Vissza a tartalomjegyzékhez

KOVÁCS GERGELY
Daimler Benz Chrysler közös úton

Pénzügyi és autóipari körökben egyaránt meglepetést keltett, amikor a múlt héten Amerika harmadik legnagyobb autógyára, a Chrysler, és a Mercedes autókat gyártó Daimler Benz vezetői bejelentették: a két vállalat egyesüléséről tárgyalnak.


Jürgen Schrempp, a német Daimler-Benz és Robert Eaton, az amerikai Chrysler elnöke. Öröm az üzlet Fotó: MTI

Ha megvalósul, a 35 milliárd dollárosra becsült fúzió a legnagyobb iparvállalati öszszeolvadás lesz a történelemben. A tervek szerint az új cégben a Benz fogja a nagyobb súlyt képviselni; az egyesült vállalat székhelye Németországban lesz. A piac pozitívan reagált a bejelentésre: mindkét vállalat részvényei jelentősen drágultak.
Megfigyelők szerint a most bejelentett házasság új összeolvadási hullámot indíthat el az autóiparban. A nyugati világban domináns liberális gazdaságpolitika hatására megszűnőben vannak a védett hazai piacok; az autógyártók kénytelenek szembenézni a nemzetközi konkurenciával.
Az egyesülés számos előnynyel járhat mindkét fél számára. A két autógyár modellkínálata jól kiegészíti egymást; míg a Mercedes elsősorban elegáns és drága limuzinokat gyárt, a Chrysler ászai az Amerikában népszerű könnyű kisteherautók, egyterű buszlimuzinok és a Jeep terepjárók. A Mercedes a közelmúltban rendkívüli erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy modellpalettáját az olcsóbb kisautók irányában szélesítse. Ezek a kísérletek sokszor kínos, a márka jó hírét veszélyeztető kudarcokba fulladtak: mind az új A osztály, mind a mini Smart autó megbukott az úgynevezett jávorszarvas-teszten, ami az autó stabilitását vizsgálja. A Chrysler megvásárlásával azonban lehetőség nyílik arra, hogy a Daimler Benz teljes kínálattal rendelkezzen anélkül, hogy a Mercedes márkanév csillogása veszélybe kerülne.
A hatalmas költségekkel járó kutatás-fejlesztés összevonásával, a közös alkatrészek gyártásával, közös platformok megteremtésével az új vállalat sok pénzt takaríthat meg, nem beszélve arról, hogy mindkét fél számára megnyílik a másik hagyományos (európai, illetve amerikai) piaca. A sokak szerint konzervatív és unalmas autókat gyártó Mercedes az innovácó és a design területén is sokat tanulhat a Chryslertől.


Az ázsiai válság utolérte a japán autógyártást is. A Nissan konszern elnöke közölte, hogy a Daimler Benz autógyár minden bizonnyal többséget szerez a Nissan teherautó-gyártó részlegében, a Nissan Dieselben. Hanava Josikazu elnök szerint személyautó-gyártási együttműködésről is szó van, sőt különböző Nissan alkatrészeket kapna a Daimler Brazíliában levő vállalata. Nem kizárt a tőkekapcsolatok kiépítése sem. A Nissan mellett a Mitsubishit is óriási adósságok terhelik - egymilliárd dollár -, a felerősödő verseny miatt feltehetően kénytelenek lesznek tőkeerős partner után nézni. Lehetséges, hogy az eddigi kooperációs partnerrel, a Volvóval társulnak majd. A japán autógyárak közül feltehetően csak a Toyota és a Honda az, amelyik az amerikai piacon elért sikereinek köszönhetően képes magában talpon maradni.