Manapság általában elfogadott a híres csillagász és asztrológus, Kepler véleménye
arról, hogy a betlehemi csillag egy természetes fényjelenség volt: kiszámolta, hogy Jézus
születése táján valamikor a Jupiter és a Szaturnusz ún. együttállása (szoros egymás
mellé, fedésbe kerülése) hozhatta létre az „új”, különösen fényes csillagot.
Mivel ő asztrológusként a Jupitert a királyi hatalom, a Szaturnuszt pedig Izrael
csillagának tartotta, nem volt nehéz szerinte rájönniük a keleti bölcseknek, hogy
megszületett a zsidók királya - szól a tetszetős ötlet, amelyet azonban sokan
vitatnak.
Először is: a Biblia nagyon súlyosan elítéli az asztrológia minden formáját,
halálos bűnnek tekintve azt, így a bibliakutatók szerint teljesen valószínűtlen,
hogy a Messiás megszületését Isten bárkinek is így jelezze, vagy hogy a Szentírás
ilyesmiről beszámoljon.
De még ennél is nyomósabb a csillagászati érv: lehetetlen, hogy két bolygó ilyen
együttállása két éven át tartson, megszűnjön, majd újra létrejöjjön - márpedig
a bibliai beszámoló szerint „Heródes titkon hivatván a bölcseket, szorgalmatosan
megtudakolá tőlük a csillag megjelenésének idejét”, majd pedig „kiküldvén megöletett
Betlehemben és annak egész környékén minden gyermeket, két esztendőstől és azon
alól, az idő szerint, amelyet szorgalmatosan tudakolt a bölcsektől.” A fényjelenség
tehát egy kétéves időtartam alatt jelentkezett többször is.
Másodszor: ha bolygók
együttállásából keletkezett volna a csillag, akkor nem mozoghatott volna úgy,
ahogyan azt az Újszövetség leírja: „és ímé a csillag, amelyet napkeleten láttak,
előttük megy vala mindaddig, amíg odaérvén, megálla a hely fölött, ahol a gyermek
vala”. Bár a bolygók ún. „retrográd” mozgása miatt előfordulhat, hogy
mozognak, megállnak, majd az ellenkező irányba indulnak el, ezt a táncot egyszerre két
bolygó egymás mögött állva nem képes ellejteni: e csillag intelligens mozgására
tehát ez nem ad választ. Sem arra, hogy először kelet-nyugati irányban mozogjon
(Perzsiától Izrael felé), azután észak-déli irányban (Jeruzsálemtől Betlehem irányába).
A betlehemi fényjelenség tehát nem magyarázható asztronómiai okokkal - hátterében
valami mást kell keresnünk. (R. T.)