A dolgozat alapját képező kutatás, “A közművelődési intézmények és közösségi színterek igénybevételének vizsgálata”, a közművelődés hatékonyságára kérdez rá.
Célja annak feltárása, hogy a települési szintű intézményes közművelődés jól elkülöníthető típusai együtt járnak-e egymástól megkülönböztethető, típusos lakossági szabadidős jellemzőkkel. Azaz: az intézményes kínálat kapcsolatban áll-e az emberek művelődési, szórakozási szokásaival és orientációival, vagy azok függetlenek tőle. Következtetni lehet-e a helyi közművelődés jellegéből az ott lakók érdekeire és érdeklődésére, vagy a települések kétségkívül meglévő típusos közművelődési karakterét más tényezők – például a szakma belső törvényei – alakítják. És megfordítva: ha a lakossági szabadidős szokások és igények szinkronban vannak a települési kínálattal, az a kényszer műve-e, azaz a helyi lehetőségek lehatárolók, beszűkítők vagy tágítók, előrevivők.
Arra vagyunk kíváncsiak, hogy:
1. Egy adott település lakói milyen szabadidős tevékenységeket végeznek.
2. Azok milyen mértékben kötődnek a lakóhelyhez, illetve más településekhez.
3. Milyen programok, tanfolyamok és csoportok vannak egy éves intervallumban a településen, amelyekbe be lehet kapcsolódni, s azokat mely intézmények szervezik.
4. Milyen az ismertségük, látogatottságuk és megítélésük.
5. Milyenek az életformából, értékekből és érdeklődésből megragadható látens igények, melyek a helyi kultúrafejlesztés alapját jelenthetik.
A lakossági adatfelvétel kérdőívvel történik, 7 településen, melyeket úgy választottunk ki, hogy mindegyik egy-egy eltérő karakterű közművelődési kínálat típust reprezentáljon.
A kérdőívezés 2004 nyarán kezdődött, és várhatóan 2005 első felében fejeződik be.
A kutatócsoport tagjai: Füstös László (MTA Szociológiai Intézet) – Lipp Márta (Magyar Művelődési Intézet) – Szabados Tímea (MTA Szociológiai Intézet) – Tibori Tímea (MTA Szociológiai Intézet).
*
Az alábbiakban egy Budapesttől 30 kilométerre lévő nagyközségben folytatott kérdőívezés első eredményeiből emelünk ki néhány tényezőt az egyszerű megoszlások alapján. 202 kérdőívet vettünk föl a 15 évnél idősebb lakosok korcsoportonként rétegzett véletlenszerű mintáján.
A település a közművelődési feladatellátási tipológiából a stabil, szórakoztató karakterű konzervatív típust képviseli, melynek fő jellemzői az alábbiak:
– A szervezeti keretek rendezettek, intézményfinanszírozás folyik, kiegészítve esetenkénti feladatfinanszírozással. A közművelődésnek a települési költségvetésbeli aránya 1,5-2,5% között van. Van szakmai felelőse a területnek, aki rendszerint nem az önkormányzat belső munkatársa.
– A közművelődés nem hálózatos, sem a szervezetek, sem a színterek tekintetében. Kis számú közművelődési közszereplő van, akik rendszerint hivatalos, intézményeket képviselő személyek. A köztük lévő viszonyok hierarchizáltak, a kompetenciahatárok élesek és jól definiáltak. Kevés civil szervezet van, szerepük elenyésző, közművelődési funkciójuk úgyszólván nincs. A programok kevés helyszínen zajlanak, jellegük miatt a szabadtérnek kitüntetett szerepe van.
– Nem épült az elmúlt 20 évben közösségi-közművelődési célú épület. A régi, a funkcionális művelődési ház évtizedek óta napirenden lévő megoldatlan téma. E terület fejlesztése jelentősen alulmúlja a település egészére jellemző infrastrukturális és egyéb beruházásokat, melyek rendszerint átlag fölöttiek.
– A hivatalos közművelődés rendezvénycentrikus, az intézmény tevékenységének alapját az egyedi rendezvények adják, melyek ünnepségekhez és a jeles napokhoz kötődő szórakozáshoz kapcsolódnak. Ezek azonban nem annyira népünnepély, mint inkább ünnepség karakterűek.
– Legalább másfél, kéthetente van valamilyen program, amelynek kb. a harmadát szervezi a művelődési ház. Vezetője azonban részt vesz a település rendezvénytervének egyeztetésében, mely az önkormányzat, s azon belül közvetlenül a polgármester irányításával zajlik.
– Nincsenek vagy csak elenyésző számban vannak kisközösségek, művészeti csoportok, ha vannak, hagyományőrző, népművészeti jellegűek.
– A társadalmi csoportok közül egyedül a nyugdíjasoknak van klubjuk, más rétegek nem jelennek meg önállóan, kivéve a gyerekeket. A szabadidős lehetőségek közel fele nekik szól, melyek szervezése egyre jobban áttevődhet az iskolára. Feltűnően hiányoznak a fiataloknak szóló programok, még a szórakozás szintjén is.
– Sem a művészetek, sem a korszerű ismeretek nincsenek jelen. Esetenként a hiányt a településen kívülre szervezett programokkal próbálják meg pótolni (évente 1-2 alkalommal színházlátogatás/kirándulás).
– A sportnak kitüntetett szerepe van, elsősorban a jelentős önkormányzati támogatást élvező helyi sportegyesületnek, ami rendszerint futball.
*
A vizsgált település társadalmi, gazdasági és demográfiai helyzete kiegyensúlyozott. Az őslakosok aránya viszonylag magas (3 generációra visszamenően 41%, 2 generációra visszamenően 20%), a nem helyben születettek aránya alig haladja meg a lakosság 1/3-át. A településhez kötődés erős, 78% nem költözne el a községből akkor sem, ha erre lehetősége lenne. Arra a kérdésre, hogy mire a legbüszkébb a lakóhelyén, sokan a község rendezettségét, fejlődését és a nyugodt, biztonságos élet feltételeinek meglétét emelik ki.
Gazdasági arculatát tekintve a mezőgazdaság meghatározó, az őstermelői életforma ma is jelen van (8-900 családnak van igazolványa, de az árutermelő kerti növénytermesztés majdnem minden családot érint).[1] A külföldi beruházóknak és a főváros közelségének köszönhetően gyakorlatilag nincs munkanélküliség.
A település jelentős református hagyományokkal rendelkezik, (a lakosság 45%-a református), a református egyház iskolát tart fenn az önkormányzati mellett, és a közművelődés egyik fontos tényezője.
Városi törekvésekkel rendelkező nagyközségként infrastruktúrája és intézményi ellátottsága jó, leszámítva a közművelődési intézményeket.
A művelődési ház külön épületben, de 1997 óta szervezeti integrációban van a könyvtárral. A kultúrház 1913-ban épült kocsmának, amely a húszas években fokozatosan kaszinó jellegűvé alakult át. 1952-től művelődési ház. Helyiségei: színházterem színpaddal (88, ill. 56 m2) és 3 kisebb terem (26, 30 és 52m2). A könyvtár az iskolai könyvtár funkcióját is betölti. Az összevont intézményben – az igazgatót is beleértve – 6 alkalmazott van.
Több programot az önkormányzati iskola tornatermében bonyolítanak le.
Közművelődési programok
2003 júniusától 2004 júniusáig 44 rendezvény volt a településen (átlagosan nyolcnaponként), mely jellegét tekintve az alábbiak szerint oszlik meg:
Sportrendezvény 11
Bál 10
Ünnepség, évfordulós rendezvény 9
Egyházi komolyzenei rendezvény 2
Népünnepély 3
Amatőr népművészeti bemutató 1
A programok rendezői
– A Művelődési ház és könyvtár a Polgármesteri Hivatallal együtt 18-at (az összes 38%-a) rendezett: 4 játszóház, egy gyerektábor, 2 nyilvános gyermekvetélkedő (Kazinczy verseny, versmondó és versíró verseny), 6 községi szintű ünnepség (Szent István, 56-os, Falukarácsony, A Kultúra Napja, Március 15, Anyák napja), 2 bál (mindkettő a közép és idősebb korosztálynak: Nosztalgia batyus bál) 2 népünnepély (Szüreti mulatság, Majális) és egy kistérségi népzenei találkozó.
– Alapítványi rendezésűek a sportrendezvények és két bál (13).
– Az önkormányzati iskola két bált, a gyermeknapot és a ballagást (5),
– a református egyház ünnepi istentiszteletet az aradi vértanúk emlékére, két kórus estet, egy ballagást, s a Polgármesteri Hivatallal közösen a Búcsút (4),
– a katolikus egyház bált (1),
– a nyugdíjas klub 2 alkalommal bált (2) rendezett.
– A rendezvények helyszíne 19 esetben szabadtér, 11 esetben az iskola, 10 esetben a művelődési ház és 4 esetben a református templom volt.
Érdeklődés Rendezvény |
Szervező |
Helyszín |
Tudott róla
% |
Részt vett
% |
Átlag fölöttinek értékelte (4-5) % |
1. Fűzfán fütyülő tábor |
Mh – ktr – pm. hiv. |
Szabadtér |
76 |
17 |
40 |
2. Amatőr rally verseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
76 |
17 |
28 |
3. Szent István ünnepség |
Mh – ktr – pm.hiv |
Szabadtér |
81 |
26 |
33 |
4. Futóverseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
66 |
5 |
25 |
5. Fogathajtó bajnokság |
Alapítvány |
Szabadtér |
79 |
13 |
29 |
6. Amatőr rally verseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
75 |
15 |
31 |
7. Szüreti felvonulás/mulatság |
Mh – ktr – pm.hiv. |
Szabadtér |
86 |
36 |
12 |
8. Úrnapi istentisztelet/aradi vértanúk |
Ref. Egyház és gimn. |
Templom |
71 |
12 |
0 |
9. 56-os ünnepség |
Mh – ktr – pm.hiv |
Szabadtér |
75 |
17 |
28 |
10. Futóverseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
68 |
6 |
75 |
11. Sport bál |
Alapítvány |
Iskola |
71 |
13 |
6 |
12. Szülők bálja |
Iskola |
Iskola |
76 |
20 |
12 |
13. Falukarácsony |
Mh – ktr – pm.hiv –isk |
Szabadtér |
80 |
23 |
24 |
14. Karácsonyi játszóház |
Mh – ktr – pm.hiv –isk |
Műv. ház |
65 |
3 |
0 |
15. Karácsonyi koncert |
Ref. Egyház és gimn. |
Templom |
68 |
4 |
25 |
16. Szilveszteri bál |
Ny. klub |
Iskola |
79 |
13 |
24 |
17. A Kultúra Napja |
Mh – ktr – pm.hiv. |
Műv. ház |
54 |
5 |
29 |
18. Amatőr rally verseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
73 |
16 |
43 |
19. Nyugdíjas farsangi bál |
Ny. klub |
Műv. ház |
74 |
4 |
0 |
20. Gere László emléktorna |
Alapítvány |
Szabadtér |
53 |
4 |
0 |
21. Farsangi játszóház |
Mh – ktr – pm.hiv. |
Műv. ház |
61 |
3 |
0 |
22. Katolikus bál |
Egyház |
Ref. Iskola |
73 |
12 |
31 |
23. Pál Ferenc emléktorna |
Alapítvány |
Szabadtér |
53 |
4 |
0 |
24. Alapítványi bál |
Alapítvány |
Iskola |
63 |
7 |
67 |
25. Farsangi bál |
Iskola/óvoda |
Iskola |
71 |
7 |
33 |
26. Márciusi játszóház |
Mh – ktr – pm.hiv. |
Könyvtár |
59 |
3 |
0 |
27. Márc. 15-i ünnepség |
Mh – ktr – pm.hiv –isk |
Szabadtér |
74 |
18 |
42 |
28. Batyus bál |
Mh – ktr – pm.hiv –isk |
Műv. ház |
68 |
3 |
67 |
29. Húsvéti játszóház |
Mh – ktr – pm.hiv –isk |
Műv. ház |
64 |
3 |
100 |
30. Szülők bálja |
Iskola |
Iskola |
67 |
13 |
50 |
31. Református Gimn. kórusa |
Egyház |
Templom |
53 |
5 |
60 |
32. Versmondó és versíró verseny |
Mh – ktr – pm.hiv.–isk |
Műv. ház |
54 |
5 |
67 |
33. Motocross verseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
72 |
22 |
50 |
34. Fogathajtás |
Alapítvány |
Szabadtér |
76 |
17 |
42 |
35. Kazinczy vetélkedő |
Mh – ktr – pm.hiv. |
Műv. ház |
59 |
5 |
67 |
36. Búcsú |
Pm H/Egyház |
Szabadtér |
82 |
39 |
43 |
37. Anyák napja |
Művház |
Műv. ház |
73 |
14 |
27 |
38. Majális |
Művház |
Szabadtér |
73 |
24 |
32 |
39. Amatőr rally verseny |
Alapítvány |
Szabadtér |
69 |
10 |
67 |
40. Batyus bál |
Mh – ktr – pm.hiv. |
Műv. ház |
66 |
3 |
100 |
41. Kistérségi népzenei találkozó |
Mh – ktr – pm.hiv –isk |
Iskola |
63 |
9 |
63 |
42. Gyermeknap |
Óvoda |
Iskola |
65 |
10 |
33 |
43. Ballagás |
Iskola |
Iskola |
79 |
15 |
47 |
44. Ballagás |
Iskola |
Iskola |
78 |
13 |
50 |
A programoknak alig valamivel több, mint a fele volt mindenkinek szóló (sportrendezvények, népünnepélyek, ünnepségek, a 2 gyerekvetélkedő és népzenei találkozó, 3 bál és 2 koncert), a másik fele zártkörű vagy gyerekrendezvény volt. Egy átlagos felnőtt számára, aki sem nem katolikus, sem nem szülő, sem nem nyugdíjas, így beszűkültek a lehetőségek. Az év során 24 rendezvény közül választhatott, melyből 11 sportesemény volt. Ha a sport nem érdekli, a lehetőségei még tovább szűkültek, 3-4 hetente egyszer volt lehetősége valamilyen helyi eseményen részt venni.
Ezen kívül volt 4 felnőtt tanfolyam: számítástechnikai, asszonytorna, fitness női torna és jóga; két felnőtt állandó csoport: nyugdíjas klub énekkarral és egy népdalkör, a gyerekek számára pedig 5 népművészeti csoport (3 énekegyüttes, egy vonós- és egy citerazenekar). Ezek egyikét sem a művelődési ház szervezte.
A programok ismertsége jóval magasabb, mint a látogatottsága, s az emberek feltűnően kritikusan viszonyulnak ahhoz, amin részt vettek. Alig van olyan felnőtt rendezvény, melyet a résztvevők fele jónak ítélt volna. Kivételt csak a komoly programok jelentenek, melyek széles körben tetszést arattak. Sajnos ilyen jellegű rendezvény csak 5 volt a településen az egy év alatt (Kazinczy vetélkedő, versmondó és versíró verseny, a református gimnázium kórusa, karácsonyi komolyzenei koncert, amatőr művészeti bemutató).
A tanfolyamok a jóga kivételével egyöntetű elégedettséget váltottak ki a résztvevőkből. Ezekről a lehetőségekről azonban jóval kevesebben tudtak, mint a rendezvényekről.
Tanfolyam |
Szervező |
Helyszín |
Tudott róla % |
Részt vett % |
Átlag fölött hasznos % |
Fitness női torna |
Magánszemély |
Polgármesteri hivatal |
59 |
3 |
75 |
Jóga |
Magánszemély |
Polgármesteri |
50 |
3 |
50 |
Számítástechnikai |
Iskola |
Iskola |
65 |
7 |
93 |
Asszonytorna |
Iskola |
Iskola |
52 |
2 |
100 |
Összefoglalva: a települési szabadidős lehetőségek rendkívül beszűkültek. Szórakozáson, ünnepi alkalmakon és sporton kívül más lehetőség csak öt esetben volt, ez az öt úgynevezett komoly program, melyek magas tetszés indexe jelzi a művészetekkel és az ismeretekkel való találkozás iránti igényt. A programok egysíkúsága és az aktív tevékenységek szinte teljes hiánya azért nagy baj, mert a közösségi művelődési igények kielégítése teljes mértékben a lakóhelyhez kötött. Ezek az igények nem elég erősek ahhoz, hogy mozgósítsanak arra, hogy felderítsék a lehetőséget másutt. Ha helyben nincs mód bekapcsolódni semmibe, akkor nem kapcsolódnak be semmibe. Ezen Budapest közelsége sem változtat.
Kíváncsiak voltunk rá, hogy vajon mi tartja távol az embereket egy-egy programtól, milyen okok játszanak szerepet abban, ha nem vesznek részt valamiben. A vezető okok közt mind a négy motívum típusból megjelenik egy-egy: a külső körülmények kényszerítő hatása (“Nincs rá idő”), hogy nem része a szokásoknak (“Nehezen mozdul ki”), az intézményt kifogásoló (“Nem szeret ilyen helyekre járni”), és a tartalmat kifogásoló (“Nem felel meg az érdeklődésének”) okok.
Ha a motívumcsoportokat együttesen nézzük, vezetnek a kényszer típusú okok (az összes motívumra adott pontok 35%-a).
Figyelemre méltó, hogy rögtön ezután következnek a helyet, annak szellemét, légkörét, kulturáltságát kifogásoló okok (a pontok 25%-a).
Azzal, hogy a közművelődési színterek megítélése nem túl pozitív, összecsengenek a művelődési ház látogatottságának gyakoriságával kapcsolatos adatok.
A rendszeres látogatók aránya (legalább negyedévenként) nem éri el az ¼-et (22%), alkalmanként (évente 1-2-szer) 13%, ennél ritkábban jár, további 26 %. Soha nem volt 39%, ami még a nagyközségi helyzetet tekintve is magas arány. Az alacsony látogatottsági adatok inkább a valóság kritikájaként foghatók fel, és nem azt jelentik, hogy az emberek nem tartják fontosnak, hogy a lakóhelyükön működjön ilyen típusú intézmény. Ellenkezőleg, lényegesnek és települési, önkormányzati feladatnak tartják.
Arra a kérdésre, hogy “Fontosnak tarja-e és milyen mértékben, hogy az Ön lakóhelyén az önkormányzat külön erre a célra szolgáló művelődési házat tartson fenn”, 98% válaszolt igennel. Érdekes a vélemények határozottsága, a megkérdezettek több mint a fele kiemelkedően fontosnak tartja.
A művelődési házzal kapcsolatos lakossági elvárások tankönyvbe illően fogalmazzák meg a közművelődés funkcióját. Sokkoló, hogy az emberek milyen világosan látják, amit a szakma nem.
Szempont |
Nem játszik szerepet |
Szerepet játszik |
1. Megszólnák érte, restelli mások előtt |
84 |
16 |
2. Nem hívják személyre szólóan |
71 |
29 |
3. Nincs kivel elmennie |
70 |
30 |
4. Akiknek a véleményére ad, nem mennek el |
69 |
31 |
5. Kényelmetlenek a körülmények, alacsony a komfort |
67 |
33 |
6. Nem elég kulturált, esztétikus a környezet |
67 |
33 |
7. Olyan emberekkel kellene együtt lennie, akikkel nem szívesen van egy társaságban |
67 |
33 |
8. Nem tartja elég komolynak |
64 |
36 |
9. Betegség |
63 |
37 |
10. Nem tartja elég színvonalasnak |
62 |
38 |
11. Idegenül érezné magát |
58 |
42 |
12. Fáradtság, lustaság |
54 |
46 |
13. Költségesnek tartja |
51 |
49 |
14. Nem szeret ilyen helyekre járni |
46 |
54 |
15. Nem felel meg az érdeklődési körének |
44 |
56 |
16. Nehezen mozdul ki |
40 |
60 |
17. Nincs rá ideje |
26 |
74 |
Az elvárások 5 területre összpontosulnak:
1. Kapcsolódjon hozzájuk, mégpedig két szálon: a mindennapi életükhöz és az érdeklődésükhöz.
2. A kultúra eszközeivel segítsen a problémáik megoldásában.
3. Segítsen az érdeklődésük földerítésében és megfogalmazásában, s annak alapján szervezzen programokat. Legyen színes, sokrétű kínálat, amiből választani lehet, s ami igényfelkeltő is egyben.
4. Professzionális legyen abban az értelemben, hogy aki vezeti, tudja, hogy ezeknek a követelményeknek milyen módon kell eleget tenni.
5. Kommunális szolgáltatásként biztosítsa azokat a korszerű technikákat, amelyekkel a háztartások nem rendelkeznek, de csak azokat.
Mennyire tartja fontosnak, hogy egy művelődési ház sajátosságai legyenek?
Szempont |
Választotta % |
Nem választotta % |
1. Legyenek olyan programok, amelyek segítenek az emberek mindennapi problémáinak a megoldásában |
40 |
53 |
2. Hozzáértő, erre a feladatra képzett szakember irányítsa, akire fölnéznek az emberek |
39 |
55 |
3. Mérjék föl a lakosság érdeklődését, és aszerint szervezzenek programokat |
39 |
54 |
4. Legyen benne pezsgő élet, sokféle program, amiből válogatni lehet |
34 |
59 |
5. Legyenek olyan programok, amikből tanulni lehet, amelyek új ismeretek szerzését segítik |
34 |
58 |
6. Legyenek mindenki számára hozzáférhetőek olyan technikai eszközök, amelyek nincsenek otthon |
33 |
60 |
7. Olyan programokat szervezzen, amelyek hasznosak, a megélhetést segítik |
31 |
61 |
8. Legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy bemutathassák, és másoknak átadhassák a tudásukat |
28 |
64 |
9. A megjelenése és a berendezése kulturált, esztétikus, magas színvonalú legyen |
25 |
68 |
10. Legyenek szórakoztató programok, bálok, mulatságok |
23 |
70 |
11. Legyenek nagyrendezvények, emlékezetes ünnepi alkalmak |
22 |
70 |
12. Minél több helyi lakos vegyen részt aktívan a kulturális élet szervezésében |
21 |
72 |
13. Lehessen kötetlenül összejönni, beszélgetni, legyen kulturált társasági hely |
20 |
72 |
14. Segítsen az embereknek a szabadidejük megszervezésében, informáljon más településeken lévő programokról |
21 |
72 |
15. Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek |
19 |
73 |
16. Szervezetileg önálló legyen, ne más intézmény része |
19 |
74 |
17. Legyen nyitvatartási idő, álljon a lakosság rendelkezésére akkor is, ha nincs program |
16 |
76 |
A lakossági aktivitással kapcsolatos mutatók nem szerepelnek ugyan az elsők között, kivéve azt, ami a saját tudás megmutatására vonatkozik.
Ez az adat finoman jelzi azt a társadalmi méretekben is érzékelhető tendenciát, hogy az aktivitás értelmezése változóban van.
A bizonyos fokig háttér szerepet jelentő aktivista, szervező szerepből, ami nem vonzó, egyre inkább áttevődik az alkotóbb jellegű individuális önmegnyilatkozás területére.
A választások erőssége alapján még nyilvánvalóbb a mindennapi tudás finomítása és az ismeretek korszerűsítése iránti igény.
Ez a megállapodott társadalmi periódusokra jellemző kultúraszemlélet előtérbe kerülését jelenti, amikor annak közhasznú, tudás jellegű elemei tartanak igényt közérdeklődésre (ld. nálunk a hatvanas évek második felétől a nyolcvanas évek elejéig).[2]
A váltás – legalábbis a vizsgált közművelődési típuson belül – nem történt meg.
E típusban az intézmények a rendszerváltást követő (tágabb értelemben az átmeneti társadalmi helyzetre jellemző) évek érték központú kultúrafelfogásán alapuló szemlélettel dolgoznak, (az egységet erősítő nagy közösségi megmozdulások, ünnepi alkalmak).
Ezekre, éppúgy, mint a szórakoztató rendezvényekre és a kötetlen alkalmakra, csekély igény mutatkozik.
Szempont |
Pontszám |
Az összes pont %-ában |
1. Hozzáértő, erre a feladatra képzett szakember irányítsa, akire fölnéznek az emberek |
273 |
10 |
2. Legyenek olyan programok, amelyek segítenek az emberek mindennapi problémáinak megoldásában |
228 |
8 |
3. Mérjék föl a lakosság érdeklődését, és aszerint szervezzenek programokat |
215 |
8 |
4. Legyenek olyan programok, amikből tanulni lehet, amelyek új ismeretek szerzését segítik |
209 |
7 |
5. Legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy bemutathassák és másoknak átadhassák a tudásukat |
200 |
7 |
6. Legyenek mindenki számára hozzá-férhetőek olyan technikai eszközök, amelyek nincsenek otthon |
199 |
7 |
7. Olyan programokat szervezzen, amelyek hasznosak, a megélhetést segítik |
191 |
7 |
8. Legyen benne pezsgő élet, sokféle program, amiből válogatni lehet |
171 |
6 |
9. A megjelenése és a berendezése kulturált, esztétikus, magas színvonalú legyen |
168 |
6 |
10. Segítsen az embereknek a szabadidejük megszervezésében, informáljon más településeken lévő programokról |
142 |
5 |
11. Legyenek nagyrendezvények, emlékezetes ünnepi alkalmak |
141 |
5 |
12. Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek |
135 |
5 |
13. Lehessen kötetlenül összejönni, beszélgetni, legyen kulturált társasági hely |
128 |
4 |
14. Szervezetileg önálló legyen, ne más intézmény része |
125 |
5 |
15. Legyenek szórakoztató programok, bálok, mulatságok |
122 |
4 |
16. Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek |
114 |
4 |
17. Legyen nyitva tartási idő, álljon a lakosság rendelkezésére akkor is, ha nincs program |
94 |
3 |
A lakossági szabadidős tevékenységekre is az egysíkúság és a beszűkültség jellemző. Ez nem meglepő annak alapján, hogy az emberek a szabadidős tevékenységeikhez nem kutatnak föl intézményeket, ha azok helyben nem állnak rendelkezésre. Kivételt képeznek ez alól az “autonóm kultúra” intézményei, melyeket rendszeresen a lakosság 6-8%-a látogat. (A fogalom használatát Vitányi Iván vezette be. Ld. Vitányi Iván: A kultúra tudományos (szociológiai) kutatása. Bp. 1977. Népművelési Intézet.)
Intézmény |
Jár- e |
Aki jár, milyen gyakran |
Aki jár, hová |
|||
Igen % |
Sosem volt % |
Rendszeresen % |
Alkalmanként % |
Lakóhely % |
Más település % |
|
Disco |
8 |
92 |
66 |
44 |
10 |
90 |
Kocsma |
19 |
81 |
61 |
39 |
100 |
– |
Presszó |
27 |
73 |
59 |
41 |
90 |
10 |
Kávéház |
46 |
54 |
76 |
24 |
95 |
5 |
Étterem |
35 |
65 |
44 |
56 |
29 |
71 |
Pizzéria |
31 |
69 |
90 |
10 |
81 |
19 |
Bár |
4 |
96 |
1 |
99 |
– |
– |
Játékterem |
4 |
96 |
2 |
98 |
– |
– |
Bevásárlóközpont |
64 |
36 |
92 |
8 |
4 |
96 |
Pláza |
30 |
70 |
50 |
50 |
– |
100 |
Mozi |
37 |
43 |
49 |
51 |
– |
100 |
Színház |
82 |
18 |
14 |
86 |
7 |
93 |
Művelődési ház |
41 |
59 |
44 |
56 |
97 |
3 |
Könyvtár |
47 |
53 |
41 |
59 |
90 |
10 |
Teleház |
2 |
98 |
– |
100 |
– |
– |
Múzeum/kiállítás |
74 |
26 |
23 |
77 |
6 |
94 |
Komelyzenei r. |
6 |
94 |
– |
100 |
20 |
80 |
Könnyűzenei r. |
12 |
88 |
32 |
68 |
45 |
55 |
Sport rendezvény |
28 |
72 |
63 |
37 |
80 |
20 |
Fitness/konditerem |
3 |
97 |
– |
100 |
100 |
– |
A kedvenc időtöltésekre egy tevékenységlistával és egy nyitott kérdéssel kérdeztünk rá.
Tevékenység |
Végzi-e (a megkérdezettek %-ában) |
Mennyire jellemző (a rá adott pontok %-ában) |
Kertészkedés |
85 |
10 |
Virág-és szobanövény ápolás |
68 |
8 |
Barkácsolás |
43 |
4 |
Ház körüli munkavégzés |
85 |
11 |
Kutyasétáltatás, hobby állatokkal való foglalkozás |
28 |
3 |
Kézimunkázás |
27 |
3 |
Túrázás, természetjárás, sétálás a szabadban |
34 |
3 |
Vendégségbe járás, vendég fogadás |
57 |
3 |
Számítógépezés |
20 |
2 |
Internetezés |
10 |
1 |
Nyelvtanulás |
16 |
3 |
Társaságba járás |
51 |
3 |
Komolyzene hallgatás |
13 |
1 |
Könnyűzene hallgatás |
54 |
5 |
Sportolás, futás, erobikozás, tornászás |
24 |
2 |
Újság és napilap olvasás |
69 |
8 |
Magazin olvasás |
58 |
5 |
Könyv olvasás |
48 |
5 |
Úszás, strandolás |
22 |
1 |
Tv-nézés |
93 |
12 |
Videózás |
32 |
3 |
Iszogatás otthon egyedül |
10 |
1 |
Kocsmázás, presszózás, pincézés |
8 |
1 |
Csavargás, lődörgés |
8 |
0,4 |
Heverészés, pihenés |
25 |
1 |
Játékautomatázás |
1 |
– |
Nézelődés, korzózás |
11 |
1 |
Kedvenc időtöltés
Zenehallgatás 5%
Olvasás 27%
Tv, videó, rádió 37%
Kulturális intézménybe járni 3%
Művészeti, művelődési, népművészeti tevékenység 6%
Társaságban/rokoni körben lenni 4%
Rekreáció, túrázás, hobby 24%
Sport 9%
Domesztikus, munka jellegű tevékenység 42%
Pihenés, semmittevés 11%
Mindkettőből az derül ki, hogy a leggyakoribb tevékenységek a szabadidőben végzett munkához kapcsolódnak. Az életformával és az értékekkel kapcsolatos kérdésekre adott válaszok is arra utalnak, hogy minden – nem annyira a megélhetés, mint inkább – a gyarapodás kényszerének van alávetve. Ám ehhez intézményes segítséget várnának. (A hetvenes évek jelenségei – mutatis mutandis – nemcsak a művelődéssel kapcsolatos elvárásokban, hanem az életforma jellegzetességeiben is újra felfedezésre várnak). A fennmaradó időben a “passzív, befogadói attitűddel” végzett pihentető, részben a kikapcsolódást, részben a világba való bekapcsolódást (újságolvasás, Tv) célzó tevékenységek dominálnak. Az aktívabb formák is inkább a pihenést, kikapcsolódást, a rekreációt szolgálják. Szempontunkból mindenképp figyelemre méltó, hogy azok az elfoglaltságok jönnek elsősorban szóba, melyeket egyénileg és nem intézményekhez kötötten lehet végezni.
Az érdeklődéssel kapcsolatos válaszok jelzik, hogy a lakosság fele tágabb horizontú kitekintésre és mintegy harmada színesebb, változatosabb életre vágyik, melyben a jelenleginél kisebb szerepe van a munkának és nagyobb a szabadidőnek, művelődésnek.
Az érdeklődési körök 30%-a szellemi természetű (tudományos, technikai, művészeti), s további 21% az érdeklődési körét valamilyen művelődési tevékenységben jelöli meg.
Rákérdeztünk arra, hogy van-e valamilyen speciális tudás, amit szívesen megmutatna vagy átadna másoknak. A 24%-os igen választ nagyon kedvezőnek tartom. Különösen, ha e tudások jellegét tekintjük, kiaknázása valódi hiánypótló funkciót tölthetne be: Mesterségbeli tudás, korszerű tudományos és közhasznú ismeretek (9%), Humán értékek ápolása (6%), Szabadidős, művelődési tevékenységek (5%), Háztartási, otthonépítési ismeretek (4%).