Hamar Pál: A cirkuszkutatás és a tornasport kapcsolódási pontjai I. rész
Bevezetés
A cirkuszkutatással és tornasporttal foglalkozó szakemberek joggal
fogalmazhatják meg a kérdést: vajon milyen tudományosan megalapozott
közös pontok mentén lehetséges kollaboráció e két testkulturális
terület között. Hogyan lehet megújítani, továbbfejleszteni olyan
mozgásformákat, amelyek mindkét terület sajátjai, példának okáért a
célgimnasztika, a talaj-akrobatika és a gumiasztal-ugrások, a függőszer
és légtornász, valamint az egyensúlygyakorlatok. E kérdések megválaszolása első ránézésre evidensnek tűnhet,
ugyanis a cirkuszművészek és a tornaedzők döntő többsége vélhetően a
kapcsolódási pontok keresésekor abból a kissé talán leegyszerűsített
képletből indul ki, hogy mivel mindkét területen a cél a minél több,
minél nehezebb és látványosabb elem vagy gyakorlat, minél jobb
technikával történő megtanítása, ezért a probléma megoldását ez az
irány jelentheti. Ez így rendjén is van, de a technikai vonatkozásokon
túl figyelmünket más lehetőségek sem kerülhetik el, főleg azok, amelyek
a „holnap cirkusza és tornája” szempontjából − az idővel való
versenyfutás közben − a leghatékonyabbak lehetnek.
Közös mozgásformák és tantárgyak
Az artistaképzésben megtalálható célgimnasztika tantárgy oktatása
kapcsán megállapíthatjuk, hogy a gimnasztika, más nyelvekkel
ellentétben (lásd gymnastics, ginnastica, stb.), nem a versenytornát
jelenti, hanem egy komplex pedagógiai és sportszakmai tevékenységkört
jelöl. Így a gimnasztika tantárgy célja: a gyakorlatok tanítása,
tanulása során olyan mozgáskészségek kialakítása, illetve motoros
képességek fejlesztése, amelyek előmozdítják az egészséges testi
fejlődést, lehetőséget biztosítanak a mozgáskultúra fejlesztésére és a
sportbeli teljesítményfokozásra, emellett felkeltik, majd
megszilárdítják az aktív és rendszeres testedzés, valamint sportolás
iránti érdeklődést (Hamar 2001). A gimnasztikai gyakorlatok elsajátítása, a gimnasztikázás
sokoldalú hatáskiváltást tesz lehetővé. Alkalmazása nagymértékben
segíti a biológiai érés-fejlődés időszakában az alapvető mozgásformák
tanulását, valamint a testi képességek megalapozását, fejlesztését.
Általános hatásánál fogva pozitívan hat az emberi szervezet egészséges
fejlődésére, és hozzájárul a mozgásműveltség gazdagodásához. A
gimnasztika – speciálisan képző hatása révén – nélkülözhetetlen a
sportolók magas szintű felkészítésében, teljesítményük fokozásában.
Szerteágazó feladatai közül csak a legfontosabbakat említjük:
bemelegítés, a mozgástanulás elősegítése, képességfejlesztés,
egészségmegőrzés, a baleset- és sérülésveszély csökkentése,
regenerálódás, rehabilitáció stb.
A bemelegítés kapcsán – a teljességre törekvés igénye nélkül – két
fontos dolog feltétlen említést érdemel. Egyfelől a bemelegítés
részekre osztható. Elméletileg két bemelegítést (előkészítést)
különböztethetünk meg, általánost és speciálisat. A gyakorlatban
azonban a két fajta előkészítést nagyon nehéz szétválasztani, hiszen az
általános is hordoz speciális jegyeket, a speciális is általánosakat.
Szerkezetileg az általános bemelegítés több szakaszát különíthetjük el,
mégpedig: mérsékelt nyújtó hatású gyakorlatok, keringést fokozó
gyakorlatok (három különálló részben), fő nyújtó hatású gyakorlatok és
erősítő hatású gyakorlatok. Másfelől a bemelegítés, így a
gimnasztikázás során is a célunk az, hogy minden testrész teljes
mozgásrepertoárját felhasználjuk. Sorra kerüljenek a nyak hajlítói és
feszítői, a vállízület távolítói, lehúzói, hajlítói és közelítői, a
törzs hajlítói és feszítői, a csípőhajlítók, -feszítők, -közelítők és
-távolítók, a térdhajlítók és -feszítők, a bokafeszítők és
talphajlítók, emellett a könyökhajlítók és -feszítők, valamint a csukló
és a kéz izmai is.
Az akrobatika mind az artistaképzés, mind pedig a tornasport
domináns része. Mindezt az is bizonyítja, hogy mindkét területen
tanítjuk a talajtorna akrobatikus elemeit, például az arabugrást
(rundelt, a cirkuszi szaknyelv szerint „rundát”-ot), a kézenátfordulást
előre és hátra, a szabadátfordulásokat (szaltókat) előre és hátra stb.
Általában a torna mozgáselemeire az jellemző, hogy mozgásformájuk az
általános mozgásgyakorlattól eltérő. Ezek mesterségesen szerkesztett
mozgások, amelyek ugyanakkor a természetes mozgásokra épülnek. A
szerkesztett mozgáselemek belső szerkezetüknél fogva kapcsolatban
állnak egymással. A tanulás során olyan mozgásadaptációk sorozatára
kerül sor, ahol ismert mozgásösszetevők kerülnek egymással új
kapcsolatba, és új mozgáselemet képeznek. A tornamozgások
mozgásszerkezeti csoportok szerint osztályozhatók. E csoportok
(akrobatikus ugrások előre vagy hátra; gyakorlat befejezések -
leugrások; lóugrások stb.) fejlődési tendenciái jól kutathatók. A mozgásszerkezeti csoportok közül kiemelhetünk akár egyet is.
Például a torna és a cirkuszi akrobatika gyakorlatai közül részletes
vizsgálat tárgyává tehetjük a szabadátfordulásokat hátra (a
hátraszaltókat). Mindez indokolt már csak azért is, mert az akrobatikus
ugrások nagy száma valamilyen szelekciót tesz szükségessé. Emellett,
hogy ha az akrobatikus ugrások közül kiemeljük a hátraszaltókat, nem
sérül az egész, azaz ennek a csoportnak a vizsgálata is megfelelően
reprezentálhatja az akrobatikában fellelhető és várhatóan bekövetkező
trendeket.
A gumiasztal-ugrások önálló cirkuszi számként, de önálló olimpiai
sportágként is megjelennek. Az ugrások helyes technikai végrehajtásának
alapjait a különböző motoros (kondicionális és koordinációs) képességek
jelentik. Ezek közül is kiemelkedik a mozgáskoordináció. Ez nem azt
jelenti, hogy a kondicionális képességek optimális szintje nem
szükséges feltétel, hiszen például a gyorserő képességének, elsősorban
a láb elugró erejének a kitüntetett szerepe könnyen belátható. Az
ugrások végrehajtásához emellett erős váz- és izomrendszer, valamint a
tornász megfelelő relatív ereje is szükségeltetik.
Edzéselméleti tanulmányokból ismert, hogy a koordinációs
képességek az egyes pszichomotoros funkciókkal jellemezhetők. Ezen
pszichomotoros funkciók a mozgástanulási képesség, a mozgásszabályozó
képesség, a reagálási képesség látási ingerre, a ritmusképesség, a téri
tájékozódás képessége és az egyensúlyozási képesség. A mozgástanulási
képesség például a különböző nehézségi fokú ugrásformák, ugrásvariációk
tanítása, tanulása során, lépésről-lépésre fejlődik ki. A tornász a
gumiasztalról végrehajtott ugrások tanulása közben, a mozgás
törvényszerűségeit megismerve és alkalmazva, könnyebben sajátítja el az
oktatási folyamat végső célját, a helyes mozgástechnikát, s annak
legcélszerűbb alkalmazását. A magas ívű ugrások gyakorlása − túl azon,
hogy kiválóan alkalmas a végtagmozgások koordinációjának fejlesztésére
− lehetővé teszi a mozgásszabályozó képesség olyan szintű kifejlődését,
amely aztán biztos alapja lehet bármely motoros cél elérésének. A motoros tényezők mellett nem szabad megfeledkeznünk az affektív
(érzelmi) dimenziókról sem. Az elsajátítási folyamat sikere ugyanis nem
csak a motoros, hanem az érzelmi oldaltól is függ. A motiváció
oktatásban elfoglalt releváns szerepe már teljes mértékben bizonyított.
Az, hogy milyen a tornászok attitűdje (hozzáállása, beállítódása) egy
adott gyakorlási anyaggal szemben, sok mindennek lehet a függvénye, egy
azonban biztos: a gumiasztal-ugrások gyakorlása, magának a „repülésnek”
az élménye szinte mindenkinek pozitív érzelmi töltést ad. A
tornaoktatás (de helyenként nem csak az) visszatérő problémája a
bátorság hiánya, pontosabban a bátortalanság. A gumiasztal
foglalkozások − megfelelő biztonsági intézkedésekkel − hatékony
eszközei lehetnek a félelem leküzdésének. Gondoljunk csak arra, hogy a
félelemérzés leggyakoribb kiváltó oka a helytelen talajra érkezéstől
való szorongás, ez pedig ennél a mozgásformánál − természetesen a
technikai alapok megléte esetén − biztonságosabb módon történik (Hamar
és Szakály 2003). A függőszer és légtornász gyakorlatok a torna gyűrű, nyújtó és
felemáskorlát (gyűjtőnéven a tornasportban is szokás függőszereknek
nevezni ezeket) gyakorlataival hozhatók párhuzamba. A gyűrű elemek
közül leginkább a szer lendületi elemei dominálnak. A függőszer elemek
legjellemzőbb vonása, hogy a gyakorlat végrehajtása során a tornász
kapcsolatát a szerrel elsősorban a kar (kéz) biztosítja. Ebből
kifolyólag a hatékony tanításhoz, tanuláshoz speciális motoros
képességek fejlesztése és adekvát oktatási módszerek alkalmazása
szükséges. A motoros tényezőkön kívül a siker záloga még az adaptált
pszichikai felkészítés is.
A függőszer elemek oktatása során (is) kiemelt szerepet játszik a
gyorsasági erőkifejtés. A gyakorlatok végrehajtása közben a legnagyobb
teher a kéz, a kar, a vállöv és a törzs (has, hát) izmaira hárul.
Emellett − mivel e szerek gyakorlatai legalább 30 másodpercig tartanak
− speciális, a fentebb említett izomcsoportokra kidolgozott gyorsasági
erőállóképességre is szükség van. A koordinációs képességek megjelenési
formái közül (egyensúlyérzék, térérzék, ritmusérzék stb.) nehéz lenne
bármelyiket is előnyben részesíteni. A speciális jelleget leginkább az
jelenti, hogy a tornász a tornaszerre felugrás pillanatától kezdve
egészen a gyakorlat befejezéséig, folyamatos mozgás közben, állandó
„egyensúlyvesztések” közepette, gyakorlatilag egyfolytában fordított
testhelyzetben (fejjel lefelé) helyezkedik el. Ez a természetesnek
egyáltalán nem mondható testhelyzet komoly terhet ró a vestibularis
rendszerre. E mozgásformák technikáinak elsajátításához egyes ízületek
(testrészek) optimális szintű mozgékonysága is szükséges. Ezek
elsősorban a vállízület, a csípőízület és a gerincoszlop. A tornász a tornaszerre felugrás pillanatától kezdve egészen a
gyakorlat befejezéséig, folyamatos mozgás közben, állandó
„egyensúlyvesztések” közepette gyakorol - írtuk fentebb. Ez az állítás
az egyensúlygyakorlatok vonatkozásában többszörösen is igaz. A
cirkuszban az egyensúlygyakorlatok a feszesdróton, a golyón, a görgőn
stb. jelentkeznek. A tornasportban a legszembetűnőbb megjelenésük a
gerenda tornában mutatkozik. A szert az egyensúlyozás szerének is
nevezik elsősorban a kis alátámasztási felületet biztosító 10 cm-es
szélessége miatt. A gerenda keskeny felülete ellenére a rajta
végrehajtható elemek száma nagy. A gyakorlatanyag a talajhoz hasonlóan
a gimnasztikai, az akrobatikus és a preakrobatikus elemekből tevődik
össze. A felsorolt csoportokon belül meg kell említeni a gerendaközeli
elemeket, mint speciális gyakorlatrészt. A gerendaközeli elemek
fekvésben, ülésben, comb- és térdelőtámaszban, váll- és melltámaszban
végzett mozdulatok. A fel- és leugrások a gyakorlatok kezdésének,
illetve befejezésének elemei. Az eredetileg talajelemek szerkezete
szinte változatlan marad a gerendára való adaptálás során. A
végrehajtási különbség a kéz-, láb- és törzstámaszok speciális
helyzetéből adódik. A gerendán a lábfej enyhe kifelé fordításával végzett lábtámasz
nyújtja a legbiztonságosabb egyensúlyt. Ennél a helyzetnél
értelemszerűen a lábfej kifelé fordított. A teljes talp a gerendán
helyezkedik el. Az erőteljesebb kifelé fordításkor az ujjak a gerenda
oldalán egyensúlymegtartást segítő mozdulatokat végeznek. A párhuzamos
lábfej tartás esetén a talp és az ujjak a gerenda munkafelületén
helyezkednek el. Ez a lábtartás a gimnasztikus sorozatok
végrehajtásánál, valamint az akrobatikus elemek kiinduló helyzeténél
alkalmazott támasz. Az előbbi lábfej támaszok nagyobb alátámasztási
felületet nyújtanak, az utóbbi a felugrások végrehajtásának feltételeit
biztosítja. Az elemek befejező helyzetének lábtámasz helyzete az
említett lábtartások valamelyike. Például a kézenátfordulás hátra hídon
át és a cigánykerék 90°-os fordulattal érkezése enyhén kifelé fordított
lábfejjel történik. A szaltó előre és hátra érkezésének lábfej tartása
párhuzamos és a két láb közvetlenül egymás mögött áll. A leírt
változatok haránt helyzetben végzett elemekre értendők. Oldalhelyzetben
a talp közepén vagy a talp ujjak felőli részén történik a támasz.
Már alapszinten is elkülönítjük a haránt- és az oldalhelyzet
kéztámaszát. Oldalhelyzetben a tenyér a gerendán támaszkodik, az ujjak
a gerenda oldalán végzik egyensúlyozó mozgásukat. A hüvelykujj a
mutatóujj mellé zárt. Haránthelyzetben a hüvelykujj a gerenda
munkafelületén, a többi ujj a gerenda oldalán helyezkedik el, és
szükség esetén segíti az egyensúlyozást. A törzs- és a combtámasz
mindig a gerendaközeli elem szerkezetétől függ. Mozdulatonként kell
meghatározni, hogy jó egyensúlyi helyzetet biztosítson (Bejek és Hamar
1997).
Irodalom
1. Az Állami Artistaképző Intézet (szakközépiskola és szakiskola)
nevelési és pedagógiai programja. 2004. Állami Artistaképző Intézet,
Budapest.
2. Bejek Klára (1995): A versenyzés pedagógiai hatásköre. Kalokagathia, 2. 94-99.
3. Bejek Klára, Hamar Pál (1997): Torna ABC. OKKER Kiadó, Budapest.
4. Hamar Pál (1995): Az akrobatikus ugrások fejlődési tendenciái. Kalokagathia, 1. 88-93.
5. Hamar Pál (1996): Hogyan tovább tornasport? Mester-edző, 3. 7-12.
6. Hamar Pál (2001): A testnevelés kerettanterve, tantervi keretei. Új Pedagógiai Szemle, 6. 48-56.
7. Hamar Pál, Szakály Ernő (2003): Minitrampolin ugrások -
ugrásbemutatók. Javított, bővített újranyomás. Semmelweis Egyetem
Testnevelési és Sporttudományi Kar (TF), Budapest.
8. Kalmár Zsuzsa, Hamar Pál (2002): Egy sportpályafutást döntően befolyásoló tornaelem. Magyar Edző, 2. 29-32.
9. Rókusfalvy Pál (1980): A sporttevékenység regulációs felfogása. Akadémiai Kiadó, Budapest.
|