Vissza

HORVÁTHNÉ BODNÁR MÁRIA – PORDÁNY SAROLTA

A NÉMET NÉPFŐISKOLAI SZÖVETSÉG FÉL ÉVSZÁZADA

JUBILEUMI KIADVÁNY

50 éves a DVV, a Német Népfőiskolai Szövetség[1]! 1953. június 17-én alakult meg a szervezet, és az ünnepi rendezvénysorozatot ötven évvel később, idén júniusban, pontosan ugyan azokon a napokon tartották Berlinben. A népfőiskolai szövetség valamennyi tagszervezete részt vett a laudáción, és jelen voltak a DVV hazai és külföldi partnerszervezeteinek meghívott képviselői, valamint politikusok, üzletemberek és a médiák kiküldöttei is.

Az 50 éves évforduló alkalmából jubileumi kötet jelent meg, amelynek német nyelvű címét Geschichte – Geschichten – Gesichter mi is megpróbáltuk hasonló nyelvi formula szerint lefordítani: Történelem – történetek – arcképek. A továbbiakban a kötet főbb témáira és szerzőire szeretnénk felhívni a magyar olvasók figyelmét. Örömmel tesszük ezt, hiszen a népfőiskolai mozgalom iránt érdeklődők valamint a hazai felnőttképzési szakemberek közül sokan személyesen is ismerik a német kollégákat.

A DVV ismételten elnökének választotta Prof. Dr. Rita Süssmuth asszonyt, aki 50 éves a DVV – Hagyományok és távlatok címmel írta meg átfogó, bevezető tanulmányát. Ebben hangsúlyozta a fő célt, amely így hangzik: “Továbbképzést mindenkinek”. Ezt a társadalmi feladatot pedig összekapcsolta az élethosszig tartó tanulás és az alapvető polgárjogok biztosításának gondolatkörével. A továbbképzést tanulmányában három aspektusból elemzi: mint teljes körű és értékű tanulást, mint szociálpolitikai feladatot és mint a társadalmi integráció eszközét.

Az együttműködések története szempontjából az egyik legérdekesebb írás az alapító “atyákkal” és úttörő személyiségekkel készített körinterjú, Jelen voltunk címmel, amelyben többek között Walter C. Ebbighausen, Kurt Meissner, Reinhard Wilke, Ronald Wilson visszaemlékezései olvashatók. Közülük W. Ebbighausen több évig igazgatója volt a szövetségnek, így a 70-es, 80-as években többször járt Magyarországon, és nagyban előmozdította, támogatta a magyar-német felnőttoktatási kapcsolatokat. 1975-ben érkezett a Tudományos Ismeretterjesztő Társulathoz (TIT) az első magas szintű német felnőttoktatási szakmai delegáció, amelynek tagja volt többek között Reinhard  Wilke, minisztériumi főtanácsos, aki hosszú évekig figyelemmel kísérte és segítette a tapasztalatcseréket, valamint Prof. Dr. J. H. Knoll, a Bochumi Egyetem felnőttképzési professzora, aki azóta is rendszeresen jár a magyar egyetemekre és felnőttképzési intézményekhez előadásokat, szemináriumokat tartani.[2] A tanulmányokban a kelet-európai országokkal folytatott együttműködés közül az oroszországi, a lengyel és a magyar kapcsolatokat emelik ki a szerzők. A tapasztalatcserék során a TIT sok felnőttoktatási szakembert delegált a német népfőiskolák tevékenységének tanulmányozása céljából a DVV tagszervezeteihez. A tapasztalatcseréken kívül sor került közös szemináriumokra is, ilyen volt például a Bajor Népfőiskolai Szövetség[3] rendezésében megtartott környezetvédelmi szeminárium.

Erhard Schlutz: A Szövetség alapításától napjainkig című történeti leírásában kronológia is található a szövetség főbb szakmai eseményeiről. Itt olvasható például, hogy a Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézetének (IIZ/DVV) elődjét 1969-ben hozták létre. Elmondhatjuk, hogy ez az intézet Jakob Horn és Prof. Dr. Heribert Hinzen[4] igazgatóknak a Budapesti Projektirodában tíz éven keresztül végzett, kiemelkedő szakmai munkájának és könyvkiadói tevékenységének eredményeként a legismertebb nemzetközi felnőttképzési szervezet ma hazánkban. Az IIZ/DVV[5] Budapesti Projektirodája 12 évig működött Magyarországon, és szakmailag és pénzügyileg is nagyban hozzájárult a magyar felnőttoktatás és felnőttképzés fejlesztéséhez és modernizálásához. Erről a sikeres együttműködésről tanúskodnak a Projektiroda Felnőttoktatás, továbbképzés és élethosszig tartó tanulás, valamint a Nemzetközi felnőttoktatás és együttműködés sorozatában megjelent, magyar nyelvű kiadványai. A 36 kötet példányai hozzáférhetők a pécsi, a debreceni és több más egyetem és főiskola, valamint a TIT és a Magyar Művelődési Intézet könyvtárában is.

Detlef Oppermannt a Régiók a központ ellen? – a tartományi népfőiskolai szövetségek és az országos szövetség viszonya című tanulmány szerzőjét, a Saarlandi Népfőiskolák Tartományi Szövetségének egyik vezetőjét személyesen is megismerhettük egy balatonalmádi szeminárium kiváló előadójaként, melyet az IIZ/DVV és az MMI közösen rendezett 1998-ban.[6]

Az Adolf Grimme Médiaintézet szerepe és haszna a DVV számára című írás a televíziós produkciók értékelését és azok elismerésének történetét ismerteti. Adolf Grimme német politikus, kulturális miniszter és oktatási reformer volt, róla nevezték el a 60-as években megalapított népfőiskolai médiaintézetet, amely a rádióban és TV-ben elhangzott felnőttoktatással kapcsolatos műsorokat gyűjtötte, elemezte, értékelte. Később felnőttoktatási szempontok figyelembe vételével más műsorokat és játékfilmeket is értékeltek. A neves személyiség halála után, 1964-ben hozták létre az Adolf Grimme Díjat, amely rangos elismerésnek számít a média-szakemberek körében. Az Adolf Grimme Médiaintézet eredeti profilját megtartva, önállóan működik[7].

Rudolf Camerer A német népfőiskolák nyelvi bizonyítványai című írása a frankfurti WBT (Weiterbildungs-Testsysteme) nemzetközi nyelvvizsgáztatási rendszert mutatja be. Ennek az írásnak magyar vonatkozásai is vannak, ugyanis a WBT együttműködő partnere és tagja nálunk a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat, a TIT Szövetség,8 amely tíz éve működteti a TELC (The European Language Certificates) Nyelvvizsgáztatási Központot Budapesten, a Bródy Sándor utcában. Ennek az együttműködésnek ez év októberében volt az évfordulóhoz kötődő ünnepi konferenciája a Magyar Tudományos Akadémián. A rendezvényen a WBT vezetői és Prof. Dr. Heribert Hinzen is előadást tartott, ugyanis ezt az együttműködést kezdettől fogva támogatta és segítette az IIZ/DVV Budapesti Projektirodája.

A DVV fél évszázados története egy kicsit a magyar isme-

retterjesztés, felnőttoktatás, népfőiskolai mozgalom története is, hiszen mi is részt vettünk abban a nagyszabású nemzetközi

együttműködésben, amelyet a DVV példamutatóan szervezett és vezetett mintegy 150 ország bevonásával. Olvasásra ajánljuk a nagyon szép kiállítású ünnepi kiadvány valamennyi tanulmá-nyát.9

A kötetből Prof. (H) Dr. Heribert Hinzen, az IIZ/DVV (Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézet) igazgatójának Népfőiskola határok nélkül – globális tanulás, interkulturális képzés és nemzetközi együttműködés című írását, úgy gondoltuk, érdemes magyarul is közzé tenni, ezért annak fordítását az alábbiakban olvashatják.

 

 


8 Honlap:http://www.titnet.hu

9 Megrendelhető a Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézetétől német nyelven: www.iiz-dvv.de

 

 

 



[1] Deutscher Volkshochschul-Verband e.V. honlap: http://vhs-dvv. server.de

[2]Ekkor kapcsolódtam be magam is a német-magyar felnőttoktatási együttműködésbe, és abban a szerencsében részesülhettem, hogy a DVV-val fennálló kapcsolattartásban 1975-től közreműködtem. (Hor-váthné Bodnár Mária)

[3] Bayerischer Volkshochschulverband e.V. – honlap:http:// www. vhs-bayern.de

[4] E-mail: hinzen@iiz-dvv.de

[5] Honlap: www.iiz-dvv.de)

[6] Pordány Sarolta: Tanuló társadalmak oktatói. Bentlakásos nemzetközi felnőttképzési program Balatonalmádiban. SZÍN. A Magyar Művelődési Intézet lapja, 1998. 3/6. sz. 39–41. p. Pordány Sarolta: Felnőttkori tanulás, közművelődés. Budapest, 2002. 51-56. p.

[7] Honlap: http://www.grimme-institut.de