Pénzügyi és autóipari körökben egyaránt meglepetést
keltett, amikor a múlt héten Amerika harmadik legnagyobb
autógyára, a Chrysler, és a Mercedes autókat gyártó Daimler
Benz vezetői bejelentették: a két vállalat egyesüléséről
tárgyalnak.

Jürgen Schrempp, a német Daimler-Benz és Robert Eaton,
az amerikai Chrysler elnöke. Öröm az üzlet Fotó: MTI
Ha megvalósul, a 35 milliárd dollárosra becsült fúzió a
legnagyobb iparvállalati öszszeolvadás lesz a történelemben.
A tervek szerint az új cégben a Benz fogja a nagyobb súlyt
képviselni; az egyesült vállalat székhelye Németországban
lesz. A piac pozitívan reagált a bejelentésre: mindkét
vállalat részvényei jelentősen drágultak.
Megfigyelők szerint a most bejelentett házasság új
összeolvadási hullámot indíthat el az autóiparban. A nyugati
világban domináns liberális gazdaságpolitika hatására
megszűnőben vannak a védett hazai piacok; az autógyártók
kénytelenek szembenézni a nemzetközi konkurenciával.
Az egyesülés számos előnynyel járhat mindkét fél
számára. A két autógyár modellkínálata jól kiegészíti
egymást; míg a Mercedes elsősorban elegáns és drága
limuzinokat gyárt, a Chrysler ászai az Amerikában népszerű
könnyű kisteherautók, egyterű buszlimuzinok és a Jeep
terepjárók. A Mercedes a közelmúltban rendkívüli
erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy
modellpalettáját az olcsóbb kisautók irányában
szélesítse. Ezek a kísérletek sokszor kínos, a márka jó
hírét veszélyeztető kudarcokba fulladtak: mind az új A
osztály, mind a mini Smart autó megbukott az úgynevezett
jávorszarvas-teszten, ami az autó stabilitását vizsgálja. A
Chrysler megvásárlásával azonban lehetőség nyílik arra,
hogy a Daimler Benz teljes kínálattal rendelkezzen anélkül,
hogy a Mercedes márkanév csillogása veszélybe kerülne.
A hatalmas költségekkel járó kutatás-fejlesztés
összevonásával, a közös alkatrészek gyártásával, közös
platformok megteremtésével az új vállalat sok pénzt
takaríthat meg, nem beszélve arról, hogy mindkét fél
számára megnyílik a másik hagyományos (európai, illetve
amerikai) piaca. A sokak szerint konzervatív és unalmas
autókat gyártó Mercedes az innovácó és a design területén
is sokat tanulhat a Chryslertől.
Az ázsiai válság utolérte a japán autógyártást
is. A Nissan konszern elnöke közölte, hogy a Daimler Benz
autógyár minden bizonnyal többséget szerez a Nissan
teherautó-gyártó részlegében, a Nissan Dieselben. Hanava
Josikazu elnök szerint személyautó-gyártási
együttműködésről is szó van, sőt különböző Nissan
alkatrészeket kapna a Daimler Brazíliában levő vállalata.
Nem kizárt a tőkekapcsolatok kiépítése sem. A Nissan mellett
a Mitsubishit is óriási adósságok terhelik - egymilliárd
dollár -, a felerősödő verseny miatt feltehetően
kénytelenek lesznek tőkeerős partner után nézni.
Lehetséges, hogy az eddigi kooperációs partnerrel, a Volvóval
társulnak majd. A japán autógyárak közül feltehetően csak
a Toyota és a Honda az, amelyik az amerikai piacon elért
sikereinek köszönhetően képes magában talpon maradni.