A gépkocsilopás ma Magyarországon az egyik
legjövedelmezőbb „vállalkozásnak” számít. Rendőrségi
adatok szerint hazánkban az elmúlt évben 13 ezer 878 autó
tűnt el, ebből csak Budapesten 9460 (az országos arány 68
százaléka). A felderítési arány 16-17 százalék között
mozog. Az autólopás komoly iparággá fejlődött. A tolvajok
általában megrendelésre dolgoznak, előre eltervezik, hogy
mely évjáratú kocsikat melyik országba viszik. A
legkeresettebb típusok a Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW és a
különféle terepjárók. A kisebb értékű gépkocsikat
inkább alkatrésznek viszik el, ezért is nehezebb ezeket
később megtalálni. A tapasztalatok szerint nincs olyan
jármű, amelyet ne lehetne ellopni, legfeljebb megnehezíteni
lehet az autótolvajok munkáját. Leginkább egy jól zárható
garázs óvhatja meg féltett magánközlekedési eszközeinket
az illetéktelen kezektől. Mivel leggyakrabban a teljesen
védtelen kocsikat tulajdonítják el, nem elhanyagolható
védekezési módszer az autó biztonságtechnikai eszközökkel
való felszerelése sem. Ezen a különböző mechanikus és
elektromos rendszereket értjük, melyek más-más módszerrel
és hatékonysággal tartják távol e fellendült iparág
űzőit.
László György, okleveles üzemmérnök, aki az LBT Elektronic
cégvezetőjeként hét éve foglalkozik biztonságtechnikával,
részletes tájékoztatást adott a Heteknek a különböző
rendszerekről. Véleménye szerint a mechanikus zárak közül a
legjobb a Mul-T-Lock sebváltózár. Ez a tapasztalatok szerint
jól bevált szerkezet saválló acélból készült, és csak
hegesztőberendezéssel távolítható el. Ezenkívül persze
használhatunk kormányra, fékpedálra szerelhető zárakat is.
A védelem foka mindig az autó kategóriájától függ.
A drágább járművekhez az elektronikus és a mechanikus
rendszerek együttes használata javasolt a „teljes védelem”
érdekében.
Az üzemmérnök elmondta azt is, hogy az elektronikus rendszerek
között megkülönböztetünk riasztó, a behatolást jelző
szerkezeteket és elektronikus indításgátlókat (immobiliser),
melyek csendben dolgoznak, több áramkör megszakításával
teszik lehetetlenné a gépkocsi illegális beindítását. Ezek
az indításgátlók nagyon hatékonyak, de csak szakképzett
szerelő tudja megjavítani, és ez a tény kellemetlen lehet egy
váratlan, országút széli meghibásodás esetén (az autót
nem tudjuk elindítani). A gyári fejlesztésű típusok
meghibásodási aránya kisebb, mint az egyedi fejlesztésűeké,
bár ez hatékonyságukban is megmutatkozhat.
Az USA-ban betiltották a hangos riasztó használatát, a magyar
biztosítótársaságok követelményrendszere miatt azonban
ennek bevezetésére nálunk valószínűleg nem kerül sor.
Mégis érdemes a jobb minőségű riasztók beszerelése mellett
dönteni - többek között a szomszédok érdekében, de a
téves riasztások elkerülése végett is. Emellett szól az az
érv is, hogy az elavultnak számító mechanikus kapcsolású
riasztókat egy rátermett tolvaj alig öt perc alatt
hatástalanítani tudja. László György az ugrókódos
távkapcsolású riasztó- rendszert ajánlja, amely olyan kód
alapján működik, melyet csak a gyártó személyek ismernek.
Az előállítók félévente adnak ki új kódrendszereket, hogy
megtarthassák a lépéselőnyt a technikával szintén együtt
haladó rablókkal szemben. Ilyen jól bevált riasztó az
amerikai Prestige, melynek élettartama is jelentős.
Ezek az eszközök kiegészíthetők még olyan
jelzőberendezésekkel, melyek behatoláskor a riasztás mellett
a tulajdonos mobiltelefonján is figyelmeztetnek (a
GSM-hálózatot használják). A jövő riasztói a legújabb
technológiával előállított műholdas jelzőberendezések,
melyek néhány méter pontossággal képesek kiszámítani az
autó koordinátáit. (A második negyedévtől már
beszerelhetőek kb. 150 ezer forintos áron.)
Ha valaki riasztót vagy indításgátlót akar használni, jobb,
ha ennek teljes körű beszerelését szakemberre bízza, és nem
üzletben vásárolja meg a berendezést - jegyezte meg
végezetül a biztonságtechnikai szakember.
Ha már az autótolvajok ellen nincs százszázalékos
védelmünk, hogyan tudnánk legalább azt megelőzni, hogy
„fogyasztói” legyünk e virágzó iparágnak?
Major Gábor közlekedésmérnök, autószerelő mester javaslata
szerint olcsóbb kocsik kiválasztása esetében mindenképpen
nézzük meg, hogy van-e pótkulcs és szervizkönyv. Kizárólag
tulajdonostól vásároljunk, megbízottól soha. Nagyobb
értékű gépjárművek esetében még fontosabb az adatok
pontos ellenőrzése. Ilyen szolgáltatást nyújt a Trans Car
Kft., amely teljes körű ellenőrzést végez a megadott
gépkocsival kapcsolatban, majd egy oklevelet is kiállít,
melyben az adatok valódiságáért felelősséget vállal. A
mintegy 45 percig tartó vizsgálatot az autó értékének 2-3
százalékáért végzik el a kft. telephelyén, a Nagykőrösi
úti autópiacon.
Vásárláskor már az is szűrőként működhet - állítja
Major Gábor -, ha megemlítjük ezt a vizsgálatot. A Trans
Car Kft.-nek a rendőrséggel is szerződése van, melynek
értelmében azonnal lefoglalják a lopott járművet, amit az
eljárás végén az eredeti tulajdonosnak adnak vissza. Tehát
vásárláskor is legyünk körültekintők és előrelátók.