Vissza

FELHÍVÁS, HÍRADÁS

Kovalcsik József kiegészítő bibliográfia a Magyar Művelődési Intézet könyvtárának dokumentumaiból

Kovalcsik József: Beszámoló jelentés a köznevelés fejlesztését szolgáló országos kutatási főirány 4. témacsoportjáról./1973-1975/ Felnőttek szervezett tanulása, továbbképzése, művelődése és a köznevelés a közművelődés rendszerében. Kiad. a Népművelési Intézet, Bp. 1975. 89 p.

Kovalcsik József – Vitányi Iván: Az ifjúság kulturális – művészeti magatartása Magyarországon. /A budapesti Népművelési Intézet által az UNESCO részére készített összefoglaló tanulmány/ Bp. 1974. 116 lev. Kézirat.

Durkó Mátyás – Kovalcsik József: Az iskolai és iskolán-kívüli felnőttoktatás helyzete Kanadában. /Beszámoló jelentés. Bp. 1974. Soksz.

Kovalcsik József: Az iskolarendszeren kívüli nem-tömegkommunikációs felnőttképzés fejlődése az elmúlt tíz évben, néhány európai országban – különös tekintettel a szabadegyetem jellegű intézményekre. Bp. 1979. 46 lev. Bibliogr. A jegyzetekben: 43-46. lev.

Miklós Pál – Kamarás István – Kovalcsik József: Jelentés a Magyar Tudományos Akadémia Művelődéskutatási Bizottságának a hazai művelődéskutatásokról. Bp. 1974. 15 p. Soksz.

Kovalcsik József: Lengyelországi úti beszámoló. Bp. 1972. Nép-művelési Intézet. 21 lev. Kézirat.

Kovalcsik József: A művelődési otthonok történetéből. – In.: Valóság és lehetőség a művelődési otthonban. Összeáll. és szerk. Vitányi Iván. Írta a Népművelési Intézet munkaközössége. Bp. Népművelési Intézet, 1979. 26-63. p.

Kovalcsik József: Kulturális élet és társadalmi aktivitás /Lengyel példák/ = Népművelés. 1972. 6. sz. 20-21. p.

Kovalcsik József: Nem középiskolás fokon” – a szabadegyetemről. = Népművelés. 1967. 10. sz. 21-22.p.

Kovalcsik József: Észrevételek a Dombóvár közművelődési intézményei átalakítására. = PC Lemezújság. 1991. 25.sz.

Hargitai Mária

 

A Családi Nevelésért Alapítvány

Közhasznú országos hatókörű szervezet a gyermekekért, és az ifjúságért – az egészséges utódokért. Alapító tagok száma: 4, (Alapító: 1, Kuratórium: 3 fő), Önkéntes segítők: 6-30 fő

A székhely címe: 1026 Budapest, Orló u.11-15. A ép. f.1.

Elnök, képviselő: Csizmadia Ferencné Nemes Márta pedagógiai-családpedagógiai szakértő.

Érdeklődés tel: (06-1) 2007023, és 06-20-348-9224

Email: csna@freemail.hu, csna@mail.datanet.hu, marta.nemes@csna.hu, vagy nemes.marta@csna.hu

Honlap: www.net.hu/csna, www.csna.hu

Az Alapító Okirat szerint az Alapítvány közérdekű célja: A hátrányos helyzetű fiatalok eredményesebb nevelése céljából e fiatalok és családtagjai számára, valamint az iskolai gyermekvédelem szakmai támogatására olyan családpedagógiai központ nevű tanácsadók, módszertani intézmények létesítése és működtetése, amelyekben komplex családpedagógiai program valósul meg.

Családpedagógiai Módszertani Központ létrehozása és működtetése

Közhasznú tevékenységei: a családok összetartását, a családi életre előkészítést, bűnmegelőzést, személyiségfejlesztést szolgáló képzési programok készítése és levezetése, tanácsadás, és egyéb szemléletformáló tevékenységi formák, konferenciák szervezése, kiadványok megjelentetése és terjesztése. Az Alapítvány támogatni kívánja a hasonló feladatokat ellátó tanácsadók, intézmények működtetését is.

Az Alapítvány – az 1998. évi XIV. törvény 1§. módosítva a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26.§ c/ alpontja szerinti közhasznú tevékenysége: a társadalom és az egyén közös érdekeinek kielégítésére irányuló következő, cél szerinti tevékenységek:

  1. egészségmegőrzés, betegségmegelőzés,

  2. szociális tevékenység, családsegítés,

  3. tudományos tevékenység, kutatás,

  4. nevelés, oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,

  5. kulturális tevékenység,

10. gyermek és ifjúságvédelem,

11. a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése.

1995-től székhelyén családpedagógiai módszertani központot működtet, amelyben komplex családpedagógiai szemléletformálási program valósul meg:

A Családi Nevelésért  Alapítvány Családpedagógiai Módszertani Központ felnőttképzési tevékenységekkel és szolgáltatásokkal, szakértői javaslatokkal, tanácsadással, oktató jellegű fejlesztő foglalkozásokkal vesz részt a prevencióban.

1996-2001 között játékos tanulás és magatartásfejlesztő egyéni és csoportfoglalkozásokat gyermekeknek, családi életre készülést, párválasztást segítő foglalkozásokat vezettünk fiataloknak, fiatal pároknak, családerősítést, nevelési, kapcsolati és életvezetési probléma megoldását szülőknek és serdülőknek, módszertani tanácsadást, esetbemutatást pedagógusoknak. 2002-2003-ban klubformában, és szakkiadványainkkal családi konfliktusmegoldásokra tanítunk a székhelyen.

Rendezvényeink, országos konferenciák és köteteink:

1996-ban fiatal családok farsangi bálját, rajzversenyt rendeztünk, 1996-ban, és 1997-ben a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram támogatásával családkorrekciós és gyermekfejlesztő tábort szerveztünk.

A Családpedagógiai Egyesülettel és a Magyar Pedagógiai Társasággal együttműködésben, ezen szervezetek számára szakmai-koordinációs, információs, és anyagi bázist, természetbeni, és pénzbeli támogatást nyújtva, vettünk részt országos konferenciák tartalmi és módszertani előkészítésében és köteteik szerkesztésében és kiadásában, a családi életre nevelés, nevelési problémamegoldások, az iskolai és családi nevelés hatékonyságának emelésére. Részt vettünk a Hagyományok és értékek az ezredforduló pedagógiájában 1998. nemzetközi konferencia és A család értékei és lehetőségei az ezredfordulón 1999. Családpedagógiai Kongresszus koordinációs tevékenységében, tanári segédkönyvként alkalmazható köteteik megjelentetésében és terjesztésében. Az “Esélyteremtés a családpedagógia módszereivel 2002” c. ankétot szakkönyvekkel, kötetének társkiadásában szerkesztéssel vettünk részt – a D.E. Hajdúböszörményi Pedagógiai Főiskolai Karral együttműködésben, a kötet 2003. január 16-i megjelentetéséhez.

Közhasznú céljainknak megfelelő, tanári segédkönyvként alkalmazható szakkönyvek kiadása, terjesztése

A Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottsága a CSNA pályázataira támogatta a pedagógus-továbbképzésben és a családi életre neveléshez szakanyagaink, elsőként 1995-ben “A családról, mint nevelő rendszerről” c. zsebkönyvünket. 1999-ben jelentettük meg “A sikeres családi élet titkai” c. családi életre készülést, prevenciót, családkorrekciót segítő szakkönyvet. Módszertani ismeretterjesztő program keretében 2001-2002-ben is 3-szoros fővárosi önkormányzati támogatottsággal jelentettük meg a Családpedagógiai módszertan c. szakkönyvet a pedagógusoknak.

2002-ben ESZCSM támogatással adtunk ki két kiadványt, így a szerepjátékokkal lejátszható “Ismeretek a családról családpedagógiai módszertan a serdülőknek” c. szakkönyvet a 7-10. évfolyamra. Konfliktusfeloldás tanulására-tanítására, valamint pedagógiai, gyógyító, és segítő tevékenységet folytatóknak, pedagógusoknak és a felnőtté vált fiataloknak, felsőoktatásban tanulóknak és képzőiknek ajánljuk a Boldogságreceptek c. kiadványt! 2002-ben 2.100.000 Ft., 2003-ban eddig 500.000 Ft értéknek megfelelő (ingyenes szakkönyvet) támogatást adtunk az együttműködő és érdeklődő szervezeteknek, intézményeknek, fizetni nem tudó pedagógusoknak és iskolák könyvtárainak.

Képzési programok, előadások, szakértői vélemények, prevenciós kezdeményezések és támogatásuk:

1995-1999 többek közt a GYIA, KÖMA támogatásával elkészítettük a Család-, gyermek és ifjúságvédelem pedagógiája szakirányú továbbképzés családpedagógus szak programját. Ezen idő alatt folyamatosan részt vettünk egyetemi előadói tevékenységben, új egyetemi választható tantárgy, a Családpedagógia stúdium kidolgozásában és oktatásában, gyakorlat vezetésében.

1998. évtől félévente indítjuk pedagógiai és gyermekvédelmi munkát végzők számára az OM által akkreditált Családpedagógiai alapismeretek és módszertan 60 órás tanfolyamot, közoktatási és felsőoktatási intézményi munkacsoportokkal együttműködve is.

Az ismeretterjesztő szakkönyvek bemutatásával összekötve, képzéssel együtt módszertani tanácsadást, szemlélet és viselkedésformáló konfliktusfeloldást és problémamegoldást segítő szerepjátékos tréningekkel előadásokat, esetelemzést tartunk, a pedagógusok, fiatalok és szülők, a család-, gyermek és ifjúságvédő pedagógiai szaktudomány és szervezetek számára, így a Magyar Pedagógiai Társaság, és annak Családpedagógiai Szakosztálya és a Családpedagógiai Egyesület rendezvényein, tevékenységei szervezésénél is.

A szervezők általi meghívással, hozzászólással 2002-ben részt-vettünk a Bp. II. ker. Gyermekekért Munkacsoportban, az Önkéntesség Magyarországon c. és egyéb a MH és az ESZCSM által rendezett civilszervezeti konferenciákon, a Sulinetwork Országos Szakmai Konferencián, a Magyar Népfőiskolai Társaság rendezvényein, a Természettudományi Társulat szervezésében  a MTA-n a fiatalkorúak szexuális felvilágosítása és hormonális fogamzásgátlása c. országos konferencián, továbbá a Magyar Tudomány Napja rendezvényén.

Tanári segédkönyveinkkel a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának szervezésében a Történelemtanárok Konferenciáján, a Boldogságreceptek c. szakkönyvünkkel az Experimentális és Klinikai Kutatások Nemzetközi Orvosi Egyesület Életöröm és életmód 2002. konferenciáján.

Plenáris előadásokkal: – A családi életre nevelés szemlélete és módszertana címmel, a Bp. XV. ker. Önkormányzata által rendezett Nemzetközi Családi életre nevelési Konferencián.

– A családpedagógia szemlélete, tevékenységének területei címmel, a D.E. Hajdúböszörményi ped. Főiskolai Kara által rendezett Családpedagógiai Konferencián.

A családpedagógia a pár és szülőszerepre felkészítésben, szemlélete és módszerei a prevencióban c. a Magyar Család és Nővédelmi Tudományos Társaság “Első gyermekvállalás” demográfiai és társadalmi kérdéseinek kutatási beszámolóján. Ugyanezzel a témával az Egyházfórum c. folyóiratban, és pályázati programvezetésben az ÚJÚL Egyesülettel, valamint a VII. Rózsák tere Plébánián szülőcsoportjának családi nevelési előadássorozatában.

2003. áprilisában A képző és színművészeti szimbólumok a prevenciós befolyásolásban c. témával vettünk részt a Művészetterápiás Világkongresszuson. Szeptember 5-7-én A családpedagógiáról a Sulibörzén, A roma családpedagógiáról, családpedagógiai mentor képzéséről a Roma Nővédelmi Közhasznú Szervezettel, MPT Családpedagógiai Szakosztállyal, és a CSPE-vel közös műsorban és tanulmánnyal a Magyar Népfőiskolai Társaság őszi A művelődés hete – a tanulás ünnepe rendezvénye köszöntésére, és előadással szeptember 29-én, a Családpedagógiai nap – roma családpedagógia, roma családpedagógiai központ, Roma Tehetséggondozó Klub tapasztalatai témákkal.

“Az egészséges utódokért” publikációval és szakmai üzenet a felsőoktatásnak, MPT választmányának javaslattal kiegészítve a szeptember 25-26 MEH népesedési konferencia kötetében.

TV és rádióinterjúk: 2000-ben a bűnmegelőzésről a Duna Televízióban, 2001-ben Abortusz, vagy családtervezés c. a FIX pont TV-ben, 2002-ben az egészségvédelemről és a családról, mint nevelőrendszerről témákkal a Civil Rádióban, és a családi nevelési és kapcsolati konfliktusok megoldásáról interaktív műsorban a Danubius Rádióban, 2003. október 3-án a Kossuth Rádió Cigányfélóráján a roma családpedagógiáról, szakképzésünk, és a Tehetséggondozó Klub lehetőségeiről. 2003 januárban és márciusban a prevenció családösszetartást és nevelést érintő feladatairól az INFO Rádióban. A Népszabadságban 2003. 03 26-án jelent meg interjúnk a családi konfliktusmegoldás tanításáról, A Budapesti Nap-ban 2003 08.06-án a családbomlás megállításáról.

Legfontosabb programjaink pedagógus-továbbképzésünk és szakkönyveink terjesztése mellett 2003-ban:

1/ 2002 novemberétől élénken foglalkoztatott bennünket a nemzetközi konfliktusok megoldásának módja, és szemléletformálást végeztünk Gondolkodók figyelmébe írásunkkal, levelezések, eljárások formájában a jelen és a jövő családjai, az utódok élete és a környezet védelme érdekében a világbéke megőrzésére.

2/ és április 30-án fogadva az e témában fórumszervező képviselőt, a nemzetvédelem tárgyalásos formája mellett maradásra, a háborútól elhatárolódásra motiválással kapcsolatos “Nemzetvédelmi motivációk” c. írásunkat adtuk át megvitatásra. Meghívásukra – számos hazai országos szervezethez kapcsolódva – részt vettünk szeptember 6-án a Vallásközi és Nemzetközi Szövetség a Világ Békéjéért c. budapesti nemzetközi konferencián.

3/ Már 2002. végétől a Roma Nővédelmi Szervezet segítségkérésére szakmailag előkészítettük a 2003. júliusától a Bp. VII. Damjanich u. 35. I.em. 4/d –ben tervezett fővárosi hatókörű roma közösségi és családpedagógiai központ programját, és e formában roma gyermekek és családok és nők tanácsadásos és klubszerű formába fejlesztését. 2003. januárban Támogatói találkozót szerveztünk ennek megvitatására, és a megfelelő kormányzati szervezeteknél jártunk el a támogatásukat kérve.

4/ a/ 2003. március 7-én adtuk be az OM. Szakképzési és Szakoktatási Főosztályára az addig kidolgozott családpedagógiai mentor elméleti és gyakorlati szakképzés programját, amely óvodai, valamint általános és középiskolai munkára adna lehetőséget rátermett középfokú végzettségű roma nők és férfiak számára. b/ A megvalósítás finanszírozására február és március hónapban  – az önrész kevésnek ítéltetett ezért sikertelen – Phare pályázaton fáradoztunk feleslegesen.

c/ Az RNSZ kérésére, a roma érettségizettek számára új szakma biztosítására kidolgoztuk és május 21-én adtuk be az OM-be OKJ-re előzetesen az NSZI-vel és a Fővárosi Munkaügyi Hivatallal konzultálva, a CSPE, és a MPT, továbbá a VII. ker. polgár-mester ajánlásait beszerezve a Családpedagógiai mentor új szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit. OSZT elé finomítása, beadása folyamatban van, az OM Szakképzési és Szakoktatási Főosztálya munkatársával együttműködve, az egyes bizottságok véleményei alapján.

d/ A Roma Családpedagógiai Központ programjának kezdeményeként április 15-től június 27-ig MEH támogatással működtettük kezdő lépésként a Roma Tehetséggondozó klubot a Buda-pest VII. Damjanich u. 35. I.em.4/d-ben.

e/ Szakmailag támogattuk az RNSZ 2003 júliusában rendezett Roma és Fogyatékos Festészeti és Művészeti kiállítását.

f/ Július végén levélben kezdeményeztük – a Magyar Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottsága Elnökéhez címezve – a roma integráció érdekében családpedagógiai mentor iskolai státus törvényi, jogszabályi kereteinek megalkotását, amelyre szeptemberben kaptunk írásos támogatást.

5/ 2003 március 27-én A családon belüli erőszak ellen hozott törvény helyett a konfliktusfeloldás tanításra a módszereinket ajánlottuk a Magyar Országgyűlés Szociális Bizottsága ülésén, kompromisszumra motiválva a kormánypárti és az ellenzéki képviselőket. E témában, és a “V” gyermekek védelme, drog témában vettünk részt és szóltunk hozzá a MTA-n, a TIT stúdió meghívására.

6/ Március 30 és április 2 között részt vettünk a I. Művészetterápiás Világkongresszuson – a sikeres előadásunk mellett szakkönyveink kiállításával is. Ugyanígy előadunk, tanácsadást tartunk és szakkönyveinket is kiállítjuk szeptember 5-7-én a Kertészeti Egyetemen a Sulibörzén, és békéltettünk az ÖNkéntes Hét rendezvénysorozatával október 5-12-én.

7/ Internetes könyvterjesztőkkel kötött szerződéseinkre gyarapodott a szakkönyveink iránti érdeklődés, minden felsőoktatási intézmény könyvtára kért a könyveinkből, sőt a hazaiakon kívül a Műszaki Egyetem Központi Könyvtára közvetítésével az erdélyi Sapiencia könyvtára is.

8/ A Magyar Népfőiskolai Társaság által rendezett A művelődés hete – a tanulás ünnepe köszöntésére a MPT főtitkára felkérésére köszöntőt írtunk, és augusztus 2-án küldtük el a MNT lapba közlésre, “Családpedagógiai mentor képzése, roma családpedagógia – integráció, prevenció” témában.

Szeptember 29-én koordináló szervezetként, a Családpedagógiai Egyesület Fővárosi Szervezetével és a Magyar Pedagógiai Társaság Családpedagógiai Szakosztályával, valamint a Roma Nővédelmi Szervezettel együttműködésben tartottuk a családpedagógiai nap Roma Családpedagógia c. országos konferenciát és a Roma Családpedagógiai központ bemutatását, valamint a roma családpedagógia, családpedagógiai mentor szakképzés ismertetését. Ennek a konferenciának az ajánlásait szakmai üzenetként koordináló szervezetünk vitte tovább.

9/ Október 3-án Magyar Pedagógiai Társaság Választmányi ülésén és a Felsőoktatási szakosztálya ülésén hozzászólásban ismertettük konferenciánk ajánlásait a családpedagógia ismeretanyagának tanítására az óvodától a felsőoktatásig, érettségi követelménnyé minősítése, pedagógus alapképzésbe építése feltételével.

10/ Szeptember 25-26-án meghívottként a MEH Népesedési Nemzetközi Konferencián “az egészséges utódokért” c. írásos publikációval, és az I. Népesedés politikai Szekción hozzászólással, javaslattal vettünk részt, és javaslatainkat megküldtük Magyar Bálint Miniszter Úrnak is. Dr. Göncz Kinga, az ESZCSM politikai államtitkára, szekcióvezető írásban is támogatóan reagált javaslatainkra.

11/ Október 23-án írásainkkal 1956-ra emlékezve az élő mártírok elismerésére, és bocsánatkéréses és adásos megbékélésre hívtuk fel a területi pártvezetők figyelmét.

12/ “Az egészséges utódokért” c. hozzászólással, a családpedagógiai ismeretek közzététele, ismerkedő bálok, klubok újra szervezése tárgyában, sikeres párválasztás, családtervezés elősegítésére, a fiatalok elmagányosodása, a drog megelőzésére, a népesedési katasztrófa elkerüléséért népesedésjavító javaslattal veszünk részt a Magyar Országgyűlés Ifjúsági és Sport bizottsága szervezésében a november 13. “Az ifjúság érdekeiért” nyílt napon.

13/ A TIT Stúdió meghívására a Magyar Tudomány Napján a Genomika c. konferencián veszünk részt.

14/ “A családpedagógia az egészséges utódokért. Konfliktusfeloldó szerepjátékok a roma családokban” c. előadással veszünk részt november 22-én Keszthelyen a Magyar Család és Nővédelmi Tudományos Társaság Kongresszusán.

15/ A bel és külföldi egészségügyi és pedagógiai szakemberek, (köztük Dr. Fehér János belgyógyász professzor, angol, német, japán, tajvani és magyar pszichiáterek, egyetemi és főiskolai könyvtárak) és fiatalok, szülők érdeklődéssel kísért Cs. F. Nemes Márta: Boldogságreceptek c. konfliktus-feloldási tanuláshoz, gyakorlathoz, szerepjáték forgatókönyvként alkalmazható ismeretterjesztő szakkönyvünket újranyomattuk. Tervezetten rövidítve angol nyelvű változatban, angol nyelvgyakorláshoz és külföldi terjesztési céllal adjuk ki, amint lesz a fordítás, lektorálás és a nyomdai költségekhez támogató. Írása, szerkesztése, szimbolikákkal illusztrálása – az eddigiekhez hasonlóan – ingyen is folyamatban van.

16/ Szakmai-módszertani és információs bázist nyújtva szakkönyveinkkel veszünk részt a téli budapesti regionális rendezvényeken. Pl. a Magyar Történelmi Társulat meghívására a Történelem tanárok Országos Konferenciáján.

17/ 2002 novemberétől 1 éve folyamatosan és tervszerűen, egymásba kapcsolódó előkészítő részprogramokkal készülünk a tervezetten 2004 évi 1500 órás Családpedagógiai Mentor szakképzés megkezdésére:

– A 4. pontban említett családpedagógia mentor szakképesítés OKJ-s állami elismeréséért aktuális teendőkkel,

– a Fővárosi Munkaügyi Hivatal támogatásának megszerzését írásos kezdeményezéssel előkészítve,

– az iskolai státus jogi kereteinek tényleges biztosítására is várva,

– a felnőttképzési program-akkreditáció FAT-nál történő megszerzéséhez írásosan és eljárásokkal,

– a törvényileg hatályossá vált intézményi akkreditáció 500.000 Ft-os kifizetése – méltányosság, ingyenesség lehetőség nélkül. Ehhez való pályázati határidő a tudomásunkra jutás előtt lejárt,

– a Roma Nővédelmi Közhasznú Szervezet 1 év óta folyamatosan kinyilvánított kéréseire reagálva,

– megfelelő támogatás és a vele fizethető adminisztratív és szak-mai stáb híján éjjel-nappal ingyen dolgozva.

Tervezetten 2005-ig a szemléletformálást elérve, s e mostoha körülményeket kibírva, 10 év után a CSNA képviseletét és szakmai vezetését átadjuk.

2005-ig várjuk a Családpedagógiai Alapismeretek és Módszertan c. akkreditált (7 intenzív alkalom) tanfolyamunkra a pedagógusok je-lentkezését.

Kezdés: 1 csoport jelentkezése utáni csütörtöki napokon d.u. 2 óra, vagy  szombaton 10 órai kezdéssel.

A 60 órás képzésre a részvételi díj: anyagi körülményektől és a csoport létszámtól függően 20-60. 000 Ft +7000 Ft/fő szakmai segédanyagra.

Van mód ingyenességre, a rászorulóknak, az induló csoportokban.

 

A CSNA ajánlata a családpedagógiai szakkönyvek kiadójaként:

Cs. F. Nemes Márta: Boldogságreceptek 2002. 175 oldal, A5, fóliázott karton, 2100.- Ft (a székhelyen 1.500.- Ft)

A kötet a családi életciklusokhoz és szerepekhez kapcsolódó konfliktusok feloldásának összefüggéseit bemutató, gyakoroltató szerepjátékok forgatókönyve. Komplex családpedagógiai ismereteket nyújt, természet és társadalomtudományos, valamint művészeti eszközök alkalmazására tanít a bűn és betegségmegelőző célú komplex pedagógiai munkához, ismeretterjesztéshez. Elgondolkodtat, a saját életmodell alakítására késztet, segít az önértékelésben, az érzelmek és viselkedés formálódásában, a sikeres párválasztásban, szexuális, családi szerepviselkedés alakításában, és alkalmazásával a jelen és a jövő családjainak megerősítésében.

Célja, hogy a népesedési katasztrófa elkerülésében hatékony részvételhez, testileg, érzelmileg, értelmileg, erkölcsileg egészséges utódok kifejlődéséhez hozzájárulásban segítse a pedagógusokat, és tanárjelölteket. Minden fiatal neveléséhez és önneveléséhez hasznos tudást, prevenciós összefüggéseket és módszereket tartalmaz. Forgatása, ismerete az osztályfőnökök, magyar, és történelem-szakosok eredményességének esélyét nagyban növeli, alkalmazása a médiapedagógusok és a valamilyen okból hátrányos helyzetűvé váltakkal mélyebben foglalkozó családpedagógusok, fejlesztő-, és szociál-, és romapedagógusok számára pedig nélkülözhetetlen.

 

Cs. F. Nemes Márta (szerk.) Családpedagógiai módszertan 2002. 252 oldal, B5, fóliázott karton, 3000.-Ft (a székhelyen 2000.- Ft)

A családpedagógia egységes, globális szemléleti és módszertani ismereteit, valamint a szemléletformálási kutatás eredményeit nyújtja a családi nevelőrendszerről, a benne kialakuló viselkedés és a változtatás pedagógiai lehetőségeiről. A kötet célja, hogy az osztályfőnöki munkára felkészülésben, és a hátrányos helyzetűekkel kapcsolatos gyermekvédelmi feladatok ellátásában – családpedagógusoknak, fejlesztő és szociálpedagógusoknak – módszertanilag segítsen a szülőkkel közös nevelési problémamegoldásban, a családi, iskolai biztonságteremtés formálásában, és a fiatalok teljes életre, jövőre felkészítésében.

 

Cs. F. Nemes Márta (szerk.) Esélyteremtés a családpedagógia módszereivel Konferencia kötet 2003. 158 oldal, B5, fóliázott karton 1800.- Ft (a székhelyen 1000.-Ft)

Igazgatóknak, iskolai gyermekvédelmi feladatot ellátóknak, tanárképzősöknek szól az esélyteremtésben meghatározó iskolai családi életre nevelés, és a családi nevelőrendszer fejlesztése, valamint a családpedagógiai szakmai szervezetek tevékenységének történetéről, a felsőoktatási felkészülési lehetőségekről.

Cs. F. Nemes Márta: Recipes of happiness Fordítás: Dr. Szelényi Katalin. Várható 2004-re: 100 oldal, 2.500 Ft

A Boldogságreceptek c. szakkönyv rövidítésével készül, angol nyelvre fordítással. Egyszerre nyújtja a szexuális neveléshez, párkapcsolathoz, családfejlesztéshez, családi neveléshez szükséges ismereteket, a konfliktusfeloldás tanulását az angol nyelvgyakorlásban alkalmazható szerepjátékkal.

 

CSALÁDPEDAGÓGIAI SZAKKÖNYVEK LISTÁJA:

1. Országos Családpedagógiai Konferencia I. Püspökladány 1993. Szerk.: Csizmadia Ferencné. Támogató: MH-KIA és MKM Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola Továbbképző Központ, 1994. (elfogyott)

2. Országos Családpedagógiai Konferencia II. Aszód 1994.

Szerk.: Kiss Józsefné és Csizmadia Ferencné. Kiadó: Családpedagógiai Egyesület, 1994. Támogató: MKM. (elfogyott)

3. Országos Családpedagógiai Konferencia III. Budapest, 1995. Szerk.: Dr. Bábosik István és Csizmadia Ferencné. Kiadó: Családpedagógiai Egyesület, 1996. Támogató: NMX. 600 Ft.

4. Hagyományok és értékek az ezredforduló pedagógiájában. Nemzetközi vitasorozat Családpedagógiai Konferencia Budapest, 1998. Konf. kötet. Szerk.: Cs. F.-né Nemes Márta. Kiadó: Családpedagógiai Egyesület-CSNA. Bp. 1999. Támogató: OM.

Utánnyomás kiadója: A Családi Nevelésért Alapítvány, Bp. 1999. Támogató: Fővárosi Oktatási Bizottság. (elfogyott)

5. Családpedagógiai Ismeretek I. kötet. Előadásanyag gyűjtemény (Módszertan) Szerk.: Csizmadia Ferencné. Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola Továbbképző Központ, 1994.

Támogató: MH-KIA, MKM és Pedagógus szakma. Megújító Projekt. Utánnyomás kiadója 5+2 BT. (elfogyott) Helyette készült a Családpedagógiai Módszertan kötet.

6. Családpedagógiai Ismeretek II. kötet. Előadásanyag gyűjtemény. Szerk.: Csizmadia Ferencné. Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola Továbbképző Központ, 1994. Támogató: MH-KIA, MKM és Pedagógusszakma Megújító Projekt. (elfogyott.)

7. Családpedagógiai Segédanyagok. Szerk.: Csizmadia Ferencné és Kiss Józsefné. Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola Továbbképző Központ, 1994. Támogató: MH-KIA, MKM és P.SzM Projekt. (elfogyott.)

8. A családról mint nevelőrendszerről. Szerkesztő és szerző: Cs.F.-né Nemes Márta. Kiadó: 5+2 BT, Bp. Utánnyomás kiadója: A Családi Nevelésért Alapítvány, Bp. 1995. Támogató: Főv. Okt. Biz. (elfogyott)

9. A sikeres családi élet titkai. Szerkesztő és szerző: Cs.F.-né Nemes Márta. Kiadó: A Családi Nevelésért Alapítvány, Bp. 1999. Támogató: Főv. Okt. Biz. Székhelyen:1200, terjesztőknél:1500 Ft

10. A család értékei és lehetőségei az ezredfordulón. Családpe-

dagógiai Kongresszus 1999. Szerk: Cs. F.né Nemes Márta. Kiadó: CSPE-CSNA 2000. február. Támogató: OM és Főv. Okt. Biz. 11-12. Családpedagógiai Módszertani füzet. Bajai Családpedagógiai Ankét. A családpedagógiai szemléletformálás kutatás értékelése. CSNA 2001. (elfogyott)

13. Családpedagógiai Módszertan. Szerkesztő: Cs. F. Nemes Márta. Kiadó: CSNA 2001-2002. Támogató: a CSNA és a Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottsága. 2000, 3000Ft

14. Cs. F. Nemes Márta: Ismeretek a családról. Családpedagógiai módszertan serdülőknek. Kiadó: CSNA Bp. 2002. Támogató: ESZCSM társadalmi szervezeti támogatásával. 1000, 1200Ft

15. Cs. F. Nemes Márta: Boldogságreceptek (felnőtt fiataloknak és képzőiknek, pedagógiai, gyógyító és segítő hivatáshoz) Kiadó: CSNA – ÚJUL Egyesület Bp. 2002. ESZCSM tám. 1500, 2000

16. Esélyteremtés a családpedagógia módszereivel 2002 c. konferencia kötet Szerk.: Cs. F. Nemes Márta. Társkiadók: CSNA Bp. – D. E. Hajdúböszörményi Pedagógiai Főiskolai Kar. 2003. Támogató: OM. Felsőoktatás fejlesztése kutatás 1000, 1800 Ft

 

A CSNA megfelelő állami támogatás híján a közhasznú céljainak megfelelő szakkiadványok bevételéből működik. Támogatást az első kis példányszámú nyomdai költségre 250.000-800.000 Ft mértékben kapott egy-egy szakkönyv esetében, s 3-10-szerese értékben adott könyvet ajándékként szakmai szervezeteknek.  A szakkönyvek alkalmazhatók az ember, család, életvitel, prevenciós összefüggések ismereteihez, iskolai szülői együttműködéshez, pár-kapcsolathoz. Érdeklődni: a Családi Nevelésért Alapítvány címén, 1026 Budapest, Orló u.11-15, A ép. Fszt.1. Tel.: (1) 2007023 email: csna@freemail.hu csna@mail.datanet.hu.

 

A családpedagógia az egészséges utódokért

A család-, gyermek- és ifjúságvédelem pedagógiája, röviden családpedagógia szaktudománya 28 féle interdiszciplina pedagógiára alkalmazott egységes, globális új ismereti, és tevékenységi rendszerét jelenti. Az 1972-73-as években alapozódott, amikor a népesedési hullámvölgy miatt kormányhatározat tette kötelezővé a családi életre nevelés bevezetését, és az eredményes család-iskola nevelési együttműködés, valamint a szakszerű iskolai gyermekvédelmi tevékenység kifejlesztését az oktatásban.

1989-től fokozódik a gyermekek számára támaszt, biztonságot, viselkedési mintákat biztosító tartós házasság és család értékének, az iskolai és családi nevelés értékének a lerombolása, fokozódik a magányossá vált fiatalokban, egyedülálló szülőkben levő stressz, népesedési katasztrófa előtt állunk. A Magyar Tudományos Akadémián 2003. szeptember 25-26-án a Népesedési Nemzetközi konferencián közzétett KSH, egészségügyi és demográfiai statisztikák mutatják, amit már 14 éve tapasztalunk, egyre fokozottabban a tanuló létszám csökkenésében, tanulási, magatartási zavarok tömkelegében, devianciák kialakulásában.

Szakmai szervezeteink szeptember 29-én a Családpedagógiai Nap – országos konferencián megfogalmazták, és október 3-án adtuk át a Magyar Pedagógiai Társaság Választmányi ülésén a Felsőoktatási Szakosztály számára, az Oktatási Miniszter és a MEH felé: az oktatási szakterületnek az óvodától a felsőoktatásig részt kell vennie a népesedési katasztrófa elkerülésében a nevelés súlypontba helyezésével, a gyermekek családdal együtt történő fejlesztésével, a családpedagógiai szemléletformálás és módszertani tudás általános bevezetésével.

Mivel foglalkozik a családpedagógia?

– A testi- és lelki egészséggel, a gyermeki személyiség kibontakoztatásával, a családi nevelőrendszer megerősítésével,

– a devianciák kialakulásának és megelőzési folyamatának a megismertetésével, a családi erő-, interakciós nevelő-rendszer sajátosságainak, a párkeresés, párválasztás, tartós házasság, családi nevelés, családi, szülői, szerepviselkedésnek, konfliktus és problémamegoldás, egészséges családi életvezetés szükséges ismeretterjesztési tudnivalóival.

– Foglalkozik ennek a pedagógiai módszertani kérdéseivel, a minden gyermeket érintő családi életre nevelés, és szüleikkel folytatandó segítő-szemléletformáló együttműködés, családpedagógiai vizsgálat, problémamegoldó pedagógiai családgondozás osztályfőnöki feladataival,

– a hátrányos helyzetű, kulturálisan elmaradott rétegből származókkal kapcsolatos speciális család-, és gyermek-fejlesztési és család-korrekciós teendőkkel, így a halmozottan hátrányos helyzetű roma és nem roma rétegben nevelkedőkkel foglalkozók képzésével, a prevenciós összefüggések tudatosításának, a teljes életre nevelésnek – munkára és családi életre nevelésnek – tanulás-módszertani (nyelvgyakorlás, matematikai, gazdasági és informatikai gondolkodás és képességfejlesztés, jogi eligazodás) témakörével.

Milyen komplex családpedagógiai pedagógus továbbképzések indultak az 1973-as pécsi kísérleti továbbképzés után?

Esetlegesen, a MPT Családpedagógiai szakosztálya tagjaihoz kötődően az 1992-95 évi Családpedagógiai tanácsadói 120 órás továbbképzés (Budapesti Tanítóképző Főiskola intenzív – tanúsítványt biztosító – továbbképzése),

1996-ban szociálpedagógiához társított családpedagógus diplomát biztosító képzése (Soproni Pedagógiai Főiskola),

1999-ben akkreditált választható Családpedagógia stúdium, és a Család-, gyermek- és ifjúságvédelem pedagógiája szakirányú továbbképzési szak (ELTE BTK által alapított és indított, és több felsőoktatási intézményben folytatódó – új szakot ill. diplomát biztosító továbbképzés),

1999-ben akkreditált, 2003-ban felnőttképzésként is elismert Családpedagógiai Alapismeretek, és Módszertan 60 órás, 2 hónap gyakorlati feladat követelményével (A Családi nevelésért Alapítvány Családpedagógiai Módszertani Központja által alapított és félévente indított) komplex ismereteket, tréningeket, konfliktusfeloldást szerepjátékokkal gyakoroltató tanúsítványt adó továbbképzés.

2002-től a tanári alapképzéshez pedagógia tárgyhoz (Egri Főiskola), az óvodai és szociálpedagógia szakhoz (D.E. Hajdúböszörményi Pedagógiai Főiskola), 2003-ban tanítóképzésekhez épült be.

2003-ban került kidolgozásra a CSNA által, a Roma Nővédelmi Közhasznú Szervezet kezdeményezésére, s tervezetten 2004-ben talán már OKJ-s képzésként indulhat a munkanélküli középiskolát végzettek számára egyéb pedagógus területhez bizonyítvány szerezhetőségével a roma és hátrányos helyzetűekkel kapcsolatos gyermek és családfejlesztést, konfliktusfeloldást önállóan és a szakemberekkel való partneri tevékenységben, és koordinátorként is ellátó óvodai, általános és középiskolai munkára szakképesítő Családpedagógiai mentor szakképzés is.

A Családi Nevelésért Alapítvány biztosítja az eredményes gyakorlathoz szükséges szakkönyveket, előadást. http: www.csna.hu, email: csna@freemail.hunemes.marta.@csna.hu,  telefon: 06-1-2007023.

Cs. F. Nemes Márta pedagógiai – családpedagógiai szakértő