Vissza a tartalomjegyzékhez

SZAKONYI DÁVID
Küzdelem a metróért

Naponta átlag 20 ezer aláírást tudott eddig gyűjteni az az ötven fiatalember, akik a Főpolgármesteri Hivatal megbízásából órabérben őrzik a több helyen fenntartott aláírásgyűjtő urnákat és formanyomtatványokat. A nyomtatványok kitöltésével bárki támogathatja a leendő új metró megépítését. A Főpolgármesteri Hivatal egyelőre nem akar népszavazást az ügyben, csupán a metróépítés polgári támogatottságát kívánja a kormány elé tárni, hogy az építés előkészületei és majdani munkálatai zavartalanul folytatódhassanak.

Gulyás László, a DBR Metró Kft.-nek - a project beruházójának - ügyvezetője lapunknak elmondta: nem gondolja, hogy mást kellene tenni, mint amit a metróval kapcsolatban eddig elgondoltak és elvégeztek. Mindenképpen a megvalósításra szavaz, a project előkészítését már majdnem teljesen befejezték 900 millió forint elköltésével. Még további 900 millió szükséges az elkövetkezendő két hónapban. Ők nem a kormánnyal való szembeszállás, hanem a metró és a város miatt a terv megvalósítását támogatnák. Gulyás szerint ez nem politikai kérdés. „Nem hallottam helytálló szakmai érvet a NEM megindoklására, sőt pénzügyit sem” - mondta.
Keszthelyi Tibor, a DBR Metró Kft. által megbízott tervező cég igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy egy ilyen sokrétű meggondolást igénylő munkát nem lehet száz százalékosan racionális érvekkel kidolgozni. Szerinte nyilvánvalóan befolyásoló tényezők a politikai megfontolások, ebben azonban ő maga nem kívánt állást foglalni. „Az »inkább gát, mint metró« elgondolást, azt hiszem, nem szükséges kommentálni. Kell a gát, de a metró is, a költségvetésbe pedig valószínűleg belefér, bár ennek mérlegelése az illetékes szakemberek feladata, nem az enyém” - tette hozzá Keszthelyi. Tirts Tamás, a fővárosi közgyűlés Fidesz-MDF-MKDSZ frakciójának vezetője minapi nyilatkozatában szerencsétlen dolognak nevezte az aláírásgyűjtést, szerinte így válik a metró politikai kampány részévé, holott szakmai kérdésről van szó. A kormány kilátásba helyezte, hogy esetleg ebben a kormányzati ciklusban nem épül fel a létesítmény, ha a főpolgármester politikai kérdést csinál belőle. Tirts hangsúlyozta, hogy egyelőre nem arról van szó, hogy épüljön-e metró, hanem arról, hogy hogyan.