Nemcsak a forint, hanem az ember értéke is folyamatosan
devalválódik Magyarországon. Ha az emberi élet a jövőben is
így veszít értékéből, akkor mindenki becsapottnak és
kifosztottnak érzi magát ebben az országban. Nem mintha a
magyarok eddig az élet szeretetéről és a vidámságról
lettek volna híresek. A növekedő bűnözési hullám, és az
egyre esztelenebb, kegyetlenebb gyilkosságok, az elvadult
politikai, közéleti viaskodások azt jelzik, hogy az etnikai,
majd osztálygyűlölet talaján álló hatalmi rendszerek
bukása után olyan közállapot kezd (újra) kialakulni, amely a
„mindenki gyűlöl mindenkit” alapján áll. Ami itt zajlik,
legföljebb csak azoknak nyújt kedvező környezetet, akik
gyűlölködés nélkül el sem tudják képzelni önmaguk
megvalósítását, akik számára embertársaik életének
kioltása nem maga a borzalom, hanem pusztán pénzszerzés vagy
az életesély növelésének technikája.
Megérkezik a rendőrség. Eddig nem fogtak el senkit Fotó: Somorjai László
A gyűlölet hagyománya
Mielőtt e nagy, ránk szakadt szabadságot okolná valaki a
gátlástalan bűnözési hullámért, szeretném sietve
megjegyezni, hogy a magyarok gyűlölködése jelentős
történelmi múltra tekint vissza. Az ország közéletét,
közállapotát mindig is erőteljesen meghatározta és
jellemezte a gyűlölet, és kísérték a gyilkosságok. Már
egy középkori utazó azt jegyezte fel naplójában, hogy Budán
„mindenki gyűlöl mindenkit”. A Mohácsi vész előtt
például a főrendek legfőbb gondja az volt, hogyan lehet
fölszámolni a nép között tért hódító reformmozgalmat,
ami a keresztény hit helyreállítását tűzte zászlajára.
Vagy egy másik fontos feladatuknak az elviselhetetlen közterhek
alatt nyögő lázadozó parasztság megregulázását
tartották, míg török csapatok pusztították az ország déli
területeit. Történelmünk során elnyomó hatalmak, rendszerek
egymást váltogatták, de nem a szeretet, hanem a gyűlölet
maradt meg. A XX. század sem tudott javulást hozni ezen a
területen, sőt az új világok (barna, vörös színű) alapja
a gyűlölet maradt. Az „idegenek”, „gyüttmentek”,
„alacsony rendű fajok” gyűlölete után a
leninista-sztálinista osztálygyűlölet következett, ami
főleg vallási, ideológiai, gazdasági jellegű
gyűlölködéssel fojtotta meg az emberi létezés
szépségének, jóságának kibontakozását. A rendszerváltás
és az eddigi demokratikus hatalomváltások után is életünk
stabil kísérője maradt a gyűlölet, a gyűlöltség. A káosz
csupán azért kezd kialakulni, mert a gyűlöletek hagyományos
rendje napjainkban felbomlott, különböző ágazatai egymással
keverednek és szívódnak fel az élet minden területébe.
Egyszerre tapasztalhatók ma a társadalom különböző
rétegeiben az etnikai, vallási, politikai, gazdasági és
szubjektív jellegű gyűlölködések. A gyűlölet világában
kezd áttekinthetetlenné válni a helyzet. Sokan már
okafogytán is csupán l’art pour l’art alapon
gyűlölködnek. Az újra kibontakozó össznépi gyűlölködés
hatására számosan fontolgatják az országból való
elköltözésüket. És a gyűlöltség negatív élményének
térhódítása hiúsítja meg azt, hogy számosan hazájuknak
érezzék szülőföldjüket, országukat. A választási
kampánytól is azért ódzkodnak számosan, mert attól
tartanak, hogy a korrekt viták, csatározások helyett
gyűlölködések itatják át a hatalomért való demokratikus
küzdelmet. Az aggodalmaknak valóságos alapot ad az, hogy még
hivatalosan ugyan el sem kezdődött a kampány, de egyes
politikusok, pártok máris bizonyos társadalmi csoportok,
közösségek ellen indítottak harcot. Holott a demokráciában
a rivális képviselőjelöltekkel és pártokkal szemben illene
megvívni a küzdelmet a választópolgárok bizalmáért. A
jobboldal egyes képviselői vallási alapon kezdenek ki újra
társadalmi csoportokat. Pedig a romaügy még el se nagyon
csitult. Nehezen tudják megérteni, hogy a teológiai vitákat
nem célszerű a politikának feszegetni, mert ebből mindig
gyűlölködés származott. A hatályos vallási törvény
módosítását kikényszeríteni akaró politikusok miért
gondolják azt, hogy az ő vallási felfogásukkal ellenkező
vagy attól eltérő közösségek a társadalomra károsak, és
ezért kevesebb jog illeti őket, mint az általuk privilegizált
felekezeteket. Ez önmagában is destruktív magatartás,
társadalmi üzenete pedig a kirekesztés és a gyűlölet, ami
politikusaink hamis önértékelésén alapszik. Ők ugyanis azt
a látszatot keltik magukról, hogy a vallási állítások és
szokások bonyolult és ellentmondásos kérdéskörében
tudják, hogy mi az igaz és helyes, mi a hamis és káros. E
tárgyban egy polgár belátása szerint foglalhat állást. De
egy politikusnak nem szabad elfelejtenie, hogy a vallási
információk, kijelentések hitelességét csak akkor lehet
minden kétséget kizáróan teljes bizonyossággal ellenőrizni
és megállapítani, ha Isten maga jelenik meg és mondja el a
világnak, hogy a személyére vonatkozó állítások közül
melyek az igazak , s melyek a hamisak. A tudományos kutatások
egyetlen vallás állításainak sem bizonyították az
igazságtartalmát. Tehát, amíg objektíven nem lehet állást
foglalni a kérdésben, az lenne a célszerű, hogy ezzel a
hatalom ne foglalkozzék, hanem a civil társadalom igényére
és ízlésére bízza a felekezetek jövőjét. Ha pedig ezt
képtelen megtenni, akkor a keresztényi őszinteség azt
követelné tőlük, hogy tegyék félre a képmutatást, ne
hivatkozzanak jogharmonizálási eurokövetelményekre, hanem
nyíltan mondják meg a választópolgároknak, hogy kötelező
legjobb esetben katolikusoknak, esetleg reformátusoknak,
evangélikusoknak lenniük. Ha egy ország közhangulatát a
gyűlölet jellemzi, azért leginkább a vezető politikusok, a
közvéleményt és - saját szavaikat használva - a
„keresztény közmorált” alakító és befolyásoló
tényezők a felelősek. Országunk pedig nem a jehovisták vagy
a hitesek veszekedéseitől hangos. Nem az ő bizarr vallási
szokásaikat nézik rendszeresen a tévénézők százezrei. Ha
így lett volna az elmúlt években, akkor joggal kérhetnék
számon tőlük a kedvező társadalmi gyümölcsöket. Mit
tanulhat a választópolgár a kereszténydemokrata Semjén
képviselő úrtól, akinek legfőbb vágya, hogy az SZDSZ
főgurujait hörögni hallja? Jóérzésű embernek a
hörgésről az agónia, az ember súlyos lelki, fizikai krízise
jut eszébe. A Krisztus nevére hivatkozó képviselő
élvezetét remélhetőleg nem a kárörömben véli megtalálni.
Mindaddig, amíg egyes politikusaink bizonyos etnikai, vallási
csoportokkal szembeni fellépést ígérnek a választóknak, nem
könnyítik meg a rendőrség munkáját, sőt, a bűnözés
számára készítik elő a talajt.
Élhetünk-e rettegés nélkül?
Talán sokan rájöttünk az elmúlt években, hogy a félelem
nélküli életet nem garantálja az idegen hadsereg kivonulása,
a többpártrendszer, a szabad választás stb. Ehhez többre van
szükség: mindenekelőtt valóságos erkölcsi-szellemi
fordulatra, melynek következtében az emberi értékeket és
teljesítményt tiszteletben tartó közállapot jön létre, ami
fékezőleg hat a bűnözésre. Ennek hiányában a rendőrség
magára hagyatottan küzd a bűnnel szemben. Részben ezért is
fordulhat elő, hogy a közmegrendülést okozó bűneseteket
rosszul értelmezik vagy bagatellizálják a rend őrei. A
kegyetlen vérontások kapcsán a rendőrség szakértőinek
derűs vagy néha zavart arcú verbalizmusa csak olaj a tűzre.
Kit nyugtat meg az, hogy az áldozatnak gyanús pénzügyletei
voltak, vagy hogy a rendőrség látószögébe tartozott? A
magyar polgár azonnal megérti: ha csupán ezen múlik a sorsa,
akkor akár ő is lehet egy gyilkos szerszám áldozata. A Fenyő
János kivégzéséhez fűzött hivatalos erkölcsi vonatkozású
magyarázkodás is elfogadhatatlan. A rendőrfőnök nyilatkozata
és a hozzá fűzött szerkesztői kommentár azt sugallta, hogy
maga az áldozat felelős a tragédiájáért. Az átlagnéző
azt érti meg, hogy a bűncselekmény kiváltó oka az áldozat
nagy gazdagsága, külföldre mentett pénze és tetemes
adóssága. E manipuláció által kiváltott reakció szinte
érzékelhető: „nem csoda, hogy agyonlőtték”. Vagy: „az
ilyeneket mind ki kellene végezni”. Míg a bérgyilkos a
rendőrség részéről szakmai elismerésben részesül:
„igazi profi volt”. Halála után Fenyő Jánosból hirtelen
bűnöző vagy legalábbis gyanúsított ember lett. Azért, hogy
elhiggyük: ilyesmi csak egyesekkel fordulhat elő, de a
tisztességes többséggel nem. Ez az érvelés azért
elfogadhatatlan, mert megsemmisíti az áldozat személye iránti
részvétet a társadalomban, és így hozzászoktatják az
embereket olyan szörnyűségekhez, melyekkel kapcsolatban
mindenki addig képes közömbös maradni, míg nem őt éri a
támadás. Nem hiszem, hogy a tisztességes többség ettől
elhiszi, hogy őt nem fenyegeti ilyen veszély. Hiszen ebben az
országban rendszeresen ölnek meg pár krajcárért
szegényeket, koldusokat, idős embereket, taxisokat vagy
létminimumért dolgozó melósokat, boltosokat, papokat, sőt
gyermekeket is. A legutóbbi gyilkosságok esetében már nem is
arról van szó csupán, hogy bizonyos szerencsétlenül járt
embertársainktól erőszakosan elvették az életet, hanem
sokkal többről szólnak ezek a kirívó, szégyenteljes
szörnyűségek: a terrorról. Ezek már olyan kitervelt,
kegyetlen bűncselekmények, melyek a pótolhatatlan
emberveszteségeken túl a szerencsés túlélők szívéhez,
életéhez kapcsolják a félelmet és a rettegést. Ez pedig
már mindenütt jelen van, érzékelhető az országban. Ahhoz,
hogy a rendőrség a siker reményében vegye fel a küzdelmet a
gyilkosokkal, a hidegvérű profi bérgyilkosokat a
közfelháborodás által meg kell fosztani a keresztapákról
szóló filmekből rájuk áradt romantikától, nimbusztól.
Ezek az önjelölt hóhérok valójában szatanikus figurák,
akik lelketlenül ontják ki embertársaik életét, mintha azok
csupán rovarok lennének. Azt sem gondolom, hogy ezek a
gyilkosságok megélhetési bűntények vagy olyan negatív
jelenségek, melyeket a rendszerváltást kísérő szociális
és egyéb társadalmi anomáliák váltottak ki. Az embert a
gyűlölet teszi gyilkossá. Ősi felismerés az, hogy a
gyűlölet már tartalmazza a gyilkosság szellemi, érzelmi,
gondolati tartalmát. Ezért a gazdasági kibontakozás nem
jelent megoldást. Sőt! Még több tápot nyújthat az emberben
a gyűlöletet létrehozó negatív lelki-szellemi erőnek, az
irigységnek. A több évezredes hagyomány szerint Káin
követte el az első embergyilkosságot a történelemben.
Tettének közvetlen előzménye a gyűlölet volt. Nem tudta
feldolgozni, hogy Isten testvérét (Ábelt) jobban megáldotta,
mint őt. Gyakorta bebizonyosodott, hogy az ember úgy-ahogy
eltűri az önmagánál szegényebb, gyengébb képességű,
alacsonyabb pozícióban álló embertársát, de a gazdagabb,
okosabb, sikeresebb felebarátját, aki tisztességes
eszközökkel érte el ezeket, a magyar Káinoknak is könnyebb
utálni, mint elfogadni és szeretni. Széles körben elterjedt
felfogás az, hogy „jaj” annak az embernek, aki magyar
létére itthon sikeres mer lenni. Azt hiszem, hogy éppen ez az
egyik fő mozgatórugója a gyűlölködésnek a magyar
társadalomban, amely a „Döntsd a tőkét, ne siránkozz!”
ideológia jegyében nőtt fel, így etikailag nincs
felkészülve arra, hogy a kapitalizmus jelentős jövedelem- és
vagyonkülönbségeket produkál ember és ember között.
Számosan meg vannak győződve arról, hogy a sikeres ember csak
maffiózó, csaló, gazember lehet, akiből igaz, hogy jócskán
akad az országban, de számosan vannak olyanok is, akik
tisztességes eszközökkel szerezték gazdagságukat. Ők
azonban - most még - nem sok jóra számíthatnak. Ez a
szegény gazdagok országa is, ahol nemcsak egyes gazdagok
gyűlölik a szegényeket, hanem a gazdagoknak is szinte
mindennapi tapasztalata a gyűlöltség élménye. Nagyon is
tisztában vannak azzal, hogy bukásukkal sokaknak szereznek
kárörömöt. Kizárólag a gyűlölködők vélik sérelmesnek,
ha tőlük eltérő vallási, politikai értékeket vall valaki,
vagy más etnikumhoz, társadalmi réteghez tartozik, illetve
magasabb vagy alacsonyabb anyagi szinten él.
Hazátlan állampolgárok
A gyűlölet és a szeretet a két legnagyobb erő a földön.
Sajnos az előzőből országunknak több adatott. A gyűlölet
már a szívben megsemmisíti az embertárs életét. A
gyilkosság ennek a belső gonosz állapotnak a külső
manifesztálódása, megvalósítása. Az állami törvények
csak az utóbbit képesek szankcionálni, de az evangélium, a
szellemi-lelki szinten megvalósuló gyilkosságot is elítéli.
„Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: ne ölj, mert
aki öl, méltó az ítéletre. Én pedig azt mondom néktek,
hogy mindaz, aki haragszik az ő atyjafiára ok nélkül, méltó
az ítéletre: aki pedig azt mondja az ő atyjafiának: ráka,
méltó a főtörvényszékre, aki pedig ezt mondja: bolond,
méltó a gyehenna tüzére” (Máté 5,21-22). A Názáreti
Jézus a fenti állításával a gyűlöletet és az emberek
ócsárlását is összefüggésbe hozza az emberöléssel. A
szeretet nemcsak érzelem, hanem ennél jóval több. Élet és
szellemi realitás az ember számára. Ezért azt a társadalmat,
melynek minden területét - a családokat is beleértve -
átitatja a gyűlölet, az egyén szükségképpen tőle idegen,
ellenséges közegnek ismeri meg. Sajnálatos módon egyre
többen a bűnözés és gyűlölet növekedése miatt
rosszkedvű, hazátlan állampolgároknak érzik magukat
Magyarországon. Senkinek nem használ az, hogy egyre többen azt
hiszik: önmagukon és egy-két közeli barátjukon kívül
szinte senki nem szereti őket. Az Ady-féle szeretetsóvárgás,
a szeretném, ha szeretnének életérzése Magyarországon már
tömegméretűvé vált. A bibliai hit szerint az emberi élet
maga az Isten és az ember, valamint az ember és az ember közti
kölcsönös szeretet. Ennek hiányában, ha az ember él, akkor
is haldoklik és kiszolgáltatott a gyűlölet erői előtt. A
szeretetet az adás fejezi ki legkézzelfoghatóbb formában.
Számunkra legnagyobb ajándékunk a létezésünk és az
életünk. A gyilkos ezt a felbecsülhetetlen értéket ragadja
el, visszavonhatatlanul az áldozatától. Az elmúlt napokban
gyakran jut eszembe Hóseás próféta kijelentése „…pere
van az Úrnak a földnek lakóival, mert nincs igazság és
nincsen szeretet és nincsen Istennek ismerete a földön.
Hamisan esküsznek és hazudnak és gyilkolnak és lopnak és
paráználkodnak, betörnek, és egyik vér a másikat éri.”
(Hóseás 4,1-2) Ha nem változnak meg a dolgok, Magyarország
elveszti ezt a pert.