a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Kharón16. évf. 4. sz. (2012.)

Tartalom

Tanulmány

  • Kiss Szilvia Anna :

    Életünk során mindannyian megélünk különböző veszteségeket, legyen szó akár munkahelyünk elveszítéséről, barátunkba vetett bizalmunk megingásáról, párkapcsolatunkban bekövetkező szakításról, válásról, egy számunkra fontos személy, szerettünk elveszítéséről. A terápiás feljegyzésekből, s ezek alapján készült szakirodalmakból a gyászmunkáról sokat tudunk, azonban a gyászoló személyek érintési szokásairól igen keveset. Milyen érintési szokások jellemezték a gyászoló és elhunyt szerette kapcsolatát? Kapcsolatuk minőségének tekintetében: képes-e valóban elengedni szerettét a gyászoló? A veszteséget követően történt-e jelentős változás érintési attitűdjében? E kérdések megválaszolására 20 fiatal felnőtt, szülőjét gyászoló személlyel készítettem félig strukturált interjút. A gyászmunkák feltárásához egy általam készített skálát, az érintési szokások feltérképezéséhez a Hét Érintés Skála (Brennan et. al, 1998) eredeti tételeit átdolgozva, kiegészítésként pedig Gary Chapman (2003) Öt szeretetnyelv tesztjét alkalmaztam.

  • Kovács Dániel Tamás :
    Game over - Halálkép a videojátékokban21-30 [88.98 kB - PDF]EPA-02002-00044-0020

    Ha valaha játszott már valaki videojátékkal, akkor nagy az esélye, hogy meg is halt benne a karakterével. Vagy ha egy videojáték történetét tekintjük meg, akkor is nagyon valószínű, hogy abban bizony egy-két karakter meghal. Hogyan ábrázolják ezeket a halálokat a videojáték-fejlesztők? Milyen hatással van ez a játékosokra? És egyáltalán miért is kell „meghalni” egy videojátékban?Ezekre a kérdésekre kerestem a választ videojátékokról szóló könyvekben, illetve interneten fellelhető cikkekben és videóanyagokban. Esszémben kétféle haláltípust elemzek részletesen: a játékos karakterének halálát és annak jelentőségét, mint a játékot mozgató játékelem, illetve a videojátékok által elmesélt történetekben előforduló haláleseteket, mint narratív halál.

  • Vaszari Júlia :

    Kutatásom során a média, azon belül is a Vészhelyzet című - egyik legnépszerűbb amerikai, kórházi eseteket feldolgozó - játékfilmsorozat egy esetleges speciális hatását vizsgálom. A vizsgálat célja az utóbbi évek kutatásai által feltárt, a fájdalommal vagy a fájdalomcsillapító használatával és hatásával kapcsolatban kialakuló legtöbbször téves vagy a kockázat mértékét túlbecsülő vélekedések alapjául szolgálható részek elemzése a sorozatban. Ennek érdekében kialakítottam egy videó-montázst a tévéműsor fájdalmat és az azt enyhíteni kívánó fájdalomcsillapítási megoldást tartalmazó részleteiből, amelyet levetítettem a vizsgálatban részvevőknek, akiket kényelmi mintavétellel toboroztam. Az eljárás következő szakaszában a vizsgálati személyek egy, a sorozatmontázsra vonatkozó kérdőívet töltöttek ki, amelyet a Barriers Questionnaire-II (Gunnarsdottir, Donovan, Serlin, Voge és Ward, 2002) (fájdalomcsillapítás pácienshez fűződő akadályait vizsgáló kérdőív), alapján dolgoztam ki. Az eredmények elemzésekor a különböző - fájdalomcsillapításhoz kapcsolódó félelmeket - és a sorozat összefüggéseit tételenként elemeztem. Több itemnél jött ki szignifikáns eredmény, amely alapján arra következtethetünk, hogy a sorozat által felvázolt kép alapot adhat a fájdalomcsillapítókhoz való gyors hozzászokás, tolerancia mértékének vagy jelentőségének túlértékelésére, valamint az esetleges függővé válás minőségének félreértésére, és az ezekkel kapcsolatos negatív attitűdök kialakulására. Ezen kívül a fájdalomcsillapítókról általában veszélyes és kockázatos, a rákos fájdalomcsillapításról viszont eredményes képet sugall. A szignifikáns különbségek a várt eredményeket hozták, továbbá az összesített elemzéseken is látszódik a televíziós műsor szemléletformáló hatása.

Szemle

  • Velkey Kinga Margit :

    Az 1800-1900-as évek folyamán nem csak a társadalom, a tudományok és a technika fejlődött ugrásszerűen, hanem az embereknek a halál iránti attitűdje és ezzel párhuzamosan a halál feldolgozását szolgáló gyász időszakát szabályozó illemszabályok is. A tanulmány ezeket a változásokat mutatja be korabeli illemtankönyvek példájával alátámasztva, az 1880-as évektől egészen napjainkig.