Repülőgépmakett-kiállítás és verseny, valamint „Rákosmező 90 éve” címmel
tematikus kiállítás tekinthető meg január 28-áig a budapesti Közlekedési Múzeumban.
A látogatók a kezdeti próbálkozások szülte faszerkezeteket, és a későbbi korok
polgári vagy harcászati repülőinek különböző típusait egyaránt megtalálják a
miniatűr építmények között.
Amint arról a gazdag anyagot felvonultató fotókiállítás is tanúskodik, a magyarországi
repülés - különösen annak kezdete - szorosan összefonódott a rákosmezei repülőtér
történetével, a rákosmezei lovassági gyakorlótér vált ugyanis a hazai repülési kísérletek
helyszínévé. Íme néhány adalék az „elsőkről”: Kutassy Ágoston 1909-ben
hozott magával Franciaországból egy Farman-gépet, s ezzel a géppel egy év múlva az
első magyar pilótaigazolványt is megszerezte. Az első magyar építésű repülőgépet
Adorján János szerkesztette meg 1910-ben francia minta alapján. Magyarországon az első
sikeres repülés Louis Benet, francia pilóta nevéhez fűződik, aki 1909. október 17-én
több mint 200 ezer néző előtt szállt fel Kisrákosról, s ezt megelőzően a La
Manche átrepülésével vált híressé. Hazánkban az első nemzetközi repülőversenyre
1910 júniusában került sor Rákosmezőn. Az 1920-ban aláírt trianoni békeszerződés
repülést tiltó határozata után a rákosmezei gyakorlótér lényegében csak a
kedvtelőknek - modellezőknek, ejtőernyősöknek - szolgált terepül.
A kiállítást mozgófilmes vetítés teszi teljessé, amelyen a repüléstörténet
kordokumentumaiból kaphatnak ízelítőt az érdeklődők. (M. M. R.)