„A hosszú nap”. Az ünnepeket tartó zsidó családok életében általában csak
így ismert Jom Kippur, azaz az engesztelés napja. Ezen a napon tartózkodni kell
mindennemű étel és ital fogyasztásától, vagyis teljes böjtöt kell tartani a
Mindenható haragjának kiengesztelésére, amely jogosan lobban fel az emberek bűnei láttán.
Ugyanakkor ma már talán kevéssé ismert e jelentős ünnep bibliai háttere: mit
jelentett az engesztelés napja abban az időben, mikor még Jeruzsálem látképét nem
az aranykupolás Sziklamecset, hanem a Salamon idejében épített Szentély uralta.
A nép bűneit ráolvassák a bűnbakra
A jeruzsálemi Szentély
A jeruzsálemi Szentély épülete három fő részből állt. A legkívül található előcsarnokból
nyílott a Szenthely - a Szentély legnagyobb helyisége -, onnan pedig a Szentek
Szentje, ez a mindössze kb. 5 x 5 méteres szoba, ahová a főpapnak évente csak
egyszer, engesztelés napján szabadott belépnie. Itt állt az Örökkévaló és Izrael
szövetségét jelképező frigyláda, amely felett két hatalmas kérub (a prófétai leírások
szerint négyarcú szárnyas angyalok) terjesztette ki oltalmazólag szárnyait. A frigyláda
egy természetes sziklaképződményen, az ún. „alapkövön” nyugodott. Erről a
rabbinikus hagyomány azt tartja, hogy e köré a kő köré építette Isten a világot.
A szikla pontos helyéről ma is nagy vita zajlik, egyesek szerint az pontosan a mai
Sziklamecset alatt található, mások szerint viszont attól északabbra. E kérdés perdöntő
jelentőségű abból a szempontból, hogy hol is állhatott a jeruzsálemi Szentély,
illetve a Szentek Szentje. (Az ortodox zsidók azért nem lépnek ma a szentélykörzet, a
Haram as-Saríf területére, nehogy véletlenül is rálépjenek a Szentély eme
legszentebb területére.)
A Szentély körül több udvar volt található, köztük a nők udvara és a papok
udvara is, ahová a pogányoknak tilos volt belépniük. A kb. 30 méter magas előcsarnok
előtt állt két hatalmas bronzoszlop, a Jákin és Boáz, előtte pedig a papok mosdására
szolgáló medencék és a híres „réztenger”, amelyet még Salamon öntetett föníciai
mesterekkel. (Ezek már a királyság korában zsákmányul estek az idegen hódítóknak,
illetve részben maguk a királyok pusztították el őket.) Az udvaron álló hatalmas áldozati
oltáron mutatták be a papok a mindennapi véres áldozatokat. A Szenthelyen - vagyis a
Szentély belsejében - a kenyéráldozat arany asztalai és a szintén aranyból készült
hétágú gyertyatartók, a menórák álltak, valamint az illatáldozati oltár.
A főpap előkészületei
Az alapvetően szentélyközpontú zsidó ünnepek közül a Jom Kippur különleges voltát
az a tény is aláhúzza, hogy egyedül ezt az ünnepet celebrálta maga a főpap, mégpedig
a Szentély előbb említett legbelső részében, a Szentek Szentjében. A főpapnak számos
előírást kellett teljesítenie ahhoz, hogy ez alkalommal - tehát csakis évente
egyszer - beléphessen a Szentély ezen elzárt részébe. Már az ünnep előtt egy héttel
elhagyta családját, és visszavonult a Szentélyépületben található szobájába,
ahol javarészt igeolvasással és imádkozással töltötte az időt. Ezenkívül egy héten
át neki kellett reggel és este az égőáldozatok vérét az oltárra hintenie; de az
arany füstölő oltáron is ő gyújtotta meg az illatáldozatot; továbbá ő töltötte
fel a Szenthelyen álló hétágú gyertyatartókat (a menórákat) is olajjal.
Az engesztelés napját megelőző nap reggelén a kijelölt főpap megállt a Szentély
keleti kapujánál, és szemügyre vette az áldozatra kiszemelt ökröket, kecskéket és
juhokat, hogy megfelelnek-e a szigorú rituális előírásoknak, áldozni ugyanis kizárólag
hibátlan állatot lehetett. Jom Kippur előtti éjjelen a főpap nem alhatott, nehogy álmában
tisztátalanná váljon: egész éjszaka a Bibliát olvasta, különösen Jób és Ezsdrás
könyvét, valamint a Krónikákat. (Sokakat foglalkoztatott a kérdés: miért éppen
ezeket a könyveket kellett olvasnia a főpapnak. A válasz nagyon egyszerű: ezek a legérdekfeszítőbb
olvasmányok a Bibliában, amelyeken nehéz elaludni…)
A Legszentebb Név
A főpapnak az engeszteléskor egy fiatal tulkot, egy kost és két kecskebakot kellett áldoznia
önmaga, családja és egész Izrael bűneiért. A tulok saját tulajdonát képezte -
ez volt a családjáért bemutatott áldozat, amit legelőször kellett elvégeznie. A véres
áldozat gyakorlata nagyjából a következő volt: a pap a Szentély felé fordulva, áldólag
az áldozati állat fejére tette kezét, miközben imát mondott. A Jom Kippur-i ima különlegességét
az adta, hogy ekkor (és csakis ekkor!) a főpap kimondhatta az Örökkévaló nevét,
amit héberül a j-h-v-h betűkkel jegyeztek le, de mindig Adonájnak, azaz „Úr”-nak
olvastak. A „tulajdonnév” (sém hameforas) - és különösen az Istennév -
ismeretének a Biblia óriási jelentőséget tulajdonít. Gondoljunk csak arra, hogy Mózes
a Szináj hegyén kapott kinyilatkoztatáskor (az égő csipkebokornál) ugyanerre kérdezett
rá: ha visszatérve Egyiptomba elmondja a zsidóknak, hogy „atyáik Istene” küldte
őt szabadítóul, nem tud majd mit felelni arra a valószínűleg elhangzó kérdésükre,
hogyan hívják azt az Istent, aki őt küldte. Ezt a Mózesnek kinyilatkoztatott
Legszentebb Nevet (amely valószínűleg a „létezést” jelentő héber igéből származik)
a főpap az engesztelés napján tízszer mondhatta ki, ebből három alkalommal az
egybegyűlt papok előtt, akik a Név hallatán így válaszoltak: „Áldott legyen az Ő
dicsőséges királyságának neve, mindörökké”.
A bűnbak feláldozása
Kevéssé köztudott, hogy a magyar nyelvben is elterjedt „bűnbak” kifejezés is Jom
Kippur napjához kötődik. A főpap az elmondott áldást követően a Szentély udvarának
keleti részébe ment, ahol a két kecskebak közül kisorsolták, melyik legyen az,
amelyiket nem áldozzák fel a Szentélyben, hanem egy arra kiválasztott pappal kiküldik
a pusztába, miután kézrátétellel megvallották felette Izrael bűneit, és elvégezték
a többi áldozatot. A bűnbak kisorsolása úgy történt, hogy egy dobozból két táblácskát
vettek elő, melyekre az „Azazélnek”, illetve az „Úrnak” feliratot vésték. A táblácskák
eredetileg fából voltak, s csak Jehosua ben Gamla főpapsága idején cserélték ki őket
aranyra. A sorsolás után a főpap a bűnbak (Azazél) szarvaira és nyakára karmazsinba
mártott gyapjúszövetet tekert, arra az Ézsaiás-próféciára hivatkozva, amely így
szólt: „Ha bűneitek skarlátpirosak, hófehérek lesznek; és ha vérszínűek, mint a
karmazsin, olyanok lesznek, mint a gyapjú.” A főpap ezután megáldozta az ökröt,
amelynek kifolyt vérét egy szentelt tálba (micrak) fogta fel. A vért azután átadta
egy másik papnak, és nyomban meggyújtotta a füstölő oltárt a Szenthelyen. Eközben
a másik pap, kezében a vért tartalmazó tállal, szüntelen hajlongott, hogy a vér meg
ne alvadjon. A főpap ekkor felment az oltárra, ahonnan egy különlegesen hosszú nyelű
lapáttal izzó szenet vett, amit a füstölőbe tett. Ezzel a füstölővel ment vissza a
vérért, amit a Szentek Szentjében elhelyezett frigyláda tetejére, egy színarany
lapra kellett öntenie.
A Frigyláda. Fedelére hintették a vért
Az engesztelés vére
A főpap először a füstölővel ment be a Szenthelyet és a Szentek Szentjét elválasztó
függönyön keresztül a frigyládához, ahová letette azt. A babiloni fogság után épült
Második Szentélyben már nem volt meg a frigyláda, ezért az alapkőre tette le a főpap
a füstölőt, amelyre egy maréknyi illatos mirrhát kellett tennie, és egészen addig
kellett várakoznia, amíg a füst be nem töltötte az egész szobát. Ezután a főpap
visszatért a papokhoz, akik egészen addig a micrakot „ringatva” megakadályozták,
hogy az áldozati tulok vére megalvadjon. A főpap ekkor átvette tőlük az edényt,
hogy másodszor is visszatérjen a Szentek Szentjébe. Az előírások szerint mutatóujját
a vérbe mártva hétszer meghintette az oltárt, az edényt pedig egy arany állványra
helyezte. Ezután elhagyta a Szentek Szentjét. Ezután következett az „Úrnak”
rendelt bűnbak rituális levágása, amelynek vérét egy másik micrakban fogták fel.
Ezzel a pap harmadszor is visszatért a Szentek Szentjébe, ugyanazon az úton, mint korábban,
ugyanazzal a feladattal. Végül a két edényben levő vért összekeverte és az oltár
négy sarkára fröcskölte.
Az áldozat végeztével a főpap most már végleg visszatért a Szentély keleti kapujához,
ahol az „Azazél”-nek kiválasztott bűnbakkal várakoztak a papok. (Az Azazél szó
jelentését többen úgy magyarázzák, hogy az a Júdeai sivatag egy elhagyott, puszta
helyére vonatkozik; más bibliakutatók véleménye szerint a név egy gonosz angyali
fejedelemség neve.) A Szentélyből egy külön erről elnevezett híd vezetett ki a
sivatagba, amelyen át a pap kivezette a bűnbakot. Ez a szolgálat egyébként nagy
becsben állt az izraeliták előtt. A sziklához vezető úton állomások voltak, ahol
ételt-italt szolgáltak fel a bűnbakot vezető papnak. Az első állomásig Jeruzsálem
lakosai is nagy számban elkísérték őt útján, a második állomástól azonban
mindig csak az adott állomást kiszolgáló személyzet csatlakozhatott hozzá, a következő
állomásig. A „végállomáson” azután a pap letekerte a bak szarváról a
karmazsinba mártott gyapjút, és kettészakította. Egyik felét visszatekerte a szarv köré,
a másikat pedig egy sziklára tette, hogy megfigyelje: a karmazsin fehérre változik-e,
vagyis megbocsáttattak-e Izrael bűnei. A bakot ezután letaszította a szikláról, majd
visszatért a legutolsó állomáshelyre, ahol napnyugtáig kellett várakoznia, s csak
azután térhetett vissza Jeruzsálembe. Miután hírvivők útján értesítették a
Szentélyben várakozó főpapot, hogy a pusztába vezetett bűnbak gyapjúja fehérré vált,
ezzel megbocsáttattak Izrael bűnei, a főpap lement a nők udvarába, és hangosan
felolvasta a Leviticus könyvének (Mózes harmadik könyve) 16. fejezetét a gyülekezet
előtt. A nap végeztével a hívők egész tömege kísérte vissza a főpapot házához.
Így ért véget Izrael legszentebb napja, Jom Kippur, amely ma is jelentős ünnepe a
zsidóságnak. A Szentélyt ugyan 70-ben lerombolták a hódító római légiók, s ezáltal
megszűnt a véres áldozat bemutatása, a zsidóság mégis azzal a hittel imádkozik ma
is világszerte, ami Dávidot jellemezte: „Mert nem kívánsz te véres áldozatot, hogy
adnék azt, égő áldozatban sem gyönyörködöl. Isten előtt kedves áldozatok: a töredelmes
lélek; a töredelmes és bűnbánó szívet nem veted te meg.” Sajnálatos, hogy e
rendkívüli szellemi jelentőséggel bíró ünnephez - amely az újszövetségi
keresztény kinyilatkoztatás szerint Jézus Krisztus áldozatának és főpapi szolgálatának
előképe volt -, ma már nemcsak a gyakorlati vallási életben, de teológiailag sem
sok köze van a kereszténységnek. A „keresztény Jom Kippur” üzenete az, amit a
Zsidókhoz írt levél (!) szerzője mond: a Jom Kippur-i áldozat példázat a jelenkor
számára, amikor olyan áldozatokkal áldoznak, amelyek nem képesek senkit sem
lelkiismeret szerint tökéletessé tenni, pedig „Jézus Krisztus saját vérével ment
be egyszer s mindenkorra a Szentélybe, örök váltságot szerezve.”
A vízmerítés ünnepe