A három nagy zsidó zarándokünnep közül az utolsót, a sátoros ünnepet hét
napig tartó öröm, tánc, vigalom és mulatság jellemezte - mégpedig kötelező
jelleggel! A tradicionális kereszténység által uralt kultúrkörben talán meglepően
hat az előírt öröm, pedig szó szerint ezt mondja Mózes törvénye: „És örvendezz
az Úrnak, a te Istenednek színe előtt, te és a te fiaid, és leányod, szolgád, szolgálóleányod,
és a lévita, aki a te kapuidon belül van, és a jövevény, az árva és az özvegy,
akik te közötted vannak, azon a helyen, amelyet kiválasztott az Úr, a te Istened, hogy
oda helyezze az ő Nevét.” Az öröm és vigasság oka érthető, hiszen a sátoros ünnep
üzenete két esemény köré fonódik: az egyik az évente ismétlődő aratás, illetve
szüret, mikor az emberek hálát adtak a betakarított termésért; a másik pedig egy régmúlt
esemény: a pusztai vándorlás időszaka, amikor az Egyiptomból csodás módon
megszabadult zsidók negyven éven át bolyongtak a Sínai-félsziget kősivatagában, élvezve
Isten természetfölötti ellátását.
Izrael királya felolvas a Törvényből a sátorok ünnepe utolsó napján
Ünnep a Szentélyben
A sátor a Bibliában kétféle dolgot is jelképez egyszerre: egyrészt a családi élet
színterét, az „intimszférát” jelenti, ahol a család legbelső, külvilág elől
elrejtett élete zajlik; másrészt a sátor az Istennel való közösség színhelye is,
az Isten és a zsidó nép között fennálló különleges viszony jelképe, a „frigysátor”.
Érthető tehát, ha a sátoros ünnep is egyszerre tesz hangsúlyt mindkettőre: az
Istennel való viszony ápolására a Szentélyben, és a családi körben történő
megemlékezésre az otthon épített sátrakban. A jeruzsálemi Szentély fennállása
idején a sátoros ünnep központi jelentőségű eseményei itt, a Templomban zajlottak.
Szukkót ünnepén - csakúgy, mint a másik két zarándokünnepen - Mózes törvénye
szerint áldozni kellett az Úrnak „tűzáldozattal, egészen égő áldozattal, ételáldozattal,
véres- és italáldozattal, minden napét a maga napján”. A Biblia külön is megemlíti,
hogy Salamon korában megünnepelték mind a három főünnepet, köztük a sátorok ünnepét
is. A babiloni fogság után, de még a második Szentély felépítése előtt szintén
sor került az ünnepi áldozatokra - ahogyan arról Ezsdrás könyve beszámol. Valószínűleg
ekkoriban járulhatott a Bibliában említett áldozatok sorához hozzá az a vízáldozati
ünnep, amelyről a Misna azt írja: „Aki nem látta a vízmerítés ünnepét, nem látott
életében igazi örömöt”. A Szentély-hegy lábánál, Dávid városában fakad egy
természetes forrás: a Siloám, amely Jeruzsálem vízellátásának fő biztosítéka.
Mivel a forrás a szó szoros értelmében a Szentély árnyékában helyezkedik el,
kezdettől fogva nagy természetes és szellemi jelentőséggel bírt Izrael számára.
Szukkót alkalmával az innen merített vízzel öntözték meg a Szentély előtt álló
áldozati oltárt minden reggel. A vízáldozatra még pirkadat előtt került sor. Az ebből
az alkalomból kivilágított Asszonyok udvarában a léviták felálltak arra a tizenöt
lépcsőre, amely az Izraeliták udvarához vezetett; ezek a lépcsők megfeleltek a „grádicsok
tizenöt énekének”, vagyis a 120-134. zsoltárnak. Hétköznapokon a lévita kórus
általában az Izraeliták udvarában állt föl, arccal a Szentély bejárata felé. Itt
a hatalmas, tömör bronzból készült Nikanór-kapun belül állt egy pódium, ahol a léviták
énekeltek a mindennapi áldozat idején. A vízmerítés ünnepén azonban a „grádicsokon”
állva énekeltek, lanttal, hárfával, cintányérokkal és kürtökkel kísérve a zsoltárokat.
Eközben két kürtölő pap állt fel a Nikanór-kapu bejáratának két oldalán, ezüst
trombitákkal. Pirkadatkor megfújták kürtjeiket, hogy jelezzék: itt az idő, hogy a
papok és a sokaság alámenjen a Siloám-forráshoz, vizet meríteni az áldozathoz.
Ahogy a papok megindultak lefelé, az egész gyülekezet kitódult az udvarról. Amikor a
papok a tizedik lépcsőfokra értek, ismét megharsantak a kürtök; majd harmadszorra
is, mikor elérték az Asszonyok udvarát. Ezután a kürtös léviták hosszasan tülköltek,
amíg a sokaság el nem érte az Asszonyok udvarából kivezető Keleti kaput. Itt az egész
gyülekezet egy emberként arccal nyugat felé fordult, az udvar és a Szentély irányába.
A hajnal első sugarainak láttán felnéztek a Szentélyre, és együtt mondták: „Atyáink
ezen a helyen háttal álltak az Isten Szentélyének, arccal keletnek fordulva. Ők a
Napnak hajtották meg magukat, mi azonban Istenre nézünk és Isten felé fordulnak
szemeink. Istennek hajolunk meg, és szemünk Őrá néz reménységben.” Ez a salamoni
Szentély fennállásának végére utal, Ezékielt szabadon idézve: „És bevitt engem
az Úr házának belső pitvarába és íme, az Úr templomának bejáratánál, a tornác
és az oltár között volt mintegy huszonöt férfi, akik hátukkal az Úr templomának
és arcukkal keletre fordultak, és ezek kelet felé leborulva imádták a Napot.” Miután
leereszkedtek a Siloám-forráshoz, a papok megtöltöttek egy arany korsót három lug
(azaz kb. fél liter) tiszta vízzel, majd a déli (Vizes) kapun át visszatértek a Szentélybe.
Ahogy beléptek a kapun, lépéseiket kürtzengés és sófár hangja kísérte, hogy
beteljesedjenek a próféta szavai: „És örömmel merítetek vizet a szabadító kútfejéből”.
Mikor a léviták a Szentély területére értek, az a pap, akit a megtiszteltetés ért,
hogy végezze ezt a szolgálatot, felvitte az arany korsót az oltárra, ahol kiöntötte
azt áldozatul Istennek.
A négy fa
A sátoros ünnepen - Mózes törvényének eleget téve - még egy különleges
feladatot is kellett teljesíteniük a zsidóknak: „Szép fának gyümölcsét, pálmafa
ágait és sűrű levelű fa lombját, valamint patak mellett növő fűzfagallyakat”
kellett szedniük, és azokkal „örvendezniük az Úr előtt”. A szokás megtartásáról
először Nehémiás könyvéből értesülünk: a babiloni fogságból visszatérő zsidók
a Törvény felolvasásakor rádöbbentek a sátoros ünnep jelentőségére, kimentek
Jeruzsálem környékére, ahonnan olajfa-, mirtusz-, datolyapálma- és
lombosfa-leveleket hoztak magukkal, hogy teljesítsék az Úr parancsolatát. A nem
bibliai hagyomány szerint az istentiszteletre jövők hosszú lombú fűzfaágakat (luláv)
szedtek Jeruzsálem környékén, Mócán, amelyeket az oltár alapzatánál helyeztek el
úgy, hogy azoknak vége az oltár tetejére hajlott rá. Az ágak felvitelét és
elrendezését kürtzengés és sófár hangja kísérte. A papok egyszer körüljárták
az oltárt a lulávval a kezükben, miközben ezt a zsoltárt énekelték: „Ó, Uram,
segíts most, ó Uram, adj most jó előmenetelt.” Az ünnep hetedik, azaz utolsó napján
hétszer járták körbe az oltárt, Jerikó ostromára emlékezve ezzel.
Az „ünnepi gallyak” sorrendje végül is így rögzült a hagyományban: cédrustermés,
datolyapálma, mirtusz és fűz. A négyféle növény szimbolikus értelmét egy hagyomány
úgy magyarázza, hogy a cédrusgyümölcsnek van jó íze és jó illata is; a pálmafák
gyümölcse ehető, de nem illatos; a mirtuszé illatos, de élvezhetetlen; végül a fűzfa
termésének se íze, se illata. Amiként azonban a négyféle gyümölcs együtt szolgálja
Isten dicsőségét, úgy kell Izrael fiainak együtt szolgálniuk az Örökkévalót, együtt
a legnagyobbnak és legkisebbnek is. Egy másik magyarázat szerint a négyféle növény
az egyén teljes odaadását jelképezi: a cédrus a szívünket, a datolya a gerincünket,
a mirtusz a szemünket, a fűzfa az ajkunkat: vagyis mindenestül egész énünket az Úrnak
kell szentelnünk. Végül megemlíthetjük azt a magyarázatot is, hogy a csokor a három
szentföldi növényt egyesíti a világon mindenütt elterjedt fűzfával: ezzel a Szentföld
gondolatát akarja ébren tartani, összekötve az ott lakó zsidóságot a diaszpórában
szétszóródottakkal.
„Sátorokban lakjatok...”
Mózes Törvényének előírása szerint a zsidóknak hét napon át a maguk által készített
lombsátrakban kellett lakniuk, így emlékezve az egyiptomi kivonulásra: „Hogy megtudják
a ti nemzetségeitek, hogy sátorokban lakattam Izrael fiait, amikor kihoztam őket
Egyiptom földjéről.” Az idővel városi kényelemhez szokott zsidóknak a Talmud
egyenesen megparancsolja, hogy a szukkót hét napja alatt a sátrat tartsák állandó
lakhelyüknek, házukat pedig csupán ideiglenes tartózkodási helynek tekintsék, azaz váljék
bennük tudatossá az ünnep lényege: a kivonulásra való emlékezés; a kényelmetlenség
vállalásával emlékezzenek a sivatagban eltöltött negyven év megpróbáltatásaira.
(Ugyanez a lényege a kovásztalan kenyerek evésének is pészachkor.) A hagyomány
szigorúan megszabja a sátor építésének szabályait is. A sátornak gyöngének, törékenynek
kell lennie, nem lehet magasabb húsz könyöknél, de alacsonyabb sem tíznél. A sátrat
külön erre az alkalomra kell építeni: ha már régebben is megvolt, legalább
valamilyen átalakítást kell rajta végezni az ünnep előtt. Részletes előírások szólnak
a sátor befedéséről is: abból a célból, hogy az ünneplők magukat teljesen átadják
a természetes életmódnak, csakis élőfa lombját lehet hozzá használni, mindenfajta
mesterséges anyag hozzáadása nélkül. A tetőnek gyengének kell lennie, nehogy teljes
védelmet nyújtson, még eső ellen sem. Nem készülhet tömör anyagból, s oldalt is
annyira átlátszónak kell lennie, hogy rajta keresztül látszódjanak a csillagok.
A törvényadás ünnepe
A pusztai vándorlásra emlékezve azt sem lehet elfelejteni, hogy itt történt a Törvény
átadása is Mózesnek és az egész Izraelnek. Éppen ezért a Tóra a sátoros ünnep
utolsó napjára az eddig említetteken kívül előírt még egy különlegesen fontos
szertartást: „Minden hetedik évben, a sátoros ünnepen, mikor az egész Izrael összegyűlik
Isten színe előtt, olvasd fel ezt az egész törvényt Izrael füle hallatára.” Ez a
rendelkezés ma úgy él tovább a zsinagógai istentiszteleteken, hogy a Tóra évenként
ismétlődő felolvasását a szukkót nyolcadik napján kezdik meg és akkor is fejezik
be a következő évben. Ez a szimchat Torá („a Törvény öröme”), a törvényadás
ünnepe. A délelőtti és esti istentiszteleten a hívek a zsinagógában hétszeres körmenetben,
ugrándozva, tánccal és tapssal örvendezve vonulnak végig valamennyi díszes tóratekerccsel
a béma, azaz a tóraolvasó állvány körül. Az üres frigyszekrényben egy szál
gyertya világít mindössze, jelképéül annak, hogy a Tórából ered a világosság. A
körmenetek alatt ünnepi énekek hangzanak fel: „Lelkeknek Istene, segítsd meg népedet!
/ Szíveknek bírája, adj üdvösséget! / Hatalmas megváltónk! Szívünk túlárad, /
Hallgasd meg imánkat!” A gyermekek a felnőttek lábai között rohangálva, kis zászlócskákat
lobogtatva kísérik a tekercseket a zsinagógai körmeneteken.
A nemzetek felvonulása a sátorok ünnepén Jeruzsálemben. A brazil küldöttség
Fotó: Ruff Tibor
Sátoros ünnep: üzenet a jövőnek
A zsidó vallás mind a mai napig legvidámabb ünnepe, a sátoros ünnep azonban nem csak
a múltra való emlékezést és a jelenért való hálaadást célozza. A szukkótnak jövőbe
mutató jelentősége is van, amelyről mind a Biblia, mind a rabbinikus hagyomány beszél.
Az utóbbi akkor, amikor hangsúlyozza: a sátoros ünnep hét napja alatt összesen
hetven tulkot kellett feláldozni a Szentélyben, a világ hetven nemzetségének békességéért.
Így válik az ünnep univerzális jelentőségűvé: Izrael már nemcsak saját bűneinek
engeszteléséért könyörög, mint Jom Kippurkor, hanem az egész emberiség jólétéért
jár közben. A Biblia azonban ennél többet is mond. Zakariás - a második Szentély
nagy prófétája - azt írja: „És lészen, hogy akik megmaradnak mindama népek közül,
amelyek Jeruzsálem ellen jönnek, esztendőről esztendőre mind felmennek, hogy hódoljanak
a királynak, a Seregek Urának, és megünnepeljék a sátorok ünnepét. És lészen,
hogy aki nem megy föl e föld nemzetségei közül Jeruzsálembe, hogy hódoljon a királynak,
a Seregek Urának, nem lészen azokra eső.” E szankciókkal is súlyosbított kötelező
ünnep, a szöveg tanúsága szerint, tehát a messiási korban fog érvénybe lépni,
akkor, amikor maga a Seregek Ura - a kereszténység hite és várakozása szerint Jézus
Krisztus - személyesen jelenik majd meg népének, Izraelnek felszabadítására. Ez az
eszkatologikus reménység is összefűzi az evangéliumi kereszténységet a jelenkori
Izraellel, ez a reménység ad alapot arra, hogy ma is a világ minden tájáról ezrek
keressék fel Jeruzsálemet, hogy részt vegyenek a Sátoros ünnepen rendezett „nemzetek
felvonulásán”.