Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Ma van a tegnap holnapja

Tíz éve ez a cikk a science fiction irodalmat gazdagította volna, mára már valóság az oly sok műszaki újítást magában hordozó Peugeot 607, amelyben szinte mindent automatizáltak, mégis megmaradt a vezetés öröme.

Külcsín

Formatervezők olyan töretlen karosszériaíveket alkottak, hogy a szélnek szinte nincs miben „megkapaszkodnia”. Az esőérzékelős ablaktörlők leállásuk után szélárnyékos helyre, a motorháztető alá húzódnak vissza, ezzel is csökkentve az utastérbe szűrődő zajt és a légellenállási tényezőt (0,29 Cw). A nagy szilárdságú karosszéria acél, aluötvözet és műanyagok kombinációjából készült, a korróziónak kitett részek 95 százaléka galvanizált, vagy cink bevonat védi a rozsda ellen. A majd 3 négyzetméter felületű, zöldes színben játszó, hővisszaverő szélvédő üvegek, különleges rétegzésüknek és
5 mm-es vastagságuknak köszönhetően egyaránt szolgálják a kellemes akusztikai és klímakomfortot, valamint a feltörés elleni védelmet. Tovább növeli a biztonságot az úgynevezett „szuperreteszelés”, amikor is az ajtózár elválik a belső mechanikától, így hiába törik be az oldalablakokat, az ajtó nem nyitható. Alkonyatkor vagy alagútba hajtáskor a fényérzékelő automatikusan bekapcsolja a helyzetlámpákat és a xenon fényszórókat. A külső visszapillantó tükör tolatáskor lebillenve mutatja a járdaszegélyt, a belső tükör pedig a hátulról jövő erős fényre reagálva elsötétedik - a folyamatot a tükör belsejében található elektrolízissel működő gél hajtja végre.

Belbecs

Az impozáns külsőhöz illően nemes anyagokkal kombinált tágas beltér fogadja az utazót. A kesztyűtartó a lég-kondi levegőjének odairányításával mini hűtőszekrényként is használható, az ide beépített aljzatnak köszönhetően videót vagy DVD-játszót is csatlakoztathatunk a középkonzolban elhelyezett többfunkciós LCD képernyőhöz. A nagyvonalúan méretezett, kiváló oldaltartást biztosító ülések egyaránt kényelmesek kis- és nagytermetűek számára is, alacsonyabb emberek feltűnés nélkül haladhatnak mindaddig, míg rátalálnak az ülés magasságállító gombjára. Az első bőrfotelek minden irányban elektromos beállítása - akárcsak a fejtámláké és a tükröké - személyessé tehetőek a programozható távvezérlőkkel. Az ülésfűtést nem csak az elöl utazók élvezhetik, hiszen a rendszer a hátsó sor üléseinek melegítéséről is gondoskodik.

Technika

A fedélzeti elektronikák robbanásszerű fejlődése eredményeképpen az autók elektromos vezetékrendszere ma tízszer hosszabb, mint 30 éve. Az alkalmazott multiplex rendszer - a fő kábelköteg csupán négy vezetékből áll - csökkenti a hibalehetőségeket, és megkönnyíti a diagnosztikát, pl. a szervízlátogatást is előrébb hozhatja, ha túlzott igénybevételt regisztrál. A három új erőforrás (2,2 és 3,0 literes benzines, valamint 2,2 literes közvetlen befecskendezésű turbódízel) EODB (Európai Fedélzeti Diagnosztika) rendszert kapott. Számítógép figyelmeztet, ha az EURO 3-as emissziós (károsanyag-kibocsátási) normát túllépi a motor. A dízelmotorban világelsőként alkalmazták a katalizátor után beépített részecskeszűrőt, amely időközönként elégeti a benne felgyülemlett kormot. A 17 colos kerekekre 5 fokozatú kézi vagy elektronikus vezérlésű, tanulékony automata váltó közvetíti a lóerőket. A váltóberendezés képes felismerni a domborzati viszonyokat vagy a városi üzemmódot, és ha az olaj hőmérséklete túl magas, olyan programra vált, amely elősegíti a hűtést.

ESP

A dinamikus menetstabilizáló rendszer durva kormánymozdulatok vagy csúszós útfelület esetén - a fizikai korlátokon belül - garantálja, hogy a vezető szándékának megfelelő irányba haladjon a jármű. A rendszer a kipörgésgátló (ASR), a blokkolásgátló (ABS) és az elektronikus fékerőelosztó adatait használva, ha extrém függőleges tengely körüli elfordulást és keresztirányú gyorsulást észlel, még mielőtt pörögni kezdene az autó, beavatkozik a kerekek fékezésébe, vagy módosítja a motor nyomatékát.

Léghajó

A hathengeres változat tengelyenként változtatható lengéscsillapítással van ellátva, amely automatikusan alkalmazkodik a sebességhez, vezetési stílushoz és az útviszonyokhoz. Az alkalmazott elektronika, melynek gyorsasága másodpercenként 6 pozíciót tesz lehetővé, szinte kiszűri az útegyenetlenségeket, csökkenti a karosszéria billegéseit és javítja az útfekvést.

Asszisztál

A legrutinosabb vezetővel is előfordul, hogy hirtelen kell a fékbe taposnia, de ezt nem teljes erővel teszi. A fékasszisztens összehasonlítja a fékpedál mozgásának sebességét a pedálerővel, és megnöveli a rásegítést a nagyobb lassulás érdekében. Egyúttal bekapcsolja a vészvillogót, hogy figyelmeztesse a veszélyre a hátulról jövő járművek vezetőit.
Kiszállás után a visszapillantó tükrök ráhajlanak a karoszszériára, a slusszkulcs nyelve visszahúzódik a távvezérlőbe, nekünk nincs más dolgunk, mint jólesően megállapítani, hogy ezt a remek és intelligens autót az életminőségünk emelése érdekében tervezték.