. A cég magyarországi terveiről a
Chrysler Jeep Import Hungary Kft. ügyvezető igazgatóját, Eördögh Csabát kérdeztük.
Már hazánkban is fut a „szürke” PT Cruiser
- A Daimler-Chryslerhez igen sok márkanév kötődik (Chrysler, Dodge, Jeep,
Plymouth, Mercedes, Smart, Mitsubishi). A Chryslerek és Jeepek igen gyakran megtalálhatók
olyan kereskedésekben is, melyek nem egy hivatalos dealer benyomását keltik. Egyáltalán
hány amerikai eredetű autó van Magyar-országon?
- Magyarországon közel 8000 amerikai autó fut az utakon, ebből 4700 körüli a
korábbi Chrysler konszernhez tartozó autók száma. Ennek alig több, mint 20 százaléka
került be az egyetlen hivatalos gyári meghatalmazással bíró importőrön keresztül,
a többiek úgymond alternatív csatornákon vándoroltak be az országba.
- Az imént „alternatívnak” nevezett csatornák azonban olcsóbban árulják az
autókat, mint a hivatalos kereskedők. Hogyan csinálják?
- Erről azokat kellene megkérdezni, akik ezzel foglalkoznak. Fontos azonban leszögezni,
hogy ezeknek az autóknak a többsége amerikai kivetelű, így többek között más a fékrendszer,
a futómű és a felfüggesztés, sőt a fényszórók is, ezért ezek az autók átalakítás
nélkül nem vizsgáztathatók le. Alacsonyabb sebességre és nem európai vezetési stílushoz
(és főleg nem kelet-európai útviszonyokra) tervezték őket, így az európai
hivatalos forrásból származó kiviteleknél lényegesen szervizigényesebbek lehetnek.
Az ilyen autókat vásárlóknak figyelembe kell venniük azt a tényt is, hogy semmilyen
gyári garancia nem érvényesíthető rájuk (ezzel szemben a hivatalos kereskedők 3 év
vagy 60 000 km garanciát és ingyenes nonstop segélyszolgálatot nyújtanak). Az
alternatív kereskedők nyújtotta árelőny ilyen módon sokkal kisebb, mint első
pillantásra tűnik. Használt autók esetében igen nagy az esélye annak, hogy korábban
jelentős mértékben sérült autó javított változatát vesszük meg.
- Mi az oka annak, hogy az amerikai autók esetében ilyen nagy mértékben virágzik
a szürkeimport?
- Jelenleg az amerikai autók (és néhány más gyártmány) esetén közel hétszeres
vámterhet kell megfizetni az EU-ból származó versenytársakkal szemben. Ez mind az új,
mind a használt autókat érinti, és akár a 43 illetve 73 százalékot is elérheti.
Mivel ilyen terhek mellett nem lehet versenyképes árakat meghatározni, sokan keresik (és
megtalálják) a terhek „enyhítésének” kiskapuit.
- Mit tehet ilyenkor a hivatalos importőr?
- Mivel a DaimlerChrysler is belátta, hogy a régióban Magyarországon a
legmagasabbak a vám- és adóterhek, speciális, csökkentett árakon szállítják az
autókat. Áttörést a jelenlegi szabályozás megváltozása jelenthet majd, melyre a közelmúltban
ismét intenzívebbé vált, magas szintű amerikai-magyar tárgyalások eddig megismert részeredményei
alapján számítani lehet. Ha az EU-gyakorlatot (10% vámhátrány) venné át Magyarország,
mind a szürke illetve fekete-gazdaság visszaszorításában, mind az állami bevételek
növelésében előrelépést
lehetne elérni.
- Sokan nem bíznak a kétes vagy bizonytalan eredetű autókban, és inkább a
hivatalos forrást választják. Melyek a legnépszerűbb típusok?
- A legnépszerűbb Chrysler limuzinnak évek óta a Stratus számít, de a 300M-re
is várakozáson felüli igény mutatkozik, a Voyager idén harmadszor lett az év egyterűje
Magyarországon. A Jeep paletta legkeresettebb modellje természetesen a Grand Cherokee.
- Az amerikai autókról azt mondják, hogy iszonyúan nagyok, minden elképzelhető
(luxus)igényt kielégítenek, ugyanakkor két benzinkutat is utánuk lehet kötni. A
hazai viszonyokat ismerve ezek nem az átlagpolgárok autói…
- A Chrysler és a Jeep soha sem akart tömegmárkává válni, és a jövőben sem
ez a cél. A mai Chryslerek és Jeepek már úgy készülnek, hogy a racionális oldal
minden európai igényt kielégít (megbízhatóság, kimagasló menetteljesítmények),
ugyanakkor az emocionális oldal (életérzés, szabadságszeretet) hamisítatlanul
amerikai. Az árak 6 és 18 millió forint között mozognak, ennél sokkal drágább
premium ill. luxus autók is fellelhetők a piacon, így az árak nem igazán kifogásolhatók.
Ami pedig a benzinkutat illeti, nos, a Stratus 2.0 manuális váltós változata a
tapasztalok szerint megelégszik 8-10 liter üzemanyaggal is, így egyáltalán nem
nevezhető benzinfalónak.
- Hány autó értékesítését tervezik az idén? Milyen újdonságokat várhatunk
a közeljövőben?
- Az idén legalább 150 db gépkocsit szeretnénk értékesíteni. A legközelebbi
újdonság a szeptemberben bevezetésre kerülő Chrysler PT Cruiser, melyre már most
igen nagy az érdeklődés. Jövőre érkezik az országba a Stratusnál eggyel nagyobb
kategóriába sorolható Chrysler Sebring, illetve az új Voyager is. (Király Sándor)