Hit és tudás, teológia és természettudomány kapcsolata legalábbis
ellentmondásosnak nevezhető a „keresztény Európa” elmúlt kétezer éves
történetében. Kopernikusz tanainak katolikus és protestáns részről történő
teljes elvetése; a világmindenség végtelenségét állító Giordano Bruno
máglyahalála; a kopernikuszi megfigyeléseket továbbvivő Galilei inkvizíciós pere
- a hosszú és korántsem teljes lista láttán nem is csoda, ha sokan úgy vélik: hit
és tudomány két különböző, összeegyeztethetetlen valóságot képvisel. A
természettudományokban a XX. században bekövetkezett forradalmi változások azonban
- úgy tűnik - ismét közelítik egymáshoz e két antagonisztikus világot.
„Valami elképesztő dolog zajlik e két öreg csataló, a tudomány és a vallás
körül” - írta a Newsweek júliusi összeállításában, melynek címe is
sokatmondó: Science finds God (A tudomány rátalál Istenre). A teológusok hittételeik
bizonyítására buzgón tanulmányozzák a kvantumfizika alaptételeit; a
természettudósok pedig egyre gyakrabban állítják: az anyagi világ alapvető szinten
nem materiális, hanem „szellemi” törvényszerűségeknek megfelelően viselkedik.
Atomium, Brüsszel. Az anyag nem materialista feltevések szerint viselkedik
A régiek tudománya
Az újkori természettudomány gyökerei a XVII. századba nyúlnak visz-sza. Amikor
Kepler, Galilei és Newton létrehozta az új világkép alapjait, még elevenen élt az
az általában csak „középkorinak” aposztrofált világnézet, amely a természetet
Istentől teremtettnek tekintette. De még a XVII. század nagy tudósai számára sem
volt kézenfekvő az anyagi világ Istentől független vizsgálata. Kepler így vall
erről a „Kozmikus harmónia” c. művének befejező szavaiban: „Hálát adok neked
Úristen, teremtőnk, hogy teremtett világod szépségeit látnom engedted, és kezeid
alkotásaiban gyönyörködöm. Lásd, itt befejeztem a munkát, amelyhez hivatást
éreztem; gazdálkodtam a tehetséggel, amit nekem adtál. Alkotásaid szépségét,
amennyit ezekből szellemem korlátoltságában felfoghattam, hirdettem az embereknek,
akik ezeket a bizonyításokat majd olvasni fogják.” Newton többek között azt írta
Isten szerepéről az általa kutatott világmindenségben: „A napok, bolygók,
üstökösök csodálatos rendszerei csak egy mindentudó és mindenható Lény tervei és
útmutatásai alapján jöhettek létre.”
Rövid néhány évtizeddel később azonban az ember viszonya a természethez gyökeresen
megváltozott. A Newton utáni kor a newtoni mechanika módszereit a természet mind
tágabb területein alkalmazta sikerrel. Megkísérelte, hogy a természeti folyamatok
egyes részleteit kihámozza, objektíve megfigyelje és törvényszerűségeit megértse.
Arra törekedett, hogy az összefüggéseket matematikai formulákba öntse és ezáltal
„törvényekhez” jusson, amelyek az egész kozmoszban korlátlanul érvényesek. A
Teremtőt a kozmoszból teljességgel kirekesztő materialista, vagy létezését ugyan
elismerő, de Őt tétlenségre kárhoztató deista nézetek a felvilágosodás korában
jutottak teljes győzelemre. Beszédesen példázza ezt a Laplace francia csillagásszal
(1749-1827) kapcsolatos anekdota, amely szerint mikor Napóleon megkérdezte tőle, hogy
hol van Isten helye az ő kozmikus rendszerében, azt felelte: „Felség, erre a
hipotézisre a tudománynak ma már nincsen szüksége.” Ez a közel háromszáz éves
tudományfelfogás azonban mára csapdának bizonyult: „Az emberiség, anyagi
hatalmának látszólag határtalan kiterjesztésével egy olyan hajóskapitány
helyzetébe került, akinek hajója oly mértékben csak vasból és acélból épült,
hogy iránytűje az északi irány helyett már csak a hajó vastömegére mutat. Ilyen
hajóval többé semmilyen úti célt sem lehet elérni; a hajó már csak körbe forog, s
eközben ki lesz szolgáltatva a viharoknak és tengeráramlásoknak” - írta Werner
Heisenberg, a kvantumfizika egyik legnagyobb XX. századi kutatója.
Az új tudomány
Az első, ha egyelőre nem is nagyon veszélyes betörést ebbe a felfogásba még a
múlt század második felében az elektromosságtan fejlődése jelentette, ahol nem az
anyag, hanem az erőtér jelentette a tulajdonképpeni létezőt. Ezeknek keletkezését
azonban az atomokra, illetve az atomok között fellépő kölcsönhatásokra lehetett
visszavezetni. A radioaktivitás múlt század végén bekövetkezett felfedezésével
azonban már a kémiai atomokat sem lehetett többé az anyag utolsó, tovább már nem
osztható részeinek tekinteni, s kiderült, hogy az atomok legalább háromféle (ma
protonnak, neutronnak és elektronnak nevezett) építőkőre vezethetők vissza. Ezeken
az alapokon nyugodott a XIX. és a kezdődő XX. század szilárd világképe, s
egyszerűsége miatt teljes meggyőző erejét évtizedeken át megtartotta.
Századunkban azonban éppen ezen a ponton az atomfizika alapjaiban mélyreható
változások mentek végbe. Kiderült, hogy az elemi részecskék legalapvetőbb szinten
egyáltalán nem viselkednek szabályszerűen, sőt e részecskéknek a megfigyelési
folyamattól független viselkedéséről nem is beszélhetünk, mivel az anyag legkisebb
építőköveivel kapcsolatos bármiféle megfigyelés az abban lejátszódó folyamatok
durva megsértését jelenti - röviden szólva: a kvantummechanika „törvényei”
nem az elemi részecskékre mint olyanokra vonatkoznak, hanem az elemi részecskékre
vonatkozó ismereteinkre. „Az atomfizikusnak - írja Werner Heisenberg - bele
kellett törődnie, hogy tudománya az emberi természetmagyarázat végtelen
láncolatának csupán egy tagja, mely azonban nem beszélhet egyszerűen a természetről
mint olyanról. A természettudomány az embert mindig már előfeltételezi, s tudatára
kell ébrednünk annak, hogy - miként ezt Niels Bohr kifejezte - nemcsak nézői,
hanem velejátszói vagyunk a természet színjátékának”.
A mai tudományos felfedezések fényében is egyre világosabb, hogy az anyag
legalapvetőbb szinten nem a realista-materialista feltevések szerint viselkedik. Más
korokkal ellentétben, mikor az idealisták és realisták közötti vita tisztán
filozófiai síkon zajlott, manapság a tudomány súlypontja is erőteljesen az
idealizmus irányába tolódott el. A sors iróniája, hogy a természettudományok
abszolút objektivitásába vetett bizalom éppen akkor rendült meg alapjaiban, amikor a
teológiai materializmus befolyásának csúcsára érkezett. 1920 és 1980 között a
hivatalos egyházi doktrínák leghitehagyóbb és legtévelygőbb korszaka köszöntött
be. Az amerikai és európai lelkészképzőkön a nietzschei és marxista filozófiákkal
ötvözött „magasabb bibliakritika” vált elfogadottá. E teológiák a materialista
világnézetet fogadták el alaptételként, és azt hirdették, hogy a mai ember nem
hihet a csodákban, mert azok nem egyeztethetők össze a modern tudománnyal. Az egyik
legjelentősebb bibliakritikus, Rudolf Bultmann (1884-1976), aki a marburgi egyetemen
foglalt el professzori széket, 1941-ben mondta el híres beszédét az Újszövetség és
a mitológia viszonyáról. Azzal érvelt, hogy az Újszövetség világképe lényegében
véve mitológiai: Mennyről és Pokolról van benne szó, angyalokról és démonokról.
Ma, a tudomány és technika korában azonban az ilyesmi már nem fogadható el. „Aki
nap mint nap villanyt használ, rádiót hallgat, s ha beteg, a modern orvostudománytól
vár segítséget, már nem hihet a csodák és szellemek világában, amelyet az
Újszövetség elénk tár. Ha pedig valaki azt hiszi, hogy mégis, akkor szembe kell
néznie azzal, hogy - ha az ilyen hitet azonosítja a keresztény hittel - akkor a
keresztény hitet érthetetlenné és elfogadhatatlanná teszi kortársai számára.”
(Idézet a „Kérügma és mítosz” c. kötetből.) Ugyan e megállapítást éppen a
tudomány tette idejétmúlttá, mégis a legtöbb történelmi egyház teológiája még
fél évszázadig azt a materialista doktrínát tanította, miszerint a tudomány
kizárja a csodák lehetőségét - szerintük szavainkkal és gondolatainkkal nem
befolyásolhatjuk a természetes világot.
Kvantumteológia?
A kvantumfizika forradalma úgy kezdődött, hogy megpróbálták a fény
tulajdonságait tanulmányozni. Az optikában Newton óta hosszadalmas viták folytak
arról, hogy a fény hullám- vagy részecsketermészetű-e? Most végre eldőlt a
kérdés: mindkettő egyszerre! Sőt, a további kísérletek során az is kiderült, hogy
a fény a megfigyelést végző személy távollétében felváltva hol hullám, hol
részecskeformában nyilvánult meg, de egyikben sem állapodott meg
(komplementaritás-elv). Ha jelen voltak a kísérletnél, hullám alakot vett fel. Ez a
tény alapjaiban rázta meg a materialista-realista tudományszemléletet, amely szerint a
természet az elmétől (a megfigyelő személyétől) függetlenül működik. A
materialista világképet újabb csapás érte, amikor felfedezték, hogy a radioaktív
bomlás során az uránból és más elemekből teljesen véletlenszerűen,
kiszámíthatatlan módon távoznak az elemi részecskék. Ez az ún. „Heisenberg-féle
bizonytalansági elv”, amely éppoly univerzális tényező, mint az előbb említett
komplementaritás. (Einstein különösen nem szívelte ez utóbbi tételt, amelyre egy
elhíresült mondással válaszolt: „Isten nem kockázik!”)
A kvantumfizika teológiai vonatkozású fejtegetései ma már a hivatalos egyházi
irodalomban is fel-felbukkannak. Sajnálatosan ez fél évszázaddal azután történt,
hogy a kvantumfizika legújabb felfedezéseit már tisztázták. A komplementaritás
elvét például sok bibliai kijelentésben felfedezhetjük. Ilyenek például: Jézus egy
személyben ember és Isten; vagy hogy az ember szabadon dönthet örökkévaló sorsa
felől, mégis Isten öröktől fogva már elrendelte, hogy kik léphetnek be országába.
Ezeket a paradoxonokat, amelyeket a Biblia a „hit titkainak” is nevez, felfoghatjuk
komplementer igazságoknak.
John C. Polkinghorne éveken át a részecskefizika professzora volt a Cambridge-i
Egyetemen. 1982-ben azonban leköszönt katedrájáról, hogy anglikán pappá
szenteltesse magát. Ma Nagy-Britannia tudományos közéletében ő a keresztény hit
legismertebb apologétája. „Számomra az Istenbe vetett hit egyik legfőbb
alapigazsága az, hogy létezik egy értelem és egy cél az univerzum mögött.” Az a
tény, hogy az absztrakt matematika útján behatolhatunk a világ felépítésének
titkaiba, értelmes teremtő elmét feltételez; a cél pedig egyértelműen annak a
természetnek a megalkotása volt, amelyben az élet születhetett.
Az ötvenes években egy episzkopális lelkész, Don H. Gross mutatott rá arra, hogy a
jó hírt - amely szerint a kvantumfizika analóg bizonyítékai a bibliai világképet
támasztják alá - a hivatalos egyházak teológusai milyen konokul elutasítják.
Gross könyve a „A szellemi gyógyulás kérdése” (The Case for Spiritual Healing)
- az egyházban úttörő módon kitért a kvantumfizika és a természetfeletti
gyógyulás kapcsolatára, jóllehet még sokáig kellett várni arra, amíg a
nyilvánosság is méltányolni kezdte gondolatait.
William DeArteaga „A Szellem megoltása” című könyvéből idézzük a kérdés
tanulságait. Az elkötelezett hívő keresztény szerző szerint - s ezt a látását
egyre több világi tudós is osztja - a materialista tudományos felfogás alapját
vesztette, ergo a materialista teológiáknak sincs többé létjogosultságuk. „Ma már
láthatjuk, hogy a szellemi rend a világegyetem fundamentális törvényeivel
összhangban működik, s a kettő között nincsen ellentmondás. A kvantumfizika és a
szellemi élet közötti párhuzamok feltárják előttünk a Teremtő elméjében
megfogant terv forgatókönyvét. Isten célja az volt, hogy az univerzum - a szubatomi
részecskéktől az arkangyalokig - szellemi legyen. Ugyanakkor le kell szögeznünk azt
is, hogy a bibliai hit nem a kvantumfizikai törvények mechanikus végrehajtása. A
modern fizika inkább csak egyfajta segédeszköz a hit világában lezajló jelenségek
modellezésére, szemléltetésére. A keresztény hit lényege ugyanis a Teremtő és a
teremtmény, az Atya és a gyermek kapcsolata, amely nem mechanikus, hanem nagyon is
személyes.
Az európai tudományos gondolkodás „nagy ugrásai”
800-1000 - A Spanyolországon és Szicílián keresztül Európába is
behatoló iszlám tudomány felfedezi és alkalmazza először a görög
természettudomány kiemelkedő eredményeit, főként a csillagászat, a matematika és
az orvostudomány területein.
1268-73 - Az arisztotelészi alapokon álló iszlám és zsidó
tudományosságot a keresztény tanításokkal próbálja összhangba hozni a párizsi
egyetem neves teológusa, Aquinói (Szent) Tamás. Az ő tanításait alapul véve jön
létre a skolasztika, amely a keresztény Európában először próbálja meg egyeztetni
a hitbéli igazságokat a tudományos világképpel.
1543 - Egy Kopernikusz nevű lengyel kanonok barátai unszolásának engedve
végül is nyomtatásban közreadja kis füzetét, melynek címe: „Az égi pályák
körmozgásáról”. Ebben kifejti azt a szintén antik eredetű nézetet, amely szerint
a Föld a Nap körül forgó égitest (heliocentrizmus). Kopernikusz tételét Luther
azonnal elutasítja.
1600 - Giordano Bruno olasz szerzetest a római inkvizíció döntése alapján
máglyán elégetik, miután nem volt hajlandó visszavonni azt a tételét, amely szerint
a világmindenségben végtelen számú galaxis létezik, így meglehet, hogy az ember nem
egyedüli lakója a világegyetemnek.
1633 - A nemzetközi hírű Galileo Galileit Párizsból Velencébe
hazatérve az inkvizíció letartóztatja. Az a vád ellene, hogy a pápa utasítása
ellenére tanításaiban és írásaiban a kopernikuszi rendszert propagálja. Több-évi
fogság után megtörve Galilei visszavonja állításait. Utolsó tárgyalásán -
állítólag - ezt kiáltotta oda az inkvizítoroknak: „És mégis mozog a Föld!”
1687 - Az angol Isaac Newton - ugyancsak egy anekdota szerint -
kertjében egy fáról leeső almát szemlélve rájön az általános tömegvonzás
elméletére, amelyről azt állítja, hogy az egész kozmoszban létező jelenség. Ebben
az évben publikálja „Alapelvek” (Principia) című művét, ahol mechanisztikus
nézeteinek összefoglalását adja, miközben azt sem tagadja, hogy Istent tartja a
mindenség Teremtőjének.
1842 - Richard Owen megállapítja, hogy az Angliában talált kövületek
egy kihalt állatfaj, a dinoszauruszok maradványai. A felfedezést egyesek az evolúció,
mások a vízözön bizonyítékának tartották.
1859 - Charles Darwin a „Fajok eredete” című művében arra a
következtetésre jut, hogy az egyes fajok - köztük az ember - fokozatos fejlődés
utáni kiválasztódással jöttek létre. Tizenkét évvel később publikált „Az
ember leszármazása” című munkájában arról ír, hogy az ember és a majomfélék
közös őstől erednek.
1900 - Max Planck nyilvánosságra hozza a kvantumelméletet, amit az
elkövetkezendő két évtized kutatásai fejlesztenek tovább. Végül 1927 tavaszán
Koppenhágában születik meg a kvantumfizika egységes értelmezése.
1916 - Albert Einstein relativitáselmélete romba dönti az addig
egyeduralkodónak számító newtoni világképet. „A tudomány a vallás nélkül
béna. A vallás tudomány nélkül vak” - mondta később.
1948 - George Gamow megalkotja az ősrobbanás (Big Bang) teóriáját a
világegyetem keletkezésével kapcsolatban. Az elmélet nyitva hagyja a Teremtő
létezésének kérdését.
1965 - Arno Penzias és Robert Wilson felfedezik, hogy a világűr tele van
ún. „háttérsugárzással”, ami az ősrobbanás elméletét közvetlenül is
alátámasztja. 1989-ben a COBE műhold felvételt is készít a sugárzásról.
1992 - A Vatikán hivatalosan rehabilitálja Galileit. II. János Pál négy
évvel később kijelenti, hogy a katolikus egyház elfogadja az evolúciós modellt, amit
Isten „mesteri tervének részeként” értékel.