a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Tánc és nevelés2. évf. 2. sz. (2021.)

Tartalom

Tanulmányok / Papers

  • Papp-Danka Adrienn ,
    Oláh Nóra :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.3-16

    Absztrakt: Tanulmányunkban a digitális technológia és a néptánc kapcsolatát tárjuk fel, különös figyelmet szentelve egy tantárgynak, nevezetesen a táncjelírásnak az oktatásmódszertanára. Először rövid betekintést nyújtunk a táncjelírás tanításának történetébe, majd ezt követően a jelenlegi oktatási gyakorlatot mutatjuk be. Ehhez kapcsolódva kerül elő a digitális eszközhasználat kérdése, amelynek a táncoktatással való kapcsolatát egy külön fejezetben tárgyaljuk. Az oktatásmódszertanon belül kiemelt szerepet kap írásunkban az értékelés, hiszen azt szeretnénk bemutatni, hogyan teszi eredményesebbé és motiválóbbá a táncjelírás tanítását a digitális eszközökkel támogatott rendszeres formatív értékelés. A cikk végén kitekintésként megfogalmazunk olyan további irányokat, amelyek bevezetése vagy legalábbis pilot projektként való kipróbálása előremutató lenne akár kifejezetten a táncjelírás, akár a komplex táncoktatás viszonylatában.

    Kulcsszavak: táncjelírás, digitális eszközök, oktatásmódszertan, értékelés

  • Adrienn Papp-Danka ,
    Nóra Oláh :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.17-30

    Abstract: The purpose of this study is to explore the relationship between digital technology and folk dance, highlighting the teaching methodology of the subject of Dance Notation. We first provide a brief insight into the history of teaching dance notation, followed by presenting its current educational practice. Related to this, we discuss the relationship between digital tools and dance education in a separate chapter. Pedagogical assessment plays a key role in our study, as we want to show how regular digital formative assessment makes the teaching of dance notation more effective and motivating. We outline further directions at the end of the article that could be introduced or at least researched as a pilot project in dance education.

    Keywords: dance notation, kinetography, digital tools, teaching methodology, assessment

  • Egey Emese :
    Fordítói dilemmák a Magyar Táncművészeti Egyetemen31-44 [247.49 kB - PDF]EPA-04092-00003-0030

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.31-44

    Absztrakt: A Magyar Táncművészeti Egyetemen keletkező és angol nyelvre fordítandó dokumentumok mennyisége folyamatosan nő. Jelen írás röviden vázolja a fordítástudomány mint önálló tudományterület néhány alapelvét és kutatási eredményét, valamint bemutat néhány fordításetikai és fordítástechnikai kérdést. Az egyetemi szövegekből vett számos példával érzékelteti, milyen kihívásokat jelent általában a fordítás, a terminológia alkotás. Részletesen tárgyalja a fordítás nyelvi ellenőrzésének szükségességét és indokolja, miért lehet fontos már a forrásnyelvi szöveg korrektúrája is. Javaslatot tesz fordítói munkacsoport mielőbbi tényleges létrehozására.

    Kulcsszavak: barátságtalan nyelvpárok, terminológiai kérdések, forrás- és célnyelvi ellenőrzés

  • Emese Egey :
    Translation Dilemmas at the Hungarian Dance University45-60en [220.31 kB - PDF]EPA-04092-00003-0040

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.45-60

    Abstract: The amount of documents for translation is constantly growing at the Hungarian Dance University. The present paper briefly outlines the basic principles and some of the results of translation studies as an independent discipline. It takes a glimpse into certain issues of translation ethics and translation techniques. Based on texts for translation at the University, several examples highlight translation challenges in general and creating (dance) terminology. A detailed section is devoted to the necessity of proofreading, revision and the importance of revising source language texts as well. A proposal urges to set up a translation workshop.

    Keywords: unfriendly language pairs, issues of terminology, source and target language revision

  • Gordos Anna :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.61-73

    Absztrakt: A kendő a néptánctanításban egy kevésbé gyakran használt módszertani eszköz, holott ennek a tárgynak a magyar néptánchagyományban és a paraszti életforma egészében is fontos szerepe volt. A tanulmány bemutatja a kendő tradicionális, táncbeli megjelenési formáit, az eszköz használati módjainak szimbolikus jelentésrétegeit, különös tekintettel a lakodalmi párválasztó témájú táncokra. Ezekben a játékos párcserélőkben kitüntetett szerepe van a kendőnek mind az improvizáció sajátos megvalósulása, mind a partnerek közötti egyenrangú szerep kialakulásának a szempontjából. Ezek a szerkezeti és tartalmi konklúziók a tánctanítás folyamatában is kamatoztathatók: a kendő módszertani eszközként segíti a kapcsolatteremtést, a partnerek közötti dinamikai működés érzékeltetését és a tánc érzelmi aspektusának átélését. A tanulmányt egy 12 játékos feladatból álló Kendős játéktár zárja, amely a gyakorló tánctanárok számára nyújt ötleteket a kendő néptánctanításban lehetséges felhasználásához.

    Kulcsszavak: kendő, néptánc, módszer

  • Anna Gordos :
    Childrens' Scarf Dances. About Folk Dance Beyond Motifs75-86en [491.17 kB - PDF]EPA-04092-00003-0060

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.75-86

    Abstract: The scarf is a less used tool in the methodology of teaching folk dances. This object, however, had a crucial role both in Hungarian folk dance tradition and in the way of life of peasants. The paper presents the traditional appearances of the scarf in dances and its usage’s symbolic semantic layers with a special focus on wedding pair-choosing dances. The scarf has a privileged role in these playful pair-swapping games, on the one hand as the realisation of improvisation, on the other hand as a means of creating an equal relationship between dance partners. These structural and conceptual conclusions could be translated and applied in the process of dance teaching: the scarf as a tool of methodology eases communication, reveals the dynamism between dance partners and the emotional aspects of dance. The present study is followed by a supplement of 12 scarf games, which provides new ideas for practising dance teachers on how to use the scarf in teaching folk dances.

    Keywords: scarf, folk dance, methodology

  • Kun Attila :
    A magyarországi táncszínházi nevelés87-100 [227.41 kB - PDF]EPA-04092-00003-0070

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.87-100

    Absztrakt: A tanulmány célja, hogy a magyarországi táncszínházi nevelési területen folyamatban lévő kutatás eddigi eredményeinek tükrében áttekintést adjon a hazai kortárs tánchoz köthető színházi nevelési célzatú aktivitásokról. A tanulmány számba veszi a részvételi táncszínházi nevelési programok hazai beágyazottságát a prózai színházi nevelési struktúra viszonylatában, valamint módszertani diverziójának történeti előzményeit, mindenkori finanszírozási formáit és aktivitásait.

    Kulcsszavak: táncszínházi nevelés, drámapedagógia, részvételi színház, táncos szakkifejezések

  • Attila Kun :
    The Hungarian Dance Theatre Education101-113en [214.80 kB - PDF]EPA-04092-00003-0080

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.2.101-113

    Abstract: The purpose of the paper is to give an overview of dance theatre education related to Hungarian contemporary dances and relying on the results of current and still ongoing research. The paper surveys the embeddedness of participational dance education programmes in the structure of prose/drama theatre education, as well as the historical antecedents of its diverse methodology, its forms of financing throughout times and its activities.

    Keywords: dance theatre education, drama pedagogy, participatory theatre, dance terminology

Letöltés egy fájlban (5,0 MB - PDF)