Vissza a tartalomjegyzékhez

MAKKI MARIE-ROSE
Bocsánatot kért az IKEA

Az „etikailag korrekt” termékekért folyó kampányok nyomására a különböző vállalatok egyre inkább arra kényszerülnek, hogy egy „tisztességes kereskedelem” szabályai szerint alakítsák ki kapcsolataikat a harmadik világgal. Kérdés, hogy készek-e a fogyasztók is figyelembe venni ezt a szempontot? Erre kereste a választ nemrégiben a Le Monde francia napilap november 13-i számának egyik írása.

Októberben a Corriera della Sera olasz napilap feltárta, hogy egy Benettonnak dolgozó török társaság műhelyeiben tizennégy évesnél fiatalabb gyermekeket alkalmaztak. A textiltársaság, aki a jelek szerint nem tudott a dologról, erre rögtön bejelentette, hogy megszakítja kapcsolatát az érintettekkel. A nagy múltú ruhagyártó cég nagy gonddal építette föl média-imázsát arról, hogy mennyire tiszteletben tartja az emberi jogokat, így érthetően nem akart abba a gyanúba keveredni, hogy kihasználja az emberi nyomorúságot.
Az etikus magatartás néhány éve különösen azoknak a cégeknek a törekvése, amelyek az olcsó munkaerővel rendelkező országokban dolgoztatnak, és akik meg akarják őrizni jó hírnevüket - különösen pedig el akarják kerülni termékeik bojkottját.
A Benetton előtt már több cég volt kénytelen a közvélemény megbélyegzésének hatására változtatni alkalmazási feltételein. Az első esetek Amerikában történtek, ahol a kilencvenes évek eleje óta az „etikailag korrekt” jelző hozzátartozik a „politikai korrektség” fogalmához.
A Levis, miután címoldalakra került azzal, hogy kínaiakat rabszolgamódon dolgoztatott, elfogadott egy magatartási kódexet, és bevezette alkalmazottainak ellenőrzését. Több nagy cég - mint a Wal-Mart vagy a Dayton-Hudson - követte példáját, miután bebizonyosodott róluk, hogy egyes termékeik gyermekmunkából származnak.
Az IKEA, akinek szintén felrótták, hogy gyerekek által készített bútorokat és egyéb termékeket árusít, kénytelen volt nyilvánosan bocsánatot kérni, és szintén kidolgozni egy magatartási kódexet. Az amerikai ruhaipari óriás, a GAP ellen indult kampány bebizonyította, hogy számos ruházati cikkét olyan salvadori üzemekben gyártották, ahol nők százai dolgoznak elfogadhatatlan körülmények között. A GAP elismerte a vádakat, és még messzebb ment: elfogadta annak a független szervezetnek a széleskörű ellenőrzését, amely az USA-ban érvényes szabályok betartására ügyel. A C&A pedig évenkénti váratlan ellenőrzéssel kényszeríti konfekcióüzemeit arra, hogy betartsák a tizennégy évesnél fiatalabb gyermekek alkalmazásának tilalmát.

Franciaországi etikai „hullám”

Az Egyesült Államok után Franciaországban is kezd tért hódítani az „etikus” termékekért küzdő mozgalom. Egyre több francia állítja magáról, hogy kész átállni egy tudatosabb vásárlásra. 1993 óta 40 százalékról 72 százalékra nőtt azoknak a száma, akik hajlandók lennének kicsit többet fizetni azokért az import árucikkekért, amelyeket garantáltan megfelelő körülmények között készítettek. De csak egy egészen kicsivel többet, hiszen - akárcsak Amerikában - ha egy terméknek nagyon felmegy az ára, akkor az aggályok csak a pénztárca kinyitásáig tartanak. Bár létezik már egyfajta fogyasztói öntudatra ébredés. Viktor Ferreira, az egyik kávétermelőket segítő holland szervezet igazgatója úgy fogalmazott, hogy manapság olyan társadalomban élünk, amely jól ismeri az egész világon uralkodó munkakörülményeket, illetve a globalizáció negatív következményeit, az emberek ugyanakkor úgy érzik, hogy tehetetlenek a gazdasági és pénzügyi szféra manipulációjával szemben. A politikai hatalmak ugyanis nem teremtik meg az eszközeit annak, hogy a globalizációs folyamatokat megfelelő keretek közé szorítsák. A tisztességes kereskedelem az állampolgár számára tehát egy egyéni cselekvési lehetőség: amikor etikai szempontból kifogástalan terméket választ, akkor a puszta fogyasztás humanitárius cselekedetté válik - véli az igazgató.

Újabb marketingfogás?

Egy különböző szakszervezetek és fogyasztói tömörülések által létrehozott mozgalom, az „Etikából etikettet”, több kampányt szervezett már azért, hogy ezekre a problémákra érzékennyé tegye a nyilvánosságot és a nagy szolgáltatói láncokat. Utóbbiaknak azt javasolták, hogy fogadjanak el egy egységes magatartási kódexet, amelyben kötelezik magukat egyrészt arra, hogy csak tisztességes körülmények között gyártott termékeket árusítanak, másrészt tiszteletben tartják a szakszervezeti szabadságot, tehát nem kereskednek gyerekek kizsákmányolásából vagy rabszolgamunkából származó árukkal. Mindezek garantálására pedig bevezetnek egy belső és egy független külső ellenőrzési rendszert. A kampányok hatására egyes cégek, így az Auchan, a Carrefour vagy a nagy sportszergyártó cég, a Décathlon a fentieknek megfelelő szabályzatokat fogadtak el.
Számos nagy cég megelőzte ezt a mozgalmat. Köztük van az Yves Rocher, az ökológiai küzdelem nagy elkötelezettje: az ipartelepeiről származó hulladék 80 százaléka forgatható viszsza a természetbe, Libanonban fásítási programot vezet, és Burkináról szerzi be a bio-szezámmagot, aminek termesztése száz falut tart el…
A téma kapcsán még hátravannak az igazi kérdések. Nevezetesen rá kell venni a fogyasztókat arra, hogy fizessenek többet a jó célért, és legfőképpen el kellene kerülni azt, hogy az „etikus” védjegy is puszta marketingfogássá váljon.