Vissza a tartalomjegyzékhez


Virágzik a szürkeimport

A Daimler-Chrysler konszern tavalyi forgalma meghaladta a 150 milliárd dollárt, több mint négymillió gépkocsit értékesítettek. A cég magyarországi terveiről a Chrysler Jeep Import Hungary Kft. ügyvezető igazgatóját, Eördögh Csabát kérdeztük.


Már hazánkban is fut a „szürke” PT Cruiser

- A Daimler-Chryslerhez igen sok márkanév kötődik (Chrysler, Dodge, Jeep, Plymouth, Mercedes, Smart, Mitsubishi). A Chryslerek és Jeepek igen gyakran megtalálhatók olyan kereskedésekben is, melyek nem egy hivatalos dealer benyomását keltik. Egyáltalán hány amerikai eredetű autó van Magyar-országon?
- Magyarországon közel 8000 amerikai autó fut az utakon, ebből 4700 körüli a korábbi Chrysler konszernhez tartozó autók száma. Ennek alig több, mint 20 százaléka került be az egyetlen hivatalos gyári meghatalmazással bíró importőrön keresztül, a többiek úgymond alternatív csatornákon vándoroltak be az országba.
- Az imént „alternatívnak” nevezett csatornák azonban olcsóbban árulják az autókat, mint a hivatalos kereskedők. Hogyan csinálják?
- Erről azokat kellene megkérdezni, akik ezzel foglalkoznak. Fontos azonban leszögezni, hogy ezeknek az autóknak a többsége amerikai kivetelű, így többek között más a fékrendszer, a futómű és a felfüggesztés, sőt a fényszórók is, ezért ezek az autók átalakítás nélkül nem vizsgáztathatók le. Alacsonyabb sebességre és nem európai vezetési stílushoz (és főleg nem kelet-európai útviszonyokra) tervezték őket, így az európai hivatalos forrásból származó kiviteleknél lényegesen szervizigényesebbek lehetnek. Az ilyen autókat vásárlóknak figyelembe kell venniük azt a tényt is, hogy semmilyen gyári garancia nem érvényesíthető rájuk (ezzel szemben a hivatalos kereskedők 3 év vagy 60 000 km garanciát és ingyenes nonstop segélyszolgálatot nyújtanak). Az alternatív kereskedők nyújtotta árelőny ilyen módon sokkal kisebb, mint első pillantásra tűnik. Használt autók esetében igen nagy az esélye annak, hogy korábban jelentős mértékben sérült autó javított változatát vesszük meg.
- Mi az oka annak, hogy az amerikai autók esetében ilyen nagy mértékben virágzik a szürkeimport?
- Jelenleg az amerikai autók (és néhány más gyártmány) esetén közel hétszeres vámterhet kell megfizetni az EU-ból származó versenytársakkal szemben. Ez mind az új, mind a használt autókat érinti, és akár a 43 illetve 73 százalékot is elérheti. Mivel ilyen terhek mellett nem lehet versenyképes árakat meghatározni, sokan keresik (és megtalálják) a terhek „enyhítésének” kiskapuit.
- Mit tehet ilyenkor a hivatalos importőr?
- Mivel a DaimlerChrysler is belátta, hogy a régióban Magyarországon a legmagasabbak a vám- és adóterhek, speciális, csökkentett árakon szállítják az autókat. Áttörést a jelenlegi szabályozás megváltozása jelenthet majd, melyre a közelmúltban ismét intenzívebbé vált, magas szintű amerikai-magyar tárgyalások eddig megismert részeredményei alapján számítani lehet. Ha az EU-gyakorlatot (10% vámhátrány) venné át Magyarország, mind a szürke illetve fekete-gazdaság visszaszorításában, mind az állami bevételek növelésében előrelépést
lehetne elérni.
- Sokan nem bíznak a kétes vagy bizonytalan eredetű autókban, és inkább a hivatalos forrást választják. Melyek a legnépszerűbb típusok?
- A legnépszerűbb Chrysler limuzinnak évek óta a Stratus számít, de a 300M-re is várakozáson felüli igény mutatkozik, a Voyager idén harmadszor lett az év egyterűje Magyarországon. A Jeep paletta legkeresettebb modellje természetesen a Grand Cherokee.
- Az amerikai autókról azt mondják, hogy iszonyúan nagyok, minden elképzelhető (luxus)igényt kielégítenek, ugyanakkor két benzinkutat is utánuk lehet kötni. A hazai viszonyokat ismerve ezek nem az átlagpolgárok autói…
- A Chrysler és a Jeep soha sem akart tömegmárkává válni, és a jövőben sem ez a cél. A mai Chryslerek és Jeepek már úgy készülnek, hogy a racionális oldal minden európai igényt kielégít (megbízhatóság, kimagasló menetteljesítmények), ugyanakkor az emocionális oldal (életérzés, szabadságszeretet) hamisítatlanul amerikai. Az árak 6 és 18 millió forint között mozognak, ennél sokkal drágább premium ill. luxus autók is fellelhetők a piacon, így az árak nem igazán kifogásolhatók. Ami pedig a benzinkutat illeti, nos, a Stratus 2.0 manuális váltós változata a tapasztalok szerint megelégszik 8-10 liter üzemanyaggal is, így egyáltalán nem nevezhető benzinfalónak.
- Hány autó értékesítését tervezik az idén? Milyen újdonságokat várhatunk a közeljövőben?
- Az idén legalább 150 db gépkocsit szeretnénk értékesíteni. A legközelebbi újdonság a szeptemberben bevezetésre kerülő Chrysler PT Cruiser, melyre már most igen nagy az érdeklődés. Jövőre érkezik az országba a Stratusnál eggyel nagyobb kategóriába sorolható Chrysler Sebring, illetve az új Voyager is. (Király Sándor)