Az Országos Köznevelési Tanács 2004. november11-i ülésén dr. Trencsényi László
OKNT-tag előterjesztésében, dr. Harsányi Lászlónak, a Nemzeti Kulturális Alap
elnökének részvételével és aktív közreműködésével saját kezdeményezésére önálló
napirendként megtárgyalta és
véleményezte A magyar kulturális stratégia c. ún." munkaanyagot",
valamint Trencsényi László ehhez készített Az Országos Köznevelési Tanács a
kultúraközvetítés ágazati és intézményi együttműködésének fejlesztéséért c.
állásfoglalás-tervezetét. Az OKNT
tagjai egyöntetűen elismeréssel szóltak mindkét előterjesztett dokumentumról,
és úgy döntöttek, hogy az elhangzottak figyelembe vételével kiegészített
Állásfoglalást eljuttatják Oktatási Minisztérium és a Nemzeti Kulturális
Örökség Minisztériuma minisztereihez, érdemi választ kérve az abban
foglalt javaslatokra.
Az Országos Köznevelési Tanács állásfoglalása a kultúraközvetítés ágazati és intézményi
együttműködéséről
A kultúra "üzemmódja" (teremtése, fejlesztése, alakítása,
átörökítése, közvetítése) - az OKNT álláspontja
szerint - lényegét tekintve egységes folyamat. Ezt a polgári modernizáció az
elmúlt két évszázadban ellentmondásosnak ítélhető "üzemeltetési"
(értékesítési-piaci, igazgatási stb.) okokból osztotta ketté a többé-kevésbé
éretlen egyének és csoportjaik
számára kötelezően nyújtott, ellenőrzött, szabványosított iskolai
szolgáltatásra és a többé-kevésbé szabadon választó érett egyedei számára
kulturális életté, közművelődéssé. A Magyar Köztársaságban napjainkban ez a
tagozódás az elfogadhatónál is
élesebb: az átjárások és :átmenetek (különösen a hátrányos helyzetű társadalmi
csoportok esetében) jóformán elérhetetlenek.
E helyzetnek egyaránt veszélyeztetett vesztese lehet a felnövekvő nemzedék és a
magyar kultúra maga. Ezért az Országos
Köznevelési Tanács az Oktatási Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma stratégiai tervezőmunkájának intézményesített
összehangolása mellett száll síkra. Javasolja a két tárcának, hogy közös
döntéssel "ágazati" érdekeken felülemelkedő szakemberekből hozzanak létre egy,
kompetenciáját tekintve államtitkári szintű tárcaközi bizottságot, amely a
mindkét tárcára érvényes döntéseit felkért szakértőkből álló konzultatív
testületi háttérre, rendszeres tematikus konzultációkra, konferenciákra támaszkodva hozza meg. E bizottság feladata volna
elősegíteni, hogy egyrészről a kulturális kormányzat ismerje, vállalja, saját
eszközrendszerével népszerűsítse a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott
műveltségképet, hogy a kultúraközvetítésben természetes, hagyományos szövetségesének tekintse az
iskolát, a pedagógus-társadalmat, másrészről, hogy az oktatási kormányzat
megnyilatkozásaival és intézkedéseivel (pl. a kerettantervek akkreditálása
során, az érettségi követelmények megfogalmazásakor, a tankönyv- és taneszköz bírálat elveiben és gyakorlatában,
versenyrendszerében, egyéb projektjeiben) azt a nyitott kultúrafelfogást és
intenzív kultúra-teremtő, kultúra-közvetítő elkötelezettséget képviselje,
amelyik a XXI. századi Európában nélkülözhetetlen. E bizottság munkájában fontos szövetségeseinek kell
tekintse a családokat, s a gazdag kulturális örökséget őrző egyházakat.
A szükséges források biztosítása érdekében haladéktalanul áttekintendőnek
tartjuk az érintett tárcák költségvetését. Mit tudnak saját feladataikból, saját forrásaikból úgy felhasználni,
hogy annak "kettős hozadéka" lehessen? Végiggondolandó, hogy a nagy
ágazati közalapítványok és alapprogramok miképp hirdethetnek és
finanszírozhatnak közös pályázatokat.
A tárcaközi együttműködés tartalmának részleteire
vonatkozóan az alábbiak megvalósítását javasoljuk:
1. Tájékozódás, tájékoztatás
El kell érni, hogy az (1) iskolás korosztállyal érintkező kulturális műhelyek,
intézmények, szervezetek szakemberei, (2) a kulturális élet befolyásos,
kimagasló személyiségei ismerjék, értsék
az oktatáspolitika alapvető törekvéseit, legyen képük a magyar közoktatás
eredményeiről és kritikus pontjairól, befolyásoló véleményük, kritikájuk
segítse az oktatáspolitikai döntéshozást, egyetértő szavuk pedig a laikus
közvélemény tájékozódását.
El kell érni, hogy a pedagógustársadalom folyamatosan és jobban tájékozott
legyen a nemzeti kulturális örökség korszerű ápolását érintő kérdésekben, a
magyar, az európai és egyetemes kultúra (ideértve az ún. magaskultúrát és a
tömegkultúrát is) mai jelenségei
területén. Segíteni kell a pedagógusok hozzáférését e javakhoz.
2. Intézményközi együttműködések ösztönzése.
Az együttműködések alapelveként a kultúra szabad áramlásának elvét kell
leszögezni, nem a gyermek- és ifjúsági kultúra "eliskolásításáról" van szó, de értő
odafigyelésről igen! Ebben a kultúrában a hagyományos és modern humán-kultúra,
a műszaki-technikai-természettudományos kultúra és a mindennapi élet kultúrája
harmóniájának érvényesítése kívánatos.
Szükséges feltárni a gyermekkönyvtárak,
(közművelődési könyvtárak gyerekek és serdülők számára hozzáférhető)
állományának és szolgáltatásának rendszerét. Az iskolát (is) segítő funkciók
bíztatása, megerősítése, támogatása kívánatos. A kerettantervek elemzése után
elő kell segíteni, hogy a kötelező
és ajánlott olvasmányokból elegendő példány legyen a közkönyvtárakban, hogy
olvasóbarát rendezvények segítsék ezen olvasmányok népszerűsítését.
(Gyerekkönyvtárak kapcsolódása a Tanoda-programhoz)
Felül kell vizsgálni, a gyermekek-serdülők
közművelődési intézményei (közművelődési intézmények, akár színterek gyerek- és
ifjúsági funkciói) területét. Ez az a színtér, ahol a fiatal korosztályok
kultúrateremtő kedve és a már kanonizált értékek találkozhatnak.
Ösztönözni kell iskolák és ilyen
intézmények együttműködését. (Intézmények csatlakozása a Tanoda-programhoz,
teleház-programhoz stb.) Az iskolások szabadidejében fokozni érdemes ezt a
típusú elfoglaltságot, aktivitást.
Gyermekszínházak, bábszínházak, színházak, filmszínházak gyermekelődásainak ösztönzésére, a hozzáférés
demokratikusabbá tételére s hatékony nyilvánosságú kritikájára van szükség.
Támogatási eszközökkel elő kell segíteni, hogy a kerettantervekben szereplő
színdarabok folyamatosan repertoáron legyenek. Beavatószínházi, TIE típusú előadások ösztönzése.
Filmszínházak, mozik, videotékák választékát illetően olyan ösztönzőrendszert
kell kialakítani, amely egyfelől az iskolások tanulmányait segítő kópiák számát
gyarapítja, másfelől az iskolásokat, iskolákat segíti, hogy ezekhez hozzáférhessenek.
Fokozni kell a könyvkiadás, a gyermek- és ifjúsági sajtó termékeiről való
tájékoztatást az iskolában. Olyan diákkönyvtári, diákenciklopédia akciók
ösztönzését érdemes kidolgozni, amelyekben a kiadás és terjesztés is érdekelt.
Gondoskodni kell arról, hogy a sajtó
interaktív rovatainak /rejtvény, levelezés stb./ szerkesztői folyamatos
tájékoztatást kapjanak az oktatási programcsomagok tartalmairól.
Támogatni kell, hogy az iskolák színvonalas, vonzó tájékoztatást kaphassanak a
múzeumok, kiállítások eseményeiről;
olyan múzeumpedagógiai, múzeumi közművelődési akciók ösztönzését érdemes
kidolgozni, amelyekben a. múzeumi szakma is érdekelt. A múzeumokat,
kiállítótermeket folyamatosan tájékoztatni szükséges az oktatási
programcsomagok tartalmairól.
Ösztönözni és propagálni kell múzeumok és iskolák együttműködését iskolai
gyűjtemények, iskolatörténeti emlékek feltárásában és feldolgozásában. Elő kell
segíteni a múzeumpedagógia és a múzeumi közművelődés legjobb
kezdeményezéseinek intenzív terjesztését.
Hangversenytermek, zenekarok, kórusok műsorpolitikájában ösztönözni kell a
gyermek- és ifjúsági programok gyarapodását és az országban arányos terítését,
e programok nyilvános kritikáját. Ezen intézmények vezető szakembereit
tájékoztatni érdemes az oktatási
programcsomagok tartalmairól.
Elő kell segíteni, hogy a gyerekek, serdülők, fiatalok öntevékeny művelődő
közösségei, civil társulásai tájékozottabbak legyenek a jelentősebb kulturális
eseményekről és egymás művészeti és tudományos alkotómunkájáról. (Pl. a tanév rendjéről szóló
rendeletbe az iskolás korosztályokat is érintő fesztiválrendszereket be kellene
illeszteni. Az OM alapítson díjakat e közösségek, s e közösségek vezetőinek
elismerésére (pl. Muharay-díj, Keleti István-díj, Öveges József-díj stb.).
Gondoskodni szükséges a gyermek- és ifjúsági média szakmai követéséről,
monitorozásáról, illetve a tájékoztatását rendszeressé, szervezetté kell tenni.
A két minisztérium dolgozzon ki nívódíj-rendszert az értékközpontú
kultúraközvetítést, a stratégiákat
segítő műsorok, műsorsorozatok, rovatok támogatására. Ösztönözni kell,
hogy a hozzáadott pedagógiai értéket teremtő óvodák, iskolák, diákok és
diákközösségek, pedagógusok, kultúraközvetítők, alkotó szakemberek mintaadó
tevékenysége legalább valóságos
arányának megfelelően tükröződjék a médiában. (Akár úgy, hogy a két tárca erre
pl. tehetségkutatás címen műsoridőt vásárol a közszolgálati médiában.) Az OM
ösztönözze olyan, pedagógusokból és diákokból álló "társadalmi
zsűri" és figyelőszolgálat kialakulását,
amely a pedagógusszakma véleményét továbbítja ezen orgánumoknak.
Fokozni kell a közös fellépések hatását az elektronikus média szélsőségesen
kulturális "környezetszennyező" vadhajtásai ellen, egy humanista, a
gyermek jogait tisztelő médiakultúra
kialakításáért.
Az organikus kultúra, hagyományőrzés, mindennapi kultúra területén
mindkét tárcának olyan stratégiai és operatív intézkedések meghozatalát
javasoljuk, amelyek a széles értelemben vett kultúrán belül értelmezik e
jelenségeket, a kisközösségek (családok, helyi társadalmak, munkahelyi
kollektívák stb.) köreiben generálódó kulturális jelenségeket a kultúra szerves
részeiként értékelik, s eszerint biztosítják iskolai és kulturális
intézményrendszerbeli legitimációjukat (helyi ünnepek, népszokások, folklórizmus-jelenségek stb.).
Szükséges volna a helyi, regionális, országos kulturális szerepkört vállaló,
betöltő oktatási intézményeknek (kollégiumok, a nemzeti örökség részét képező
nagyhagyományú iskolák, kistelepülések iskolái, ÁMK-k, egyéb többcélú intézmények stb.)
kulturális-közművelődési szintérként való regisztrálása, részükre (megfelelő
kritériumok teljesítése esetén) a kulturális normatívához való hozzájutás
biztosítása.
3. Integratív feladatok
A kultúra mindenkié! jelige jegyében olyan
prioritások érvényesítéséhez kell ösztönzőrendszert, kedvezményrendszert
kialakítani, melyek a nemzeti kulturális örökségtől jóformán elzárt
társadalmi és nemzedéki csoportokat segítik kulturális önkifejezésükben s az
örökség kincseivel való találkozásban.
A kulturális lejtőn való lecsúszás párhuzamos jelenség, vagyis ennek
megakadályozása is együttműködést igényel. ("Ekhós szekér" program,
utazó társulatok, tájolásra vállalkozó diákegyüttesek támogatása, kulturális
szaktáborok, rovatok a populáris médiaorgánumokban stb.) E körben
érdemes végiggondolni az óvodás- és iskolás gyermekek szülei kulturális
ellátásának és foglalkoztatásának innovatív megoldásait is. Kiemelt figyelmet
kell fordítani az európai és nemzeti kulturális örökség és jelen multikulturális értékrendszerének egységben való
látására és láttatására. Kiemelt figyelem illeti meg a "civilizációs
ártalmaknak" leginkább kitett, kulturálisan ugyanakkor nemzedéki
jelentőségén túl is értékeket létrehozó un. ifjúsági
kultúrát, gondot kell fordítani
ennek pedagógiailag és kulturálisan érzékeny segítésére, bizonyos vonatkozásban
"kulturális környezetvédelmére".
Közös támogató és minőségirányítási lépések szükségesek az alapfokú
művészetoktatási intézmények kultúraőrző és kultúraalakító tevékenységei területein.
Támogatni volna szükséges többcélú, integrált intézmények létesítését és
fenntartását. E körben kellene végiggondolni az általános művelődési központok
fejlesztésének, koordinált szakmai támogatásának és minőségfejlesztésének
rendszerét. (ld. erről Ktv 95§ (1)
m pontját!)
A turizmusban érdekelt szervezetek és vállalkozások bevonásával haladéktalanul
ki kell dolgozni az iskolások kulturális turizmusa pénzügyi támogatásának és
szakmai fejlesztésének stratégiai tervét (kidolgozott útvonalak, ösztönző kampányok, kedvezménycsomagok stb.,
esetleg összhangban a Nemzeti Emlékezet Programmal, ill. az Erdei Iskola
programmal).
Összehangolt, közösen felkészített, szempontjaiban egyeztetett tanácsadói és
szakértői rendszer kialakítása szükséges az érintett területeken.
Szükségesnek tartjuk, hogy politikai kezdeményezésre rendszeressé és a
nyilvánosság előtt széles körben publikussá váljék alkotói díjak, nívódíjak,
pályázaton elnyerhető díjak, ill. juttatások rendszeres adományozása (esetleg
társadalmi zsűri értékelése alapján)
mind országos, mind regionális szinten (megye, kistérség stb.) a gyerek- és
serdülőkorosztályoknak alkotó kulturális szereplőknek és csoportjaiknak (írók,
színművészek, bábjátékosok, muzsikusok, filmesek játéktervezők, gyermek-designerek, iskolaépítészek,
médiaszereplők, tudományos ismeretterjesztők stb.).
Minden lehetséges eszközzel elő kell segíteni integrált kultúraközvetítő
szemlélet kialakítását az értelmiség-képzésben (támogatott kurzusok, szakirányú
képzések, továbbképzések
ösztönzése stb.). Konvertálási lehetőség-vizsgálatok és kezdeményezések
támogatandók a pedagógus- és művelődésszervező/andragógus-képzésben. Sürgősen
ki kell dolgozni a demográfiai hullámvölgy következtében az iskolában
nélkülözhetővé váló kultúraközvetítő
értelmiségi szakemberek munkaköri átcsoportosításának, alkalmazásának rugalmas
rendszerét.
Az érintettek bevonásával át kell gondolni az integrált kultúraközvetítést
segítő civil kezdeményezések (szervezetek, egyesületek stb.) közös,
összehangolt támogatási rendszerét. Ennek keretében kezdeményezni és
támogatni kell az iskola és a kultúraközvetítésével foglalkozó más intézmények
kapcsolatát vizsgáló kutatásokat, konferenciák, szakkönyvek kiadását (pl. egy
Országos Neveléstudományi Konferencia, vagy egy
éves MTA-OM kutatási pályázat tematikái között).
Szükségesnek látjuk a tankönyv akkreditációhoz hasonló szisztéma - vagy
legalább a promóciót orientáló - védjegyrendszer kialakítását az
oktatást közvetlenül segítő film-, CD-, DVD, szoftvertermékekre.
*
Az Országos Köznevelési Tanács felajánlja közreműködését az oktatási és a
kulturális ágazat együttműködését kifejezésre juttató magas szintű
kulturálispolitikai nyilatkozat, és a megvalósítását szolgáló intézkedési terv
kidolgozásában, továbbá abban is, hogy az átfogó, a kulturális és egyben
közoktatási érdekeket szolgáló intézkedések minél szélesebb körben eljussanak
mind a laikus mind a szakmai nyilvánossághoz. Fontosnak tarjuk, hogy ezen
intézkedések eredményességét a két tárca rendszeresen együtt tekintse át.
Vélhetően a javaslatok ütemezetten valósulhatnak meg, hiszen a költségvetés
teherbíró képessége közismert. Meggyőződésünk azonban, hogy a felsorolt
területek élénkítése bizonyos fizető fogyasztói kereslet élénkülését vagy
átstrukturálódását is eredményezi, ami forrásokat juttathat vissza e
funkciók számára.(Közgazdaságilag végiggondolandó a gyermek- és ifjúsági
fogyasztások bizonyos járulékrendszere, mely szintén visszapótló
forrásautomatizmust jelenthet.)
Budapest, 2004. november 11.