Nagy ponyvaregény-olvasó voltam gyerekkoromban,
ábrándozó és csináló egyszerre, részt kérő, kapó, találó,
mindig dramatizáló, képzelődő, félő, és most, ahogy
kezdeteimet időlétrám mai fokáról megint szemügyre
veszem, el-eltűnődöm saját ponyvaregényemen,
miből mi lett, és hogyan ment végbe –
aztán csak ámulok, hogy ugyanaz a csupasz konkrét
mennyire mást jelent, akkor is, ha változatlannak
tetszik, mintha időtlen volna, és hát igaz, hogy
amit tudok, nem vigasz, kimondva is csak hangzat,
kapaszkodó legfeljebb-alább
ha egyáltalán; mihez.
Tízéves koromban egy somogyi nagyközségbe költöztünk, és
beléptem az úttörőszervezet Rákócziról elnevezett csapatába,
beléptem a repülőgép-modellező, a színjátszó szakkörbe,
beléptem, magamra vettem, részt vettem, az iskolai
selyemhernyó-tenyésztés vezetője, a faliújság szerkesztője, rajzolója
voltam, rajtanács, majd csapattanács elnök lettem, s közben buzgón
ministráltam vasárnaponként, jótanulási érdemrendet kaptam,
Csillebércen nyaraltam, ősszel eljátszottam A tüsszentő király
címszerepét, és még, és még, és főleg,
mindezek közben szinte állandóan olvastam, faltam
az elém kerülő könyveket, benne voltam tetőtől talpig a történetekben,
a ponyvaregényekben különösen, és volt választékom; az apámat
hetente egy-egy napon helyettesítő vasúti munkás, Kovács Sándor
(a „Kútájó” Kovács Sándor) hordta magával, házhoz hozta nekem
fatáskájában tucatjával a tarka füzeteket, puha táblás, zsebre vágható,
sárgás-salátás papírra nyomtatott, lélegzetet elállító kalandokat mesélő,
csodálatos regényeket: dörögtek a csípőből előugró coltok, vágtattak
a cowboyok a prérin; ott olvasta előttem Kútájó sebesen, félhangosan,
suttogósan (így is beszélt, az sz-k és z-k helyett zsizsegett); hallgattam,
s néztem, ahogy az ócska lapok fölé hajolt, rám-rám pillantott biztatóan,
megmutatta, hogy így kell átélni, magunkra venni, átváltozni hősiesen:
beavatott! Bűvös produkciója ma is visszhangzik sistergő fülemben,
elvegyülve a már kiskamaszként hallott, mélyembe ragadt dallal:
„Három aranyásó ment a hegyek közt a vízesés felé”, bugiztam rá,
már Budapesten a Lenin körúti tánciskolában; „Jimnek súgta Joe,
hárman osztozni nem jó”.
Kútájó regéi, Alexej Mereszjev, Oleg Kosevoj, Kaktusz Pedró
banditakirály sodortak, és én egyre erősebben vágytam,
hogy hozzájuk valamiképpen hasonlóvá váljak abban a
történésben, aminek részese voltam vagy lehettem éppen;
’52 tavaszán,
mikor a csapatvezető és igazgató szavait hallottam:
„Rákosi pajtás azt üzente, a jó úttörőnek technikumban kell
továbbtanulnia”, megszólalt bennem a
„Kossuth Lajos azt üzente…”,
és dúsan göndörödő szőrzettel díszítettem Rákosi arcképét –
aztán üvöltöztek a tanáriban, hogy ki volt az az őrült,
aki erre a dekorációra biztatott, és szerencse,
hogy a faliújságra föl nem ragasztottam.
Tények és jelentések köreiben bóklászva
ma úgy látom: mindig hajtott,
vitt saját ponyvaregényem, ismétlődtek a fordulatok, és
az angyalföldi, a Rózsák terei kollégiumban, az Üteg utcai
technikumban ugyanazt a darabot adták;
a ponyvaregénystruktúrában,
ha a legalsó szinten és fokon, a legolcsóbb módon is, mindig
megmutatkozott a mozgató erő: az ember csinálja magát.
Akkor is, ha a margóra ír – ér?