Vissza a tartalomjegyzékhez

MÉSZÁROS MÁRIA, RÓNA P. MÁRTA
Tanulás a vakációban

Javában zajlik a nyári vakációs élet. A nebulók teljes energiájukkal vethetik bele magukat a játékba, nyaralásba. Az iskolatáska és a füzetek valahol a szoba mélyén, egy kellően hozzáférhetetlen helyen rejtőznek. A szülőkre is nyugodtabb reggelek virradnak, nem kell rohanni kora reggel az iskolába, délután meg a különórára, kikérdezni a leckét, bosszankodni a rossz jegyek miatt. Talán nem is kellene emlegetnünk a tanulást nyár közepén? Nos, erről eltér a pedagógus társadalom és a szülők véleménye.
„Vajon a hosszú szünet alatt nem felejtik el a kicsik, amit az előző tanévben a fejükbe gyömöszöltek? Hogy fognak újra beleszokni szeptembertől a mindennapos kemény tempóba?” - ezek a kérdések sok szülőben megfogalmazódnak.
A tavaszi, téli, nyári szüneteknek és a hétvégéknek valóban az a célja, hogy kikapcsolódjunk, hiszen a szünet azért szünet, hogy valamit szüneteltessen. A kikapcsolódás, pihenés azonban nem jelent eltunyulást, hiszen a kisdiákok számtalan más módon is ismeretekhez juthatnak ezekben az időszakokban az iskolai környezet, a tanórák által nyújtott kereteken kívül. Ha csak olvas vagy egy érdekes ismeretterjesztő képeskönyvet nézeget a gyerek, akkor is „tanul”, de ha elvisszük múzeumba, állatkertbe, vagy ha „csak” a természetben, vízközelben vagy erdőben járunk, akkor is rengeteg fontos, az iskolai tanulmányok során is hasznosítható ismerethez juttathatjuk őt. Ezt a fajta tanulást is kell irányítani, befolyásolni, hiszen ha mi nem kínáljuk fel a lehetőségeket, vagy magyarázó szavaink nem állnak a háttérben, kevesebb lesz az esélye az értelmi csiszolódásnak. A nyári napok okos megszervezésével hozzásegíthetjük a gyerekeket ahhoz, hogy gondolkodásuk ne tompuljon el, feladatmegoldó képességeik játékos formában fejlődjenek.
Minden gyerek más, receptet tehát nem lehet adni. Vannak olyanok, akik minden további nélkül szívesen ülnek le a gyakorlófüzetek feladatai mellé, sőt maguktól másolnak ki egy-egy szövegrészt könyvekből, vagy szórakozásból megoldják a munkafüzetben még megoldatlan matematika példákat. Vannak azonban olyanok is, akikből ezeknek az egyébként nagyon hasznos és érdekes füzeteknek a látványa is heves tiltakozást vált ki, viszont a világ dolgai iránt való érdeklődésük kiapadhatatlan. Náluk az előzőekben leírt módszerek a hatékonyabbak.
Gyengébben tanulók esetében mindenképpen ajánlott a nyári gyakorlás, és nem árt, ha rávesszük őket néhány tréfás feladat megoldására. Írhatnak vakációs élményeikről naplót, de egy-két képeslap megírása is gyakorlás lehet a kicsiknek, különösen akkor, ha kijavítjuk vele együtt az elkövetett helyesírási hibákat. Az erőltetés semmiképpen nem vezet eredményre, inkább ellenállást, a tudás megszerzésével kapcsolatos rossz élményt teszi maradandóvá.
A gyakorló füzeteket - ha az iskolában nem volt módunk megvásárolni -, keressük a nagyobb könyvesboltokban. A VII. kerületi Damjanich utca 52. alatt található Kraszner és fiai nevű könyvesboltban pedig kifejezetten ilyen jellegű gyakorló, képességfejlesztő, iskolai tananyagot kiegészítő kiadványokkal és játékkokkal várják az érdeklődőket.
A vakációnak mindenképpen a pihenés, a játék, a sport, egyszóval az erőgyűjtés, a feltöltődés idejének kell maradnia. Mi, szülők azért ilyenkor is szülők vagyunk, és a felelősség talán még erősebben hárul ránk, mint az iskolai tanévben. Érdemes ezért a szünetet úgy alakítani, hogy - ha hosszabb nyaralásra nincs is lehetőségünk - a gyerek számára az új élményekkel való gazdagodást, a sokáig emlékezetes, színes programokat - ha úgy tetszik: a „tanulást” - jelentsék ezek a hónapok.