Vissza

LIPP MÁRTA

TELEPÜLÉSI SZABADIDŐS LEHETŐSÉGEK ÉS

LAKOSSÁGI IGÉNYEK

A dolgozat alapját képező kutatás, “A közművelődési intézmények és közösségi színterek igénybevételének vizsgálata”, a közművelődés hatékonyságára kérdez rá.

Célja annak feltárása, hogy a települési szintű intézményes közművelődés jól elkülöníthető típusai együtt járnak-e egymástól megkülönböztethető, típusos lakossági szabadidős jellemzőkkel. Azaz: az intézményes kínálat kapcsolatban áll-e az emberek művelődési, szórakozási szokásaival és orientációival, vagy azok függetlenek tőle. Következtetni lehet-e a helyi közművelődés jellegéből az ott lakók érdekeire és érdeklődésére, vagy a települések kétségkívül meglévő típusos közművelődési karakterét más tényezők – például a szakma belső törvényei – alakítják. És megfordítva: ha a lakossági szabadidős szokások és igények szinkronban vannak a települési kínálattal, az a kényszer műve-e, azaz a helyi lehetőségek lehatárolók, beszűkítők vagy tágítók, előrevivők.

Arra vagyunk kíváncsiak, hogy:

1. Egy adott település lakói milyen szabadidős tevékenységeket végeznek.

2. Azok milyen mértékben kötődnek a lakóhelyhez, illetve más településekhez.

3. Milyen programok, tanfolyamok és csoportok vannak egy éves intervallumban a településen, amelyekbe be lehet kapcsolódni, s azokat mely intézmények szervezik.

4. Milyen az ismertségük, látogatottságuk és megítélésük.

5. Milyenek az életformából, értékekből és érdeklődésből megragadható látens igények, melyek a helyi kultúrafejlesztés alapját jelenthetik.

A lakossági adatfelvétel kérdőívvel történik, 7 településen, melyeket úgy választottunk ki, hogy mindegyik egy-egy eltérő karakterű közművelődési kínálat típust reprezentáljon.

A kérdőívezés 2004 nyarán kezdődött, és várhatóan 2005 első felében fejeződik be.

A kutatócsoport tagjai: Füstös László (MTA Szociológiai Intézet) – Lipp Márta (Magyar Művelődési Intézet) – Szabados Tímea (MTA Szociológiai Intézet) – Tibori Tímea (MTA Szociológiai Intézet).

*

Az alábbiakban egy Budapesttől 30 kilométerre lévő nagyközségben folytatott kérdőívezés első eredményeiből emelünk ki néhány tényezőt az egyszerű megoszlások alapján. 202 kérdőívet vettünk föl a 15 évnél idősebb lakosok korcsoportonként rétegzett véletlenszerű mintáján.

A település a közművelődési feladatellátási tipológiából a stabil, szórakoztató karakterű konzervatív típust képviseli, melynek fő jellemzői az alábbiak:

– A szervezeti keretek rendezettek, intézményfinanszírozás folyik, kiegészítve esetenkénti feladatfinanszírozással. A közművelődésnek a települési költségvetésbeli aránya 1,5-2,5% között van. Van szakmai felelőse a területnek, aki rendszerint nem az önkormányzat belső munkatársa.

– A közművelődés nem hálózatos, sem a szervezetek, sem a színterek tekintetében. Kis számú közművelődési közszereplő van, akik rendszerint hivatalos, intézményeket képviselő személyek. A köztük lévő viszonyok hierarchizáltak, a kompetenciahatárok élesek és jól definiáltak. Kevés civil szervezet van, szerepük elenyésző, közművelődési funkciójuk úgyszólván nincs. A programok kevés helyszínen zajlanak, jellegük miatt a szabadtérnek kitüntetett szerepe van.

– Nem épült az elmúlt 20 évben közösségi-közművelődési célú épület. A régi, a funkcionális művelődési ház évtizedek óta napirenden lévő megoldatlan téma.  E terület fejlesztése jelentősen alulmúlja a település egészére jellemző infrastrukturális és egyéb beruházásokat, melyek rendszerint átlag fölöttiek.

– A hivatalos közművelődés rendezvénycentrikus, az intézmény tevékenységének alapját az egyedi rendezvények adják, melyek ünnepségekhez és a jeles napokhoz kötődő szórakozáshoz kapcsolódnak. Ezek azonban nem annyira népünnepély, mint inkább ünnepség karakterűek.

– Legalább másfél, kéthetente van valamilyen program, amelynek kb. a harmadát szervezi a művelődési ház. Vezetője azonban részt vesz a település rendezvénytervének egyeztetésében, mely az önkormányzat, s azon belül közvetlenül a polgármester irányításával zajlik.

– Nincsenek vagy csak elenyésző számban vannak kisközösségek,  művészeti csoportok,  ha vannak, hagyományőrző,  népművészeti jellegűek.

– A társadalmi csoportok közül egyedül a nyugdíjasoknak van klubjuk, más rétegek nem jelennek meg önállóan, kivéve a gyerekeket. A szabadidős lehetőségek közel fele nekik szól, melyek szervezése egyre jobban áttevődhet az iskolára. Feltűnően hiányoznak a fiataloknak szóló programok, még a szórakozás szintjén is.

– Sem a művészetek, sem a korszerű ismeretek nincsenek jelen. Esetenként a hiányt a településen kívülre szervezett programokkal próbálják meg pótolni (évente 1-2 alkalommal színházlátogatás/kirándulás).

– A sportnak kitüntetett szerepe van, elsősorban a jelentős önkormányzati támogatást élvező helyi sportegyesületnek, ami rendszerint futball.

*

A vizsgált település társadalmi, gazdasági és demográfiai helyzete kiegyensúlyozott. Az őslakosok aránya viszonylag magas (3 generációra visszamenően 41%, 2 generációra visszamenően 20%), a nem helyben születettek aránya alig haladja meg a lakosság 1/3-át. A településhez kötődés erős, 78% nem költözne el a községből akkor sem, ha erre lehetősége lenne. Arra a kérdésre, hogy mire a legbüszkébb a lakóhelyén, sokan a község rendezettségét, fejlődését és a nyugodt, biztonságos élet feltételeinek meglétét emelik ki.

Gazdasági arculatát tekintve a mezőgazdaság meghatározó, az őstermelői életforma ma is jelen van (8-900 családnak van igazolványa, de az árutermelő kerti növénytermesztés majdnem minden családot érint).[1] A külföldi beruházóknak és a főváros közelségének köszönhetően gyakorlatilag nincs munkanélküliség.

A település jelentős református hagyományokkal rendelkezik, (a lakosság 45%-a református), a református egyház iskolát tart fenn az önkormányzati mellett, és a közművelődés egyik fontos tényezője.

Városi törekvésekkel rendelkező nagyközségként infrastruktúrája és intézményi ellátottsága jó, leszámítva a közművelődési intézményeket.

A művelődési ház külön épületben, de 1997 óta szervezeti integrációban van a könyvtárral. A kultúrház 1913-ban épült kocsmának, amely a húszas években fokozatosan kaszinó jellegűvé alakult át. 1952-től művelődési ház. Helyiségei: színházterem színpaddal (88, ill. 56 m2) és 3 kisebb terem (26, 30 és 52m2). A könyvtár az iskolai könyvtár funkcióját is betölti. Az összevont intézményben – az igazgatót is beleértve – 6 alkalmazott van.

Több programot az önkormányzati iskola tornatermében bonyolítanak le.

 

Közművelődési programok

2003 júniusától 2004 júniusáig 44 rendezvény volt a településen (átlagosan nyolcnaponként), mely jellegét tekintve az alábbiak szerint oszlik meg:

Sportrendezvény                                      11

Bál                                                               10

Ünnepség, évfordulós rendezvény           9

Gyermekprogram                                          8

Egyházi komolyzenei rendezvény             2

Népünnepély                                                3

Amatőr népművészeti bemutató                1

 

A programok rendezői

A Művelődési ház és könyvtár a Polgármesteri Hivatallal együtt 18-at (az összes 38%-a) rendezett: 4 játszóház, egy gyerektábor, 2 nyilvános gyermekvetélkedő (Kazinczy verseny, versmondó és versíró verseny), 6 községi szintű ünnepség (Szent István, 56-os, Falukarácsony, A Kultúra Napja,  Március 15, Anyák napja), 2 bál (mindkettő a közép és idősebb korosztálynak: Nosztalgia batyus bál) 2 népünnepély (Szüreti mulatság, Majális) és egy kistérségi népzenei találkozó. 

Alapítványi rendezésűek a sportrendezvények és két bál (13).

Az önkormányzati iskola két bált, a gyermeknapot és a ballagást (5),

a református egyház ünnepi istentiszteletet az aradi vértanúk emlékére, két kórus estet, egy ballagást, s a Polgármesteri Hivatallal közösen a Búcsút (4),

a katolikus egyház bált (1),

a nyugdíjas klub 2 alkalommal bált (2) rendezett.

A rendezvények helyszíne 19 esetben szabadtér, 11 esetben az iskola, 10 esetben a művelődési ház és 4 esetben a református templom volt.

 

 

A rendezvények ismertsége és látogatottsága

 

                         Érdeklődés

Rendezvény                          

Szervező

Helyszín

Tudott róla

 

%

Részt vett

 

%

Átlag fölöttinek

értékelte (4-5)

%

  1. Fűzfán fütyülő tábor               

Mh – ktr pm. hiv.

Szabadtér

76

17

40

  2. Amatőr rally verseny

Alapítvány

Szabadtér

76

17

28

  3. Szent István  ünnepség

Mh – ktr pm.hiv

Szabadtér

81

26

33

  4. Futóverseny

Alapítvány

Szabadtér

66

  5

25

  5. Fogathajtó bajnokság

Alapítvány

Szabadtér

79

13

29

  6. Amatőr rally verseny

Alapítvány

Szabadtér

75

15

31

  7. Szüreti felvonulás/mulatság

Mh – ktr pm.hiv.

Szabadtér

86

36

12

  8. Úrnapi istentisztelet/aradi vértanúk

Ref. Egyház és gimn.

Templom

71

12

  0

  9. 56-os ünnepség

Mh – ktr – pm.hiv

Szabadtér

75

17

28

10. Futóverseny

Alapítvány

Szabadtér

68

  6

75

11. Sport bál

Alapítvány

Iskola

71

13

  6

12. Szülők bálja

Iskola

Iskola

76

20

12

13. Falukarácsony

Mh – ktr – pm.hiv isk

Szabadtér

80

23

24

14. Karácsonyi játszóház

Mh – ktr – pm.hiv isk

Műv. ház

65

  3

  0

15. Karácsonyi koncert

Ref. Egyház és gimn.

Templom

68

  4

25

16. Szilveszteri bál

Ny. klub

Iskola

79

13

24

17. A Kultúra Napja

Mh ktr – pm.hiv.

Műv. ház

54

  5

29

18. Amatőr rally verseny

Alapítvány

Szabadtér

73

16

43

19. Nyugdíjas farsangi bál

Ny. klub

Műv. ház

74

  4

  0

20. Gere László emléktorna

Alapítvány

Szabadtér

53

  4

  0

21. Farsangi játszóház

Mh ktr pm.hiv.

Műv. ház

61

  3

  0

22. Katolikus bál

Egyház

Ref. Iskola

73

12

31

23. Pál Ferenc emléktorna

Alapítvány

Szabadtér

53

  4

  0

24. Alapítványi bál

Alapítvány

Iskola

63

  7

67

25. Farsangi bál

Iskola/óvoda

Iskola

71

  7

33

26. Márciusi játszóház

Mh – ktr – pm.hiv.

Könyvtár

59

  3

  0

27. Márc. 15-i ünnepség

Mh – ktr – pm.hiv isk

Szabadtér

74

18

42

28. Batyus bál

Mh – ktr – pm.hiv isk

Műv. ház

68

  3

67

29. Húsvéti játszóház

Mh – ktr – pm.hiv isk

Műv. ház

64

  3

100

30. Szülők bálja

Iskola

Iskola

67

13

50

31. Református Gimn. kórusa

Egyház

Templom

53

  5

60

32. Versmondó és versíró verseny

Mh – ktr – pm.hiv.isk

Műv. ház

54

  5

67

33. Motocross verseny

Alapítvány

Szabadtér

72

22

50

34. Fogathajtás

Alapítvány

Szabadtér

76

17

42

35. Kazinczy vetélkedő

Mh – ktr – pm.hiv.

Műv. ház

59

  5

67

36. Búcsú

Pm H/Egyház

Szabadtér

82

39

43

37. Anyák napja

Művház

Műv. ház

73

14

27

38. Majális

Művház

Szabadtér

73

24

32

39. Amatőr rally verseny

Alapítvány

Szabadtér

69

10

67

40. Batyus bál

Mh – ktr – pm.hiv.

Műv. ház

66

  3

100

41. Kistérségi népzenei találkozó

Mh – ktr – pm.hiv isk

Iskola

63

  9

63

42. Gyermeknap

Óvoda

Iskola

65

10

33

43. Ballagás

Iskola

Iskola

79

15

47

44. Ballagás

Iskola

Iskola

78

13

50

 

 

A programoknak alig valamivel több, mint a fele volt mindenkinek szóló (sportrendezvények, népünnepélyek, ünnepségek, a 2 gyerekvetélkedő és népzenei találkozó, 3 bál és 2 koncert), a másik fele zártkörű vagy gyerekrendezvény volt. Egy átlagos felnőtt számára, aki sem nem katolikus, sem nem szülő, sem nem nyugdíjas, így beszűkültek a lehetőségek. Az év során 24 rendezvény közül választhatott, melyből 11 sportesemény volt.  Ha a sport nem érdekli, a lehetőségei még tovább szűkültek, 3-4 hetente egyszer volt lehetősége valamilyen helyi eseményen részt venni.

Ezen kívül volt 4 felnőtt tanfolyam: számítástechnikai, asszonytorna, fitness női torna és jóga; két felnőtt állandó csoport: nyugdíjas klub énekkarral és egy népdalkör, a gyerekek számára pedig 5 népművészeti csoport (3 énekegyüttes, egy vonós- és egy citerazenekar). Ezek egyikét sem a művelődési ház szervezte.

A programok ismertsége jóval magasabb, mint a látogatottsága, s az emberek feltűnően kritikusan viszonyulnak ahhoz, amin részt vettek. Alig van olyan felnőtt rendezvény, melyet a résztvevők fele jónak ítélt volna. Kivételt csak a komoly programok jelentenek, melyek széles körben tetszést arattak. Sajnos ilyen jellegű rendezvény csak 5 volt a településen az egy év alatt (Kazinczy vetélkedő, versmondó és versíró verseny, a református gimnázium kórusa, karácsonyi komolyzenei koncert, amatőr művészeti bemutató).

A tanfolyamok a jóga kivételével egyöntetű elégedettséget váltottak ki a résztvevőkből. Ezekről a lehetőségekről azonban jóval kevesebben tudtak, mint a rendezvényekről.

 

 

A tanfolyamok ismertsége és a részvétel

 

Tanfolyam

Szervező

Helyszín

Tudott róla

%

Részt vett

%

Átlag fölött hasznos

%

Fitness női torna

Magánszemély

Polgármesteri

hivatal

59

3

  75

Jóga

Magánszemély

Polgármesteri

50

3

  50

Számítástechnikai

Iskola

Iskola

65

7

  93

Asszonytorna

Iskola

Iskola

52

2

100

Összefoglalva: a települési szabadidős lehetőségek rendkívül beszűkültek. Szórakozáson, ünnepi alkalmakon és sporton kívül más lehetőség csak öt esetben volt, ez az öt úgynevezett komoly program, melyek magas tetszés indexe jelzi a művészetekkel és az ismeretekkel való találkozás iránti igényt. A programok egysíkúsága és az aktív tevékenységek szinte teljes hiánya azért nagy baj, mert a közösségi művelődési igények kielégítése teljes mértékben a lakóhelyhez kötött.  Ezek az igények nem elég erősek ahhoz, hogy mozgósítsanak arra, hogy felderítsék a lehetőséget másutt. Ha helyben nincs mód bekapcsolódni semmibe, akkor nem kapcsolódnak be semmibe. Ezen Budapest közelsége sem változtat.

Kíváncsiak voltunk rá, hogy vajon mi tartja távol az embereket egy-egy programtól, milyen okok játszanak szerepet abban, ha nem vesznek részt valamiben. A vezető okok közt mind a négy motívum típusból megjelenik egy-egy: a külső körülmények kényszerítő hatása (“Nincs rá idő”), hogy nem része a szokásoknak (“Nehezen mozdul ki”), az intézményt kifogásoló (“Nem szeret ilyen helyekre járni”), és a tartalmat kifogásoló (“Nem felel meg az érdeklődésének”) okok.

Ha a motívumcsoportokat együttesen nézzük, vezetnek a kényszer típusú okok (az összes motívumra adott pontok 35%-a).

Figyelemre méltó, hogy rögtön ezután következnek a helyet, annak szellemét, légkörét, kulturáltságát kifogásoló okok (a pontok 25%-a).

Azzal, hogy a közművelődési színterek megítélése nem túl pozitív, összecsengenek a művelődési ház látogatottságának gyakoriságával kapcsolatos adatok.

A rendszeres látogatók aránya (legalább negyedévenként) nem éri el az ¼-et (22%), alkalmanként (évente 1-2-szer) 13%, ennél ritkábban jár, további 26 %. Soha nem volt 39%, ami még a nagyközségi helyzetet tekintve is magas arány. Az alacsony látogatottsági adatok inkább a valóság kritikájaként foghatók fel, és nem azt jelentik, hogy az emberek nem tartják fontosnak, hogy a lakóhelyükön működjön ilyen típusú intézmény. Ellenkezőleg, lényegesnek és települési, önkormányzati feladatnak tartják.

Arra a kérdésre, hogy “Fontosnak tarja-e és milyen mértékben, hogy az Ön lakóhelyén az önkormányzat külön erre a célra szolgáló művelődési házat tartson fenn”, 98%  válaszolt igennel. Érdekes a vélemények határozottsága, a megkérdezettek több mint a fele kiemelkedően fontosnak tartja.

A művelődési házzal kapcsolatos lakossági elvárások tankönyvbe illően fogalmazzák meg a közművelődés funkcióját. Sokkoló, hogy az emberek milyen világosan látják, amit a szakma nem.

 

 

Milyen mértékben számítanak az alábbi szempontok, ha nem megy el egy programra?

 

Szempont

Nem játszik szerepet

Szerepet játszik

1. Megszólnák érte, restelli mások előtt

84

16

2. Nem hívják személyre szólóan

71

29

3. Nincs kivel elmennie

70

30

4. Akiknek a véleményére ad, nem mennek el

69

31

5. Kényelmetlenek a körülmények, alacsony a komfort

67

33

6. Nem elég kulturált, esztétikus a környezet

67

33

7. Olyan emberekkel kellene együtt lennie, akikkel nem szívesen van egy társaságban

67

33

8. Nem tartja elég komolynak

64

36

9. Betegség

63

37

10. Nem tartja elég színvonalasnak

62

38

11. Idegenül érezné magát

58

42

12. Fáradtság, lustaság

54

46

13. Költségesnek tartja

51

49

14. Nem szeret ilyen helyekre járni

46

54

15. Nem felel meg az érdeklődési körének

44

56

16. Nehezen mozdul ki

40

60

17. Nincs rá ideje

26

74

 

 

Az elvárások 5 területre összpontosulnak:

1. Kapcsolódjon hozzájuk, mégpedig két szálon: a mindennapi életükhöz és az érdeklődésükhöz.

2. A kultúra eszközeivel segítsen a problémáik megoldásában.

3. Segítsen az érdeklődésük földerítésében és megfogalmazásában, s annak alapján szervezzen programokat. Legyen színes, sokrétű kínálat, amiből választani lehet, s ami igényfelkeltő is egyben.

4. Professzionális legyen abban az értelemben, hogy aki vezeti, tudja, hogy ezeknek a követelményeknek milyen módon kell eleget tenni.

5.  Kommunális szolgáltatásként biztosítsa azokat a korszerű technikákat, amelyekkel a háztartások nem rendelkeznek, de csak azokat.

 

 

Mennyire tartja fontosnak, hogy egy művelődési ház sajátosságai legyenek?

 

Szempont

Választotta

%

Nem választotta

%

1. Legyenek olyan programok, amelyek segítenek az emberek mindennapi problémáinak a megoldásában

40

53

2. Hozzáértő, erre a feladatra képzett szakember irányítsa, akire fölnéznek az emberek

39

55

3. Mérjék föl a lakosság érdeklődését, és aszerint szervezzenek programokat

39

54

4. Legyen benne pezsgő élet, sokféle program, amiből válogatni lehet

34

59

5. Legyenek olyan programok, amikből tanulni lehet, amelyek új ismeretek szerzését segítik

34

58

6. Legyenek mindenki számára hozzáférhetőek olyan technikai eszközök, amelyek nincsenek otthon

33

60

7. Olyan programokat szervezzen, amelyek hasznosak, a megélhetést segítik

31

61

8. Legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy bemutathassák, és másoknak átadhassák a tudásukat

28

64

9. A megjelenése és a berendezése kulturált, esztétikus, magas színvonalú legyen

25

68

10. Legyenek szórakoztató programok, bálok, mulatságok

23

70

11. Legyenek nagyrendezvények, emlékezetes ünnepi alkalmak

22

70

12. Minél több helyi lakos vegyen részt aktívan a kulturális élet szervezésében

21

72

13. Lehessen kötetlenül összejönni, beszélgetni, legyen kulturált társasági hely

20

72

14. Segítsen az embereknek a szabadidejük megszervezésében, informáljon más településeken lévő programokról

21

72

15. Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek

19

73

16. Szervezetileg önálló legyen, ne más intézmény része

19

74

17. Legyen nyitvatartási idő, álljon a lakosság rendelkezésére akkor is, ha nincs program

16

76

 


A lakossági aktivitással kapcsolatos mutatók nem szerepelnek ugyan az elsők között, kivéve azt, ami a saját tudás megmutatására vonatkozik.

Ez az adat finoman jelzi azt a társadalmi méretekben is érzékelhető tendenciát, hogy az aktivitás értelmezése változóban van. 

A bizonyos fokig háttér szerepet jelentő aktivista, szervező szerepből, ami nem vonzó, egyre inkább áttevődik az alkotóbb jellegű individuális önmegnyilatkozás területére.

A választások erőssége alapján még nyilvánvalóbb a mindennapi tudás finomítása és az ismeretek korszerűsítése iránti igény.

Ez a megállapodott társadalmi periódusokra jellemző kultúraszemlélet előtérbe kerülését jelenti, amikor annak közhasznú, tudás jellegű elemei tartanak igényt közérdeklődésre (ld. nálunk a hatvanas évek második felétől a nyolcvanas évek elejéig).[2]

A váltás – legalábbis a vizsgált közművelődési típuson belül – nem történt meg.

E típusban az intézmények a rendszerváltást követő (tágabb értelemben az átmeneti társadalmi helyzetre jellemző) évek érték központú kultúrafelfogásán alapuló szemlélettel dolgoznak, (az egységet erősítő nagy közösségi megmozdulások, ünnepi alkalmak).

Ezekre, éppúgy, mint a szórakoztató rendezvényekre és a kötetlen alkalmakra, csekély igény mutatkozik.

 

 

Aki választotta, milyen mértékben tartja fontosnak

 

Szempont

Pontszám

Az összes pont %-ában

1. Hozzáértő, erre a feladatra képzett szakember irányítsa, akire fölnéznek az emberek

273

10

2. Legyenek olyan programok, amelyek segítenek az emberek mindennapi problémáinak megoldásában

228

8

3. Mérjék föl a lakosság érdeklődését, és aszerint szervezzenek programokat

215

8

4. Legyenek olyan programok, amikből tanulni lehet, amelyek új ismeretek szerzését segítik

209

7

5. Legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy bemutathassák és másoknak átadhassák a tudásukat

200

7

6. Legyenek mindenki számára hozzá-férhetőek olyan technikai eszközök, amelyek nincsenek otthon

199

7

7. Olyan programokat szervezzen, amelyek hasznosak, a megélhetést segítik

191

7

8. Legyen benne pezsgő élet, sokféle program, amiből válogatni lehet

171

6

9. A megjelenése és a berendezése kulturált, esztétikus, magas színvonalú legyen

168

6

10. Segítsen az embereknek a szabadidejük megszervezésében, informáljon más településeken lévő programokról

142

5

11. Legyenek nagyrendezvények, emlékezetes ünnepi alkalmak

141

5

12. Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek

135

5

13. Lehessen kötetlenül összejönni, beszélgetni, legyen kulturált társasági hely

128

4

14. Szervezetileg önálló legyen, ne más intézmény része

125

5

15. Legyenek szórakoztató programok, bálok, mulatságok

122

4

16. Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek

114

4

17. Legyen nyitva tartási idő, álljon a lakosság rendelkezésére akkor is, ha nincs program

  94

3


 

A lakossági szabadidős tevékenységekre is az egysíkúság és a beszűkültség jellemző. Ez nem meglepő annak alapján, hogy az emberek a szabadidős tevékenységeikhez nem kutatnak föl intézményeket, ha azok helyben nem állnak rendelkezésre. Kivételt képeznek ez alól az “autonóm kultúra” intézményei, melyeket rendszeresen a lakosság 6-8%-a látogat. (A fogalom használatát Vitányi Iván vezette be. Ld. Vitányi Iván: A kultúra tudományos (szociológiai) kutatása. Bp. 1977. Népművelési Intézet.)

 

Intézmény

Jár- e

Aki jár, milyen gyakran

Aki jár, hová

Igen

%

Sosem volt

%

Rendszeresen

%

Alkalmanként

%

Lakóhely

%

Más település

%

Disco

  8

92

66

44

10

90

Kocsma

19

81

61

39

100

Presszó

27

73

59

41

90

10

Kávéház

46

54

76

24

95

5

Étterem

35

65

44

56

29

71

Pizzéria

31

69

90

10

81

19

Bár

  4

96

  1

99

Játékterem

  4

96

  2

98

Bevásárlóközpont

64

36

92

8

4

96

Pláza

30

70

50

50

100

Mozi

37

43

49

51

100

Színház

82

18

14

86

7

93

Művelődési ház

41

59

44

56

97

3

Könyvtár

47

53

41

59

90

10

Teleház

  2

98

100

Múzeum/kiállítás

74

26

23

77

6

94

Komelyzenei r.

  6

94

100

20

80

Könnyűzenei r.

12

88

32

68

45

55

Sport rendezvény

28

72

63

37

80

20

Fitness/konditerem

  3

97

100

100

 

 

A kedvenc időtöltésekre egy tevékenységlistával és egy nyitott kérdéssel kérdeztünk rá.

 

Tevékenység

Végzi-e

(a megkérdezettek %-ában)

Mennyire jellemző

(a rá adott pontok %-ában)

Kertészkedés

85

10

Virág-és szobanövény ápolás

68

  8

Barkácsolás

43

  4

Ház körüli munkavégzés

85

11

Kutyasétáltatás, hobby állatokkal való foglalkozás

28

  3

Kézimunkázás

27

  3

Túrázás, természetjárás, sétálás a szabadban

34

  3

Vendégségbe járás, vendég fogadás

57

  3

Számítógépezés

20

  2

Internetezés

10

  1

Nyelvtanulás

16

  3

Társaságba járás

51

  3

Komolyzene hallgatás

13

  1

Könnyűzene hallgatás

54

  5

Sportolás, futás, erobikozás, tornászás

24

  2

Újság és napilap olvasás

69

  8

Magazin olvasás

58

  5

Könyv olvasás

48

  5

Úszás, strandolás

22

  1

Tv-nézés

93

12

Videózás

32

  3

Iszogatás otthon egyedül

10

  1

Kocsmázás, presszózás, pincézés

  8

  1

Csavargás, lődörgés

  8

     0,4

Heverészés, pihenés

25

  1

Játékautomatázás

  1

Nézelődés, korzózás

11

  1


 

Kedvenc időtöltés

Zenehallgatás                                                                                5%

Olvasás                                                                                         27%

Tv, videó, rádió                                                                           37%

Kulturális intézménybe járni                                                        3%

Művészeti, művelődési, népművészeti tevékenység              6%

Társaságban/rokoni körben lenni                                               4%

Rekreáció, túrázás, hobby                                                          24%

Sport                                                                                                9%

Domesztikus, munka jellegű tevékenység                               42%

Pihenés, semmittevés                                                                 11%

 

Mindkettőből az derül ki, hogy a leggyakoribb tevékenységek a szabadidőben végzett munkához kapcsolódnak. Az életformával és az értékekkel kapcsolatos kérdésekre adott válaszok is arra utalnak, hogy minden – nem annyira a megélhetés, mint inkább – a gyarapodás kényszerének van alávetve. Ám ehhez intézményes segítséget várnának. (A hetvenes évek jelenségei – mutatis mutandis – nemcsak a művelődéssel kapcsolatos elvárásokban, hanem az életforma jellegzetességeiben is újra felfedezésre várnak). A fennmaradó időben a “passzív, befogadói attitűddel” végzett pihentető, részben a kikapcsolódást, részben a világba való bekapcsolódást (újságolvasás, Tv) célzó tevékenységek dominálnak. Az aktívabb formák is inkább a pihenést, kikapcsolódást, a rekreációt szolgálják. Szempontunkból mindenképp figyelemre méltó, hogy azok az elfoglaltságok jönnek elsősorban szóba, melyeket egyénileg és nem intézményekhez kötötten lehet végezni.

Az érdeklődéssel kapcsolatos válaszok jelzik, hogy a lakosság fele tágabb horizontú kitekintésre és mintegy harmada színesebb, változatosabb életre vágyik, melyben a jelenleginél kisebb szerepe van a munkának és nagyobb a szabadidőnek, művelődésnek.

Az érdeklődési körök 30%-a szellemi természetű (tudományos, technikai, művészeti), s további 21% az érdeklődési körét valamilyen művelődési tevékenységben jelöli meg.

Rákérdeztünk arra, hogy van-e valamilyen speciális tudás, amit szívesen megmutatna vagy átadna másoknak. A 24%-os igen választ nagyon kedvezőnek tartom. Különösen, ha e tudások jellegét tekintjük, kiaknázása valódi hiánypótló funkciót tölthetne be: Mesterségbeli tudás, korszerű tudományos és közhasznú ismeretek (9%), Humán értékek ápolása (6%), Szabadidős, művelődési tevékenységek (5%), Háztartási, otthonépítési ismeretek (4%).

 



[1] Szakfelügyeleti jelentés. 2001. Készítette Zavarkó Mihály.

[2] Lipp Márta: Közművelődési jelenségek és jelentések. A kultúra mint tudomány és segítő gyakorlat. Bp. 2001. Novák József Alapítvány – MMI.