http://internetto.hu - Friss hirek percről-percre!
...................................................................

............INTERNETTO HIRLEVÉL.............1999 31.hét.............


:::::::::::::TARTALOM::::::::::::::::

1999. július 26. hétfő
Elektronikus számlázás
A Playboy pert vesztett
Pénzért szörföznek
A jövő a kezünk ügyében van

1999. július 27. kedd
Választási küzdelem: USA 2000
Intel - Cisco szövetség
Szabad, adómentes internetet!
Az Otto online árul

1999. július 28. szerda
Homoszexuálisok a neten
MP3 a király, de meddig?
Webes újdonságok itthonról

1999. július 29. csütörtök
Az ISP esete a titkosszolgálattal
Mekkora a hálózatok hálózata?
Hatékonyabb keresés a neten
Y2K-beteg orosz atomfegyverek
Csak digitálisan: Encyclopaedia Britannica

1999. július 30. péntek
Hogyan érjük el a szörfözőt?
Világközért
Online vásárlói szokások

- iNteRNeTTo.most
- Internet-ajanlat
- Olvasnivalok a MEK-bol
- Hét vicce

======================================================

*** 1999. július 26. hétfő

Elektronikus számlázás

Az amerikai cégek évente összesen 29 milliárd számlát küldenek
ki. Ennek költsége átlagosan számlánként 90 cent. Az elektronikus
számlázás azonban forradalmasíthatja ezt a gyakorlatot. Az
internetes szamlaküldéshez és a fizetéshez szükséges technologia
ugyan rendelkezésre áll a cégeknek, de kevesen élnek a
lehetőséggel. Az elemzők szerint a következő év végéig körülbelül
4,5 millió háztartásba érkezik majd számla az interneten
keresztül. A bankoknak az elektronikus számlázás jelentheti a
nagy lehetőséget. Jelenleg nehézségeik vannak az ügyfelek
figyelmének felkeltésével és megtartásával, és fő erősségük még
mindig a nagyvállalatok készpénzforgalmának kezelése. Most harcba
indulnak a high-tech cégekkel az internetes számlázás
irányításáért. A bankárok arra számítanak, hogy "web site"-jaikat
portállá alakithatják, ha számláknak szánt postaládákat helyeznek
el rajtuk, más pénzügyi szolgáltatásokat is kínálhatnak a
világhálón és az internetes számlázás kitűnő reklámlehetőséget
jelent és állandó kapcsolatot az ügyfelekkel. A bankoknak van
némi előnyük: kapcsolatban állnak a számlákat kiadó cégekkel, sok
tapasztalatuk van a pénz kezelésében és ügyfeleik rögtön
hozzáférhetnek a pénzükhöz is - áll a Business Week EDUCAUSE-en
ismertetett cikkében.

A Playboy pert vesztett

A Playboy a Közép-Kaliforniai Kerületi Bírósághoz beadott
keresetében azzal vádolta meg az Excite és Netscape
Communications cégeket, miszerint megsértették a védjegyét, mivel
más, konkurens cégeket reklámoztak mikor az internetezők a
Playboy honlapját keresték. Vannak olyan keresőprogramok, amik
több pénzt kérnek el a "célzott" reklámokért. Így ha valaki
pornót keres a világhálón, akkor az ott megjelenő pornóhirdetések
többe kerülnek a reklámozónak. Az Excite, ami a per kezdete
idején uralta a Netscape Netcenter portált, közel 450 erotikus
kulcsszóval rendelkezik, amik keresése közben pornóreklámok
jelennek meg. A 450 szó között a "playboy" és a "playmate" is
szerepel. A hirdetők fizetnek, hogy bekerülhessenek a kulcsszavas
keresőprogramba, mert így reklámaikkal azt a fogyasztói réteget
érik el, aki tényleg ilyen témák után érdeklődik. A Playboy
véleménye szerint, azonban ez a hirdetési magatartás sérti a
védjegyüket.

Alicemarie Stotler bírónő azonban nem értett egyet a Playboy
kiadóval. Múlt havi döntésében kifejtette, hogy a playboy és
playmate szavak az angol nyelvhez tartoznak, így a vállalat nem
sajátíthatja ki őket. "Azzal, hogy a Playboy le akarja tiltani az
összes reklámot, ami a playboy és playmate szavakra jelennek meg,
a vállalat monopolizálná a szavak interneten való használati
jogát." A Playboy egyik ügyvédje azt nyilatkozta, hogy
fellebbeznek a kedvezőtlen döntés ellen. Az ítélet rendkívüli
fontossággal bír, a még gyerekcipőben járó internetes jogrendben.
A keresőprogramok, internetes hirdetők és honlapkészítők
tanulhatnak az esetből, és tisztázhatják az olyan trükkökre
vonatkozó szabályokat, amik növelik az oldalak nézettségét.
Korábban is volt már példa hasonló jogi háborúra, akkor a metatag
(internetes kódokban elrejtett kifejezések, amik alapján a
keresőprogramok megtalálják az oldalakat) használatával
kapcsolatban. A Playboy már megnyert egy ilyen pert, egy olyan
pornó weboldallal szemben, ami a metatag-ben elrejtette a playboy
szót. Ugyanakkor, el is vesztett egy másikat, amit egy korábbi
Playmate ellen indított, hogy megakadályozza a hölgyet abban,
hogy a védjegyet belerakja a kódjába. A bírói döntés értelmében
az ex-playmate jogosan használta a nevet, és nem tévesztette meg
a szörfölőket. Stotler bírónő szerint a mostani perben a
keresőprogramoknak -amiknek közvetlenül nincs érdekeltsége az
üzletben- jogukban állt a szavakat a forgalom "eltérítésére"
használni, főleg mivel más cégek is levédték a playboy és
playmate kifejezéseket, mint például az Igloo, vagy a W.E: Bailey
& Son.

A Playboy így is foggal-körömmel ragaszkodik intellektuális
tulajdonához, védjegyeihez. A Playboy-t képviselő ügyvéd, Jeffrey
Neuberger a következőket mondta: "Ha jobban belegondolsz, ez
olyan mintha valaki az apple szó keresése közben IBM reklámot
kapna. Szerinted ebben az esetben mit szólna az Apple cég? A
keresőprogramok eladták a "playboy és playmate szavakat a
pornóval foglalkozó hirdetőknek. A bíró nem foglalkozott azzal,
hogy aki ezeket a keresőszavakat megveszi, az nyilvánvalóan csak
a Playboy védjegyeit akarja kihasználni." Jogi szakértők szerint
a döntés nagymértékben kihat majd a portálok reklámeladási
jogaira. "Ez egy nagyon fontos döntés. Arra utal, hogy a
keresőprogramok ezentúl sokkal lazábban veszik majd a hirdetési
szabályokat. Ha a Playboy megnyerte volna a pert, az azt
eredményezte volna, hogy néhány szó lekerült volna a kulcsszavak
listájáról." Mondta Mark Radcliffe ügyvéd. Egy másik jogász
szerint Stotler szabályzata megváltoztatja majd a bíróság
hozzáállását hasonló védjegyes perekben. Kevin Goering, a Coudert
Brothers jogásza ellenben nem találta a mostani döntést annyira
fontosnak. "Nem hiszem, hogy bármi más állna az ügy hátterében
mint, hogy a keresőprogramok nem sértik a védjegyet. Így csak
továbbra is megmaradnak a mostani szabályok." (CNet)


Pénzért szörföznek

A brit internet-használók hamarosan akár 25 penny-t is
megkereshetnek egy óra alatt, pusztán azzal, hogy szörföznek a
Weben. Ennek fejében azonban a jelentkezőknek el kell fogadniuk,
hogy a képernyő mintegy tíz százalékát folyamatosan eltakarja
majd egy hirdetési felület. A piramisszerűen felépülő rendszerben
a felhasználók további tíz penny-re is szert tehetnek, amennyiben
egy általuk beszervezett ismerős szintén eltölt egy órát a
világhálón. A szolgáltatást elindító sharkhunt.com a kezdeti
időszakban néhány korlátozó intézkedést is bevezetett, hiszen nem
számolja el például a tétlenül töltött időt, valamint 20 fontban
állapítja meg az egy hónap alatt szörfözéssel megkereshető összeg
maximumát. A cég elnöke szerint a Web-oldalak hirdetési csíkokra
épülő hagyományos hirdetési módszere a legkevésbé sem hatékony,
minthogy az internet-használóknak csupán alig 1%-át képesek
elcsábítani a kereskedelmi Web-helyekre. A sharkhunt.com bízik
abban, hogy a rámenős marketing-politika és a felhasználók
viselkedésének gondos elemzése képessé teszi majd a céget egy
versenyképes piaci pozíció megszerzésére. (Boston Globe's)

A jövő a kezünk ügyében van

A Sony Walkman-ek piacra dobása után három évnek kellett eltelnie
ahhoz, hogy az egymilliómodik példány is gazdára találjon, de a
3Com-nak csupán 18 hónapra volt szüksége ugyanennyi Palmpilot
kézi számítógépet értékesítéséhez. A Forrester becslése szerint
2002-ben több kézi számítógépet vásárolnak majd a fogyasztók,
mint asztali számítógépet. A mobil számítástechnika aktuális
trendjeit Mark Frauenfelder elemzi cikkében.

*** 1999. július 27. kedd

Választási küzdelem: USA 2000

Még nem tudható biztosan, hogy mely pártok és jelöltek indulnak
2000 novemberében az Amerikai Egyesült Államok elnökének
székéért, az interneten azonban érzékelhető, hogy az
előválasztási küzdelem már megkezdődött az USA szövetségi
államaiban. Miután becslés szerint a döntő startjára a
választásra jogosult amerikai polgárok 70 százaléka online lesz,
egyetlen potenciális (vagy magát annak tartó) jelölt sem akar
lemondani a saját web-oldalról. Az Fehér Házba törekvők oldalait
böngészvén, a demokrata párti Bill Bradley egykori profi
sportolót bézbólozás közben láthatjuk. Pártbéli vetélytársa, Al
Gore, az USA alelnöke, családi boldogságot árasztó dagályos
lírával próbál kilépni abból az árnyékból, amelyet Bill Clinton
vethet rá. A republikánusok egyik jelöltje, a dúsgazdag
kiadóvállalat-tulajdonos Steve Forbes mindenféle technikai
trükköt fölvonultat. Ifjabb George W. Bush a spanyolajkú
választópolgárokat is igyekszik megnyerni honlapja által.
Amennyire különböznek a világhálón megjelenésükben a jelöltek,
annyira egy a céljuk: a hagyományos médiák, a sajtó, a rádió meg
a tévé szűrőit kikerülve, a lehető legjobb színben föltüntetni
magukat, mert minden szavazat számít. Ugyanakkor a sajtónak is
szeretnének kedvezni, hogy az újságírók lehetőség szerint minden
információt frissen és "első kézből" megkaphassanak - az
internetről. Az internetes oldalak a pártok belső kommunikációját
is szolgálhatják. Nem utolsósorban az adományok gyűjtőhelyei is
lehetnek - mutat rá David Plotz, a Slate.com című tekintélyes
internet-magazin washingtoni irodájának vezetője; a szövetségi
választási bizottság nemrég ugyanis engedélyezte, hogy a pártok a
hitelkártyán érkező adományokat is elfogadják. A virtuális
kampánnyal kapcsolatosan nyilatkozó egyik szakértő, Alan
Rosenblatt, a George Mason University politikai kommunikáció
tanszékének professzora szerint az internet és az e-mail bevonása
a választási kampányba az eddig nem választó fiatal korosztályok
megnyerését is szolgálja. A hálózatok hálózatán egészen jól
eladható a politika. "Aki akar, az olyan elsőrendű
információforrásokhoz juthat az interneten, amelyek mostanáig
csak az elit, a kiválasztottak számára álltak nyitva" - mondta
Clarke Caywoodk, a Northwestern University tanára. (pte)

Intel - Cisco szövetség

Az elsősorban mikroprocesszorairól ismert Intel Corporation
bejelentette: szélessávú kapcsolatra alkalmas eszközökkel kívánja
lehetővé tenni a gyorsabb internet-elérést a lakosság és a
kisvállalkozások számára. A növekvő szélessávú piacra való
belépés jól jelzi az Intel arra irányuló szándékát, hogy
megfizethető áron és az eddiginél szélesebb körben tegye lehetővé
a leggyorsabb analóg modemekénél 25ször gyorsabb, tehát nagy
sebességű hozzáférést, a végfelhasználók számára. Az Intel
Broadband Access Operation (BAO) a cég szélessávú stratégiájának
részeként technológiai megállapodást kötött a Cisco Systems-zel a
PCs aszimmetrikus digitális előfizetői vonalon (ADSL) alapuló, a
Cisco Central Office DSL berendezéseivel kompatíbilis
modemtípusok fejlesztésére, előállítására és forgalmazására. Az
ADSL-technológia a hagyományos telefonszolgáltatásokhoz használt
rézkábelen teremt nagy sebességű adatátvitelt, ekként
internetelérést is. Az Intel évek óta aktívan foglalkozik
szélessávú ipari szabványok kidolgozásával, és a szélessávú
technológia terjesztése céljából folytatni kívánja technológiai
és vállalati beruházásait. A Cahners InStat Group független
ágazatelemző cég becslése szerint a DSLelőfizetők száma már az
idén az eddiginek a másfélszeresére növekszik, és jövőre eléri a
kétmillió új előfizetőt. Az új technológia tömeges terjedésének
lendületet adott a DSL világszabványok, például a G.lite (ITU
G.992.2) és a G.DMT (ITU G.992.1) megjelenése. Olcsóbbá és
egyszerűbbé teszik ugyanis a felhasználók számára a DSL-modemek
telepítését, a PCgyártók számára pedig a szélessávú kapcsolat
lehetőségének standard tartozékként történő beépítését. Az
Universal ADSL Working Group (UAWG) alapító tagjaként az Intel is
hozzájárult a G.lite szabvány kifejlesztéséhez és a G.lite
termék-interoperabilitásához. A Nemzetközi Távközlési Unió (ITU)
éppen jó hónapja, június 22én fogadta el DSL világszabványként a
G.lite és a G.DMT standardot. Az Intellel létrejött megállapodás
előmozdítja a Cisco egyéni felhasználókra irányuló stratégiáját,
amely szerint a PCs hálózattechnikai termékek legnagyobb
gyártóival együttműködve az otthonok számára is lehetővé kell
tenni a nagy sebességű hozzáférést.

Szabad, adómentes internetet!

A Wired magazin arról az új kezdeményezésről tudósít, amelyik
szembeszáll az internet állami, illetve jogi szabályozására
irányuló amerikai elképzelésekkel. A Hands Off the Internet (El a
kezekkel az internettől!) egy tisztán csak amerikai problémára
összpontosító érdekcsoportosulás, és a többi között az internet
megadóztatása és az online-tartalmak megregulázása ellen emel
szót. Mindkét célját illetően számíthat a szervezet az ipar
támogatására is. Az internet kifogásolt megadóztatása bizonyos
szövetségi államok azon igényét szolgálná, hogy adót vethessenek
ki az elektronikus kereskedelemre. Ilyen adónem eddig nem volt
(csak eszébe ne jusson valami hasonló a magyar kormánynak!),
mivel a Clinton-kormányzat éppen az elektronikus gazdaság
támogatása céljából, mindeddig megakadályozta. Az új érdekcsoport
végül is csak az internetet sújtó új adónemek bevezetése ellen
száll síkra. Még konkrétabban: Connecticut szövetségi állam azon
tervezete ellen lép föl, amellyel az interneten forgalmazott
információkra és szoftverekre vetne ki új adót. Az El a kezekkel
az internettől! csoport szóvivője ekként érvel: "Nem kell külön
adót fizetni azért, ha például a Wall Street Journal című lapot
bárkinek a lakására kézbesítik Connecticutban. Ha viszont
ugyanennek az újságnak az online-kiadását fizetik elő, akkor
igen, mivel Connecticut megadóztatandó dolognak tartja."

Az Otto online árul

Az európai elektronikus kereskedelem egyik úttörője a nálunk is
jelen lévő, német csomagküldő áruházi lánc, az Otto-Versand. A
cég 1995 szeptembere óta van jelen az interneten. A címen
található főkatalógusában már 45 ezernél több terméket kínál.
Azért, hogy a leendő vásárlók még jobban szemügyre vehessék a
kiválasztott árucikket, a kép egérkattintásra nagyban is
megtekinthető. A textíliakínálat többféle változatban, színben is
előhívható az elektronikus katalógusból. Az Otto-Versand hatalmas
kínálatának alapos megismerését a szakszavak külön magyarázata is
segíti. Osztrák adat szerint a múlt üzleti évben az internetes és
CD-ROM formájában megjelent katalógus alapján vásárolt termékek
értéke meghaladta a 3,1 milliárd schillinget. Ez a teljes
Otto-Versand forgalmának 7 százaléka. Szerény becslés szerint a
következő öt évben az elektronikus kereskedelem értéke Ottoéknál
a teljes forgalom tizede lesz. A cég 1997-ben nyitotta meg
éjjel-nappal működő "shopping 24" nevű internetes
bevásárló-központját, ami német nyelvterületen azóta is a
legnagyobbak közé tartozik. Az áruházlánc partnereinek 4,5 millió
termékét, szolgáltatását, utaztatási-idegenforgalmi kínálatát,
biztosítási ajánlatát stb. egy helyen teszi közzé. Az 1949.
augusztus 17-én alapított Otto-Versand rövidesen fennállásának
50. évfordulóját ünnepli. Werner Otto kis cipőgyárából, amely
csak csomagküldő formában értékesítette termékeit, időközben a
világ legnagyobb csomagküldő áruházi lánca nőtte ki magát:
munkatársainak száma 63 ezer, éves forgalma mintegy 33 milliárd
márka volt a nemrég zárult üzleti évben, ami 10,2%-os fejlődésnek
felel meg egyetlen esztendő alatt. Ötvenegy kereskedelmi egysége
19 országban van jelen, mindenekelőtt az európai, az
észak-amerikai és az ázsiai piacokon. (pte)

*** 1999. július 28. szerda

Homoszexuálisok a neten

2005-re a homoszexuális felhasználók száma 17.1 millióra
emelkedik a mai 9.2 millióval szemben- állítja a Computer
Economics. (86 százalékos növekedés). Hogy mi köze egy internetes
gazdasági cégnek a meleg felhasználók számának növekedéséhez:
(potenciális) felhasználók lehetnek, akik sajátos
(tartalom)szolgáltatások előfizetőivé válhatnak. Becslések
szerint Észak-Amerikában már ma is megközelítőleg 6,8 millió
meleg kapcsolódik a világhálóra. Ez várhatóan 11 millió lesz
2005-re. Ugyanakkor Európában az on-line homoszexuális férfiak és
nők populációja a jelenlegi 1,29 millióról 2,6 millióra emelkedik
2005-re. Az INFINIT Műhely ugyanakkor szkeptikus ezekkel az
adatokkal kapcsolatban, minthogy a kutatás a "becsüljük meg és
számszerűsítsük" állatorvosi lovának bizonyul. Szintén probléma,
hogy az amerikai adatokon kívül a melegek társadalmi aránya
pontosan nem ismert és a kulturális eltérések miatt igencsak
nehezen becsülhető. Vannak ugyanis olyan kultúrák, ahol a
homoszexualitást a társadalom másként ítéli meg, mint a mi
kultúránkban és ezért könnyebb (nehezebb) a felvállalása. Kinsey,
aki a szexuális szokások átfogó vizsgálatát végezte el az
USA-ban, igen híres vizsgálatában azt találta, hogy a "mintájában
szereplő férfiak 8 százaléka tartott fenn kizárólagosan
homoszexuális kapcsolatot három vagy több éven át. A nők körében
a homoszexuálisok aránya a Kinsey-féle kutatás szerint
alacsonyabb volt. A nőknek körülbelül 2 százaléka volt
kizárólagosan homoszexuális. Homoszexuális tapasztalatokról a nők
13 százaléka számolt be, míg további 15 százalék beszélt ki nem
élt homoszexuális vágyakról. Mivel meghökkentek a feltárt
eredmények láttán, így azokat különböző módszerekkel újból
ellenőrizték, de végkövetkeztetések nem változtak.". Valójában a
férfiak fele tekinthető kizárólagosan csak heteroszexuálisnak.
Így sokkal inkább az feltételezhető, hogy a korábban elfojtott
homoszexuális igények előtörhetnek az anonim
internet-felhasználókban, így a férfiaknál az a 13 százalék, a
nőknél pedig az a 15 százalék is homoszexuális tartalom felé
fordulhat, aki eddig elfojtotta ez irányú kíváncsiságát, tehát a
homoszexuális felhasználók száma nem pontosan becsülhető. Ha az
internetet vizsgáljuk a homoszexuális felhasználók szempontjából,
akkor figyelembe kell vennünk, hogy az internet nyújtotta
lehetőségek segítségével a homoszexuális irányultságú emberek
kitörhetnek korábbi elszigeteltségükből, kommunikációs
kapcsolatot létesíthetnek egymással, és felvállalhatják
önmagukat. Az internet 2005-re feltehetően a homoszexuálisok
küzdelmének és identitásépítésének egyik igen fontos fóruma lesz,
a kapcsolattartás talán legfontosabb eszköze. Ugyanakkor, nem
kell a Computer Economics előrejelzését készpénznek venni, mivel
az internet által generált változások alaptrendjeit, és a
kulturális eltéréseket figyelmen kívül hagyja. (Infinit)

MP3 a király, de meddig?

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az MP3 ma a zenehallgató
internetezők kedvence. Úgy tűnik, a CD-boltok nemsokára akár
komoly válságba is kerülhetnek, ha otthonából mindenki
kényelmesen letölthet, amit akar. A Forrester Research becslése
szerint máris közel 1 terabyte (1000 gigabyte) MP3-as fájl
található a világhálón. A Diamond Multimédia Rio MP3 lejátszó
népszerűsége jó néhány más hordozható lejátszó kifejlesztését
ösztönözte. A probléma az, hogy bár az MP3 már elözönlötte az
internetet, egyelőre nem létezik zenei szabvány. Így a számokon
nincs szerzői jog(díj), ráadásul a letöltött számok túlnyomó
többsége kalózlemezről lett felvéve. Sajnos, jó pár technológiai
kérdés is még válaszra vár, például hogyan lehet egy jogilag
védett számot egy hordozható lejátszó programjába áttenni. A nyár
folyamán a Secure Digital Music Initiative (védett digitális
zenei szövetség) az ehhez hasonló jogi kérdésekre keres majd
megoldást. Így a kereskedőknek is marad még elég idejük arra,
hogy a karácsonyi bevásárlási rohamra elkészítsenek egy olyan
szoftvert, ami MP3-as és kódolt fájlokat is képes olvasni. Az is
nehézségeket okoz, hogy egy tömörített fájl is legalább 20 perc
letöltési időbe kerül modemmel. Ahhoz tehát, hogy az m-commerce
(elektronikus zenei kereskedelem) nagy bevételre tehessen szert,
az kell, hogy az emberek minél előbb gyors internet kapcsolattal
rendelkezzenek. A Forrester Research vezető szakértője, Mark
Hardie szerint, az MP3 két évig még népszerű marad, 2003-ra
viszont a védett zeneletöltés közel 1,1 milliárd dolláros üzletág
lesz. A dolognak már most is biznisz szaga van: megkezdődött
ugyanis az MP3 részvényeinek eladása. Az első nap a tőzsde be is
bizonyította az internetről letölthető zene rendkívüli
népszerűségét: zárásig az értékpapírok ára 126 százalékkal
ugrott. Eredetileg részvényenként 28 USD volt az MP3.com, este
viszont ehhez képest már 63,3125 USD-re nőtt. Az ilyen mértékű
kereslet csak igazolta azt a jóslatot, miszerint a befektetők
nagy lelkesedéssel szállnának be a digitális zene iparágába.

Webes újdonságok itthonról

Szombattól új, az eddiginél bővebb, kategorizált
linkösszeállítással, informatívabb szöveges linkekkel és a
Freemail bejelentkező ablakával jelenik meg az [origo] portál
címlapja. A Freemail, amelynek új külalakját az olvasók online
szavazás keretében választhatták ki három tervezet közül,
továbbra is a megszokott szolgáltatásokkal áll felhasználói
rendelkezésére. Az [origo] címlapján található megújult
linkösszeállítás témák szerint kategorizált, kibővített verziója
tovább egyszerűsíti az interneten való eligazodást: a
legfontosabb, leghasznosabb linkek már a főoldalról is elérhetők
lesznek. A többek között keresőket, telefonkönyveket,
adatbázisokat, menetrendeket és kulturális programmagazinokat
csoportosító blokkok megkönnyítik a tájékozódást a praktikus
információk tömegében.

Tovább bővült a legújabb ingyenes szolgáltatásokat nyújtó magyar
szerver, a TÁR támogatóinak száma. A REX Computer, az Interware,
a Webmutató és a Prím Kiadó jóvoltából több mint 100.000 forint
értékben 71 ajándékot sorsolnak ki az előzetes regisztrációban
résztvevő felhasználóik között. A felhasználónevüket még péntek
reggelig lefoglalók Corel Magic 65.000-es clipart gyűjteményt,
internet előfizetést, webmutató műsorújságot, illetve egy éves
Internet Kalauz előfizetést nyerhetnek. A honlap 1999. július
30-án debütál.

Árverési oldallal bővült a Prím-Online oldala. Árinformációkat
többen közölnek, ám ahhoz, hogy pontosan tudja az érdeklődő, hogy
mibe kerül ma Magyarországon, mondjuk egy 6 gigás winchester, még
magának a Prím-Online Számítástechnikai Áruháznak az akciós
oldala is kevés, hisz ki tudja:adnak-e érte annyit, amennyi ott
kínálati árként szerepel. Az árak bemérésére, szondázására,
folyamatos figyelésére mindenképp pontosabb eszköz az Árverés,
ahonnan nem azt tudhatjuk meg, hogy mit kér az eladó, hanem azt,
hogy ki mit hajlandó érte adni, s mennyi a maximum, amit
hajlandók fizetni. Az árverési szoftver, tudatosan nem csak a
játékot, hanem a pontos értékbecslést szolgálja, a licitálok
azonnal megadhatják azt a maximumértéket, ameddig hajlandók
elmenni. Természetesen - hogy az árverés hagyományos jellege is
megmaradjon - ezt a szoftver nem köti a licitben részt vevő többi
potenciális vásárló orrára, hanem megteszi a tétet, kicsivel
ráígérve az addigi maximumra, s mindaddig lépeget felfelé,
ameddig az engedély szól. Így lehet olyan olcsón megkapni az
árucikket, mint a legtöbbet ígérő ellenfél által ajánlott ár,
plusz a licitlépcső, de semmiképpen se kell többet fizetni érte,
mint az előre meghatározott limit küszöbb. Mire lehet licitálni?
Azt fedezze fel mindenki maga!


*** 1999. július 29. csütörtök
Az ISP esete a titkosszolgálattal

Létezik legalább egy internet-szolgáltató Oroszországban, amely
megtagadja az ügyfelei utáni kémkedést. Ez azonban nem maradhat
büntetlenül. A vezérigazgató szerint a titkosszolgálat már
megtette az első lépéseket a szóban forgó ISP
ellehetetlenítéséért. SORM 2 (System of Efficent ResearchMeasures
2) az elnevezése annak az utasításnak, amely lehetővé teszi
Oroszország Szövetségi Biztonsági Szolgálatának (FSB), hogy külön
engedélyek beszerzése nélkül is jogosan tekinthessen bele a
privát elektronikus levelezésekbe. Az ürügy mindehhez az
adócsalások és a korrupciós ügyek remélt leleplezése. A SORM 2
direktívája alapján várják el az internet-szolgáltatóktól, hogy
tegyék lehetővé a titkosszolgálat számára a szabad kutakodást,
sőt, fizessék is meg ennek árát: fizessenek a szervereikre
felszerelt, az elektronikus leveleket ellenőrző berendezésért, és
fizessék meg az FSB moszkvai parancsnokságával fenntartandó
kapcsolat árát. A Bayard-Slavia Communications elnevezésű
internet-szolgáltató azonban megtagadta a SORM 2 által előírtak
követését, s ezért a kormányzat akcióba lendült. A Bayard-Slavia
vezérigazgatója, Nail Murzakhanov szerint az FSB már megkísérelte
bezáratni az ISP-t engedélye visszavonásával és azzal, hogy
kétségbevonta a Moszkvával való műholdas kapcsolathoz igénybe
vett frekvencia használatához való jogát. Végül módot találtak
arra, hogy befagyasszák a szolgáltató bankszámláját, s így az
általában nem tudott fizetni a műholdas kapcsolataiért.
Murzakhanov azonban nem adja be a derekát. "Soha nem fogunk
segíteni az FSB-nek az efféle nyomozásokban. Mi vagyunk az első
szolgáltató, amely szembeszáll ezzel a titkos információgyűjtési
módszerrel, s valószínűleg mi leszünk az első, akit tönkretesznek
az engedelmesség megtagadása miatt." (TechWeb, Infinit)

Mekkora a hálózatok hálózata?

Két, frissen megjelent amerikai tanulmány is elegendő bizonyíték
arra, mennyire különbözhetnek egymástól az internetre vonatkozó
statisztikák. Lássuk csak! A Computer Industry Almanac Inc.
piackutató cég szerint napjainkban mintegy 150 millióan
használják a hálózatot a nagyvilágban, ám minden második az
Amerikai Egyesült Államok polgára. Jövőre ez az arány 42
százalékra csökken, miután az összes használó száma 318 millióra
emelkedik! Meghökkentő: a hálózatok hálózatát használóknak a
népesség számához mért aránya (1000 lakosra vetítve) az
észak-európai szigetországban, Izlandon a legnagyobb: 32
százalék. Finnországban 30,5), Norvégiában 30,41, Svédországban
29, az USA-ban 28,3 százalék. Ki gondolná, az
információtechnológia nyugat-európai fellegvára, Németország
nincs rajta a legnagyobb internet-használók 15-ös listáján?! Az
előbbi statisztikának ellentmond a másik piackutató, a Global
Reach, amely az internetezők világközösségét 204 milliósra
becsüli. A nagy különbséget azzal magyarázza, hogy szerinte más
cégek gyakorta nem fordítanak kellő fáradságot az Föld összes
országa internetes adatainak fölkutatására és összesítésére.
Ennek megfelelően például ez alkalommal először szerepelnek a
statisztikában az arab országok adatai; az ott élő internetezők
számát a Global Reach egymillióra teszi. A Global szokatlan
módját választotta adatai elemzésének. Nem elsősorban a hálózatot
használó állampolgárságát, hanem az anyanyelvét firtatta. A cég
szerint napjainkban 128 millióan (59,3%) vannak az angolul
beszélők. Ebből az USA polgárainak számát 99 millióra becsüli. A
nem angolul beszélők száma 88 millió (40,7%); ebben a csoportban
19,7 milliós részesedéssel a japánok alkotják a legnépesebb
közösséget. A németajkú internetezők a Global Reach szerint 14
millióan vannak - a szövetségi köztársaságban, Ausztriában és
Svájcban. A piackutatók szerint a jövőben az eddiginél nagyobb
mértékben növekszik a nem angolul beszélők aránya az interneten,
mivel a Föld hatmilliárd lakosának igen nagy többsége több száz
más nyelvet beszél.

Hatékonyabb keresés a neten

A rendelkezésre álló keresőprogramok sajnos nem mindig segítik
hozzá a netizent a szükséges információhoz. A mai legnépszerűbb
keresők (AltaVista, Yahoo, Lycoos, HotBot) is csupán a világháló
kb. 16 százalékát fedik le ideális esetben. Ahhoz, hogy egy új
honlap egyáltalán bekerüljön egy keresőprogram "látómezejébe"
legjobb esetben is fél évre van szükség. Ami még ennél is
rosszabb, hogy ezek a keresőszolgáltatások többnyire olyan
honlapokra irányítják a szörföst, amely oldalakhoz a legtöbb link
csatlakozik. A hatékonyabb keresés érdekében a New Jersey-i NEC
Kutatóintézet munkatársai kifejlesztették az úgynevezett
metacrawler-t, amely a keresett kifejezést átlagosan még másik
tíz keresőnek továbbítja. Természetesen ez a módszer sem ad száz
százalékos internetes lefedettséget, de mindenesetre érdemes
kipróbálni.

Y2K-beteg orosz atomfegyverek

Az atomfegyverekkel különösen jól ellátott orosz északi-tengeri
hadiflottának nincs pénze arra, hogy fölkészítse számítógépeit a
2000-ik év probléma áthidalására - állítja a Bellona norvég
környezetvédelmi szervezet. Különösen kiszolgáltatott a flotta
korai riasztórendszere, amely akár meg is zavarodhat, és nem
létező támadást jelezhet. A Bellona rámutat, hogy Oroszországot
már 1995-ben csak hajszál választotta el egy nukleáris
ellencsapás megkezdésétől, amikor jelzőrendszere egy norvég
időjáráskutató rakétát a NATO támadó rakétájának vélte.
Oroszország jóval a nyugati államok mögött kullog a 2000-ik év
számítógépes gondjainak a fölszámolásában - jelentette ki a
Bellona szakértője, Igor Kudrik. Moszkva már közölte is, hogy nem
minden komputerét képes idejében felülvizsgálni és átállítani.
Egyúttal azt is hangoztatta a világ közvéleményének a
megnyugtatására, hogy az atomfegyvereket kézi vezérléssel hozzák
működésbe. Az Amerikai Egyesült Államok már javasolta
Oroszországnak, hogy a kritikus időszakban a két ország közösen
ellenőrizze az atomarzenált. Csakhogy a koszovói válságról
kirobbant orosz-amerikai nézeteltérés miatt ezt az együttműködést
egyelőre fölfüggesztették. - Hadd izguljon a világ! (AP)

Csak digitálisan: Encyclopaedia Britannica

A jövőben már csak az elektronikus formában megjelenő
Encyclopaedia Britannica-t lapozhatja az érdeklődő. A nagy múltú,
tekintélyes lexikon átdolgozott, kiegészített köteteit ugyanis
többé nem nyomtatják ki. A chicagói székhelyű Britannica-kiadó
már a múlt években is csak igen kis példányszámban jelentette meg
a sokak szerint "lexikonok lexikonját", amely kisebb vagyonba
kerül. Az ismereteknek ez a gazdag tára CD-ROM formájában viszont
nagyon is kelendő: tavaly csak Európában 150 ezer példány fogyott
belőle. A lézerlemezre rögzített, leghétköznapibb Encyclopaedia
Britannicát Németországban 139 márkáért adják. Jacob Safra svájci
befektető 1996-ban 130 millió dollárért vásárolta meg a
hagyományokban különösen gazdag kiadóvállalatot, és azóta is azon
munkálkodik, hogy megmentse a legendás művet az utókornak. Az
első alkalommal 1771-ben, Edinburghban kiadott Encyclopaedia
Britannica legutóbb 32, egyenként ezeroldalas kötetben jelent
meg. A Encyclopaedia Britannica Társaság alternatívaként gazdag
internetes kínálatot fejlesztett ki. A nagy mű legkülönfélébb
multimédia-kiadásai mellett elkészült a lexikon online-változata,
amelynek használatára bárki előfizethet havi öt fontért. A címen
a böngésző megtalálja a Washington Post és a Newsweek friss
híreit; bőséges linkkínálat, és online üzlet is csábítja az EB
iránt érdeklődőket.


*** 1999. július 30. péntek

Hogyan érjük el a szörfözőt?

Sokszor okoz problémát, hogy a hazai internetezők zöme csupán egy
telefonvonallal rendelkezik, hiszen netezés közben a barátok,
rokonok órákon át hiába próbálnak ránkcsörögni, a készülék
folyamatosan foglaltat jelez. Az USA-ban már létezik olyan
szolgáltatás, amely ilyen esetekben megoldást jelent. Mivel
Magyarországon még nincsen akkora kultusza az internetnek mint
egyes fejlettebb országokban, így az is sokkal természetesebb,
hogy nálunk - amennyiben egy család megengedheti a szolgáltatás
előfizetését, akkor azt pusztán a korábban már meglévő
telefonvonalara korlátozza. Ez néha bonyodalmakkal jár, hiszen ha
valaki sokáig időzik a világhálón, akkor gyakran előfordul, hogy
készüléke akár órákon át képtelen a bejövő hívásokat fogadni. Mit
tehetünk, ha ettől függetlenül nem szeretnénk egy második
telefonvonalat vásárolni? Néhány helyen már működésbe léptették a
"problémaelhárító szerkezetet". Az Egyesült Államokban már
létezik olyan szolgáltató (például a Pagoo) amely lehetővé teszi,
hogy a telefonáló érintkezésbe lépjen a netezővel. A teendő
pusztán ennyi: tárcsázzuk az ingyenesen hívható számot (ez
esetben 800-PAGOO-44, azaz 800-72466-44 - csak az USA területére
érvényes!), nyomógombos keszüléket használva beütjük az illető
azonosító számát (ez általában az általunk elérni kívánt személy
telefonszáma), majd egyszerűen hagyunk egy szöveges üzenetet. Pár
másodperccel később ez az üzenet megérkezik a Desktop Agenthez,
mely a számítógép képernyőjén megjelenve tájékoztatja az
internetezőt. Ő ezután a lejátszógombra klikkelve akár azonnal
meghallgathatja a szöveget, amelyet csupán pár másodperccel
korábban küldtünk neki. A szolgáltatás az Egyesült Államokban 1
éves előfizetés esetében mintegy havi 4 dollárba, féléves
szerződésnél pedig 3 dollárba kerül. A fent említett cég
előfizetői az első hónapban ingyen használhatják a rendszert. Nem
lehet nagy tévedés kijelenteni: önök közül is sokan örömmel
fogadnának egy ilyen, vagy ehhez hasonló kezdeményezést
Magyarországon. (Yahoo! Internet Life)

Világközért

Néhány napja egy új szolgáltatás kezdte meg működését a
világhálón, melynek segítségével nemzetközi ételek nem-romlandó
alapanyagai válnak elérhetővé az ínyencek számára. Mindössze el
kell látogatni a "Világközért" honlapjára, s néhány kattintással
beszerezhető akár a mexikói polip fokhagymaszószban. Az utóbbi
években a magyaros ételek fogyasztása mellett egyre többen
látogatnak el különböző nemzetközi éttermekbe, hogy kipróbálják
más népek konyháját. Sokan közülük az otthoni étrendet is
megpróbáljak színesebbé tenni egyik-másik étel elkészítésével. De
mit tehetünk akkor, ha a recept olyan hozzávalót tartalmaz,
amihez a hazai közértekben képtelenség hozzájutni? Eddig jobbára
semmit, hiszen olyan termékekről van szó, amiket hasztalan lenne
bármi mással helyettesíteni. Mostantól azonban új lehetőség nyílt
az ínyencek számára. A Világközért nemcsak azok számára
ajánlható, akiknek nehezen beszerezhető alapanyagra van
szükségük, hanem olyanoknak is, akik ötlet híján egy-egy érdekes
recepthez szeretnének hozzájutni. Az árak elfogadhatóak; az egy
dolláros belga csokis wafertől egészen a 240 dolláros orosz
kaviárig szinte minden megtalálható. A szolgáltatással mintegy 50
ország 20 ezer terméke válik elérhetővé az interneten keresztül.
(U.S. News) http://www.ethnicgrocer.com/

Online vásárlói szokások

A shop.org és a Boston Consulting Group felmérést készített az
online kiskereskedelem helyzetéről. Legfontosabb megállapításaik
a következők: a karácsonyt megelőző egy hónapban az online
üzletek bevételei 230 százalékkal magasabbak voltak, mint a
megelőző évben. Nőtt a megrendelések száma és átlagos összege is.
A honlapokra látogatóknak csak 5 százalékából lett vásárló. Az
online üzletek 13 milliárd dolláros éves bevétele csupán egy
százaléka a teljes kiskereskedelmi árbevételnek Észak-Amerikában.
A bevétel legnagyobb része a több csatornán keresztül árusító
kereskedőkhöz került (Dell, Schwab). Az online bevételek 65
százalékát marketing és reklámcélokra költik; ez az érték a
hagyományos kereskedőknél mindössze négy százalék. Hasonlóak az
arányok az egy megrendelésre jutó marketingköltségek esetében is
(26 USD, illetve 2,5 USD). A tanulmány további fontos
megállapításokat tartalmaz az online kiskereskedelem jelenével és
jövőjével kapcsolatban, melyeket kivonatosan közölnek a shop.org
oldalán.



======================================================

Ne törődjön az inflációval, lépjen velünk együtt a következő
évezredbe!

Ha most fizet elő a CW-Számítástechnika, PC World és PC-X
lapjainkra 2000. december 31-ig vagy meglévő előfizetését
kiegészíti 2000. december 31-ig, a jelenlegi áron teheti meg.
Kérjen felvilágosítást előfizetési árainkról ill. rendelje meg
lapjainkat a 06-80-200-263 zöldszámon vagy a terjesztes@idg.hu-n.

Akciónk 1999. augusztus 31-ig tart és más kedvezménnyel nem
vonható össze. Tartson velünk 2000. december 31-ig!


======================================================

iNteRNeTTo.MOST

A skarlát betü
http://www.internetto.hu/cikk4/0294/

1999. szeptember 10-én az Erkel Színházban színháztörténeti
esemény tanúja lehet a budapesti közönség. A Kaliforniában élo
Scott Freiheit: A skarlát betu címu musicaljének ugyanis az Erkel
Színházban lesz a világpremierje.


A listavezető
http://www.internetto.hu/cikk4/0275/

Ordít a szomszéd rádiója, hogy túlharsogja a betonkeverőt. Éppen
azt ordítja: "Woah, I'm going to Ibiza..." Mostani sláger lehet,
ez szólt már tegnap is. Uramisten. Ezt a számot ismerem. De még
milyen régóta, és milyen jól ismerem!


Juszt László pereli az ORFK-t
http://www.internetto.hu/cikk4/0270/

Államigazgatási eljárás keretében okozott kár miatt pert indít az
ORFK ellen Juszt László, akivel szemben, a fővárosi főügyész
utasítására, a rendőrség megszüntette a nyomozást. Juszt
Lászlóval szemben június 1-én rendeltek el nyomozást
államtitoksértés bűntette elkövetésének alapos gyanúja miatt.


======================================================

UJ SZERZEMÉNYEK A MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRBOL

99/07/30 Lázár Ervin: Csillagmajor
99/07/30 Lázár Ervin: A fehér tigris
99/07/29 Reklámjog az Interneten
99/07/28 Sopron tudomány- és technikatörténetéből
99/07/28 Shakespeare: A két veronai nemes (103 kbyte)
99/07/28 Móra Ferenc: Aranykoporsó
99/07/28 Makó Pál élete és életműve
99/07/28 Kuczka Péter: Seregek Ura
99/07/28 'A Tudománynak háza vagyon'
99/07/26 Shakespeare: Sok hűhó semmiért
99/07/26 Rejtő Jenő: A tizennégykarátos autó (javított változat)
99/07/26 Rejtő Jenő: A Néma Revolverek Városa (javított változat)

======================================================

A HÉT VICCE

- Mi hozta le a nőt és a férfit a fáról?
- A nőt az evolúció, a férfit a gravitáció.


======================================================

>>>>>  iNteRNeTTo - az informaciotenger vilagitotornya

KINEK IRJAK?

SÜRGŐS JAVÍTANDÓ A CÍMLAPON:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

HIRDETNI SZERETNEK, ELKESZITTETNEM A HOMEPAGE-EMET:
Gazdag György (gazdag@idg.hu)

INFORMATIKAVAL KAPCSOLATOS HIREM VAN, LAPOMAT AJANLANAM:
Porkoláb Péter(yar@internetto.hu)

CIKKET, KULTURALIS AJANLATOT KULDENEK:
Hanga László Csaba (hanga@internetto.hu)

UJ MUTACIOT SZERETNEK INDITANI:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

A HIRLEVELLEL, TORZSASZTALLAL, FENYUJSAGGAL KAPCSOLATOS TECHNIKAI
PROBLEMAM VAN:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

MINDEN EGYEB:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

A szerkesztoseg es a kiado adatai:
http://www.internetto.hu/impresszum.html

Az iNteRNeTTo hirlevel valtozatlan formaban szabadon terjesztheto.
Ezen a heten a hirlevelet 31260 cimre kuldtuk szet.

HU ISSN 1219-4263

======================================================
Feliratkozas az ekezet nelkuli hirlevelre:
Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-fel@internetto.hu

Feliratkozas az ekezetes hirlevelre (ha On mar kapja az ekezet
nelkuli hirlevelet, akkor automatikusan levesszuk errol a listarol,
es csak az ekezetest fogja kapni):
Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-ek-fel@internetto.hu

Leiratkozas a hirlevelrol (ekezetesrol, ekezet nelkulirol)
Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-le@internetto.hu
======================================================