Vissza a tartalomjegyzékhez

DEBRECZENY RÉKA
Vissza a Szovjetúnióba

A Nyugat alapvető érdeke, hogy Oroszország gazdaságilag sikeres partnere legyen, de az 1929-33-as Nagy Gazdasági Világválság tüneteihez hasonlókat produkáló orosz gazdaság mindaddig nem számíthat nemzetközi pénzügyi segélyre, amíg nem garantált a gazdasági reformok folytatása, és nem tisztázódik, hogy ki lesz a valódi vezető a Kremlben. Jelcin részéről ugyanis nincs konkrét garancia. Oroszország jelenlegi lépései visszavezetnek a Szovjetúnióba.

Clinton amerikai elnök nem véletlenül jelentette ki: Oroszország mindaddig nem kap pénzt, amíg Moszkva nem bizonyítja egyértelműen, hogy kitart a piacgazdaság mellett. A miniszterelnöki kinevezéssel szemben ugyanis a többségében kommunista törvényhozás feltételei elég vészjelzőek - írja a Newsweek magazin. A képviselők nem mást akarnak, mint átírni az alkotmányt - úgy, hogy nagyobb hatalma legyen a Dumának, valamint egy olyan gazdasági programot beindítani, amit úgy is nevezhetnénk: „Vissza a Szovjetunióba”. Az új parancsgazdaság bővölködne deviza- és árellenőrzésben, az ipari kulcságazatokat pedig tulajdonképpen újra államosítanák.
Az oroszországi liberalizációs játék 1995 óta zajlik, napjainkban azonban a végéhez érkezett, és elkezdődtek az úgynevezett „adminisztratív gazdaság szürke hétköznapjai” - írta a Kommerszant orosz hetilap legfrissebb száma. A mostani helyzetet a lap a következőképpen jellemzi: „Állami értékpapírpiac nincs. Stabil árfolyam többé nem lesz. Az állam már nem egyenjogú partnere a gazdasági szereplőknek, hanem közvetlenül utasítja a vállalkozókat és a kereskedőket, hogy milyen árakat szabjanak, és meghatározza a bankoknak, milyen áron adjanak el valutát. Emellett megtiltja a bankoknak és a vállalatoknak, hogy kifizessék külföldi ügyfeleiket, és az állampapír tulajdonosoknak nem fizeti a nekik járó pénzt. Az államhatalom a lakosság felé azt demonstrálja, hogy most csak ő képes az árak emelkedését megállítani és a betétek biztonságát garantálni. Az állam a legnagyobb bankoknak stabilizációs hiteleket nyújt, és a következőkben is kész likvid eszközökkel ellátni őket. A liberális játék tehát befejeződött”.
A lap leszögezi: a jövő évi költségvetés - ha egyáltalán elfogadják - tiszta formalitás, hiszen kölcsönöket a kormánynak sehonnan nem sikerül szereznie, a befolyó adó pedig nem elég az ország eltartására. Ugyanilyen formalitásnak tekinthető a valutaárfolyam, a kamatlábak és általában a gazdaságpolitika is. Így hát senki nem csodálkozik, ha felmerül az államosítás gondolata. Az elkövetkezendő két évben egyedül az olajvállalatoknál lehet majd az ország számára jelentősebb dollárkészletet találni, a bankok pedig gyakorlatilag már most az államhoz tartoznak. Gregorij Javlinszkij, a Jabloko Párt (Alma Párt) frakcióvezetője így nyilatkozott a Newsweek amerikai lapnak: „Ez még a válság kezdete, nem a vége.” Más parlamenti forrás szerint „minden kormány nélküli nap közelebb visz a végtelen szakadékhoz”.
Az államosítás nem kerüli el a kereskedelmi bankokat sem, hiszen valamennyi felett a központi bank gyakorol ellenőrzést. Sorsuk attól függ, megkapják-e az életben maradáshoz szükséges hitelt - természetesen nem ingyen. Részvénycsomagjaikkal kell fizetniük. Ám az sem megoldás, ha a bankok állami tulajdonban maradnak. „Az állami tulajdon kezelésének hatékonysága nálunk közel áll a nullához” - írja a Kommerszant egyik újságírója.
A legrosszabb esetben a jelenlegi gazdasági periódus, az úgynevezett adminisztratív gazdaság ára a teljes összeomlás lesz, ami alatt a bankok, a szociális program és a fogyasztói piac totális krachját lehet érteni. Ha a kormány pánikba esik, és a jegybank dolgozói mindenre csak legyintenek, illetve ha az elnöki adminisztráció úgy ahogy van lemond, akkor egyszerűen senki semmit nem fog irányítani. Az események ilyen irányú fejleménye nem tűnik annyira lehetetlennek - írja a Kommerszant.
A héten az orosz válsággal kapcsolatosan lezajlott G-7 telefonkonferencia eredményével egybecsengően egyébként Helmuth Kohl is arra figyelmeztetett: a fejlemények veszélyessé válhatnak. A német kancellár hangsúlyozta: annak ellenére, hogy a Nyugat érdeke Oroszország stabilitása, nem kerülhet sor újabb hitelek nyújtására, amennyiben Moszkva leáll a reformokkal, illetve amíg nem tisztázódik, ki lesz a valódi vezető a Kremlben. Amerika ugyanakkor pozitív fejleményként értékeli Borisz Fjodorov, a jelenlegi ügyvezető miniszterelnök-helyettes jelölését a gazdaságpolitika irányítására. Fjodorov agresszív gazdasági reformer hírében áll, aki bírja Jelcin támogatását.
Gazdasági elemzők többnyire egyetértenek abban, hogy az orosz válság miatt a kelet-közép-európai térség országainak kilátásai döntő mértékben attól függnek, hogy tartós marad-e a nyugat-európai, illetve az amerikai konjunktúra. Egybehangzó vélekedések szerint a legnagyobb veszélyt az jelentené, ha a lassulás az Egyesült Államokra is átterjedne. A kilátásokat mindenesetre beárnyékolja a Wall Street e heti, igen hektikus mozgása és az, hogy az idei második negyedévben az éves szintű amerikai növekedési ütem az első negyedévi 5,5 százalékhoz képest 1,6 százalékra csökkent. Ez az utóbbi három év leglanyhább teljesítménye.