Vissza

MATISZLOVICSNÉ HORVÁTH ÉVA

A GRASSALKOVICH OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS ALAPÍTVÁNY

(GOKA) FELNŐTTNEVELÉSI TEVÉKENYSÉGE

Út a Grassalkovich Művelődési Központtól a Grassalkovich Oktatási és Kulturális Alapítványig

„A megújult nemzedék csak

 új műveltségen nőhet fel.”

Hatvany Lajos: Emberek és korok

 


A GOKA 2004-es megalakulásakor jelmondatául választotta Hatvany Lajos író, mecénás gondolatát. Választotta ezt elsőként azért, mert e jelmondat hűen tükrözi az alapítvány küldetését, céljait. Kiemelt céljai között szerepel a felnőttek nevelése, oktatása, művelődése, új közös felnőttnevelési és közművelődési formák bevezetése. Másodsorban pedig azért, mert a GOKA abban a hatvani Grassalkovich-kastélyban kapott otthont, ahol Hatvany Lajos író alkotott, s itt támogatott sok fiatal tehetséget, így József Attilát, Czóbel Bélát.

Az alapítvány a kastély szellemi örökségének hű ápolója kíván lenni, mely céljai között is kiemelten szerepel. Tevékenységében segíteni kívánja a fiatal és felnőtt alkotó tehetségeket. E támogató szerepéről, a fiatal és felnőtt tanulók elért sikeréről adunk számot 2006-ban „A művelődés hete – a tanulás ünnepe” rendezvényen Budapesten, s Hatvanban egyaránt.

Két éves tevékenységünk kézműves alkotásaiból láthatnak ízelítőt a konferencia résztvevői a Magyar Művelődési Intézet aulájában.*

Lássuk az előzményeket!

 

A GOKA kuratóriumának elnöke korábban a hatvani Grassalkovich Művelődési Központ és Társintézményeinek igazgatója, hosszú évek óta népművelő, művelődésszervező és felnőttoktató. Már 1991-ben részt vett az I. Felnőttoktatási konferencián, ennek hatására kezdeményezte a (BMK-ban akkor már működő) Pályakezdők Szakiskolájának a létrejöttét a hatvani Városi Művelődési Központban. A minisztériumi engedély, s az önkormányzat jóváhagyását követően 1992-ben indult meg az oktatás. A BMK követő iskolája lettünk, s a Dr. Kövessy Erzsébet által kidolgozott programmal oktattuk a fiatalokat, fiatal felnőtteket. Kísérleti programunkban 1998-tól olyan fiatal felnőtteket képeztünk a felzárkóztató program keretében, akik nem fejezték be általános iskolai tanulmányaikat, s emiatt nem tudtak elhelyezkedni a munkaerőpiacon.

A Grassalkovich-kastély nyugati szárnyát ért tűzeset (1995) új fordulatot hozott az intézmény életében. A tűzeset utáni helyreállítás, készülődés az átadásra, új arculat, új célok kialakítását eredményezte. Ezt követően (1997.) – a fenti mottóként használt gondolat szellemében – erősödött meg az intézmény felnőttnevelési tevékenysége.

1997 januárjától a Grassalkovich Művelődési Központ és Társintézményei fejlődése folyamatos volt 2004. július 31-ig, amikor is az önkormányzat átszervezte az intézményt.

Közművelődési megállapodást kötött a GOKÁ-val 2004 augusztusában a közművelődési tevékenység, s ezen belül is a felnőttnevelési tevékenység ellátására.

Szerencsésnek mondható azon tény, hogy az intézmény igazgatója azonos a kuratóriumi elnök személyével, így a kialakított hagyományok megőrzése, s az értékek továbbvitele nem okozhat gondot.

 

Lássuk, melyek ezek az értékek!

A Grassalkovich Művelődési Központ regisztrált felnőttoktatási intézmény volt. Együttműködést alakított ki a Megyei Munkaügyi Központtal, hatvani kirendeltségével, valamint az ÉRÁK-kal – parkgondozó és több szakmában kézműves képzés lebonyolítására.

A felnőttek számára szervezett közhasznú tanfolyamok közül néhány: gyógynövény ismereti tanfolyam, Gordon tréningek sora, munkába állás esélyeit elősegítő tréning, csipkeverő tanfolyam stb.

Az intézményhez kapcsolódó Moldvay Győző Galéria felnőtt-nevelési eredménye (művészet-pedagógiai tárlatvezetés) – Harangi László tollából – megjelent egy angol nyelvű kiadványban.

 

Szoros együttműködést alakított ki az intézmény azon civil szervezetekkel, melyek aktívan vettek részt a felnőttek oktatásában, így: az Álláskeresők és Munkanélküliek Egyesületével közös sikeres pályázatoknak (Soros Alapítvány, OFA) köszönhetően már 1998-ban képzési és foglalkoztatási projekteket indítottunk.

A Hatvani Polgárok Népfőiskolájával közösen 1998-ban képzést szervezett önkormányzati képviselőjelöltek számára.

Európai Uniós ismeretek elsajátítására nyílt lehetőség az EU-Café sorozatban a Külügyminisztérium és az EU Delegáció pályázati támogatásának köszönhetően.

A Pályakezdők Szakiskolájában közműves és szolgáltató szakmák oktatása folyt iskolarendszerben a 16 éven felüli fiatalok, fiatal felnőttek számára. A Művelődési Minisztérium és a Magyar Művelődési Intézet javaslatára 1997-ben Országos Bőrműves Módszertani Központ lett az intézmény.

1998-tól felzárkóztató képzés folyt az általános iskolai végzettség megszerzésére irányuló modulrendszerű képzés keretében 16 és 23 év közötti fiatal felnőttek számára.

A Szakiskolai Fejlesztési Programnak köszönhetően jelentős szakmai, módszertani fejlesztés történt az oktatásban, nagy összegű eszközfejlesztés valósult meg, s megkezdődött a minőségfejlesztő munka is.

 

Nemzetközi kapcsolatai széleskörűek.

A svédországi Karlskoga városának Népfőiskolája és az intézmény között létrejött együttműködés (1997. május – 2004.)

több sikeres nemzetközi projekt megvalósulását segítette elő.

E fejlesztő munkába a Magyar Pedagógiai Társaság Felnőtt-nevelési Szakosztálya részéről Harangi László és Kelner Gitta kapcsolódott be. Szakmai segítségüket ezúton is tisztelettel köszönöm.

Eredményeink

1. Grundtvig tanulási kapcsolatok kiépítése, közös tananyagfejlesztés.

2. Az információs technológia alkalmazása a könyvtárakban, szerepe a fiatal felnőttek oktatásában.

3. A svédországi távoktatás szerepe, fontossága.

4. Az ideológiák veszélyesebbek lehetnek-e a fegyvereknél? – konferencia sorozat 5 ország részvételével. Itt előtérbe kerültek a kisebbségi problémák, s mi bemutattuk a nálunk folyó roma programot. Eredményeinkről a svéd kormány előtt is számot adtunk.

 

Az angliai kapcsolatunk is gyümölcsöző volt. A Leonardo program keretében a London mellett lévő Borehamwoodban a Worknetben egy hónapot tanult három tanulónk ösztöndíjasként 1999-ben. Ott ECDL vizsgát tettek, megismerkedtek a TESCO üzletlánc munkájával, s üzleti adminisztrációból is vizsgáztak.

A svéd és angol partnerekkel a Grundtvig pályázat keretében közös projektet valósítottunk meg a hátrányos helyzetű és sérült felnőttek képzésére.

 

Külföldi tapasztalataink kamatoztatására álljon itt néhány példa:

1. Az NKÖM pályázata többcélú intézmények számára hozzásegített bennünket a felnőttek képzésére már 2000-ben. Három projektet valósítottunk meg sikeresen: A munkanélküli felnőttek esélylehetőségeinek javítása a munkahely keresésben, női kisvállalkozói képzést, valamint demokrácia és közösségfejlesztést.

2. A Műveltségkép az ezredfordulón nemzetközi konferencia (2000.) újabb projektet eredményezett, melynek célja elősegíteni az élethosszig tartó tanulás (LLL) európai dimenziójának kialakulását.

3. Ugyancsak 2000-ben kaptuk a felkérést a Magyar Művelődési Intézettől a „Humánerőforrás-fejlesztés és közművelődés” szakmai konferencia megrendezésére kistelepülések művelődési intézményei számára, melynek célja volt: segítsük a kollégákat a felnőttek oktatása, nevelése terén.

4. A Heves Megyei Pedagógiai Intézet felkérésére kidolgoztuk a pedagógusok kézműves oktatásának tematikáját, melyet akkreditálás után mi oktattunk kézműves műhelyeinkben.

5. Az Európai Szociális Alap (ESZA) pályázata lehetőséget biztosított a „Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen” (2004.) Hegymenet projekt és Megoldlak teleház indítására, célja a tartós munkanélküliek (főképp romák) számára képzési és foglalkoztatási lehetőség biztosítása.

 

Mindezek után átszervezésre került az intézmény.

A települési önkormányzat kötelező közművelődési feladatinak jelentős részét 2004 augusztusától közművelődési megállapodás formájában láttatja el az önkormányzat.

E feladatra vállalkozott a GOKA.

 

A Grassalkovich Oktatási és Kulturális Alapítvány (GOKA) létrejötte

Az alapító tartós közérdekű célra hozta létre az alapítványt. Közhasznú tevékenysége az 1997. évi CLVI. törvény alapján:

1. Szociális tevékenység

2. Oktatás és nevelés, képességfejlesztés, ismeretterjesztés

3. Kulturális tevékenység

Fő tevékenysége: felnőttoktatás

Az alapítvány jogerőre emelésének ideje: 2004. április 13.

Székhelye: Hatvan, Teleki u. 23.

Alapító: Bincze Gyuláné.

Működési helye: A hatvani Grassalkovich-kastély Nyugati szárnya.

 

Az alapítvány kiemelt célja:

– Az ifjúsági, a kulturális, közművelődési, közoktatási és felnőttnevelési területeken tevékenykedő szakemberek, közösségek összefogása.

– Pedagógiai, kulturális, felnőttoktatási és népfőiskolai központ létrehozása.

– Szakmai műhelyek kialakítása.

– Az egész életen át tartó tanulás központi szerepének hangsúlyozása.

– A partnerségben való együttműködés hazai és nemzetközi szervezetekkel, közösségekkel, egyénekkel.

– Az aktív állampolgárságra való nevelés.

– A civil szervezetek szerepének erősítése, együttműködés kialakítása.

– A Nemzeti Fejlesztési Tervben megfogalmazott prioritások érdekében elősegíti az innovációs törekvéseket.

 

Felnőttnevelési programunk

Az alapítvány a konferenciák sorozatát tovább folytatta, így a „Tanulás – művelődés – szabadidő idős korban” konferencia, „Vidékfejlesztési lehetőségek Hevesben” megrendezésével.

A Hatvani Polgárok Népfőiskolája Párbeszéd című sorozatot indított, melyben feldolgozták a település és a kistérség fejlesztési lehetőségeit.

   

Természeti és kulturális örökségünk címmel pályázatot hirdettünk Hatvan és térsége alkotói számára. A képzőművészeti kiállítást 2006 márciusában rendeztük meg a Moldvay Győző Galériában. Újabb kiállítással hívtuk fel a figyelmet a térség kulturális örökségére „Jászfényszaru képekben” címmel – a Duflex Fotográfiai Stúdió szemével.

A művelődés hete – a tanulás ünnepe országos rendezvénysorozathoz kapcsolódóan felnőttnevelési konferenciát rendeztünk márciusban, melynek célja a civil szervezetek figyelmének felhívása volt a felnőttképzési lehetőségekre.

 

Iskolarendszeren kívüli képzések

Tanfolyamok: Számítógépes ismeret időseknek, jeltolmács tanfolyam, kortársképzés, egészséges életmód, kommunikációs készségfejlesztés, angyal tanfolyam.

Tréningek: Pszichodráma csoport, elterelés a drogok használatáról.

Szabadegyetem:

Művészettörténeti akadémia

Ismeretterjesztő programok: Életreform komplex rendezvények, egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, környezetvédelmi előadások.

 

Népek játékai címmel óvodapedagógiai közös foglalkozást tartottunk gyermekeknek és felnőtteknek a holland óvónők közreműködésével. E rendezvény keretében Czibolya Erzsébet szájjal festő művész művészeti alkotást készített, s megismertette a jelenlévőket a műalkotás készítésének technikájával, az alkotás folyamatával.

Szolgáltatás – tanácsadás

Hatvan Város Önkormányzata „Kastély és korzó” pályázatának köszönhetően az alapítvány működési helyén 2006 januárjától Teleház kezdte meg működését.

Turisztikai információszolgáltatás indult térinformatikai rendszer bevezetésével.

A sikeres információszolgáltatás érdekében együttműködést alakítottunk ki a Gödöllő és Környéke Turisztikai Egyesülettel.

Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda indítására került sor 2006 januárjában az önkormányzat, a Városi Diákliga Egyesület és a GOKA közös pályázatának köszönhetően.

A hét 5 napján mentálhigiénés, pályaválasztási, jogi, munkaerő-piaci, drogprevenciós, grafológiai tanácsadást tartunk szakemberek vezetésével.

 

Civilek a város, a térség életében

Civil fórum – civil börze programot szerveztünk a tanulás ünnepe jegyében.

Az alapítvány működési helyszínén működő közösségek: Naplemente Nyugdíjasklub, Életreform Egyesület, Színes Alapítvány rajzszakköre, Táncstúdió, Grassalkovich Énekegyüttes, Bibliai előadássorozat, Honismereti szakkör.

A Megyei Civil Tanács felkérésére az alapítvány fogja össze és segíti a térség civil szervezeteit. Civil Sarok elnevezéssel lehetőséget biztosítunk közösségek, egyesületek, alapítványok számára a friss információk elérésében, pályázati lehetőségek ajánlásában, jogi és gazdálkodási kérdések megoldásában.

 

Eredményeink:

Közművelődési megállapodás Hatvan Város Önkormányzatával – 2004. augusztus 1., mely szerint a GOKA elősegíti: az iskolarendszeren kívüli, öntevékeny, önképző, szakképző tanfolyamok, életminőséget és életesélyt javító tanulási, felnőttoktatási lehetőségek, népfőiskolák megteremtését, működtetését.

Főállású szakmai munkatársak alkalmazásával segítjük elő a közművelődési feladatellátást, a felnőttnevelési tevékenységet. A közösségek működtetését önkéntes segítők végzik.

 

2005 tavaszán az alapítvány 1 éves születésnapjának ünnepén együttműködési megállapodást kötöttünk a Bedekovich Lőrinc Népfőiskolai Egyesülettel (Jászfényszaru), s az alapítvány működési helyén tevékenykedő közösségekkel.

 

Támogatók, adományozók: Agroinform Kiadó és Nyomda Kft., magánszemélyek, vállalkozók.

 

A jövő

– A GOKA az elmúlt időszakban kialakította profilját és kikristályosodtak önálló munkaformái.

– Kiépítette hálózati jellegű együttműködési rendszerét.

– A siker és az eredmények elismerése érdekében jelentős előrelépés szükséges a korszerű külső- és belső kommunikációs eszközök alkalmazása terén.

– A GOKA regisztrációja, akkreditációja a felnőttképzési törvény szellemében.

 

Grassalkovich Oktatási és KulturálisAlapítvány 3000 Hatvan, Teleki u. 23. Működési helye: 3000 Hatvan, Grassalkovich-kastély Tel: 06-37/540-014, Tel/fax: 06-37/340-714 www.grassoka.fw.hu; E-mail: grassoka@freeweb.hu


 



* „A művelődés hete - a tanulás ünnepe” rendezvényen elhangzott előadás a programhoz kötöttség jegyeit viseli. (A szerk.)