Vissza a tartalomjegyzékhez


Vásároljunk-e téli gumit

KIRÁLY SÁNDOR

Minden autósnak nehézséget okoztak a december eleji havas utak. Ha nyári gumival rendelkeztek azért, ha télivel, akkor a nyári gumival korcsolyázó kollégáik miatt. Ha egy 2 millió forint értékű gépkocsit veszünk alapul, a jó gumik az autó árának kb. 5 százalékát teszik ki. Viszont ennél sokkal nagyobb százalékban vesznek részt az autó biztonságos manőverezésében. A nyári gumik nem szeretik a hideg útfelületet, ezen rideggé és csúszóssá válnak. Gondoljunk arra, hogy a Forma-1 versenyeken is előmelegítik a gumikat a minél jobb tapadás érdekében. Ha az időjárás lehűti az útfelületet - mondjuk - 0 fok körülire, ráadásul még nyálkás is, vészfékezéskor a fékút nyári gumival nem sokkal kevesebb, mint tükörjégen. Lehet úgy is spórolni, hogy csak az autó meghajtott kerekeire veszünk téligumit. A legokosabb megoldás az lenne, ha télire leállítanánk az autót. Ha viszont mégis elindulunk vele, kanyarodunk, vagy fékezünk, az autó nyári gumis fertája kiszámíthatatlan kitörésekkel fog válaszolni. A téli gumik mintázata több száz apró lumellából áll, melyek csak akkor tudnak működni, ha legalább 3-4 milliméter mélyek. A tesztelők négy fő szempont szerint vizsgálják a gumikat: viselkedésük havon, jégen, vizes és száraz úton. Léteznek még egyéb kritériumok is, amelyek a biztonságot nem annyira befolyásolják, ám fontosak lehetnek pénztárcánk, vagy egyéb érzékszervünk szempontjából. Ilyenek a gördülési ellenállás, a zaj és a rugózási komfort. Mind a téli, mind a nyári gumikat egy biztonságos maximális sebességre tervezik. Ezeket a következő betűk jelölik: Q=160km/h, T=190km/h, H= 210km/h és V=240km/h. Sokan vesznek a nyárival azonos átmérőjű, de keskenyebb téli gumit, pl. 167/70R13-as helyett 155/70R13-as méretűt, amivel könnyebb az elindulás, mert nagyobb felületi nyomást, így jobb tapadást biztosít a talajjal. Sajnos, ami előny elinduláskor, hátrány megálláskor, a fékút ugyanis rövidebb szélesebb gumikkal. Önökben is felmerülhet a kérdés: most akkor elindulni vagy megállni a fontosabb? Nos, ez attól függ, hogy a Mátrából jövünk lefelé, vagy egy vasúti átjáróból igyekszünk kifelé. A téli gumik anyaga lágyabb, és kétszer olyan gyorsan kopik, ha a tél elmúltával (5-6 fok felett) elfelejtjük lecserélni.