Vissza a tartalomjegyzékhez

MATUSIK GABRIELLA
Négykerekűek őrizetben

A gépkocsilopás ma Magyarországon az egyik legjövedelmezőbb „vállalkozásnak” számít. Rendőrségi adatok szerint hazánkban az elmúlt évben 13 ezer 878 autó tűnt el, ebből csak Budapesten 9460 (az országos arány 68 százaléka). A felderítési arány 16-17 százalék között mozog. Az autólopás komoly iparággá fejlődött. A tolvajok általában megrendelésre dolgoznak, előre eltervezik, hogy mely évjáratú kocsikat melyik országba viszik. A legkeresettebb típusok a Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW és a különféle terepjárók. A kisebb értékű gépkocsikat inkább alkatrésznek viszik el, ezért is nehezebb ezeket később megtalálni. A tapasztalatok szerint nincs olyan jármű, amelyet ne lehetne ellopni, legfeljebb megnehezíteni lehet az autótolvajok munkáját. Leginkább egy jól zárható garázs óvhatja meg féltett magánközlekedési eszközeinket az illetéktelen kezektől. Mivel leggyakrabban a teljesen védtelen kocsikat tulajdonítják el, nem elhanyagolható védekezési módszer az autó biztonságtechnikai eszközökkel való felszerelése sem. Ezen a különböző mechanikus és elektromos rendszereket értjük, melyek más-más módszerrel és hatékonysággal tartják távol e fellendült iparág űzőit.
László György, okleveles üzemmérnök, aki az LBT Elektronic cégvezetőjeként hét éve foglalkozik biztonságtechnikával, részletes tájékoztatást adott a Heteknek a különböző rendszerekről. Véleménye szerint a mechanikus zárak közül a legjobb a Mul-T-Lock sebváltózár. Ez a tapasztalatok szerint jól bevált szerkezet saválló acélból készült, és csak hegesztőberendezéssel távolítható el. Ezenkívül persze használhatunk kormányra, fékpedálra szerelhető zárakat is.
A védelem foka mindig az autó kategóriájától függ.
A drágább járművekhez az elektronikus és a mechanikus rendszerek együttes használata javasolt a „teljes védelem” érdekében.
Az üzemmérnök elmondta azt is, hogy az elektronikus rendszerek között megkülönböztetünk riasztó, a behatolást jelző szerkezeteket és elektronikus indításgátlókat (immobiliser), melyek csendben dolgoznak, több áramkör megszakításával teszik lehetetlenné a gépkocsi illegális beindítását. Ezek az indításgátlók nagyon hatékonyak, de csak szakképzett szerelő tudja megjavítani, és ez a tény kellemetlen lehet egy váratlan, országút széli meghibásodás esetén (az autót nem tudjuk elindítani). A gyári fejlesztésű típusok meghibásodási aránya kisebb, mint az egyedi fejlesztésűeké, bár ez hatékonyságukban is megmutatkozhat.
Az USA-ban betiltották a hangos riasztó használatát, a magyar biztosítótársaságok követelményrendszere miatt azonban ennek bevezetésére nálunk valószínűleg nem kerül sor. Mégis érdemes a jobb minőségű riasztók beszerelése mellett dönteni - többek között a szomszédok érdekében, de a téves riasztások elkerülése végett is. Emellett szól az az érv is, hogy az elavultnak számító mechanikus kapcsolású riasztókat egy rátermett tolvaj alig öt perc alatt hatástalanítani tudja. László György az ugrókódos távkapcsolású riasztó- rendszert ajánlja, amely olyan kód alapján működik, melyet csak a gyártó személyek ismernek. Az előállítók félévente adnak ki új kódrendszereket, hogy megtarthassák a lépéselőnyt a technikával szintén együtt haladó rablókkal szemben. Ilyen jól bevált riasztó az amerikai Prestige, melynek élettartama is jelentős.
Ezek az eszközök kiegészíthetők még olyan jelzőberendezésekkel, melyek behatoláskor a riasztás mellett a tulajdonos mobiltelefonján is figyelmeztetnek (a GSM-hálózatot használják). A jövő riasztói a legújabb technológiával előállított műholdas jelzőberendezések, melyek néhány méter pontossággal képesek kiszámítani az autó koordinátáit. (A második negyedévtől már beszerelhetőek kb. 150 ezer forintos áron.)
Ha valaki riasztót vagy indításgátlót akar használni, jobb, ha ennek teljes körű beszerelését szakemberre bízza, és nem üzletben vásárolja meg a berendezést - jegyezte meg végezetül a biztonságtechnikai szakember.
Ha már az autótolvajok ellen nincs százszázalékos védelmünk, hogyan tudnánk legalább azt megelőzni, hogy „fogyasztói” legyünk e virágzó iparágnak?
Major Gábor közlekedésmérnök, autószerelő mester javaslata szerint olcsóbb kocsik kiválasztása esetében mindenképpen nézzük meg, hogy van-e pótkulcs és szervizkönyv. Kizárólag tulajdonostól vásároljunk, megbízottól soha. Nagyobb értékű gépjárművek esetében még fontosabb az adatok pontos ellenőrzése. Ilyen szolgáltatást nyújt a Trans Car Kft., amely teljes körű ellenőrzést végez a megadott gépkocsival kapcsolatban, majd egy oklevelet is kiállít, melyben az adatok valódiságáért felelősséget vállal. A mintegy 45 percig tartó vizsgálatot az autó értékének 2-3 százalékáért végzik el a kft. telephelyén, a Nagykőrösi úti autópiacon.
Vásárláskor már az is szűrőként működhet - állítja Major Gábor -, ha megemlítjük ezt a vizsgálatot. A Trans Car Kft.-nek a rendőrséggel is szerződése van, melynek értelmében azonnal lefoglalják a lopott járművet, amit az eljárás végén az eredeti tulajdonosnak adnak vissza. Tehát vásárláskor is legyünk körültekintők és előrelátók.