NÉPFŐISKOLAI KÉPZÉSI KÖZPONT A BALATON-PARTON
Beszélgetés Balogh Rékával, a Magyar Népfőiskolai Társaság balatonszepezdi képzési központjának vezetőjével
2004. április 16-án hivatalosan is megnyílt a Magyar Népfőiskolai Társaság balatonszepezdi képzési központja. Jóllehet a tár-saság által kibérelt és a Széchenyi Terv pályázati támogatásával felújított plébánia-épületben és a község művelődési házában lépésről lépésre indult meg a népfőiskolai élet, a teljes üzemre azonban csak ez év tavaszán vált alkalmassá az épület és (még mindig kiegészítésre szoruló) berendezése.
Nyilvánvaló, hogy az eredeti és teljes értelemben vett népfőiskolai képzéshez elengedhetetlen a bentlakásra alkalmas közösségi tér megléte, a szepezdi épület mégis csak részben tud megfelelni a “klasszikus” célnak, hiszen egyszerre több funkciót kell ellátnia. Mégis hisszük, hogy a magyarországi népfőiskolai mozgalom munkafeltételeinek jelentős javulása várható a képzési központ üzembe helyezésétől.
A megnyitó izgalmainak elülte után az intézmény vezetőjét, Balogh Rékát kérjük meg, hogy néhány kopogós kérdés nyomán mutassa be röviden az intézmény működését.
– Mi az intézmény jogi státusa, valamint hogyan függ össze a Balatonszepezdi Népfőiskola és a Közép-Európai Tanulási Központ? Mi az egyiknek a feladata, és mi a másiké?
– A Balatonszepezdi Népfőiskola és Közép-Európai Tanulási Központ a Magyar Népfőiskolai Társaság részleges önállósággal működő egysége, amely közvetlenül az MNT Népfőiskola Intézet irányítása alá tartozik. A BN fő feladatait, összhangban az MNT alapszabályával és küldetés-nyilatkozatával, a BN létre-hozását lehetővé tevő szerződések, valamint a pályázati támogatások kikötései szabályozzák. Ezek alapján két fő feladatot lát el: népfőiskolai képzési és szakmai fejlesztési tevékenységet, és üdültetési, nyaraltatási tevékenységet, esetenként egybekötve kulturális programokkal.
Az egyes tevékenységek szezonális hangsúlyát az októbertől májusig terjedő képzési tevékenység és a júniustól szeptember végéig tartó üdültetési tevékenység képezi.
Az azonosság illetve a különbség a két funkció, vagyis a BN és a Közép-Európai Képzési Központ között: mindkettő a tanulást szolgálja, egyik elsősorban helyi-regionális és országos szinten, a másik tevékenység határon kívülre nyúlik (nemzet-közi programok).
– Kik működtetik? Milyen a szervezeti fölépítés és a munkatársi gárda szakmai összetétele? Milyen munkakörök, feladatok, tevékenységi körök vannak az intézményen belül?
– A BN igazgatójának feladata a BN és az MNT közötti együttműködési összhang megteremtése, a BN tevékenységének szervezése, a BN működtetése, munkatársainak alkalmazása és tevékenységük szervezése, a BN pénzügyi-gazdálkodási feladatainak ellátása, pályázatok, támogatások, a gazdálkodás folyamatos vitele. Felelősségi körébe tartozik a BN népfőiskolai képzési, üdültetési, nyaraltatási és kulturális programszervezési, PR- és marketing tevékenysége, Internet portálja, a BN helyi, a környékre kiterjedő kapcsolatrendszerének és együttműködésének kialakítása és fejlesztése, országos szakmai és nemzetközi együttműködésének biztosítása. Továbbá a rekonstrukció és a fejlesztés.
A BN munkatársai, alkalmazottai: a Számítástechnikai oktatási központ vezetője, a Számítástechnikai oktatóközpont tanárai, kurzusvezetői, az asszisztens, a gondnok, a recepciós és a takarító.
– Milyenek a tárgyi feltételek?
– Az épület, melyben 5 szobát alakítottunk ki, fürdőszobákkal, reggeliző helyiséggel, üdülővendégként egyszerre 18, képzések résztvevőiként egyszerre 23 fő fogadására alkalmas.
A képzést szolgálja egy számítástechnikai oktatóterem, ahol a tanfolyamok zajlanak, illetve a fennmaradó időben Internet Café-ként üzemel.
A számítástechnikai oktatóteremben 10+1 (szerver) gép üzemel. A szélessávú Internet-kapcsolatot az Axelero (ADSL) szolgáltatja. Lehetőség van projektor és szkenner használatára.
– Az épület műszaki átadása előtt hol és milyen tevékenységet folytatott a munkacsapat?
– A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által elnyert, számítástechnikai oktatóbázis létrehozására, valamint közösségi Internet-hozzáférés biztosítására kiírt pályázat alapján a tíz munkaállomással rendelkező számítástechnikai oktatótermet 2003. május 20-án nyitottuk meg, a beruházás februárban kezdődött el.
Sor került az “Az EU-csatlakozás és a vidék aktív szerepe” című 30 fős (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Képzési és Szaktanácsadási Intézet) programra, melynek célja így fogalmazódott meg: A vidéki népesség és az egyszerű emberek általában keveset tudnak az Európai Unióról, a média tájékoztatását többnyire a szomszédok közötti szóbeszéd egészíti ki. Az aktív párbeszédre épülő előadássorozat – a háttér-információk megvilágítása mellett – az EU-nyelvezet közismereti változatában kíván betekintést nyújtani az EU létrejöttéről, intézményrendszeréről, a belépés gazdasági, társadalmi és kulturális hatásáról és a vidéki társadalomra gyakorolt hatásáról.
Célcsoportot képeztek a Veszprém megyei, balatonszepezdi és környékbeli falvak érdeklődő lakossági csoportjai, elsősorban a helyben működő közösségek. Az időtartam: 4 nap volt.
A “Turizmus és alternatív foglalkoztatás” (30 fő) (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, Képzési és Szaktanácsadási Intézet) program célja a tevékenységét megkezdő Balatonszepezdi Népfőiskola és Közép-Európai Képzési Központ céljainak megismertetésén keresztül, a központ tevékenységéhez kapcsolható szolgáltatások terén, az alternatív helyi foglalkoztatás növelése és minőségi fejlesztése a helyi nyugdíjasok és munkanélküliek bevonásával és kompetencia-fejlesztésével.
Célcsoport: a balatonszepezdi és környékbeli falvak (Zánka, Révfülöp) bevonható lakossági csoportjai, elsősorban a helyben működő közösségek (zenekar, énekkar) aktív tagjain keresztül, legfőképpen a munkaképes nyugdíjasok és a munkanélküliek köréből. Időtartam: 4 nap.
Az “EU-csatlakozás és a vidék aktív szerepe”, valamint a “Turizmus és Alternatív foglalkoztatás” című pályázatok két külön programsorozatot jelentettek, amelyek 2003. február 8-án kezdődtek, és március 31-én értek véget.
Népfőiskolai előadássorozatot szerveztünk, ahol 8 egymást követő péntek délután és este különböző témák kerültek napirendre a helyi lakosság aktív közreműködésével.
A Népfőiskolai tábor egyetemistáknak – Balatonszepezden című pályázat az NKA Közművelődési Kollégiumához pályázott. Az egyhetes, bentlakásos népfőiskolai tábor ideje alatt a művelődésszervező és művelődéstörténész hallgatók szakmai választ kaphattak számos, az aktuális közművelődéssel és felnőttképzéssel kapcsolatos kérdésről. Különös tekintettel a településfejlesztésre, a környezeti nevelésre, valamint a civil szervezeteknek ebben játszott szerepére.
A művelődés hete – a tanulás ünnepe c. országos rendezvény-sorozatba, szeptember 26-a és október 3-a között, a Balatonsze-pezdi Népfőiskola is bekapcsolódott. A háromnapos program első napján szakmai kerekasztal-beszélgetésre került sor a helyi civil szervezetek, valamint a munkaügyi központ vezetőivel. A következő nap nyílt napot szerveztünk a számítástechnikai ok-tatóbázison. Vasárnapra kötetlen programot kínáltunk, kézmű-veseket, művészeket hívtunk meg a térségből, akik saját szak-májuk bemutatása mellett megtanították az érdeklődőket mes-terségük alapvető fogásaira is. A rendezvényen részt vettek az Ír Felnőttképzési Szövetség (AONTAS) elnökségének képvi-selői is.
Decemberben a Népfőiskola a helyi lakosság aktív közreműködésével Adventi ünnepséget rendezett. Karácsonyi díszeket, kiegészítőket és mézeskalácsot sütöttünk közösen.
Szintén december végén indultak a számítástechnikai tanfolyamok.
– Az önfenntartási kötelezettség mellett (nyári üzem) mikor és milyen programok lesznek a 2004-es naptári évben?
1. Közösségi művelődés:
A Népfőiskola a nemzeti és egyházi ünnepekhez alkalmazkodó programokat szervez.
2. Számítástechnikai képzések:
A nyertes NFI pályázat alapján (külön képzési terv készült).
Saját tanfolyamok: Internet-használat, Office.
3. Emberierőforrás-fejlesztést szolgáló – elsősorban térségfejlesztési, számítástechnikai és turizmussal (pl. idegen nyelvű készségfejlesztés) kapcsolatos – képzések.
Az Európai Felnőttképzési Társaság Kelet-Európai Kapcsolati Iroda munkájának egyik eredményeként közép-európai képzési központként való működés, amelynek tartalmilag az európai integrációval összefüggő kulturális, képzési felkészülés és az együttműködés fejlesztése áll a középpontjában (nemzetközi ICT és projekt-menedzsment kurzusok).
3.1 Az egyes képzési modulok, módszerek, szolgáltatások és eszközök (pl. digitális curriculum) kialakítása.
4. Szakmai szolgáltatás az üdülés biztosítása mellett: a kulturális-turisztikai programok – egyénre szabott – rendszeres kínálata, hely- és kultúrtörténeti feltárással, valamint a Balaton-felvidéki Nemzeti Park adottságaira alapozva a projekt programokat alakít ki – konferenciákkal, képzésekkel és kulturális turizmussal – a történelmi emlékhelyek és a természeti adottságok megismerésére.
(Szálláshelyként a szolgáltatás színvonala a 45/1998. (IV. 24.) IKIM rendelet alapján megfelel a háromcsillagos panzió előírásainak, idegen-nyelvi kommunikációt biztosító szolgálattal.
Az Európai Szociális Alap támogatásával további beruházások finanszírozása: tetőtér-beépítés, amellyel további tantermek kialakítása válik lehetővé.)
5. Csatlakozni kívánunk kistérségi fejlesztési programokhoz, figyelembe véve a fenntartható helyi fejlődés jelentőségét, a térség környezeti, gazdasági, szociális és kulturális dimenzióit.
A fenntartáshoz és a szakmai működéshez a pénzügyi feltételeket a működés bevételeiből és a képzési programok pályázati támogatásával együttesen kívánjuk megoldani. A nyári időszakban az MNT tagszervezetei és munkatársai, valamint külföldi vendégek vehetik igénybe a Népfőiskolát nyaralás céljából.
Szeptember végén a Balatonszepezdi Népfőiskola ismét bekapcsolódik A művelődés hete országos rendezvénysorozatba, amit egyhetesre tervezünk.
Októberben EAEA számítástechnikai továbbképzés lesz, 25 fős csoportokkal.
Ismerjük meg a lehetőségeinket! címmel a Holland Nagykövetséghez nyújtottunk be pályázatot.
Időszak: 2004. szeptember 15 –2004. december 15.
Célja-célcsoportja: régionként három fő vesz részt a programban, összesen 21 fő, valamennyien népfőiskolai programszervezők, és hat szakember vezeti a tréningeket.
A népfőiskola-szervezők, vezetők több éves civil tevékenység-tapasztalattal rendelkeznek, regionális és helyi szinten szervezik azokat a programokat, amelyekre az adott régióban, településen mindig a legnagyobb szükség van. Döntő többségükben felsőfokú végzettséggel rendelkező munkatársak. Ugyanakkor rájuk is jellemző az alulinformáltság, elsősorban az uniós ismeretek, lehetőségek és követelmények tekintetében: mit jelent a civil szervezetek számára az EU-tagság, milyen lehetőségek tárulnak fel az olyan szervezetek számára, amelyek a helyi lakosság képzésével, felkészítésével foglalkoznak.
További terveink is vannak, de sok minden függ attól, hogy milyen lesz a nyári szezon, játékterünk jelentős mértékben ennek a függvénye.
– Milyen az intézmény kapcsolatrendszere?
– Lehetséges partnereink: a Veszprém megyei és a térségi népfőiskolák, oktatási, kulturális, turisztikai szervezetek, intézmények, önkormányzatok, vállalkozások, kistérségi menedzserek. Folyamatosan törekszünk a kapcsolatrendszer kiszélesítésére, a fent nevezett intézményekkel-szervezetekkel rendszeresen együttműködünk.
– Végezetül: eddigi tapasztalataitok és megítélésetek szerint kiken és milyen feltételeken múlik, hogy az intézmény tartósan és sikeresen tudjon működni az előttünk álló esztendőkben – tekintetbe véve hazánk uniós tagságát is (mellyel kapcsolatban felkészítő programokat szerveztetek eddig is, és hihetőleg fogtok a jövőben is, amikor alighanem a pályázási technika fejlesztése lesz a magyar felnőttképzés egyik legfőbb prioritása)? Persze az informatikai kultúra terjesztése sem kisebb feladat (és ebben is tettetek és tesztek már valamit), de örülnék, ha kifejtenétek e helyen szubjektív véleményeteket is a népfőiskolai képzés kívánatos fejlesztési irányairól.
– Valóban sok minden függ a sikeres pályázatoktól, de ezenkívül egy jól kidolgozott marketing-terv is nagy segítség.
A tartósság és sikeresség kulcsa természetesen a jól kidolgozott és megszervezett programokban rejlik. Nem szabad elfelejteni, hogy a Népfőiskola az emberekért van, igazodni kell a helyi problémákhoz, és törekedni kell arra, hogy aktívan vegyenek részt a programjainkban.
Fontosnak tartom továbbá az emberekkel való napi kapcsolatot, a széles ismertséget és a közvetlen hangnemet.
Véleményem szerint esetünkben a Népfőiskolai képzés kívánatos fejlesztési irányai, tevékenységei az alábbi területeket érintik:
Térségi népfőiskolai tevékenység
Országos szakmai továbbképzési tevékenység
Nemzetközi szakmai tevékenység
Az üdültetési, nyaraltatási és kulturális programok
– Köszönöm a tájékoztatást és sok sikert kívánok a képzési központ minden munkatársának.
Trencsényi Imre