A XIX. századi keresztény racionalista mozgalommal szemben, amely a Szentírás
demitologizálását határozta meg fő céljának, olyan új törekvések alakultak ki a
különböző felekezeteken belül, melyek a bibliai hit legfőbb mérőzsinórjának
továbbra sem az emberi józan észt, hanem a zsidó-keresztény isteni kinyilatkoztatást
tekintették, annak minden csodás természetfölötti vonatkozásával együtt. A XX.
században felgyorsult szekularizáció egyik szellemi következménye a keresztény
világon belül az volt, hogy a Biblia természetfölötti világát, a csodákat az
egyházi szakemberek jelentős része is világi aspektusból, főleg a materialista
világnézet bizonyos alapjait figyelembe véve értelmezte. Az anyagelvű
világmagyarázatnak való behódolás következtében a csodákat olyan
mitologikus-mágikus elemekként definiálták, mint amelyek a Szentírás szerzőinek
sajátos, korabeli, elavult és elhanyagolható világszemléletének a tükröződései.
Ima. „...betegekre vetik kezeiket, és azok meggyógyulnak”
A bibliai csodákat és ezek érvényességét védelmezőket a hivatalos
racionalisták olyan csoportokként igyekeztek beállítani, akik a józan keresztény
hitet az okkultizmus alapján próbálják kikezdeni. Többek között például a
pünkösdi-karizmatikus keresztény közösségeket, személyiségeket veszedelmes
eretnekekként bélyegezték meg, akik New Age-dzsel, hipnózissal és más, a bibliai
kijelentéstől, szellemiségtől idegen pszichotechnikákkal tévesztik meg a keresztény
világot. Némely kritikus olyan messzire ment a vádaskodásban, hogy az evangéliumi hit
természetfölötti erejét képviselő személyiségeket az utolsó idők hamis
prófétáival, antikrisztusaival azonosította. Ez azonban szélsőséges és igaztalan
állítás a Szentírás csodáiban, jeleiben hívőkről és az isteni erő (görögül
‘dünamisz’) védelmezőiről. Ugyanis a csodatevő Istenben hívő keresztények
szintén elutasítják az okkult erőkön alapuló praktikákat; ugyanakkor azonban
hangsúlyozzák, hogy Isten is rendelkezik az empirikus világot meghaladó és abban
változást létrehozó erővel és hatalommal, amelyet az emberek rendelkezésére is
bocsáthat.
A csodákban hívők és az azokat tagadók közti csatározások azonban nem csak a
különféle keresztény irányzatokat állították egymással szembe: a zsidó valláson
belül is hasonló viták jellemezték a különböző irányzatokat. Schneersohn
csodarabbit teológiai ellenfelei ugyanúgy okkultizmussal, parafenoménekkel hozták
kapcsolatba, mint azokat a pünkösdi-karizmatikus személyiségeket, akik Istent úgy is
hirdették a hívőknek, mint gyógyítót (héber kifejezéssel: ‘rófé’).
Minden ellenkező híreszteléssel szemben a gyógyító csodákban hívők jelentős
része elfogadja az orvostudomány pozitív szerepét a gyógyításban. Voltak ugyan kis
létszámú szélsőséges csoportok (talán vannak most is), amelyek minden orvosi
beavatkozást, terápiát a gonosz munkájának minősítettek, s ezért tagjaiktól
elvárták, hogy betegségük esetén ne forduljanak orvosokhoz, hanem kizárólag Istent
hívják segítségül. Számos esetben azonban a kérésekre elmaradt a válasz, ezért
az e csoportok köreiben előforduló tragédiák jogos felháborodást váltottak ki a
társadalomban. Az Isten gyógyító erejében hívők nagy része azonban nem lát a
kétféle, isteni és emberi terápia között kibékíthetetlen ellentétet, hiszen a
természettudományos eredményeken alapuló gyógyítási módok nem sértik a bibliai
hit törvényeit, sem a hívők lelkiismeretét. A szakszerű orvosi ellátás mellett a
beteg gyakorolhatja gyógyulásával kapcsolatos személyes hitét az Istenben.
Az összeférhetetlenség a nem Istentől származó szellemi erővel vagy pszichikai
energiákkal való különféle gyógyítási módok, és a bibliai alapokon álló
gyógyító csodák között áll fenn. A kettő közötti lényeges különbséget
nemcsak a materialisták, hanem azok a keresztények sem hajlandók figyelembe venni, akik
szerint a csodák korszaka már a múlté.
Az alábbiakban azokat a főbb bibliai kijelentéseket, állításokat idézzük fel,
melyek alapján a rabbik, próféták, apostolok, prédikátorok az isteni gyógyulást
hirdették az embereknek.
A betegség eredete
Először is: a betegség, teológiai szempontból vizsgálva, szellemi eredetű. A
teremtés története szerint az embert jó és egészséges testtel ajándékozta meg
Teremtője. A legtöbb teológus, aki a zsidó-keresztény kinyilatkoztatás alapján
alakította ki antropológiáját, megegyezik abban, hogy a betegség (héberül:
‘cholí’) az eredendő bűn következtében kerítette a látható világot befolyása
alá, illetve emiatt lett az ember is kiszolgáltatva a különböző betegségeknek,
fájdalmaknak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden egyes betegségnek közvetlenül
konkrét bűn az okozója, bár a bűn és a betegség ok-okozati összefüggését
számos bibliai példa illusztrálja, különösen az Ószövetségben. Például Dávid a
saját betegségét zsoltárában (32.) kíméletlen őszinteséggel a saját bűneivel,
míg gyógyulását bűneinek bocsánatával hozta okozati összefüggésbe.
A Biblia alapján a betegség lehet Isten ítélete is a lázadó emberen. A Tóra szerint
az embert Isten beszédével szembeni lázadó magatartása is kiszolgáltatja a súlyos
fizikai szenvedéseknek, nyomorúságoknak. Jób csapásait és betegségeit azonban nem
lehet értelmezni a bűn és a betegség közvetlen összefüggéseivel. Az ő
megpróbáltatásainak valós oka titok és megragadhatatlan maradt az ember előtt,
amelyről a fátylat a könyv végén az Úr kijelentése lebbentette fel még a Jóbot
vádoló barátok előtt is. Az Újszövetség a bűn és a betegség ótestamentumi
összefüggéseit tudomásul veszi, de számol más betegséget okozó tényezőkkel is
(pl. degenerálódott fizikai világ, démonok működése, nagyobb veszélytől való
megóvás, korrekció eszköze stb.).
Isten a te gyógyítód
Az Isten csodatevő erejében hívők szerint az Úr a gyógyítás szövetségét is
megkötötte Izraellel a Vörös-tengeren való átkelés után, Márában. „Én vagyok
az Úr, a te gyógyítód” (2Mózes 15,26). Az isteni kijelentés nem csupán
ígéretet, alternatívát jelentett a zsidók számára, hanem Isten szövetségi nevét
(‘Jahve-Rófechá’, azaz ‘az Örökkévaló-Gyógyítód’), természetének egyik
lényeges vonását (valóságot és törvényt), melyből Izrael fiai Isten Igéjének
való engedelmességük által részesültek. Sőt, helyreállított egészségüket
isteni védelem is övezte a betegségekkel szemben.
Az Isten betegeket gyógyító képességét igazolja a törvénynek azon rendelkezése
is, melynek értelmében a papnak engesztelő áldozatot kellett bemutatnia a betegek
gyógyítása érdekében. A szertartások csupán eszközök voltak ahhoz, hogy az Isten
gyógyító ereje működésbe lépjen a szenvedő emberek számára. Hosszú
évtizedeken, évszázadokon keresztül a betegeskedő zsidók egészségét Isten az
engesztelő áldozatokon keresztül állította helyre. Az ószövetségi zsidók előtt
tehát evidens volt, hogy leghatékonyabb gyógyítójuk: Istenük, aki nemcsak a bűn és
a betegség összefüggéseit tárta eléjük, hanem az elveszített egészség
visszanyerésének isteni útját is.
Isten gyógyító tevékenységének egy másik ószövetségi illusztrációja a Mózes
által elkészített rézkígyó, melyet egy fára (póznára) kellett feltűzni (4Mózes
21). A törvény e rendelkezésének az előzménye az volt, hogy a zúgolódó népet a
pusztában mérges kígyók támadták meg. A kígyók marásaitól szenvedők közül
csak azok maradtak életben, akik feltekintettek a rézkígyóra. Ennek a szimbólumnak
semmi köze nem volt a mágiához. Nem a rézkígyó rendelkezett természetfeletti
hatalommal, hanem Isten az ismertetett módon közölte a betegekkel gyógyító erejét.
Az exodus utáni korszakokban is tevékenykedtek Izraelben gyógyító erővel rendelkező
próféták, mint például Illés, Elizeus. Az ószövetségi nép, míg kategorikusan
elutasította az okkult tevékenységeket kísérő mágikus jeleket, az Isten embereitől
származó csodákat viszont pozitívan fogadta.
Jézus, a gyógyító rabbi
Az Újszövetség alapján álló hívőknek még több okuk van arra, hogy higgyenek
Istenben mint gyógyítójukban. Jézus földi szolgálatának a legtöbb idejét a
tanítás, a betegek gyógyítása, valamint a démonok kiűzése kötötte le. A négy
Evangélium egyértelműen ezt bizonyítja. Jézus a betegséggel mint az emberiség egyik
súlyos és sötét ellenségével bánt el. A betegség elleni harca Isten erején és
hatalmán alapult. Egyértelművé tette, hogy nem a betegség, hanem a gyógyulás Isten
akarata, és ez felel meg a mennyek országa törvényeinek.
A Názáreti különböző módokon gyógyította meg a szenvedőket. Egy gutaütött
elvesztett egészségét a bűnbocsánat által nyerhette vissza (Márk 2,5-11). Más
esetben Jézus gonosz szellemeket űzött ki a betegekből, akik ezután meggyógyultak
(például a démonizált „gadarénus”, egy süketnéma, a holdkóros fiú stb.).
Néha Jézus a betegekre helyezte kezét, és így vették a gyógyulásukat, például
Péter anyósa is. Gyakran az is előfordult, hogy a betegek érintették meg Jézus
ruháját, és csodás gyógyulásban részesültek, mint például a vérfolyásos
asszony. Ezeken kívül más, „extra” módokon is gyógyította Jézus a betegeket.
A meghasonlott kereszténység és a gyógyulás
A keresztény világon belüli fő viták nem Jézus gyógyító tevékenységével,
hanem az egyháznak a betegségről való felfogásával és ahhoz való viszonyával
kapcsolatosak. A betegek gyógyulásáért való imádkozást ellenzők szerint Jézus
eljövetelének fő célja a bűnbocsánat megszerzése volt. A betegségeket,
fájdalmakat visszajövetelekor szünteti majd meg. Addig a betegségekből való isteni
gyógyulások nem tartoznak a hívő élet normális menetéhez, hanem kivételnek
számítanak, melyek az eljövendő messiási kor előjelei.
Ezzel szemben a pünkösdi-karizmatikus keresztények azt hangsúlyozzák, hogy Jézus
engesztelő áldozata teljes és tökéletes volt, melynek során az ember teljes
személyiségét (szellemét, lelkét, testét) is megváltotta. Érvelésük szerint
Ézsaiás próféta jövendölése, amely szerint „betegségeinket [‘cholí’] ő
viselte, és fájdalmainkat [‘mákóv’] ő hordozta”, Jézus golgotai
keresztáldozatában már beteljesedett. Így az engesztelő és helyettesítő áldozata
által megszerzett javak, áldások a jelenlegi üdvkorszakra is érvényesek.
Az idézett igerészt az Evangélium írói is Jézus földi szolgálatára és
váltságára vonatkoztatták. Péter apostol hasonló értelemben idézi Ézsaiást,
amikor a keresztényekkel közli levelében, hogy „…az ő sebeivel gyógyultatok
meg” (az eredeti görög szöveg múltban befejeződött történést kifejező
igeidőben használja a „gyógyultatok meg” kifejezést). Az apostoli korszakban is
elválasztotta az egyház az Úr gyógyító munkáját az emberi test teljes
megváltásának az idejétől. Az utóbbit helyezte a jövőbe, Jézus Krisztus második
visszajövetelének egyik céljaként. A korai keresztények azonban szilárdan hittek
abban, hogy a betegségektől megváltást nyertek, ezért az evangelizációkat tömeges
gyógyulások, szabadulások kísérték. Az Újszövetséget az első egyház szintén a
gyógyítás szövetségeként is értelmezte.
A csodák ellenzői ezekkel az érvekkel szemben általában azt hozzák fel, hogy az
apostolok korszaka lejárt, így a betegségekből való isteni gyógyulás is
elveszítette az aktualitását. A pünkösdi-karizmatikus mozgalom azonban azt
hangsúlyozza, hogy az Úr nem változott meg, és nem vonta vissza a Szentlélek
karizmáit sem, melyek között kitüntetett helyen szerepelnek a gyógyítás
ajándékai. Ezeket a természetfeletti képességeket az Úr éppen úgy osztogatni
kívánja, mint az apostoli korszakban. Szerintük a természetfeletti gyógyulások
elmaradásának számos esetben a tudatlanság és a hitetlenség az okozója. A hit ugyan
nem hozza létre a gyógyulást, de a hívők szellemét, lelkét nyitottá és
készségessé teszi Isten gyógyító hatalmának elfogadására. A természetfeletti
gyógyulásokról ma is heves vita dúl különböző országokban, aminek egyik
sajnálatos negatív következménye az, hogy az acsarkodó keresztény irányzatok
egymást semlegesítik, míg a betegségek fokozatosan növekvő gondot, terhet jelentenek
az embereknek, családoknak, sőt az állami költségvetésnek is. A kereszténység
szellemi meghasonlottsága pedig kedvező szellemi körülményeket biztosít
parafenomének, csodadoktorok, „hitgyógyítók” számára, akiket a legkevésbé sem
érdekel, hogy szellemi erejük kitől származik.
A magyar valóság
Hazánkban a csodákat elemző világi tábor gondolkozását még erőteljesen
determinálja Marx és Lenin transzcendencia-ellenessége. Világképükben mindenfajta
csoda a csalással és szemfényvesztéssel egyenértékű, ezért a természetfeletti
realitás működését kísérő jelenségeket elfogadó egyéneket, csoportokat
közönséges szélhámosoknak, vagy jobb esetben pszichikai zavarokkal küszködő
személyeknek állítják be.
A rendszerváltás óta eltelt években több ízben bebizonyították magukról -
függetlenül attól, hogy a hatalom baloldalán, jobboldalán, vagy középen álltak,
állnak éppen -: kővé merevedett álláspontjukat, elméleteiket a tényektől sem
hagyják zavartatni. A „nekünk mindig igazunk van” csoport, ha megfogalmazta
véleményét a dolgok állásáról, a vita le van zárva. Ezután legfeljebb
bizonyítékok gyűjtése következik megfogalmazott előítéleteik mellett.
Ahhoz is hozzászokhattunk, hogy a bizonyítékok e gyűjtésének lázas folyamatában
kizárólag azok az információk hitelt érdemlőek előttük, amelyek vélt igazukat
látszanak alátámasztani. Tudományos vizsgálódásaik végkövetkeztetését már
előre tudhatja mindenki; ami a karizmatikus hívőkkel kapcsolatban nagyjából emígyen
hangzik: tevékenységük a társadalomra (nemzetre) nézve káros és veszélyes.
A történelmi kereszténység hazai szakembereinek többsége szintén - tisztelet a
kivételnek - a „megvetni, mielőtt megismernék” elv alapján áll az
Isten-a-te-gyógyítód-ba vetett hitet helyreállítani szándékozó mozgalommal
szemben. A csodák lehetőségét ők nem zárják ki. Ezzel csupán annyi a
problémájuk, hogy igazi csodának csak azt tartják, ami saját egyházukban történik
meg. Más egyházakban - különösen a fiatal keresztény mozgalmakban, így a
pünkösdieknél, karizmatikusoknál - a csodák területén a Sátánnak van
monopóliuma. A pneumatikus jelenségeket, karizmatikus megnyilvánulásokat azért
utasítják el, mert például bizonyos pogány kultikus csoportok is szólnak nyelveken,
gyakorolják a kézrátevést, a démonűzést, a betegekért való imádkozást stb.
Szerintük ahol ilyen és ehhez hasonló jellegű szellemi tevékenységek ütik fel a
fejüket, ott a gonosz munkálkodik. Ettől pedig kötelességük az embereket óva
inteni, ezért kiadványaikkal rosszindulatú gyanakvást ültetnek el a karizmatikus
kereszténységgel szemben is.
A bibliai csodák elutasításának nem lehet oka az, hogy szinte minden igazi és tiszta
szellemi megnyilvánulásnak valóban megvan a pogány, démonikus világi utánzata.
Ezzel a logikával szinte a Biblia minden lényeges elemét el lehetne vetni. Például
Jézus halálát és feltámadását azért kellene elutasítani, mert az egyiptomiak úgy
hitték, hogy Ozirisz is meghalt és feltámadott. A keresztényeknek az imádkozással
és a böjtöléssel is fel kellene hagyniuk, mert a guruk, varázslók, sámánok is ezt
teszik. A kereszténység jó hírének - úgymond - nem tenne jót, ha a
kívülvalók azt tapasztalnák, hogy mi is ugyanazt tesszük, mint a bálvány- és
démonimádó eretnekek.
A hamis jelekre, csodákra való hivatkozással tagadni az igazi csodák tekintélyét és
realitását keresztény szempontból több, mint tisztességtelen eljárás. A
keresztény szakembereknek a Szentírás és nem az egyháztörténelem alapján kellene a
kérdést megvizsgálniuk. Az egyház történelmi mintája ma már többnyire csak a
harmadik világhoz tartozó katolikus országok és a posztkommunista közép-európai
társadalmak előtt példa.
A kereszténység történelmi folytonossága azért is nehezen megragadható, mert az
egyház a betegek gyógyításánál alapvetőbb evangéliumi igazságokat is megtagadott.
Sőt, magát a teljes Szentírást is. Hosszú évszázadokon keresztül mindazok
életükkel fizettek, akiket a hatalmasságok a Biblia olvasásán értek, vagy akik
anyanyelvükre akarták azt fordítani. A történelmi mintával szemben a keresztény hit
legfőbb mérőzsinórja az Isten Igéje, amely szerint „azokat pedig, akik hisznek,
ilyen jelek követik: az én nevemben ördögöket (démonokat) űznek; új nyelveken
szólnak. Kígyókat vesznek föl; és ha valami halálost isznak, meg nem árt nékik:
betegekre vetik kezeiket, és azok meggyógyulnak” (Márk 16,17-18).