a közművelődésre ható jogszabályok hatásvizsgálata című kutatáshoz
Magyar Művelődési Intézet
Kutatási Osztály
Készítette: G. Furulyás Katalin
A közművelődés jelenlegi jogszabályi környezetét legjelentősebben az Önkormányzati törvény és a Kulturális törvény[1] határozza meg. A helyi önkormányzatok jog biztosította mozgástere igen megnövekedett, lehetőségeiknek sokkal inkább a pénzügyi források hiánya szab határt. Elméletileg a települések közművelődési feladatellátásuknak a legeltérőbb módokon tehetnek eleget, a szakfelügyeleti jelentések tanulságai nem igazolják ezt a sokszínűséget.
Nagyon hasonló problémákat gyűjthetünk szinte földrajzi meghatározottság nélkül, településtípustól függetlenül. Ez a kutatás most a jogi környezetre fókuszál, arra keresi a választ, megteremtődött-e az a “rugalmas szabályozórendszer”[2], amely a “szervezett rendetlenséget” felszámolja, ugyanakkor minden innovációt képes befogadni.[3]
A kutatás alcíme: a joghézagok föltárása, a túlszabályozottságból, ill. a szabályozatlanságból eredő anomáliák meghatározása, a napi gyakorlat szintjét emelő vagy visszahúzó elemek leírása.
A kutatás célja szűkebben: a jogi környezet bemutatása, a belőle fakadó következmények körülírása, pozitív és negatív hatásuk vizsgálata a területre.
A kutatás céljának meghatározása bővebben:
A közművelődésre ható jogszabályok vizsgálata munkacím pontosabb meghatározása során – különös tekintettel a szakmában folyó vizsgálatok logikájára – meg kell állapítanunk:
1. a) A kutatás nem az önkormányzatok feladatellátásának törvényességére irányul.
b) Másodsorban le kell szögeznünk, nem az “intézmények” jogszabályszerű működését kívánjuk vizsgálni, még kevésbé ellenőrizni.
2. A feladat annak a jogi környezetnek a vázolása, amely a közművelődést, mint a társadalom működő szféráját körülveszi.
A kutatás elkülönülő fázisa kell, hogy legyen annak elemzése, hogy ezt a szférát önállóan magasabb szintű jogszabály nem kezeli. Több oldalról és több szinten kerül meghatározásra. Az állampolgárok, magánszemélyek oldaláról, mint alkotmányos jogot ismerhetjük meg. A civil szervezetek és kezdeményezések szintjén, mint egyesülési jogként közelíthetjük meg a szabályozást. Más szinten önkormányzati feladatellátásként formálódik, nem meghatározottan intézményi működésként, majd elérkezhetünk az önkormányzati fenntartású és nem önkormányzati intézmények szabályozásainak kérdéseihez.
Ebben a kutatási fázisban számolnunk kell azzal, hogy közelebbről meg kell vizsgálnunk, a jog mit ért közművelődésen, hogyan kívánja azt szabályozni. Folyamatosan szem előtt tartva azt, hogy a szféra alapvető fogalmai nem konzekvensen definiáltak vagy definiálatlanok esetleg definiálhatatlanok.
A vizsgálandó fogalmaink a települések közművelődése, mint a társadalom működésének egy szegmense; a közművelődési feladatellátás; a szféra intézményei, az intézményeket weberi értelemben véve[4]. A feladatellátás nem jelent intézményi fenntartási kötelezettséget minden településtípus esetében. ( Ettől függetlenül a magyar művelődési otthoni “hálózat” működik, tehát az intézményeket a kutatás alapvető fogalmaként kell kezelnünk.) Azontúl azonban hogy a hagyományosnak tekintett intézmények körét megszabjuk, a közművelődés szférájának egyéb szereplőit is a vizsgálat látókörébe kell emelnünk. Így természetesen a civil szervezeteket, majd mindazokat az intézményeket, amelyek részei a közművelődési feladatellátásnak, de nem művelődési ház típusú intézmények, és azokat a működő közművelődési intézményeket, amelyek nem részei a közművelődési feladatellátásnak.
Feladatunk tehát a hagyományosnak tekintett intézmények körét megszabni, majd körülírni azokat a jogi környezetet befolyásoló tényezőket, amelyek a meghatározott körbe tartozó intézményeket érinthetik.
Ez a kutatás tehát nem csupán a közművelődés intézményeinek “hagyományos” típusait veszi számba. Az innovatív finanszírozású, kvázi piaci formák jogszabályi környezetének leírása további kutatás témája kell, hogy legyen, bár a minta összeállítása kitekintéssel lesz rájuk is. Hiszen a hagyományosnak tekintett intézményi formák tipizálhatatlan sokszínűsége is nehéz helyzet elé állít minket a vizsgálati szempontok meghatározása során. [5]
II. Szempontok a mintavételhez
A minta kidolgozásánál két rétegezési szempontot tartunk szem előtt. Rétegképző változóink: a településtípus és az intézmények jellege.
A települések kategorizálásához a Kutatási Osztály keretében folyó korábbi és párhuzamosan futó kutatások kategóriarendszerét használjuk, amely rendszer (falvak esetében) az 1000 fő alatti településeket, az 1000 és 2000 fő közötti és a 2000 fő feletti településeket különbözteti meg, számolva a megyei és a régióbeli sajátosságokkal.[6] Városoknál ez a kategóriarendszer a következő: kisvárosok (15 000 fő alatti városok); közepes városok; továbbá a megyei jogú városok, megyeszékhelyek, nagyvárosok.[7] Jelen kutatásunk nem terjedhet ki a főváros, Budapest közművelődésére.
A minta kidolgozásához tehát az “intézményeket” is tipizálnunk kell. Az intézmények tipizálásánál, a rendező ismérvet mindenképpen a gyakorlat kell hogy szolgáltassa, nem az őket leíró, sőt meghatározó, nevesítő törvényi logika kell hogy érvényesüljön. [8]
A különféle intézménytípusokat az éves közművelődési statisztikai jelentésekből és a NKÖM által irányított szakfelügyeleti vizsgálatok jelentéseiből határozzuk meg, ez tehát a mintavételi keret.
Természetes, hogy az esettanulmányok felvételénél, a módszer jellegéből adódóan, a leírások az “intézményi” szférán túl fognak mutatni.
III. A vizsgálat módszere
Vizsgálatunk módszeréül a résztvevő megfigyelésen, interjúkon és tartalomelemzésen alapuló esettanulmányokat választottuk.
Az interjúkat elsősorban népművelőkkel[9] és polgármesterekkel, továbbá a különféle feladatellátókkal, civil szervezetek képviselőivel vesszük fel. Lehetőség szerint a helyi közművelődést meghatározó minden szereplővel, de mindig külön-külön.
IV. Az esettanulmányokhoz készítendő interjúk elővázlata
(Azon témakörök összefoglalása, amely témákat az interjúkban mindenképpen érinteni kell.)
Az interjúvázlatot a próbakérdezés után a szakértői teammel konzultálva újradolgozzuk.
1. A települések közművelődésének meghatározó szereplőinek leírása
– a kooperáció szintje, a kompetencia határok kérdése
– a szervezeti szintek leírása
2. A közművelődési rendeletek, közművelődési megállapodások
– ki a kidolgozójuk, ki alkotta ezeket
– hatásuk az intézményiek tevékenységére
3. Közművelődési bizottságok, tanácsnokok
– ki határozza meg feladataikat
– jogköreiket hogyan alakítják ki
4. Közművelődési tanácsok
– kik a tagjai
– mennyiben tudnak hatást gyakorolni a helyi közművelődésre
– hatásuk az önkormányzatok működésére, döntéseikre
5. A munkavállalással kapcsolatos jogi helyzetek
– a kinevezés/ek feltételei, alkalmazási feltételek
– vezetői és egyéb munkaköröket érintő pályázatok elbírálása
– az ezekről való döntés előkészítésének körülményei
– a státusok kialakításának és jóváhagyásának módja
– a besorolás rendje
– a képesítési rendelet hatásai
– a szerződések, megbízások rendje
– a pótlékok rendje
6. A munkarenddel kapcsolatos kérdéskörök
– a munkaidő kötetlen, rugalmas kezelése
– az esti, hétvégi munkavégzés díjazása
– különféle megjelenési kötelezettségek kompenzálása munkaidőben vagy bérben
7. Döntési jogkörök
– miben születhet önálló, intézményen belüli döntés, meddig terjed a szakmai kompetencia
– ki/ kik hozza/ák meg a döntéseket a területre vonatkozóan
– jellemzően milyen kérdéskörökben ragadja magához a fenntartó a döntést
– szakmai kérdésekre is gyakorol-e hatást a fenntartó
8. A finanszírozással kapcsolatos jogi kérdések
– a gazdálkodással összefüggő kérdések
– az önálló gazdálkodás feltételrendszere
– a nem önálló gazdálkodás típusai
– (a korlátozás módjai, az önállóság mértékének meghatározói)
– a részben önálló gazdálkodás logikája
– a költségvetés előkészítésének módja
– mi alapján dönt az önkormányzat az intézménye/i költségvetéséről
– az intézményeket nem működtető önkormányzatok “kulturális fejkvótája” hogyan kerül hasznosításra
– a költségvetéssel lehetséges-e tartalékolni, átcsoportosítani
– a költségvetés felhasználásának ütemezése
– a pályázatok rendszere; ki a pályázó fél; ki dönti el, mely pályázatokon indul az intézmény; ki állja a pályázati önrészt; kié a pályázati pénzek feletti rendelkezés joga
9. Minősítés, értékelés, visszajelzések
– van a minősítésnek, értékelésnek kialakult rendje
– van-e igény az értékelésre
– ki végzi az értékelést
– az értékelésnek milyen formái vannak
– milyen visszajelzéseknek van súlya a valós megítélés szempontjából
10. Ellenőrzés
– történik-e, a fenntartó részéről vagy a felhasználók oldaláról ellenőrzés a szakmai munka minőségével kapcsolatban
– gazdaságossági szempontból
11. Szakmai kapcsolatok, a kapcsolattartás formái
– mely szervezetekkel kell egyeztetnie az intézményeknek tevékenységük során
– van-e valamifajta kötelező együttműködése más intézményekkel, esetleg civil szervezetekkel
12. Intézményszervezeti kérdések
– az átalakítások, összevonások, integrálások, megszűntetések logikája és jogszerűsége
13. A szervezett képzésben való részvétel kérdései
14. A nem hagyományos pályázati / innovációs lehetőségekben való részvétel
– területfejlesztési programok, kistérségi egyesülések lehetőségei
– a települések határainak új dimenziói
V. A munka ütemezése
Kutatási terv: 2003. szeptember vége
Interjúterv, próbainterjúk alapján: 2003. október 10.
A szakértői team állásfoglalásának kialakítása: 2003. október 20.
Adatfelvétel és az esettanulmányok elkészítése: 2003. december 15-ig az első 15 db.
[1] 1990. évi LXV. tv. A helyi önkormányzatokról
1997. évi CXL. Tv. A kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről
[2] Mezei András: Ilyen gazdagok vagyunk? Bp., 1981, Magvető Könyv-kiadó
[3] Koncz Gábor: Komplex elemzés a művelődési otthonokról (1945-1985) In:A szabadművelődéstől a közösségi művelődésig. Szerk.: Beke Pál és Deme Tamás Bp., 2003., Széphalom Könyvműhely
[4] Intézmény alatt értve minden olyan szervezett működést, amelyre meghatározott működési területen meghatározott rend érvényes, amely meghatározott cselekvéseket involvál.
[5] G. Furulyás Katalin: Elemző vizsgálat az összevont intézmények körében. MMI, Bp. 1999. (kézirat)
[6] Lipp Márta: Kutatási terv “A közművelődési feladatellátás törvényessége és formái falun” című kutatáshoz
[7] Zavarkó Mihály: Kutatási terv “A kultúra finanszírozása városokban” című kutatáshoz
[8] 1997. évi CXL. törvény A kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről
[9]Földiák András: Egy hivatás szakmai esélye Kultúra és közösség 1990/3.
Bujdosó Dezső: Szeressétek a kulturális menedzsereket Kultúra és közösség 1994.