Húsvéti körmenet Jeruzsálem
Óvárosában. Két sír között Fotó: MTI
A húsvét alkalmából Jeruzsálembe özönlő zarándokok
és turisták kedvenc felvonulási útvonala a Via Dolorosa, a
„Fájdalom útja”, ahol állítólag Jézus vitte keresztjét
kivégzése helyére. Az Óváros arab negyedében húzódó
szűk sikátor mára valóságos vallási bazárrá alakult át:
kapható itt Veronika kendőjének másolata; átlátszó
műanyag Mária-szoborba palackozott Jordánvíz; vagy
többdimenziós szentkép a kereszten függő Jézusról, amely a
mellette elhaladók után fordítja a fejét és rájuk kacsint.
A bazár keleties forgatagában elmerülő „zarándokok”
többsége azonban nemcsak a Via Dolorosa körül kialakult
nimbuszt veszi készpénznek (szó szerint), hanem a
„keresztút” végállomásának helyéről: a Szent Sír
templomról is készséggel elhiszi, hogy valaha annak a helyén
emelkedett a Golgota-domb, ahol Jézust a római katonák - a
zsidó vallási vezetők szorgalmazására és Pontius Pilatus
helytartó jóváhagyásával - keresztre feszítették.
Mindeközben Kelet-Jeruzsálemben, egy fallal körülvett,
gyönyörűszép és csendes virágos kertben anglikán
lelkészek fogadják a Jézus „Kerti sírjához” (Garden
Tomb) érkező látogatókat. Az általában protestáns
felekezetekhez tartozó zarándokoknak nagy türelemmel
elmagyarázzák, hogy miért ez a kert az „igazi”, majd a
séta befejeztével azzal a katartikus élménnyel távozhat a
látogató, hogy a Názáreti Jézus Krisztus valódi
sírboltjába bújhat bele egy szűk bejáraton és mondhat el
egy imát afeletti örömében, hogy a sír - lett légyen ez
vagy a másik az igazi - immáron csaknem kétezer év óta
üres!
Az elfogulatlanul szemlélődő látogatót azonban valami nem
hagyja nyugodni. A legfőbb kérdés általában így merül fel
az emberben: „De hát hogy lehet két sírja egy embernek, még
akkor is, ha nem csupán ember, hanem Isten Fia is volt?”
Valamelyik sír biztosan nem eredeti - vagy talán egyik sem?
Alábbi cikkünkben nem akarjuk eldönteni ezt a kérdést,
csupán néhány adalékkal szeretnénk hozzájárulni a Jézus
sírját évszázadok óta körüllengő homály
eloszlatásához.
Mit mond a Biblia?
Az első és legfontosabb: nézzük meg, milyen adatokkal
szolgál maga az Újszövetség Jézus sírjával kapcsolatban.
János evangéliumából - aki maga is szemtanúja volt az
eseményeknek - tudhatunk meg a legtöbbet erre vonatkozólag.
Miután Jézus testét levették a keresztről, két tekintélyes
és befolyásos zsidó ember, Arimatiai József és Nikodémus
vették azt gondjaikba. Ezután megtudhatjuk, hogy „azon a
helyen, ahol megfeszíttetett [Jézus], volt egy kert, a kertben
pedig egy új sír, amelybe még senkit nem helyeztek. A zsidók
péntekje miatt azért, mivelhogy az a sír közel volt, abba
helyezték Jézust.” Máté kiegészíti a leírást azzal,
hogy Arimatiai József „elhelyezte azt [Jézus testét] a maga
új sírjába, amelyet a sziklába vágatott, és a sír
szájára egy nagy követ hengerítve elment”. Márk és
Lukács újat nem fűznek az eseményekhez. Még egy dolgot
azonban fontos hangsúlyoznunk: az ókorban soha, sehol egyetlen
civilizált nép sem temetkezett a városfalakon belül. Ez a
legszigorúbban tilos volt mind a zsidóknál, mind a
görögöknél, mind pedig a rómaiaknál. Ezt támasztja alá
egyébként a Zsidókhoz írott levél egy mondata is: „Jézus
is, hogy megszentelje az ő tulajdon vére által a népet, a
kapun kívül szenvedett.” A kivégzés helyéül szolgáló
Koponya (arámul Golgota) pedig nem messze lehetett a várostól,
mivel János azt írja a Jézus keresztjére kiszögezett
táblával kapcsolatban: „Sokan olvasták azt a táblát a
zsidók közül, mivelhogy közel volt az a hely, ahol Jézus
megfeszíttetett.”
A Szent Sír templom
Jézus katolikus „sírjának” történetéről először az
egyháztörténet-író Euszebiosz számolt be a Kr. u. V.
században. Tőle tudjuk, hogy azt a körülbelül tíz méter
magas sziklát, ahol Jézus sírja mellett több más zsidó
sírkamra is volt, 135-ben Hadrianus császár hordalékkal
feltöltette és egy Afroditénak szentelt templomot építtetett
rá. Ez teljes összhangban volt a császár abbéli
törekvéseivel, hogy Jeruzsálemet valódi római várossá
tegye, amelynek zsidó múltjára semmi sem emlékeztet. A
kereszténységet hivatalos államvallássá előléptető Nagy
Konstantin 326-ban kezdte meg a pogány templom lerombolását,
és Zenóbiosz szír építész tervei szerint egy káprázatos,
márványból és aranyból készült bazilikát építtetett
helyébe. Állítólag ekkor faragták meg jelentősen a
sziklát, olyannyira, hogy nemcsak a többi sírt, hanem a Jézus
sírja (ugyan miből jöttek rá, hogy melyik az övé?) előtti
siratókamrát is eltüntették. A Szent Sír templom igazán
akkortól lépett elő világtörténelmi jelentőségű hellyé,
amikor Heléna császárné megtalálta benne Jézus
állítólagos keresztjét. Ez a kegytárgy a VI. századtól
kezdve bukkan csak fel a forrásokban, s mai napig számtalan
háború és öldöklés forrása lett. A perzsák, az arabok,
majd a nyugati keresztesek évszázadokon át küzdöttek azért,
hogy a Szent Sír templomot és a benne őrzött keresztet
megkaparinthassák - miközben Jézus keresztjének valódi
szellemi jelentőségével mit sem törődtek. A Szent Sír
templom a nyugati és keleti kereszténység számára ma is
olyan „előretolt bástya”, amelyre hivatkozva fenntartják
beleszólási jogukat Izrael belügyeibe; mint ahogyan az iszlám
országok is az Al-Aksza és az Omár-mecset miatt tartják szent
helyüknek Jeruzsálemet és igénylik azt a maguk számára.
A Szent Sír templomban a számtalan kápolna, oltár,
mellékhajó, apszis, ikonosztáz és mécses között ma már
nemhogy Jézus sziklasírját, de az eredeti konstantini kápolna
maradványait sem lehet felfedezni. Perdöntő bizonyítékkal
csak az szolgálna, ha teljes régészeti feltárást
végeznének itt (ami szent helyről lévén szó, tudvalévően
lehetetlen); továbbá sikerülne bebizonyítani, hogy a hely
Jézus kivégzése idején bizonyosan a városfalakon kívül
esett. Egyelőre azonban erre sincsenek sem írásos, sem tárgyi
bizonyítékok.
A Kerti sír
Charles Warren kapitány, hadmérnök (1840-1926), az angol
Palesztinai Kutatási Alap megbízásából kutatott
Jeruzsálemben és ért el jelentős eredményeket elsősorban a
Templomhegy körüli ásatásain. Ugyancsak ő kutatta a város
első századi falrendszerét, s ennek során lett figyelmes egy
a mai Damaszkuszi kapuval szemben található
sziklaképződményre, amely messziről nézve koponya alakú
volt. A helytől nem messze megtalálta egy sziklába vágott
sírbolt maradványait, amit a bizánci időszakban
valószínűleg imádkozóhelyül is használtak. További
érdekessége a helynek, hogy a domb és a sírkamra között egy
sziklába mélyített víztározó is előkerült, amelyet a
leletek szerint az I. században is használtak. A ciszterna
jelenléte egyértelműen bizonyította, hogy itt valaha kert,
illetve szőlő- vagy gyümölcsültetvény lehetett. A Kerti
sír esetében tehát szinte minden bibliai kritérium teljesül,
a kérdőjelek inkább a sírkamra valódiságát illetően
merülhetnek fel.
Mi a megoldás?
Ha ezek után összehasonlítjuk a Jézus katolikus és
protestáns sírjának valódisága mellett szóló érveket,
láthatjuk, hogy az előbbi mellett a hagyomány, az utóbbi
mellett pedig elsősorban a Biblia tesz tanúságot.
Mindazonáltal a kérdést ma sem lehet egyértelműen
eldönteni. A régészeti kutatások egyszer talán erre is
meghozzák a biztos választ. Addig is a Jeruzsálembe
zarándoklóknak azt a mondatot ajánljuk figyelmükbe, amit az
angyal mondott Jézus tanítványainak, mikor azok döbbenten
álltak az üres sír előtt: „Nincsen itt, mert feltámadott,
ahogy megmondta.” Nem az a lényeges, melyik sírban feküdt
Jézus teste, hanem hogy a sír üres!