A német társadalomban az elmúlt időszakban megtapasztalt etikai krízisről, annak
okairól és konkrét, a társadalmi élet különböző területein való megjelenési
formáiról olvashatunk kritikus hangvételű tanulmányt a Der Spiegel hírmagazin év végi
számában. A Tánc az aranyborjú körül címet viselő vezércikkben a szerzők azt a kérdést
állították vizsgálódásuk középpontjába, hogy a németek „erkölcs nélküli nép-e”.
A cím természetesen a bibliai történetre utal: az aranyborjú 3500 éve már az erkölcsről
megfeledkező emberi társadalom jelképe. A cikk idéz egy 1994-ben készült felmérést,
amely szerint a megkérdezettek 70 százaléka tartja a Tízparancsolat tartalmát etikai
alapelvnek, arra a kérdésre azonban, hogy ezeket magukra nézve kötelező érvényűnek
tekintik-e, már csak 25 százalékuk adott igenlő választ. A társadalomban „eltűnőben
van a jó és a rossz közötti különbségről való konszenzus”. Ellentétben az
emberi történelem korábbi korszakaival, melyekben vallástól, felekezeti hovatartozástól,
sőt a vallásosság meglététől függetlenül is, ha nem is megvalósíthatók, de érvényesek
voltak e morális parancsolatok („Ne ölj, ne paráználkodjál” stb.), mára
bizonytalanná váltak az emberek annak tekintetében, hogy - a közismert katolikus
teológus, Hans Küng szavaival - „milyen alapopciók szerint is hozzák meg életükkel
kapcsolatos lényegibb és mindennapos, kisebb döntéseiket”.
Egyre inkább növekszik azoknak az embereknek a száma, akik elutasítják az etika
minden formáját, annak ellenére, hogy - ismét Küngöt idézve - „egy értékek,
normák és magatartásformák feletti minimális alapkonszenzus elengedhetetlen feltétele
az emberhez méltó együttélésnek”. Egy ilyen etika alapelveit nem kell kitalálni,
hiszen a Tízparancsolaton kívül más rendszerekben is megfogalmazódtak már hasonló
gondolatok: Konfucius aranyszabálya szerint „amit nem kívánsz magadnak, ne tedd meg mással”,
vagy Kant kategorikus imperatívusza értelmében: „Cselekedj úgy, hogy akaratod maximája
egyidejűleg mindenkor egy általános törvényhozás elve is lehessen”; vagy Jézus
Hegyi beszédében: „Amit akartok azért, hogy az emberek tiveletek cselekedjenek,
mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal.”
A szerzők a társadalmi élet több területéről - televízió, gazdaság, politika
- vett példákkal támasztják alá nem éppen optimista állításukat. Az utóbbi
hetek számos, nagy port kavaró politikai botránya - azok közül is elsősorban a
volt kancellár, Helmut Kohl pénzügyi praktikáinak nyilvánossá válása - mutatja,
hogy még vezető politikusok is hajlamosak megfeledkezni az erkölcsről, ha pénzről és
hatalomról van szó. Úgy tűnik, mintha a politikában egyre inkább háttérbe szorítaná
a „köz” érdekében való cselekvést az önmegvalósítás és haszonvágy érdekét
szolgáló cselekvés. Különösen elgondolkodtató, hogy miután e botrányok nyomán köztudomásúvá
váltak a „sötét ügyködések”, az érintett politikusok a legkisebb bűntudat nélkül
reagáltak.
A kilencedik parancsolat, a „Ne hazudj” - ami a politikusokra vonatkozó fordításban
valahogy így is hangozhatna: „Ne áltasd választóidat hamis ígéretekkel” -
megszegése nemhogy a legkisebb vétségnek sem számít, sokkal inkább tekintendő a
politikus munkaeszközének. Jó példa erre Kohl ígérete „Kelet-Németország virágzó
országrészeiről”, mely 1989-ben biztosította számára a győzelmet vagy Schröder
1998-as ígérete, melyben arról biztosította a nyugdíjasokat, hogy nem csökkennek
majd bevételeik.
E botrányok következményeként tovább csökkent a polgároknak a politikai pártokba
vetett, amúgy is megcsappant bizalma. Az egykori szövetségi kancellár, Helmut Schmidt
szavaival „1949 óta soha nem volt olyan csekély a politikusi rétegbe vetett bizalom,
mint manapság; vezető szerepüket nem töltik be sem politikai, sem morális értelemben”.
A morál térvesztése a gazdaság területén sem kevésbé feltűnő. Hans Merkle, a
Bosch cég egykori főnöke és a német gazdasági csoda legendássá vált figurája még
fontosnak tartotta kiemelni, hogy az igazgatóság feladata nemcsak annak szem előtt tartásából
áll, hogy ő és a részvényesek a lehető legtöbb pénzt zsebeljék be, hanem abból
is, hogy a köz hasznát szolgálják. Manfred Schneider, a Bayer cég igazgatóságának
elnöke mint tipikus modern vállalatvezető nem lát „összefüggést a munkahelyek
elveszítése és a tőzsdeboom között”. Egy lélegzettel jelentette ki, hogy a Bayer
1997-ben 35-ről 30 százalékra kívánja csökkenteni a személyzeti költségeket, a
befektetőknek ezáltal is demonstrálandó: „Az igazgatóság következetesen
cselekszik.”
A Holzmann nevű építési vállalat - melyet végül a szövetségi kormány beavatkozása
mentett meg - csődeljárása körül kirobbant botrány mutatja, hogy a kizárólag
nyereségmaximálásra koncentráló gazdasági döntések negatív következményeit a társadalomnak
kell hordoznia, hiszen az finanszírozza a válságossá vált munkahelyeket, illetőleg
viseli a keletkezett munkanélküliség költségeit. Ahogyan a nyolcadik parancsolat a
politikára, úgy érvényes a nyolcadik gazdaságra: „Ne lopj.” A munkahely „ellopása”
egy embertárstól manapság különleges menedzsererénynek számít.
A német menedzserek között terjedőben van a „rablókapitalizmus”: stratégiájukat
a nemzetközi konkurenciaképesség megőrzésével ideologizálják - állítják a
szerzők. Az egyre tendenciózusabb globalizáció által az egyénre kényszerített törvényeket
fizikai törvényekként fogják fel, melyekkel szemben nincs ellenállás. E fejlődés
elfogadása azonban azt jelenti, hogy az ember egyre inkább lemond felelős befolyásáról,
pozíciójáról, bár az az antitézis is létezik, hogy az a rendszer, amely velejéig
embertelen és erkölcstelen, az rossz, ezért megszüntetendő.
E morális dekadencia a politika és a gazdaság mellett a médiában is megmutatkozik. A
televízióban a „kisember” is szót kap, és a televízió azt mutatja, amit a „kisember”
akar látni. A délutáni talkshow-k mélységesen szomorú képet festenek arról, milyen
„romlófélben” van a szégyenérzet, az erkölcsről alkotott nézetek, mennyire banálisak
és kimeríthetetlenek a németek perverz fantáziái, s hogy milyen gátlástalanul tárják
mindezt a nyilvánosság színe elé. Talán a mindennapok anonimitása ösztönzi az
embereket arra, hogy mindenáron, ha kell, kudarcuk árán is ismertté váljanak.
A kötelességteljesítés és az őszinteség terén sem jobb a helyzet: az adó- és
biztosítási csalásokkal kapcsolatos legfrissebb adatokat megtekintve nemcsak a németek
fizetési morálját illetően nem maradnak illúzióink, hanem az a kérdés is felmerül,
hogy igenlik-e még egyáltalán a szociális állam eszméjét.
A fogyatkozó erkölcsi tudat további szomorú példáit szolgáltatja az a tény, hogy nőket
molesztálhatnak, sőt meg is erőszakolhatnak tömegközlekedési eszközökön az utastársak
beavatkozása nélkül, hogy baleseteknél, szerencsétlenségeknél - bár ott a bámészkodó
tömeg - gyakran elmarad a segítő kéznyújtás. A segítőkészség és a civil kurázsi
szemmel láthatóan divatját múlta a társadalomban.
Hasonló tendenciákra enged következtetni egy a 14-15 éves fiatalok
körében feltett körkérdés arról, példaképüknek tekintik-e az alábbi intézmények
valamelyikét: Greenpeace, Amnesty International, szakszervezetek, egyházak és pártok.
A megkérdezett fiúk 55 százaléka válaszolt nemmel. Arra a kérdésre, hogy támogatnának-e
közhasznú célokat, 77 százalékuk adott nemleges választ.
A berlini Holocaust-emlékmű körüli vagy a Bundeswehr-katonák koszovói bevetésével
kapcsolatos viszonylag magas színvonalú nyilvános vitákat figyelemmel kísérve természetesen
pozitív példákat is találhatunk, ezek azonban összességében vajmi kevés vigaszt nyújtanak
az alapvetően erkölcs nélkülivé váló társadalomban, melynek követelése, mint ezt
a progresszív magazin, a Kursbuch júniusi számában olvashattuk: „Le a morállal!”,
s amely mindent, ami „morális”, moralizálónak bélyegez.
Hogy mit is lehetne tenni mindez ellen? Erre a kérdésre a 90 éves Marion Graefin Dönhoff,
az igencsak nagy népszerűségnek örvendő FDP-politikusnő a következőket válaszolta:
„Azon túl, hogy kitartunk az erények mellett, semmit.” Mindenesetre segítség lehet
az aranyborjú történetének végiggondolása: Miután Mózes, a nép vezetője,
megsemmisítette a törvénytáblákat, „fogá a borjút, amelyet csináltak vala, tűzben
megégeté, és apróra töré, mígnem porrá lett…” Ezzel azonban, mint a szerzők
is írják, még nem ért véget a történet: Mózesnek ez csak az első lépése volt
afelé, hogy népét ismét a helyes útra térítse.