Vissza a tartalomjegyzékhez


Repülőgépmakett-kiállítás és verseny

Repülőgépmakett-kiállítás és verseny, valamint „Rákosmező 90 éve” címmel tematikus kiállítás tekinthető meg január 28-áig a budapesti Közlekedési Múzeumban. A látogatók a kezdeti próbálkozások szülte faszerkezeteket, és a későbbi korok polgári vagy harcászati repülőinek különböző típusait egyaránt megtalálják a miniatűr építmények között.
Amint arról a gazdag anyagot felvonultató fotókiállítás is tanúskodik, a magyarországi repülés - különösen annak kezdete - szorosan összefonódott a rákosmezei repülőtér történetével, a rákosmezei lovassági gyakorlótér vált ugyanis a hazai repülési kísérletek helyszínévé. Íme néhány adalék az „elsőkről”: Kutassy Ágoston 1909-ben hozott magával Franciaországból egy Farman-gépet, s ezzel a géppel egy év múlva az első magyar pilótaigazolványt is megszerezte. Az első magyar építésű repülőgépet Adorján János szerkesztette meg 1910-ben francia minta alapján. Magyarországon az első sikeres repülés Louis Benet, francia pilóta nevéhez fűződik, aki 1909. október 17-én több mint 200 ezer néző előtt szállt fel Kisrákosról, s ezt megelőzően a La Manche átrepülésével vált híressé. Hazánkban az első nemzetközi repülőversenyre 1910 júniusában került sor Rákosmezőn. Az 1920-ban aláírt trianoni békeszerződés repülést tiltó határozata után a rákosmezei gyakorlótér lényegében csak a kedvtelőknek - modellezőknek, ejtőernyősöknek - szolgált terepül.
A kiállítást mozgófilmes vetítés teszi teljessé, amelyen a repüléstörténet kordokumentumaiból kaphatnak ízelítőt az érdeklődők. (M. M. R.)