Sokadik reneszánszát éli a Biblia, amely ma is a
legnépszerűbb könyv a világon. Korok jönnek és mennek,
rendszerek omlanak össze, diktátorok tűnnek el, de a Könyvek
Könyve marad ugyanaz, ami volt: központi szerepet játszik az
emberiség történetében. Évszázadokon át üldözték,
tiltották, hiába: ma is a Bibliából fogy a legtöbb példány
a világon. A viták kereszttüzében sem sikerült cáfolni
eredetét, hitelességét, mindannyiszor kiállta a próbát.
Barátságos könyv, amely a legközelebb áll az ember
szívéhez.
A Könyv. Ezért találták fel a könyvnyomtatást Fotó: Somorjai László
Századunk vége felé Európa - és különösen a volt
kommunista országok - értelmiségi köreiben a Biblia
történettudományi értelemben vett hitelességéről komolyan
beszélni szinte a közbotrányokozás kategóriájába tartozik.
A modern európai ember médiája, oktatása és tudományos
közélete számára megfellebbezhetetlen evidenciának látszik
az, hogy a Szentírás történeti értelemben nem/sem hiteles,
sőt hitelességének még a kérdését felvetni is
értelmetlenség. Ez a nézet ma - szinte az abszolút igazság
erejével - az általános tudományos konszenzus alapját
képezi az ókortudományban is.
Ugyanakkor korunk írói, költői és társadalomtudósai
szerint az emberiség napjainkban egy szellemi korszakváltásban
él. Érinti vajon ez a Biblia hitelességének kérdéséhez
való viszonyunkat is?
Egy elmúlt kor
Az előző korszak a természettudományos fejlődés
káprázatos felívelése nyomán született meg, s alapvetően
az emberi tudás kiterjesztésének eufóriája ihlette.
Kopernikusz és Kepler átalakították az univerzum
struktúrájáról alkotott addigi képet, és a
Föld-központú, naiv(nak mondott) szemléletet felváltotta a
Nap-központú modell; Galilei, Newton a fizikát helyezték új,
racionális alapokra és még sorolhatnánk. Mindez kisugárzott
a világnézet egészére: az európai ember úgy érezte,
sikerült megragadnia a Világ magyarázatának kulcsát, s ha
ezen az úton tovább halad előre, képes racionálisan
megismerni mindent, és megvalósítani azt, amit akar. E
világnézet alapján vette kritikai vizsgálat alá a Bibliát
és a történelemtudományt is.
A XX. század fordulójára, majd később első felére azonban
baljóslatú felhők kezdtek gyülekezni e lelkesült
civilizáció egén. Az emberek legnagyobb része egyre
súlyosabb személyes, belső válsággal kényszerült
szembenézni, mind egyénileg, mind társadalmi szinten. Az ember
és a közösség világában a racionalista megközelítésmód
nem megoldásokat, inkább súlyos problémákat okozott.
Századunk felére azután a holocaust és az atombomba első
bevetése sokakat végleg felébresztett: a modern kor az ember
legalapvetőbb problémáit nem tudta megoldani, sőt felfokozta
ezeket. Ekkor valami mélyen és maradandóan megváltozott,
irányt váltott a történelemben - amit azonban igazi
mélységében csak mostanában kezdünk felfogni.
Vajon igaz lehet-e az a világnézet, amely a tudományos
előrehaladás mellett ennyire nem tudja kezelni az ember egyéni
és közösségi életének problémáit? - hangzik a már
szinte közhelynek tűnő, ám máig megválaszolatlanul maradt
kérdés. Jézus az igazság megismerését illetően az alábbi
józan nézetet fogalmazta meg: „Őrizkedjetek a hamis
prófétáktól... gyümölcseikről ismeritek meg őket...
minden jó fa jó gyümölcsöt terem; a romlott fa pedig rossz
gyümölcsöt terem. Nem teremhet jó fa rossz gyümölcsöt;
romlott fa sem teremhet jó gyümölcsöt.” Az emberiség mára
felismerte, hogy a modern kor euforikus önbizalma, amellyel a
világ racionális megismerésére tört, nem csak jó
gyümölcsöket termett. A tudományos sikerek nem tették jobbá
az emberiséget, hanem felnagyították mélyen ellentmondásos
voltát. Századunk második felére világméretekben
megrendült az emberiség bizalma e világkép igaz voltában.
Több száz év után a tudományos-technikai világnézet, és
az egész ebből kisarjadt kultúra elvesztette egyeduralmát a
nyugati civilizációban (amely jelenleg uralja az egész
Földön lévő többi civilizációt is). Régi és új
felfogások sokasága tört be ebbe a résbe, és az újabb
generációk már egymással egyenrangú álláspontokként élik
meg ezeket. Megszűnt a racionális-materialista világszemlélet
elsőbbsége, amelynek alapján minden mást mint „mitikus”,
„mágikus” vagy „vallásos tudatot” másodrendűként le
lehetett becsülni. A mai ember, ha becsületes, a szó
tudományos értelmében sem tekintheti többé korszerűtlennek
embertársa hitét. Ha mégis ezt teszi: éppen ő maga egy
elmúlt kor gyermeke.
A tudomány papjai
E világméretekben zajló átalakulás természetesen
nemzetünkben késleltetett módon megy végbe: a szocializmus
évtizedeiben a tudományos és történelmi materializmus
szűrőrendszerén nemigen szivárgott keresztül a nyugati
világban folyamatban lévő világnézeti változás. Márpedig
a szocialista hatalom oktatási rendszere bölcsődéinktől a
legmagasabb tudományos fokozatokig a materializmus egyedül
tudományos voltát hirdette és követelte meg. A Bibliában -
vagy más természetfelettiben - komolyan hívő ember
másodrendű állampolgárnak számított. Sajnos, sokszor
nemcsak az államhatalom, hanem a többé-kevésbé sikeresen
„szocialista embertípus”-sá nevelt embertársai szemében
személyes módon is, akiket arra „kondicionáltak”, hogy
mindent, ami ellenkezik a materializmus alapelveivel,
ösztönösen tudománytalan butaságnak érezzenek.
Magyarországon nem reklámozták különösebben azokat az
írásokat sem, amelyek a kor legnagyobb természettudósaitól
(például Bohr vagy Heisenberg) származtak önnön
materializmusuk megrendüléséről; amit éppen legújabb
tudományos felfedezéseiknek köszönhettek. A kvantummechanika
felismerései - például az a tény, hogy a megfigyelő
jelenléte megváltoztatja a megfigyelt dolgok viselkedését
-, vagy a relativitáselmélet azon következtetése, amely
szerint nem tekinthető abszolút igazságnak a Nap-központú
szemlélet a Föld-központúval szemben, hiszen ez attól függ,
hogy milyen koordinátarendszerben szemléljük; mindezek
figyelmeztették a tudósokat arra, hogy a megismerő
hozzáállása befolyásolja a tények megismerését, és
felébresztette a tudományos közéletet abból a naiv
meggyőződéséből, hogy a tudósok a tényeket mindenkor az
objektív igazságnak megfelelően ismerik meg. Mindez - ahogy
lenni szokott - ismét megtermékenyítette a
társadalomtudósok és filozófusok gondolkodását is. Többek
között Thomas Kuhn könyve, „A tudományos forradalmak
szerkezete” vert fel nagy port, amely a tudományos megismerés
folyamatát elemezve megállapította, hogy a tudományos
elméletek (paradigmák) mindig a megismerők
kérdésfeltevéseitől és előítéleteitől befolyásolva
jönnek létre, majd pedig az uralkodóvá vált elmélet hívei
kirekesztik a tudományos közéletből azokat, akik más
szempontok alapján megközelítve a tényeket, megtámadják
elméletük alappilléreit. Ráadásul, mint Kuhn kimutatta -
mivel az elméletek alapjául szolgáló axiomatikus tételek
nincsenek, és nem is lehetnek bizonyítva -, e kirekesztés
nem is tudományos érveléssel, hanem eleve elutasítással
történik; hátterében pedig a legtöbbször nem tudományos
meggyőződés, hanem tanszéki állások, fizetések és
ösztöndíjak, publikációs és kiadási lehetőségek, azaz
személyes, egzisztenciális érdekek állnak: ezek működtetik
a „paradigma elhárító mechanizmusát”, amellyel szinte
tudattalanul védekezik a rendszer az új megközelítésmódok
ellen. Kuhn könyve egészséges józanságával lerántotta a
szinte papi rendnek kijáró szakrális tisztelet leplét a
tudósok munkájáról. A modern kor e legszentebb kasztjáról
kiderült, hogy ők is csak esendő emberek.
Egy körben forgó érvelés
E múlóban lévő korszak viszonyát a Bibliához kritikai
attitűd jellemezte. Ennek kiindulópontját a fentiek fényében
jól megérthetjük az irányzat egyik alapművének, Spinoza
„Teológiai-politikai tanulmányá”-nak gondolatmenetéből.
Spinoza abból indul ki, hogy csodák nincsenek, mivel
ellentétesek lennének - az ő korára jellemző -
materialista-racionalista világképpel, amelyben ő feltétel
nélkül hitt. Ezért, mondja, a Bibliában lévő csodákat úgy
kell tekintenünk, mint költői elemeket, amelyek célja csak az
volt, hogy az akkori, tudatlan emberek figyelmét felhívják,
és a magasrendű erkölcsi tartalom irányába orientálják.
Eszerint a Bibliának csak az erkölcsi tartalma lényeges, a
természetfeletti csak idejétmúlt körítés. Egész
Szentírással kapcsolatos elméletét erre az alapra építette
azután.
Ezzel a megközelítéssel csak egyetlen probléma van: hogy
bizonyíthatóan szembenáll a Biblia önértelmezésével, amely
számtalanszor nyíltan kimondja, hogy üzenetének lényegi
része az Isten csodatevő erejébe vetett hit, amely nélkül
nincsen valóban erkölcsös élet sem. Spinoza nézetére
azonban - mivel a modern kor szelleme ezt azonnal felkapta, és
majdnem háromszáz évre uralkodóvá tette - a bibliakritika
egész tudományos elmélete épült fel. Ennek kiindulópontja a
fenti meggyőződés, ezért például minden olyan prófétai
jövendölést, amelyben a próféta konkrétan megmondta a
jövőt, s amely később beteljesedett, áthelyeztek a
beteljesedés éveibe - jóllehet erre más egyértelmű
történelmi bizonyíték nem volt! -, mondván: „Lehetetlen,
hogy valaki a jövőt ennyire pontosan meg tudta volna
mondani.” Így került át Dániel a babiloni és perzsa
birodalom éveiből mintegy háromszáz évvel későbbre; vagy
éppen így bomlott fel Ézsaiás könyve három - azután már
egyre több - állítólagos szerző három vagy még több
művére, akik természetesen jóval később éltek, mint
Ézsaiás, és ők írták le azt, amit Ézsaiás - ugye -
nem láthatott előre. A bibliakritika paradigmájának alapvető
érvelési szerkezete tehát a következő: „Csodák nincsenek
- hiszen a Biblia csodái történetileg nem hitelesek, ami
abból is látszik, hogy szerzői nem is abban a korban éltek,
amelyben a szöveg említi őket. Hogy honnan tudjuk ezt? Onnan,
hogy lehetetlen ilyen pontosan megmondani előre a jövőt.
Miért lehetetlen ez? Hát mert csodák nincsenek.” A
bibliakritika tudományos elméletét egyedül ez az önmagában
körben forgó érvelés bizonyítja - a történelmi
kutatások ugyanis nem cáfolják a Szentírás hitelességét.
Természetesen teljes egészében nem is bizonyíthatják. De nem
mindegy, hogy valaki bevallja: „Az én világképem személyes
hitemen alapszik, annak alapján értékelem a tényeket.” Vagy
pedig azt mondja: „Az én világképem a tényeken alapul, nem
személyes meggyőződésen, s ezért igaz.” Holott valójában
ő is egy hitbeli meggyőződésre építkezik, ha nem is
tudatosította ezt. Az az alapelv ugyanis, amely szerint csodák
nincsenek, éppúgy egy hit, mint az, hogy vannak. Így mégis az
első vélemény mutatkozik igazabbnak, tehát tudományosabbnak
is, mert nem tagadja le a személyes meggyőződés szerepét.
Közelebb van az igazsághoz azért is, mert így rá tud
kérdezni: miért abban hisz, amiben hisz; ami a másik esetben
rejtve marad. Ebből a szempontból nézve a modern értelemben
„tudományos” megközelítés „naiv”-abbnak bizonyul,
mint az általa annyiszor „naiv”-nak nevezett biblikus
nézet, amely e tekintetben - lássanak csodát! - sokkal
józanabb és ésszerűbb (azaz „racionálisabb”).
Néhány meglepetés
Logikai értelemben az az ókortudomány, amely arra épül, hogy
a Szentírás történettudományi értelemben is hiteles (sőt
isteni eredeténél fogva hitelesebb más iratoknál), és ebből
kiindulva igyekszik az ókor történelmét ellentmondásmentesen
feltárni, legalább annyira tudományos, okos és logikus, mint
a materialista paradigma; csak más előfeltevésekből indul ki,
amelyek azonban semmivel sem kevésbé igazolhatóak és
elfogadhatóak, mint versenytársáéi. Tisztán logikai
szempontból tehát a különböző megközelítések
egyenrangúak, és a választás közöttük személyes hitbeli
döntés kérdése.
Az alábbi néhány példa megmutatja, hogyan működtek a
modernista ókortörténet említett előfeltevései: a
felvilágosodás mámorában született nagy francia
Enciklopédia azt állította, hogy a Bibliában szereplő
hettita nép sohasem létezett, csak ószövetségi mítosz,
mese. Mintegy száz év múlva azonban kiderült: a hettitáknak
egész birodalmuk volt a Közel-Keleten. Hasonlóképpen
tagadták a moábi nép létezését is - amíg elő nem
került a moábi úgynevezett Mésa-kő. Vagy: a János
evangéliumában említett Bethesda-fürdő 1959-ben került
felszínre, rombadöntve Alfred Loisy francia vallástörténész
1936-ban felállított elméletét, amely éppen az alapján
vonta kétségbe a János evangéliuma hitelességét, hogy
szerinte Jeruzsálemben nem létezett ez a fürdő. A fürdő
egészen pontosan két medencéből és öt oszlopcsarnokból
áll, éppen úgy, ahogyan János leírta. A huszonhárom éven
át tudományosan igazként elfogadott nézet az Evangélium
hibás voltáról maga bizonyult hibásnak. Íme a „paradigma
elhárító mechanizmusa” működés közben: a marxista
vallástörténészek annak ellenére is tagadták Pontius
Pilatus történelmi valóságát, hogy az evangéliumok mellett
a római történetíró, Tacitus is beszámolt személyéről.
Végül azonban feliratokon is megtalált neve végleg
eldöntötte a kérdést.
Egy elképzelt per
Az a nézet, amely szerint a bibliai iratok nem tekinthetők
történeti forrásoknak, közönséges előítélet. A
Szentírás szövegei ugyanis magukat illetően egyértelműen
igényt tartanak arra, hogy ilyen értelemben is hitelesnek
tekintsék őket - sőt ez üzenetük egyik leglényegesebb
eleme. Nyíltan ki is mondják, hogy pontosan azért számolnak
be többek között csodákról, hogy emlékeztessenek arra: ezek
valóban megtörténtek. Érdekes lenne, ha ma egy aktuális
bírósági ügyben a döntő bizonyítékot egy olyan esemény
jelentené, amelyről a négy evangélium egybehangzóan
beszámol. Vajon milyen valóságos érvek alapján lehetne
jogilag kizárni ennek a négy egybehangzó, írásban megtett
tanúvallomásnak a hitelességét - azon a gyenge lábon
álló, szubjektív véleményen kívül, hogy a vádló vagy az
ügyész maga nem hisz a csodákban? Milyen jogi alapon
nyilvánítanák Mátét, Jánost és a többieket
szavahihetetlen tanúknak, ha élnének, és megjelennének a
tárgyaláson? Esetleg pszichiátriai kezelésre köteleznék
őket? De miért? Ha viszont nem, akkor tanúvallomásaikat el
kell fogadnunk. Érdemes tudatosítanunk, hogy a bibliai könyvek
- önértelmezésük szerint - nem vallásos iratokként vagy
mítoszokként születtek: ezt csak a modern ember aggatta
rájuk. Eredeti szándékuk szerint történetírói igénnyel,
és jogi értelemben vett írásbeli tanúvallomásokként
írták le őket. Az igazi kérdés tehát az, hogy mi az az
emberi-szellemi motiváció a modernista tudományos világnézet
hátterében, amely a Bibliát mindenáron hiteltelennek akarja
látni, láttatni. S hogy ez a motívum korszerű, igaz és
igazságos-e?
Lehet, hogy mégis vannak csodák, és a Vörös-tenger valóban
kettévált a kivonuló zsidók előtt? Aki ma, az ezredvégen
azt állítja, hogy ez, vagy a Biblia hitelessége bármely más
ponton tudományosan cáfolható, annak a saját tudományos
szavahihetősége kétséges. Hogy akkor sem hiszi el? Ez azonban
már magánügy: hit kérdése, és nem a tudományé.