Murainé Szakáts Ildikó: A magyar artistaképzés jogszabályi háttere 12. rész (Az artistaképzés hagyományos és modulos központi programjainak tananyagelemzése) Cikksorozatom előző két részében a hagyományos és modulos artista központi programból (továbbiakban: kp) kiindulva az artistaképzés első négy évére tervezett (ún. előkészítő képzés) konkrét szakmai program mintát az Akrobatika tantárgy 1/5. és 2/6. évfolyamával kezdtem. A két év összehasonlításából látható, hogy a képzési programrészek jelentős részben betű szerint megegyeznek. Ennek oka, hogy a modulos kp az Akrobatika képzés első négy évére együttesen határozza meg az elvárásokat. A képzési időt is a négy évre együttesen 476 órában adja meg. Így a képző intézmény nem csak a tananyag összeállításában, de az óraszámtervezésnél is jelentős szabadsággal rendelkezik. A modulos kp-ból kiemelt azonos tartalmi elemek:
Az eltérések, a hagyományos kp-ból kiemelt, Részletes tananyag megnevezésű bekezdésben jelennek meg. Ezen a szálon haladva a 3/7. és 4/8. évfolyamokra is vonatkozó modulos kp kivonat, mely mind a négy évfolyam (1/5. – 4/8.) tantervében megjelenik: „A tananyagelem azonosítója: 034/1.2/1735-06 Akrobatika alapok Elsajátítandó feladatkompetenciák: Próbákon vesz részt Nyilvános előadáson, tv-ben, filmben szerepel Akrobata tevékenységet végez Elsajátítandó szakmai ismeretalkalmazások: Akrobata mozgásanyag Akrobatikus eszközök Tusírozás Elsajátítandó szakmai készségek: Állóképesség Lazaság Rugalmasság Akrobata rekvizitek Elsajátítandó módszerkompetenciák: Figyelem-összpontosítás Elsajátítandó személyes kompetenciák: Rugalmasság Terhelhetőség Elsajátítandó társas kompetenciák: Motiválhatóság Motiváló készség Tanulói tevékenységformák: Műveletek gyakorlása 50% Önálló szakmai munkavégzés közvetlen irányítással 30% Önálló szakmai munkavégzés felügyelet mellett 20% A képzési helyszín jellege: Gyakorlóterem Cirkuszi tanműhely Képzési idő: 476 óra gyakorlat 10 fős létszámú csoportokban A tananyagelem tartalmának tömör meghatározása: Gimnasztika, talajakrobatika, ugrószereken akrobatikus alapelemek1 Az alábbiakban a hagyományos kp-ra épülő Részletes tananyagot mutatom be a két évfolyamra. Forder szaltó; Aráber (fiúknak zsugor, lányoknak nyújtott); Spárgavorwarz; Smetterling. Rundel szaltó; Szaltók: bicska és szuplé svédszekrényről, zsámolyról, dobottan, dobbantóról. Flick-flack szaltó; Rundel fél fordulat tigris bukfenc; Flick-flack-tempó szaltó – flick-flack; Rundel flick-flack szaltó -(zsugor, bicska, szuplé); Flick-flack egy lábbal; Flick-flack egy kézzel; Visszalépés flick-flack egy lábbal; Cikk-cakk flick-flack; Stan szaltó. Páros elemek: bakugrás, comb szaltó, talicska szaltó, háton át aráber, sótörésből szaltó hátra, fejbillenés háton át, forder háton át. 4/8. évfolyam Szuplé egy
lábra: rundelből, flick-flackból, bógni flick-flackból, rundel
flick-flackból. Cviszt zsugor és bicska szaltó: rundelből,
flick-flakból. Szuplé szaltó egész csavarral: helyből dobottan,
rundelből, flick-flakból. Tigrisbukfenc 360 fokos fordulattal; Előre
szaltó egy lábra tovább cigánykerék, forder stb.. Aráber sor,
Spárgavorwarz sor, Smetterling sor. A részletes tananyag jól mutatja mennyire aprólékos, nem egyszer túlzóan részletekbe menő volt a hagyományos kp. Az alábbi minta szerint még az adott gyakorlatcsoportra felhasználható óraszámot is előírta. „7/E. III. évfolyam, évi 216 óra (heti 6 óra) 1. Ismétlés kb. 8 óra Az előző évben tanult anyagok átismétlése Az új gyakorlatanyag elsajátításához szükséges fizikai kondíció megszerzése 2. Gyakorlatcsoport kb. 48 óra Forder szaltó Aráber (fiúknak zsugor, lányoknak nyújtott) Spárgavorwarz Smetterling2 A minta szakmai program összeállításánál oly módon ötvöztem a két kp-t, hogy a modulos tartalom mögé beemeltem a hagyományos kp vonatkozó részeit tartalmazó tananyagelemeket. Természetesen egy, a helyi tanterv részét képező, szakmai program összeállítása nem csak ollózásból áll. Éppen a modul rendszerű kp nagy szabadsága miatt az óraháló összesimítása a közismereti óraszámokkal, a tananyagelemek tantárgyakká történő csoportosítása komoly tervezési munkát igényel. További szempont, hogy csak szakképző évfolyamon vagy szakközépiskolai formában szeretnénk oktatni. Míg az elsőben csak a szakmai tárgyakkal, a második esetben a szakközépiskolára vonatkozó tantervi és óraszám kötelezettségekkel is számolnunk kell. Mindemellett a párhuzamos oktatásból adódó szabadság egyben szintén nehézségeket is jelent, hiszen az egymástól elcsúszó közismereti és szakmai évfolyam (pl. 1/5. évfolyam helyett, 1/7. évfolyam, mely nem egy esetben csak egy-egy tanulóra vonatkozik3) további feladatok elé állítja a tantervkészítőt. ____________________________________ 1 Kivonat az Oktatási és Kulturális Minisztérium 401-7/2009 ügyiratszámon megjelent a szakképesítések központi kiadásáról szóló közleményben 7/401/2009 számú Artista központi programjából 2 Kivonat a Művelődési és Közoktatási Minisztérium 2733/50/97. számon kiadott hagyományos Artista központi programjából. 3 A jogszabály artistaképzésben lehetővé teszi a kiscsoportos (1-3 fős) tanulócsoportok szervezését.
|