MÉSZÁROS MÁRIA, RÓNA P. MÁRTA
Tanulás a vakációban
Javában zajlik a nyári vakációs élet. A nebulók teljes energiájukkal vethetik
bele magukat a játékba, nyaralásba. Az iskolatáska és a füzetek valahol a szoba
mélyén, egy kellően hozzáférhetetlen helyen rejtőznek. A szülőkre is nyugodtabb
reggelek virradnak, nem kell rohanni kora reggel az iskolába, délután meg a
különórára, kikérdezni a leckét, bosszankodni a rossz jegyek miatt. Talán nem is
kellene emlegetnünk a tanulást nyár közepén? Nos, erről eltér a pedagógus
társadalom és a szülők véleménye.
„Vajon a hosszú szünet alatt nem felejtik el a kicsik, amit az előző tanévben a
fejükbe gyömöszöltek? Hogy fognak újra beleszokni szeptembertől a mindennapos
kemény tempóba?” - ezek a kérdések sok szülőben megfogalmazódnak.
A tavaszi, téli, nyári szüneteknek és a hétvégéknek valóban az a célja, hogy
kikapcsolódjunk, hiszen a szünet azért szünet, hogy valamit szüneteltessen. A
kikapcsolódás, pihenés azonban nem jelent eltunyulást, hiszen a kisdiákok számtalan
más módon is ismeretekhez juthatnak ezekben az időszakokban az iskolai környezet, a
tanórák által nyújtott kereteken kívül. Ha csak olvas vagy egy érdekes
ismeretterjesztő képeskönyvet nézeget a gyerek, akkor is „tanul”, de ha elvisszük
múzeumba, állatkertbe, vagy ha „csak” a természetben, vízközelben vagy erdőben
járunk, akkor is rengeteg fontos, az iskolai tanulmányok során is hasznosítható
ismerethez juttathatjuk őt. Ezt a fajta tanulást is kell irányítani, befolyásolni,
hiszen ha mi nem kínáljuk fel a lehetőségeket, vagy magyarázó szavaink nem állnak a
háttérben, kevesebb lesz az esélye az értelmi csiszolódásnak. A nyári napok okos
megszervezésével hozzásegíthetjük a gyerekeket ahhoz, hogy gondolkodásuk ne
tompuljon el, feladatmegoldó képességeik játékos formában fejlődjenek.
Minden gyerek más, receptet tehát nem lehet adni. Vannak olyanok, akik minden további
nélkül szívesen ülnek le a gyakorlófüzetek feladatai mellé, sőt maguktól
másolnak ki egy-egy szövegrészt könyvekből, vagy szórakozásból megoldják a
munkafüzetben még megoldatlan matematika példákat. Vannak azonban olyanok is, akikből
ezeknek az egyébként nagyon hasznos és érdekes füzeteknek a látványa is heves
tiltakozást vált ki, viszont a világ dolgai iránt való érdeklődésük
kiapadhatatlan. Náluk az előzőekben leírt módszerek a hatékonyabbak.
Gyengébben tanulók esetében mindenképpen ajánlott a nyári gyakorlás, és nem árt,
ha rávesszük őket néhány tréfás feladat megoldására. Írhatnak vakációs
élményeikről naplót, de egy-két képeslap megírása is gyakorlás lehet a kicsiknek,
különösen akkor, ha kijavítjuk vele együtt az elkövetett helyesírási hibákat. Az
erőltetés semmiképpen nem vezet eredményre, inkább ellenállást, a tudás
megszerzésével kapcsolatos rossz élményt teszi maradandóvá.
A gyakorló füzeteket - ha az iskolában nem volt módunk megvásárolni -, keressük
a nagyobb könyvesboltokban. A VII. kerületi Damjanich utca 52. alatt található
Kraszner és fiai nevű könyvesboltban pedig kifejezetten ilyen jellegű gyakorló,
képességfejlesztő, iskolai tananyagot kiegészítő kiadványokkal és játékkokkal
várják az érdeklődőket.
A vakációnak mindenképpen a pihenés, a játék, a sport, egyszóval az erőgyűjtés,
a feltöltődés idejének kell maradnia. Mi, szülők azért ilyenkor is szülők
vagyunk, és a felelősség talán még erősebben hárul ránk, mint az iskolai
tanévben. Érdemes ezért a szünetet úgy alakítani, hogy - ha hosszabb nyaralásra
nincs is lehetőségünk - a gyerek számára az új élményekkel való gazdagodást, a
sokáig emlékezetes, színes programokat - ha úgy tetszik: a „tanulást” -
jelentsék ezek a hónapok.