A politikusok csak álmodhatnak ilyesmiről: a Milka reklámsztárja, a lila tehén egy
németországi közvélemény-kutatás tanúsága szerint 98 százalékos ismertséggel
dicsekedhet.
A békésen kérődző négylábú rendkívül eredményes és hosszú „karrierre”
tekinthet vissza: 25 évvel ezelőtt támadt az a gondolata reklámszakértőknek, hogy
lilára festett tehénnel reklámozzák a Milka csokoládét. Negyedszázad alatt a lila
tehén - amely július 23-án ünnepli huszonötödik születésnapját - a
csokoládégyártás emblematikus figurájává nőtte ki magát. Emlékezetes, hogy
amikor 1995-ben bajor óvodákba szétküldtek parasztudvart ábrázoló kifestőlapokat,
minden harmadik gyermek lilára festette a lapon látható tehenet.
A brémai Kraft Jacobs Suchard cég az évfordulóhoz méltóan ünnepelte meg a
szülinapot. Az ünnepelt tiszteletére külön reklámplakátot készítettek, amelyen
tehenek - háttérben az Alpokkal - a „Happy Birthday”-t (Boldog szülinapot)
bogik. A BMG lemezgyártó cég gratulációs CD-t dobott piacra - természetesen lila
színben.
A csokoládémárka és a tehén szimbiózisának messzire nyúló hagyománya van. A
tehén már 1901-ben ott díszelgett a Milka-csomagoláson - jóval azelőtt, hogy
meglilult volna. Annak idején a MILch és KAkao szavakból összeállított márkanevet
jegyezte be a császári szabadalmi hivatal. 1972-ben egy frankfurti reklámügynökség
vette gondozásba a márkanevet. Létrehozta a lila tehenet - azzal a jelszóval, hogy
„tedd megszokottá az idegent, vagy idegenítsd el a megszokottat”. Azóta nem sok
változott. Mint akkortájt, ma is az Alpokban készítik a reklámfelvételeket -
lehetőleg egy simmenthali tehénnel, amelynek különös ismertetőjele az egyenes hát
és a nagy fej. Felvétel előtt - állatorvos felügyelete mellett - lemosható
színpadi festékkel mázolják lilára a tehenet, és sablon segítségével viszik fel
az állatra a fehér feliratot.
A Kraft Jacobs Suchard cég 1997-ben összesen 4,5 milliárd márkát forgalmazott. Ennek
egyötöde, 926 millió márka származott édességekből, s annak 90 százalékát a
Milka, vagyis a lila tehén „hozta”. (MTI)