Önként vállalt hagyományos kistérségi szerepkörünk (ama-tőr művészeti csoportjaink kiközvetítése, technikai eszközeink kölcsön ill. bérbeadása falunapokra, színházi és egyéb kulturális rendezvényekre szervezőmunka, kiállítások vándoroltatása stb.) a NUTS rendszer bevezetésével új fordulatot vett. Az addigi szakmai kapcsolatokon túl – egy tudatosabb útkeresésre ösztönzött minket a statisztikai kistérségek létrejötte. A pályázati kiírások között célirányosan kerestük azokat, amelyek a kistérségekre íródtak, és önerő nélkül benyújthatók.
Így került látókörünkbe a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 2004/3.5.4 „A felnőttképzés hozzáférésének javítása a rendelkezésre álló közművelődési intézményrendszer rendszerszerű bevonásával” pályázati kiírása.
2. „Tudás-háló” – a pápai kistérség hátrányos településein élők esélyegyenlőségét szolgáló felnőttképzési hálózat kiépítése és oktatási modulok megvalósítása címmel nyújtottuk be pályázat-unkat a kiírásra. Az elnyert összeg: 50 millió forint.
Projektünk az Európai Unió és a Magyar állam támogatásával valósul meg, melyhez önerőre nem volt szükség – a pályázati kiírásnak megfelelően.
A projekt időtartama: 2005. április 1 – 2007. március 31.
3. A Pápai kistérség bemutatása
A pápai kistérség mint-egy 49 településből áll, s távol esik a fő közlekedési útvonalaktól. Ebből következik elszigeteltsége, elmaradása – a települések környezete, az ottani lehetséges életminőség és az információhoz való hozzájutás tekintetében. A térség aprófalvas, hagyományosan agrárgazdasági szerkezetű. Munkanélküliségi adatai kedvezőtlenebbek a megyei átlagnál. Az elvándorlás elsősorban az értelmiséget érinti, ezért gyenge a települések önérvényesítő képessége. A meglévő gazdasági potenciál nem képes felszívni a munkaerő felesleget, mely elsősorban a kistelepüléseken, a képzetlen lakosság körében jelentkezik.
4. Projektünk célja éppen ezért a leszakadó rétegek társa-dalmi munkamegosztásba történő visszavezetése felnőttképzési hálózat kialakításával. Ezen távlati célkitűzések illeszkednek az NFT HEFOP hosszú távú céljaihoz.
5. Képző helyszínek:
Pápa,
és további négy község:
– Egyházaskesző, Gecse, Pápasalamon, Pápateszér – művelődési házai.
6. A projekt tartalmi elemei
– Ezen (esetenként használaton kívüli, elhanyagolt állapotú) intézmények közösségi tereit – felújítás révén – alkalmassá tesszük arra, hogy képzőhelyszínként funkcionáljanak – megfe-lelve a kor követelményeinek. Ehhez nagyértékű eszközök beszerzésére van lehetőség.
– A projekt része két képzés megvalósítása:
a.) Közösségfejlesztő asszisztens képzés:
Pápa, 2005. szeptember 19 én indult – 2006. júliusában fejeződött be.
A 40 hetes képzést (1200 órás) érettségizett munkanélküliek számára indítottuk. A Veszprém Megyei Munkaügyi Köz-pont adatai szerint a munkanélküliségi ráta (mind a nők, mind a férfiak körében) a szakközépiskolát végzett, érettségizett 20-24 és 40-49 éves korosztály körében a legnagyobb, ők alkotják a közösségfejlesztő képzés célcsoportját.
Tananyagfejlesztés alapján programunkat három modul alkotta: közösségfejlesztési, számítástechnikai valamint alap-fokú angol nyelvi ismeretek. A képzés vizsgával zárult, a számítástechnikai modul esetében ez OKJ-s végzettséget adott.
Eredmény: 15 főből 13 hallgató elvégezte a képzést szép eredménnyel.
A sikeres vizsgázók közül 5 fő alkalmazást nyer a pályázat keretében. Ők lesznek a fent megnevezett képzőhelyszínek gazdái, segítőink a második képzés lebonyolítása terén. A fenntarthatóság igénye alapján biztosíthatják a későbbiekben a hálózat működésének személyi feltételeit.
b.) Pályaorientációs képzés: az 5 képzőhelyszínen 2006. november 13-án indul és 2006. decemberig tart.
A 10 hetes képzést hátrányos településeken élő, 8 osztályt végzett, szakképzetlen és halmozottan hátrányos helyzetű emberek számára szervezzük. A munkaügyi központ adatait figyelembe véve, az aktív korú lakosság körében a 30-39 és a 40-49 éves korcsoport helyzete a legrosszabb. A tanuláshoz való negatív attitűdjük, életkörülményeik drámai helyzete nem teszi lehetővé életminőségüket javító képzések elérését, ezért fontos számukra megadni a lehetőséget, hogy részt vehessenek ebben a képzésben. A sikeres vizsgát tett résztvevők felkészül-ten kapcsolódhatnak be további, szakmát adó képzésekbe, akár távoktatás formájában is.
Mindkét célcsoport esetében külön figyelmet fordít projektünk az esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésére (nők, romák, testi fogyatékkal élők stb.).
7. A megvalósítást segítő szolgáltatások, illetve információs adattár
A zavartalan lebonyolítást az alábbiakkal segítjük:
– Help-desk szolgáltatás: mindkét képzés teljes ideje alatt egy számítógépes szakember áll rendelkezésre,
– Klienstámogató szolgáltatás: a Családsegítő Szolgálat két szakembere hetente két alkalommal látogatja a képzőhelyszíneket, és szükség esetén segítséget nyújt a rászorulónak.
– Egy kistérségi (49 települést érintő) adatbázis felállítása: a települések legfontosabb társadalmi-gazdasági, oktatási, kulturális, civilekre vonatkozó, stb. információinak beszerzése és feldolgozása.
8. Megvalósítók
– A megvalósításban elsősorban a pályázó intézmény szak-emberei vesznek részt,
azonban számos partnerünk segíti ezt a munkát – hozzátéve a maga szaktudását a képzés, a szociális munka, a kistérségi összefogás erősítése érdekében.)
Mind az önkormányzatok, mind az intézményi és civil partnerek támogatása a projekt fenntarthatóságának garanciája, a hálózat esetleges későbbi bővítésének előfeltétele.
9. A projekt eredményeinek fenntartása
A projekt egyedi és újszerű – a felnőttképzésben kísérleti jellegű. Sikeres megvalósítás esetén a képzőhálózat kiépítése folytatható a Pápai kistérségben. Jelentős hozadéka lehet, hogy a projekt adaptálható, kivitelezhető lesz az ország bármely hátrányos helyzetű kistérségében.
A projekt lezárását követően az eredményeket, a tapasztalatokat záró konferencián ismertetjük, értékeljük. Az eredményeket pedig önálló kiadványban publikáljuk.
Melléklet – a program egy meghívója
M E G H Í V Ó
A Jókai Mór Művelődési Központ tisztelettel meghívja Önt
a „TUDÁS-HÁLÓ”
projekt közösségfejlesztő asszisztens képzésének
Ü N N E P É L Y E S Z Á R Á S Á R A
2006. július 14-én, pénteken 13.30 órára
a JMK színházépületének előadótermébe
(Pápa, Köztársaság liget 1.)
Program:
„Egy képzés képei” – projektoros vetítés
Tanévzáró ünnepi gondolatok
– Veszpréminé Turtsányi Valéria – projektmenedzser
Jókai Mór Művelődési Központ igazgató
– Petróczi Ferenc – programvezető
Székesfehérvári Regionális Képző Központ
Köszöntő
Dr. Áldozó Tamás – Pápa város alpolgármestere
Oklevelek ünnepélyes átadása
Meghívásunk elfogadásában bízva, részvételére számítunk.
Tisztelettel:
P á p a , 2006. július 7.
Veszpréminé Turtsányi Valéria projektmenedzser
JÓKAI MÓR MŰVELŐDÉSI KÖZPONT 8500 Pápa, Köztársaság liget 1. Tel/fax: 89/320-274, mobil: 06/20/469-77-44, 06/20/938-26-68, 06/20/938-17-46, e-mail: tudashalo@globonet.hu,
honlap: www.globonet.hu/jmk_papa