| Forrásközlemények
Cirkuszüzemelés
utazó cirkuszaink részére (1954) 11.
rész
Összeállította Osváth István
V. Szállítmány feladás
A III.
pontban már beszéltünk a fuvarlevél kiállítással kapcsolatban a
feladásról. Most bővebben kifejtjük, hogy a feladás lényege
tulajdonképpen mit is jelent. A feladás azt jelenti, hogy a már
elszámolt fuvarokmányokat és a berakott árut átadjuk a vasútnak
elszállítás végett. Vállalatunk profiljából azonban itt egy különös
helyzet adódik. Az történik ugyanis, hogy feladunk egy olyan
szállítmányt, mely a feladás időpontjában még a városban áll és este
előadást tart, tehát a feladás pillanatában a szállítmány még nincs a
vasúton. Mi itt a követendő eljárás?
A cirkusz
által igénybevett vagonok - mint ahogy erről később még megemlékezünk -
rendszerint azonosak, ami annyit jelent, hogy amennyiben a vagonok
megfelelőek, úgy azok rendszerint az egész szezonon át velünk maradnak.
Ebből adódik, hogy a vagonszámokat ismerjük, mert azok nem változnak. Ha
tehát ismerjük a vagonszámokat és tudjuk, hogy mit akarunk szállítani
(1 kocsirakomány cirkuszt), ismerjük továbbá a helyet, ahová a
szállítmányt irányítani akarjuk, semmi akadálya sincs a fuvarlevelek
kiállításának. Tehát a fuvarleveleket a III. fejezetben taglalt módon
kiállítjuk, és a vasútnál a szállítás éjszakáját megelőző délelőtt
elszámolás végett benyújtjuk. (Erre azért van szükség, mert a MÁV-nál
esetleg nincs éjszakai ügyelet.) Ha a vasút - és ez rendszerint így
szokott lenni - elszámolja és lecsekkeli a fuvarokmányokat, akkor az
éjszaka folyamán nincsen más dolgunk, mint a berakás befejezését
jelenteni, és ezzel a szállítmány már útnak indulhat.
A vasúti
pénztárnak ahhoz, hogy szállítmányunkat a berakás előtt elszámolja, a
vasúti bélyegzőt előre kell állítania a szállítás tényleges időpontjára.
Ezt természetesen csak akkor érhetjük el, ha feltétlenül jó viszonyt
tartunk fenn a vasúti dolgozóval. Ha valamilyen okból nem volna
lehetséges szállítmányaink elszámoltatása, akkor a fuvarlevelek
kitöltésénél a következő változtatást eszközöljük. Abba a rovatba, ahová
„bérmentve” megjelölést írtunk, „átutalva” megjelölést vezessünk be. Ez
esetben a szállítmány megérkezésekor a vasúti pénztárnál az értesítő
vétleveleket átvesszük és a szállítmányt elszámoltatjuk, illetve
lecsekkeltetjük.
Ha ez utóbbi
eset áll fenn, akkor a fuvarokmányokat a berakás végeztéig a
kocsirakományos raktárnoknál hagyjuk, aki a rakodás befejezte után
azokat hivatalos útjukra, tehát az áruirányításba fogja küldeni.
Általában a feladásnál - tekintettel arra, hogy kocsirakomány
feladásáról van szó - elsősorban mindig a kocsirakományos raktárnokkal
beszéljük meg a rakodás és a feladás problémáit. Ez persze nem jelenti
azt, hogy az előbbiekben részletezett bármelyik feladat elvégzését
mellőzhetjük, vagy hogy pl. utazásunk zavartalan lebonyolítását az
állomásfőnökséggel ne beszéljük át. Ezt a pontot bővebben majd az
irányítással kapcsolatban tárgyaljuk meg.
A feladás
vonatkozásában még megjegyezzük, hogy a vasútnak a raktárnokok
kezelésében van egy vagonnyilvántartási könyve, melyet kétszer kell
aláírni, mégpedig: induláskor az üres vagonok átvételét és a rakottak
visszaadását, érkezéskor pedig a rakottak átvételét és az üresek
visszaadását. Itt említjük meg, hogy mi a helyzet abban az esetben, ha
pl. állatszállítás történik. (Lovak, vagy egyéb vezethető, nem ketrecben
szállított állatok esetében.) A fedett kocsiban szállított lovakat
kocsirakományként adjuk fel. Ebbe a vasút nem minden alkalommal egyezik
bele, de a lehetőséghez képest ragaszkodjunk ehhez a módhoz. Ugyanúgy az
elefánt szállítása esetén is, ahol a vasútnak pl. külön vadállat
díjszabása van. Lovak szállításánál, bármiképpen történjék a feladás,
minden esetben kötelező a lovak állatorvosi vizsgálata a bevagonírozás,
elszállítás előtt, amiről a passzushoz hatósági orvosi igazolást kell
csatolni. Ebben az igazolásban a hatósági orvos tartozik megjelölni az
állatok egészségügyi állapotát, a vagonnak számát, amelyben a szállítás
történik és az állomás nevét, ahová a szállítás irányul. Ezt az
állatorvosi igazolást egyébként a szállítás alatt mindenkor a passzushoz
csatolva tartjuk, hogy kívánatra bármikor felmutatható legyen. Egyes
állomásokon a MÁV a fuvarlevelekhez csatolva hivatalos úton küldi el az
állatpasszust, mely esetben az orvosi igazolást szintén a fuvarlevélhez
mellékelik.
VI. Beállítás intézése. Elkövethető hibák. Tárolás intézése
A
beállításról már egy alkalommal a vagonmegrendelés tárgyalásánál
beszéltünk. Itt nem ismételjük meg annak indoklását, hogy miért kérjük 0
órára a beállítást, hanem azt részletezzük, hogy a beállítás tényét
kikkel és miképpen intézzük. Ha tudjuk azt, hogy az üzemegység melyik
napon fog utazni, akkor megállapíthatjuk azt is - amint ezt majd a
későbbiekből látjuk - hogy milyen vonat fogja továbbítani.
A
továbbításról az irányítással kapcsolatban még megemlékezünk, ezúttal
csak a beállítás intézését tárgyaljuk. A beállítást minden esetben az
állomásfőnökséggel, mégpedig vagy magával az állomásfőnökkel, vagy
nagyobb állomásokon a térfőnökkel kell letárgyalni. Kisebb állomásokon a
kocsimester, illetve tolatásvezető tud ebben az ügyben intézkedni.
Bármelyikkel lépünk is érintkezésbe, az állomásfőnknek és a forgalmi
szolgálattevőnek a beállítás időpontjáról minden esetben tudnia kell.
Meg kell jegyeznünk, hogy nagycirkuszainknál a beállítás egymagában nem
biztosítja a rakodás zavartalan lefolyását. Miért? Mert a különböző
hosszúságú rakodók között a legtöbb rakodó nem elegendő hosszú ahhoz,
hogy egy cirkuszi szerelvény vagonparkját (kb. 200 fm-t) egyszerre
lehessen a rakodóra tolni. A rakodó tehát rendszerint rövidebb, mint a
vagonpark, ezért a beállítás intézésével egyidejűleg ugyanezen
személyekkel kell megtárgyalni egy ú.n. tartalékgép igénybevételét,
amely minden állomáson található, és amely az állomás tolatási
munkálatait végzi. Ha az állomás forgalmi irodája kellő időben tudja,
hogy a cirkusz szerelvényét az éjszaka folyamán több ízben tolatni kell,
akkor az egyéb tolatásokat (iparvágány) úgy fogják beütemezni, hogy
azok miatt rakodásunk nem akad fenn. A leghelyesebb mód annak
elintézése, hogy a tartalékmozdony a rakodás kezdetétől annak
befejezéséig a cirkuszszerelvényen maradjon. Ha az állomás szűk
keresztmetszete miatt ez utóbbi nem volna lehetséges, úgy rakodás közben
kell a tartalékot a forgalmi irodától kérni, mégpedig a rakodón lévő
vagonok megrakásának befejezése előtt cca 15-20 perccel hamarabb, mert
legkevesebb ennyi időt vesz igénybe, amíg a tartalék a rakodóhoz fel tud
jönni.
A
mondottakból megállapítható, hogy a következő hibák elkövetésére nyílik
lehetőség: A vagonok beállítása a rakodóra nem olyan módon történik,
hogy a rakodás könnyen megkezdhető legyen, vagy a tartalékgép iránti
kérést nem kellő időben adjuk be az állomásfőnökségnek. Ezekből
következik, hogy drága perceket veszítünk el és az irányított vonatra
nem tudunk kellő időben elkészülni.
Beszélnünk kell ehelyütt a cirkuszi vagonok tárolásának intézéséről.
Cirkuszi
vagonok tárolására országos viszonylatban a Közlekedésügyi Minisztérium
Vasúti Főosztálya szokott rendelkezést adni. Szükséges azonban ezt a
rendelkezést minden esetben az illetékes területi MÁV igazgatóságokkal
is, valamint az állomások kocsiintéző (KTG) tisztjeivel megtárgyalni.
Ebben az ügyben tehát a következő eljárás követendő: A szerelvény
megérkezésekor megkeressük az illetékes állomás KTG-s tisztjét, aki
által vagonjaink állva maradására - ha erre rendelkezés nem érkezett- az
Üzletigazgatóság engedélyét kérjük. Az eddigi gyakorlat szerint ezt
minden esetben megkaptuk, annál is inkább, mert a cirkuszi szerelvény
speciális volta miatt legtöbb állomás nem tudna új szerelvényt
kiállítani. Ügyeljünk arra is, hogy amennyiben a szerelvény
megérkezésekor a vasúti lakatosok, illetve kocsivizsgálók valamelyik
vagonunkat meghibásodás miatt lebárcázzák és javítóba küldik, azonnal
intézkedjünk, hogy a szerelvényből javításra küldött vagon helyett egy
másik, azonos folyóméter számú vagont kapjunk az állomástól, vagy az
üzletigazgatóság kocsiintézőségétől.
VII.
Az előző hat
fejezet csak azokat a legszorosabb követelményeket tartalmazza,
amelyeket a vasúti szállításról tudnunk kell. Ezenkívül a MÁV-nak
számtalan olyan - az üzletszabályzatban lefektetett törvénye van,
amellyel találkozni fogunk anélkül, hogy arra előzőleg már praecedens
lett volna. Ezért nem hangsúlyozhatjuk eléggé a már letárgyalt
követelmények legpontosabb keresztülvitelét, és ha olyan eset merül fel,
amellyel az eddigi gyakorlatban még nem találkoztunk, úgy mindig a
legnagyobb udvariassággal igyekezzünk a szükséges tudnivalót a vasút
dolgozóitól elsajátítani, kérve őket, hogy legyenek segítségünkre
üzemünk zavartalan utazásának lebonyolításában. Nagyon természetes, hogy
megközelíthetőleg sem lehet olyan gyakorlatunk a vasút ügyrendjében,
mint a vasút dolgozóinak, és csak a velük való szoros együttműködéssel
tudjuk a szállítás problémáit megoldani.
Szállítási technika, vagonrendszerek és eszközök
I. A vagonok és használhatóságuk.
A cirkusz
céljaira különleges pőre vagonok szükségesek. Különlegességük leginkább
abban áll, hogy padlózatuknak okvetlenül fából, faalapanyagból kell
lennie, tehát vaslemezes pőre kocsik nem használhatók. Hosszúság
tekintetében számunkra az a leghasználhatóbb, mely lehetővé teszi egy
vagonon két vagy három cirkuszi lakó- vagy pakk-kocsi elhelyezését. E
célra a MÁV vagonjai közül legmegfelelőbb az NZH megjelölésű hosszú pőre
vagon, amely 15 fm és ilymódon 3 cirkuszi kocsi felrakását teszi
lehetővé. Vannak még N előjelzésű vagonok, amelyek 13 fm hosszúak. Ezek
szintén megfelelőek, annál is inkább, mert a MÁV kizárólag NZH
vagonokból amúgy sem tud nekünk szerelvényt kiállítani. Van továbbá egy
SZU megjelölésű vasoldalas vagontípus is, mely hosszban szintén 13 fm,
oldal és homlokrészeiben könnyen lehajtható vaslappal, mely a rakodást
és az egyik vagonról a másikra való áthaladást lehetővé teszi. Ha a
szerelvény ilyen vagontypust tartalmaz, akkor úgyszólván semmi rakszerre
sincs szükség.
Állatvagonok
szempontjából, lovak szállításához közönséges G. előjelű fedett kocsik
felelnek meg. Beszélnünk kell még az elefántvagon kérdéséről is. A MÁV
vagonparkjában van olyan homlokajtó nyitású fedett kocsi is, amelynek
magassága az elefánt részére megfelelő. Ennek a kocsinak homlokajtaján
az elefánt minden nehézség nélkül be tud menni. A vagon előjele: GYHU. A
tavalyi szezon folyamán használt ilyen vagon száma: 197152 vagy 197320.
Az állatszállítással kapcsolatban még csak annyit jegyzünk meg, hogy a
lovak szállításához igényelt G kocsikhoz a szertár vagy a raktárfőnökség
mellvasat kell hogy adjon, mert enélkül lovakat szállítani nem tudunk.
II. Vagonok kiékelése
Rakodáskor a
cirkusz kocsiparkot rendszerint nem kézi erővel, hanem traktorral
vontatjuk fel a vagonokra. Ezért különös fontossággal bír a vagonok
kiékelése. Az ennek elmulasztásából származó legtöbb baleset úgy
történik, hogy a nem megfelelően kiékelt vagon a traktor vagy
vontatókocsi ráhaladásának pillanatában elmozdul helyéből, minek
következtében a kerekek a vagon és a rakodó közé esnek, vagy még
rosszabb esetben a kocsi esik a vagonok közé. A vagon kiékelése
természetszerűleg nem a mi feladatunk, de nekünk kell kérni és
ellenőrizni a kiékelés vagy befékezés megtörténtét. Ez csak abban az
esetben szükségtelen, ha a tartalékmozdony a rakodás időtartama alatt a
szerelvényen rajta marad, mert ez befékez. Ha vagonjaink ki vannak
ékelve, úgy a tolatás megkérésekor ezt mindig közöljük a
tolatásvezetővel. Sajátmagunk - végszükség esetét kivéve - soha ne
tegyünk a sínfejekre semmit, amivel a vagonok gurulását
megakadályoznánk.
III. Munkaerő szükséglet
A
vagonírozáshoz szükséges munkaerők a következők: 1 személy a vagonírozás
irányításához. Az illető ezen a téren lehetőleg gyakorlott legyen. A
tapasztalat szerint többszemélyes irányítás rendszerint bajhoz vezet.
Ezen egyszemélyi irányítón kívül szükség van 4 segédmunkásra vagy
műszakira, akik a vagonba való felhajtáshoz használt rakszereket és
áthidalásokat viszik. Szükséges továbbá 1 traktoros, azonkívül egy ú.n.
„mitfahrer” vagy kocsikísérő, aki a rakodó alján a traktorra akasztást
végzi, és a vagonon a kiakasztást intézi. A kiakasztás nem történhetik
meg hamarabb a traktor megállásának pillanatánál és erre az utasítást
csak a vagonírozás vezetője adhatja ki. Szükséges még a lehetőséghez
képest további 4 személy, akik a traktorról leakasztott kocsikat a
vagonon helyükre tolják. Ezenkivül még 1 személy munkáját képezi a
helyükre beállított kocsik ékeit (klotz) leverni és a kikötőláncokat
beakasztani.
Ennek a
személynek munkája rendkívül fontos, mert amíg a kocsik kiékelve
nincsenek, a megrakott vagonokat tovább tolatni nem lehet.
IV. Eszközök, rakszerek és felhasználásuk
A rakodáshoz feltétlenül szükséges eszközök a következők:
Vas
kazánlemezek, lehetőleg 4 drb., amelyek a vagon és a rakodó széle
közötti hézagot hidalják át. Vállalatunknál erre a célra rendszeresítve
van egy keresztvasakkal ellátott palló. A keresztvas egyik végével a
vagonra, másik végével a rakodó szélére támaszkodva tölti ki a palló a
vagon és rakodó közötti üres helyet.
Szükség van
ezen kívül egyik vagonról a másikra való áthaladáshoz az áthidaló vasra
is. Ilyen szintén van vállalatunk birtokában. Mivel azonban egy nagy
cirkusznál csak két áthidaló van, viszont kis rakodó esetében
rendszerint több vagont kell áthidalnunk, ezért szükséges olyan
nagyteherbírású faoszlop vagy vassín, mint pl. egy vasúti talpfa,
amelyet az ütközőn keresztbe fektetünk, fölébe helyezzük a vaslemezt, és
ezáltal kocsijainkat egyik vagonról a másikra zavartalanul áttolhatjuk.
A rakodás folyamán feltétlenül szükséges egy nagy teherbírású, amellyel
az esetleg becsúszott kocsikat kiemelhetjük, vagy a nem megfelelő
helyet elfoglaló kocsikat - melyek kézi erővel helyre nem igazíthatók,-
áttolhatjuk.
Ezeknek az
eszközöknek már a rakodás megkezdése előtt feltétlenül rendelkezésre
kell állniok a rakodón, mert sok állomás nem tud a céljainknak megfelelő
rakszerekkel szolgálni. Az eszközöket a rakodás befejezésekor a
leggondosabban kell megőrizni, mert bármelyiknek elvesztése a rakodásnál
súlyos hátrányt jelent, nem beszélve arról, hogy pótlásuk is komoly
anyagi áldozatba kerül.
V. Rakományrögzítés és kocsivizsgálat
Rakodásunk
befejezésével a MÁV az átvételkor rakományunkat minden esetben felül
fogja vizsgálni. A felülvizsgálat célja, hogy szállítás közben lehetőleg
minden balesetet megelőzzünk. Ezért kocsijaink felrakása után a kocsik
kiékeléséről és a kikötőláncok megfelelő kikötéséről meg kell győződni. A
MÁV előírja, hogy minden kocsikerékre legalább két éknek kell jutnia és
minden kocsin egy-egy oldalára hosszirányban két kikötő lánc legyen. Ez
a kívánalom teljesen független attól, hogy kocsijaink még ráfutó fékkel
is fel vannak szerelve, tehát a kocsirúd leengedett állapotában
automatikusan fékez. Ügyeljünk arra, hogy kocsijaink a vagonon olyan
helyzetet foglaljanak el, hogy semmilyen irányban a vagon szélétől
kifelé ne álljanak. MÁV-előírás még az is, hogy terhet tartalmazó
kocsijaink a vagonban központos elhelyezést nyerjenek, tehát a vagon
szélétől számítva egyik oldalon sem lehet nagyobb a távolság, mint a
másikon. Ez természetesen nem mm-re értendő. A vagonírozásnál vegyük
figyelembe, hogy nem minden vagon egyforma magasságú, és ha magasabb
pőre vagon is van a szerelvényben, úgy arra alacsony kocsit helyezzünk
el. MÁV-rendszabály, hogy a sínfejtől számítva az összmagasság 4760
mm-nél nagyobb nem lehet. Ez nagyon fontos dolog, mert a vasúti
aluljárók, illetve alagutak ehhez a mértékhez vannak szabva. Egyes
útszakaszokon a vasút amúgy is figyelmeztetni fog bennünket, hogy a
célállomás felé vezető úton milyen alagutak, vagy milyen nehézségek
vannak.
Rátérünk most
a kocsivizsgálatra is, amellyel lényegében semmi bajunk nem lesz, ha az
előbb felsorolt feltételekhez szigorúan ragaszkodunk. A kocsivázsgálat
tulajdonképen abból áll, hogy a rakodás befejezésekor a MÁV
kocsivizsgáló lakatosai szerelvényünk kiékelését, rögzítését és a
magasságot vagonjainkon megtekintik. Csak a kocsivizsgálók jóváhagyása
után fogja a MÁV szerelvényünket rendeltetési helyére továbbítani.
VI. Biztonsági intézkedések
Ha az
előíráshoz pontosan ragaszkodunk, akkor egyéb biztonsági intézkedéseket
lényegében nem tudunk tenni. Megemlítjük azonban, hogy amennyiben
szállítmányunkban könnyen gyúlandó állatetetési anyag van, akkor azt
lehetőleg a vontatógéptől távolabb helyezzük vagonra, és minden esetben
ponyvával takarjuk le. Minden olyan tárgyat, amelybe a szél, szállítás
közben bele tud kapaszkodni, gondosan kötözzünk le. Ha útirányunk az
Államvasutak villamosított szakaszain vezet keresztül, fémfedelű
kocsijainkat földelni tartozunk, mely a következőképpen történik:
Lágyvasdrótot dobunk a kocsin keresztül, és azt mindkét oldalon a vagon
vaskeretéhez rögzítjük. Kocsijaink ablakait, zsalugátereit az utazás
közben zárva tartjuk. Vagonírozás közben semmilyen kocsiban sem szabad
tartózkodni. Ugyanez vonatkozik a cirkusztérről az állomás felé való
vontatásra is, vagy fordítva. Vontatott kocsiban való tartózkodást a
KRESZ-rendelet is tiltja. Tekintettel arra, hogy a vagonon egyéb
világítás nem áll rendelkezésre, kénytelenek vagyunk petróleumlámpával
világítani. A petróleumlámpákat a lehető legjobban biztosítani kell a
leesés ellen, és gondosan ügyelni kell arra, hogy a fa kocsiszekrény meg
ne gyulladjon.
| |