a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Studia theologica Debrecinensis2013/1.

Tartalom

Európa és a keresztyénség

  • Gaál Botond :
    Keresztyén örökség az európai tudományos gondolkodásban9-20 [227.98 kB - PDF]EPA-02519-00006-0020

    Abstract: It has been a burning question of our times: to what extent is Europe rooted in Christianity? This has been the frequent subject of many debates among our continent’s politicians. This study presents the historic relationship between the European rational of natural science and Christianity. It will reveal to the reader that the Christian perspective has played a definite role in the European scientific advancement, whereas natural science in turn has influenced the shaping of Christian theological philosophy. This symbiotic and fertile relationship exists today and will continue to flourish in the future.

  • Hörcsik Richárd :
    Az Európai Unió jövője - A jövő Európai Uniója21-27 [191.91 kB - PDF]EPA-02519-00006-0030

    Abstract: The social, political and economic shifts of the 21st century raised serious questions towards the European Union. Is the EU capable of winning over the economic crisis? Is the process of the forming unification of banks an answer for the economic crisis? In spite of the probable drop-off countries, is it possible for the EU to maintain the value of the common currency? Is the EU sustainable without the common currency? What would most of the member states choose in these socially and economically challenged years: solidarity or sovereignty? The present study is an attempt a) to describe the present state of the EU, b) to introduce the most severe challenges of the EU and their backgrounds, c) to analyse the prospects of the EU in light of the possible solutions to those challenges, and finally, d) an attempt is made to understand the present state and also the perspectives of Hungary in the midst of the debates.

Tanulmányok és vendégelőadások

  • Ulrich H. J. Körtner :
    Reformation und Toleranz29-45de [311.31 kB - PDF]EPA-02519-00006-0040

    Összefoglalás: A Reformáció 500 éves jubileuma felé közeledve aktualitást nyer, hogy a Reformáció árnyoldalairól is megemlékezzenek. Jóllehet a reformátori tanítás alapján létrejövő felekezetek a szabadság vallásaként értelmezték magukat, s a lutheri teológia vezérmotívumaként jelenik meg a szabadság gondolata, mégis a reformátori egyházak szégyenei és bűnei között kell beszélni a reformáció és tolerancia kapcsolatáról, amelyet a Reformáció nehéz örökségeként tartanak számon. Olyan történelmi tények támasztják ezt alá, mint a reformáció balszárnyával, vagy a lutheri vidékeken a kálvinistákkal és zwingliánusokkal szemben tanúsított intolerancia, ideértve Luther zsidókkal szembeni intoleranciáját is. Mindezek azonban nem feltétlenül jelentik a reformáció teljes intoleranciáját, hanem sokkal inkább a tan tisztasága érdekében tanúsított elhatárolódást. Ezeknek a felekezeti ellentéteknek a feloldása sok esetben a XX.-XXI. századra maradt, mint például az Ausztriai Evangélikus Egyház zsinatának elhatárolódása Luther zsidóellenes irataitól 1998-ban, vagy a Lutheránus Világszövetség bocsánatkérése a mennonitáktól 2010-ben. A keresztyén toleranciaértelmezés fejlődésének szempontjából fontos határkő az ökumenikus mozgalmak ideje, hiszen ez utóbbi abból a felismerésből él, hogy Isten abszolútigényét el kell választani a különböző felekezetek autoritás igényétől, mivel ez utóbbi minden esetben csupán partikuláris. A lutheri és az újszövetségi toleranciaértelmezés után a cikk szerzője a tolerancia kiterjedéséről és határairól ír, mely utóbbinál olyan kurrens témák kerülnek vizsgálat alá, mint pl. a 2002-es Jézus-, és a 2006-os Mohamed-karikatúrák, s az ezekre reflektáló - szintén 2006-ból származó - GEKE nyilatkozat. Végül a jézusi szeretet normájára hivatkozva a Krisztus-követés feltételeként nevezi meg vélemény- és vallásszabadság alapjogainak tolerálását és védelmét, melyeknek a tolerancia nevében való beszűkítése éppen nem lenne a tolerancia kifejezése.

  • Molnár János :
    A 343-as probléma47-61 [292.92 kB - PDF]EPA-02519-00006-0050

    Abstract: After the World War II. Romania became a so called socialist country where the ruling classes were the industrial working masses “allied” with the “working peasants”. Similarly to the other “people’s democracies” in 1948, the Romanian Communist Party took hold of the steering wheel of the society. Christian Churches became the most dangerous enemy of the political system. In August, 1948 the Romanian political police was established under the name of Securitate, which was charged, among others, with the control of the religious activities of the citizens. One should consider the fact that the Reformed Church in Romania was under double control as its members were ethnic Hungarians. In the documents of the political police, the Reformed Church has got a code-number, namely 343. According to our knowledge, there are 3 files of 1,500 pages with the 343 topics that are information regarding the Reformed Church between 1952-1989. The aforementioned documents are significant mostly for two factors: 1. How many people were under political-informational control during this period? 2. Analysies and evaluations made by secret police regarding relations between the Reformed Church in Transylvania and the personalities of the Christian Churches abroad. This study has the goal to publish four documents comprising answers to the first problem: how many officers, agents, secret houses, conrolled citizens and such were involved in the network of the Romanian political police in Kolozs county. The dynamics of the control is spectacular: while the number of population increased by 40%, the number of citizens pushed under observation increased by 300%. Likewise, we may come to a conclusion that the observation of the members of the Reformed Church was determined by their ethnicity, and not by their religious belief.

  • Marek Lis :
    Öngyilkosság a filmekben63-72 [201.93 kB - PDF]EPA-02519-00006-0060

    Abstract: A simple research in the most important on-line resource named Internet Movie Data Base (www.imdb.com) using the keyword “suicide” gives as its result a list of 5079 films, and 1180 more on the subject “suicide-attempt”. It does mean that the phenomenon of suicide is widely presented by moviemakers. Even as suicide is a frequent subject in movies, it remains a neglected, poorly explored field of research. By providing a panorama of movie suicides, the author argues that the issue of artistic representation of suicide has serious ethical consequences. Does a suicide - committed or attempted, real or fictional - in a movie influence the behavior of the audience? Whom and how may it concern? What kind of consequences can be observed after the broadcasting of a movie with a suicide as subject? The present study calls attention on ethical concerns from a media effects perspective.

  • Kustárné Almási Zsuzsanna :
    A bábjáték szerepe és lehetőségei a katechézisben73-86 [331.41 kB - PDF]EPA-02519-00006-0070

    Zusammenfassung: Das Puppenspiel ist eine der ältesten, dramatischen Formen und Ausdrucksweisen des Erzählens. Die Puppen sind Figuren, die elementarische Kräfte tragen, und sie bringen in uns lebendige Archetypen, Charaktere zum Vorschein. Das Puppenspiel kann die Geschichten und Märchen lebendig machen. Besonders ist es recht, wenn wir mit Kindern arbeiten, weil für sie die Figuren im Moment des Spielbeginns verwandeln können. Diese schöpferische, befreiende Kraft des Spielens kann einem die Katharsis zukommen lassen. Deswegen ist das Puppenspiel auch für Heilung geeignet. In einem guten Puppenspiel erscheinen das Gute und Böse, die echte Kraft, Konflikten, Entscheidungsituationen sowie auch die Lösungen. Es kann für uns ein Spiegel sein, gerade, wie die biblischen Geschichten, die uns zeigen können, wer und wie wir wirklich sind. So können sich zwei voneinander fern stehende Ausdrucksweisen, Gottes Wort und das Puppenspiel, verflechten.

Recenziók

Letöltés egy fájlban (9,4 MB - PDF)