Vissza a tartalomjegyzékhez

FÖLDES MIKLÓS SZAKONYI DÁVID
A Vakulencsuk vesztegel

A szakemberek cáfolják azt a hírt, miszerint a két éve elsüllyedt Vakulencsuk nevű ukrán uszály rakománya, a mintegy 50 tonna pakura, jelentős környezeti károkat okozna. Volt, aki azt állította, hogy ha az olajszármazék a Dunába kerül, akkor Újpesttől Paksig kipusztul a folyó állatvilága. A hajó története egyébként könyvbe illő tanulságokat hordoz.

A hajó 1992 óta áll az Újpesti-öbölben. Koppány György, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság műszaki igazgatóhelyettese a Heteknek elmondta: aggodalomra azért nincs ok, mert a pakura nem tud a folyóba kerülni. Az igazgatóság korábban merülőfalat épített a hajó köré, emellett az uszály szellőzőnyílásait - amelyeken keresztül az olajszármazék eltávozhatna - a fal emelésével egyidejűleg behegesztették. „A tárolt anyag jelenlegi hőmérsékletén különben is dermedt állapotban van, az öbölben pedig nincs vízmozgás, ezért esetleges vízbe jutása esetén is biztonságosan le lehetne halászni. A jelenlegi állapot addig tartható, amíg a hajó el nem korrodálódik” - mondta az igazgatóhelyettes. A helyi horgászok szerint viszont az öbölben nem ritka a „pakura színű” hal, ezt pedig valószínűleg az öböl vizének felszínén úszkáló pakurafoltok okozzák.
A hajó mostani tulajdonosa immáron az ötödik. A Bogát-Metál Ipari és Kereskedelmi Kft. egy hónapja vette meg a Vakulencsukot egy vállalkozótól, aki előzőleg komplett ütemtervet készített a hajó partravonására és feldarabolására. Erre egyébként a Vízügyi Igazgatóság kötelezte. A hajódarabokat ócskavasnak akarta eladni, de úgy látszik, mégsem tűnt jó üzletnek.
Koppány Györgytől megtudtuk, hogy baleset esetén, ha a tulajdonos ezt elmulasztja, a kárt a Mahart és a Vízügyi Igazgatóság közösen hárítja el, ám annak költségei mindenképp a tulajdonost terhelik. Koppány elismerte: történtek már visszaélések hasonló helyzetben, nevezetesen az, hogy a felelős utolérhetetlen volt. Utólag kiderült, hogy még a baleset előtt eladták a környezetet szennyező tárgyat, s általában külföldi személynek. A jelenlegi tulajdonosok viszont nem ilyenek, ők, úgy tűnik, valóban a hajó felszámolásán és eladásán dolgoznak.