Emelkedne a minimálbér
Járai Zsigmond pénzügyminiszter szerint reális esélye van annak, hogy jövőre a
minimálbér 25.500 forintról 40 ezer forintra emelkedjen. Az irányelvek szerint ugyanis
2001-ben mintegy 90 ezer forint lesz az átlagbér, ennek megfelelően a 40 ezer forintos
minimálbér nem tekinthető túlzottnak - mondta. Járai nem tart attól, hogy ez előmozdítaná
a feketegazdaság elterjedését, és nem tart attól sem, hogy egyes külföldi beruházók
inkább a környező országokat választanák a minimálbér emelése miatt. A fideszes Mádi
László (a költségvetési bizottság alelnöke) szerint mindenképpen meg kell vizsgálni,
hogy a minimálbér jelentős emelése miként hatna a munkanélküliségre és a
feketemunkára. Kuncze Gábor szabaddemokrata frakcióvezető szerint a jelek arra
utalnak, hogy a kormány jövőre meg akarja kezdeni az osztogatás politikáját, ami
felboríthatja a megindult gazdasági folyamatokat. (MTI)
Növekvő külkereskedelmi hiány
Romlott a külkereskedelmi áruforgalom mérlege: a hiány 155 millió dollárral volt
magasabb, mint egy évvel korábban. Január-februárban 4,429 milliárd dolláros import
és 3,843 milliárd dolláros export mellett 586,1 millió dollárt tett ki - adta közre
a Központi Statisztikai Hivatal. Lendületesen (közel 10 százalékkal) nőtt az Európai
Unió tagállamaiba irányuló export, s így az első két hónapban a kivitel döntő többsége,
78,5 százaléka került az EU-ba. (MTI)
Szeretjük a reklámokat
Az Európai Unió átlagához képest a magyarok magasan reklámtűrők és reklámbefogadók
- áll a Gfk Hungária és a Szonda Ipsos közös felmérésében. Eszerint a magyarok
36 százaléka reklámellenes, 40 százaléka racionális, 24 százaléka érzelmi alapon
közelíti meg a reklámokat. A reklámmal szembeni elvárásokban az információszerzés
és a szórakoztatás egyaránt megjelenik. A megkérdezettek a jó reklám ismérvei között
sorolták fel az ötletességet, a szellemességet, a rövidséget. A rossz reklám ismérvei
között említették, hogy unalmas, gyermeteg, nem eredeti, idegesítő, harsány, szájbarágós,
agresszív. A válaszadók kimagaslóan magas mértékben a kereskedelmi tévécsatornák
filmjeit megszakító reklámokat érzik tolakodónak. Kevésbé zavaróak az óriásplakátok,
az újsághirdetések, a rendezvényeken történő hirdetések. (MTI)
Dokumentum az EU-val
Harmadik alkalommal írt alá a magyar állam és az Európai Bizottság a hazai gazdaságról
szóló közös értékelést. Pedro Solbes Mira bizottsági tag elmondta, hogy a magyar
gazdaság fejlődésének összképe igen pozitív. Ugyanakkor az inflációs előrejelzés
talán kicsit derűlátóra sikerült, de a költségvetési egyensúly adatai teljesen
helytállók. A fő kérdésnek a helyi önkormányzatok finanszírozását, az egészségügyi
ellátó rendszert, valamint a szállítást tartja. (MTI)