VÁRHEGYI ATTILA   A megnyitó elhangzott a Magyar Művelődési Intézet Kutatási Osztálya a "Progresszív művelődési otthoni hagyományok" című minta-tanfolyamának konferenciával egybekötött záróün-nepségén 2001. október 1-jén.

A MINDENKI SZÁMÁRA ELÉRHETŐ MŰVELŐDÉS

Högyeim és Uraim! Tisztelt Előadók! Tisztelt Hallgatók!

Önök a közművelődés harminc éves történetét ismerhették meg a ma lezáruló tanfolyamon. Egy olyan történetet, amely a mindenki számára elérhető művelődésről szól, és arról, hogyan tölthetik el emberek kulturált körülmények között, szervezetten és élvezettel szabadidejüket. Egy olyan történetet, amely a folyamatos megújulásról, a változatosságról, a sokszínűségről szól. .

Reméljük, hogy Önök egy pillanatig sem unatkoztak ezen egyedülálló tanfolyam előadásai, szemináriumai kö-zepette. Remélem, záróbeszédem alatt sem fognak...

Én beszélek, pedig Önöknek kéne! Érdekelne a véleményük, tapasztalataik, belepillantottam volna jegyzeteikbe. Szívesen elolvasnám, mit írtak le a Művelődési Há-zakról – a '70-es évekbeliekről éppúgy, mint a maiakról – amelyek, miként a közművelődési mozgalmak – a gyökeres társadalmi átalakulás előhírnökei voltak. Mai kifejezéssel szólva akkor “beindult az ország”. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, a közművelődési szakemberek és intézmények paradigmaváltására volt szükség.

A szakma nem habozott. Sorra indultak be azok a programok, amelyek élővé tették a kultúra különféle szegmen-seit. S szinte az ember, az emberi társadalom valamennyi kérdésére megpróbált – sikerrel – választ adni. A bevett hivatalos, vagy még pontosabban hivataloskodó gondolkodásmód mellett helyet kaptak az alternatívát jelentő áramlatok is, a metafizikai gondolkodásmód különféle megjelenítői, szerveződései, és sok más gondolat is. Megélénkültek a szociológiai, szociográfiai kutatások, az önismereti mozgalmak révén a pszihológiai kultúra tört ma-gának utat. A merev politikai keretek elkezdtek tágulni, a szabadság lehetőségei kiszélesedtek. Például egy művelődési házba be lehetett menni “csak úgy”.

Napjainkban ez a politikai jellegű teher már nem nehezedik a kultúrát közvetíteni kívánó kezdeményezésekre. Van azonban más, nem kevésbé erős és alattomos ellenfelük. A nagyon sok esetben selejtet termelő és rendkívül agresszív, nemegyszer alacsony igényszintű és a személyességet elsorvasztó tömegkultúrára gondolok. A valódi emberi közösségek teremtésére egyáltalán nem gondoló, csak az atomizált fogyasztó igényeinek felborzolására, kielégítésére, majd újbóli felcsigázására berendezkedett – igencsak viru-ló üzletágra. E vetélytárs mellett, ezzel szemben kell hatnia annak, aki a művelődés ápolásán, továbbadásán, közösségek életrehívásán fáradozik. Annak, aki a válogatni, a sa-ját, színvonalas kulturális igényeit és elvárásait megfogalmazni és érvényesíteni képes ember nevelésén dolgozik.

A világban zajló szakmai folyamatok akkor a 70-es, 80-as években hasonló trendet mutattak. Az úgynevezett mindennapi kultúra egyre nagyobb területet követelt magának szerte Európában. E tanfolyamnak határozott célja volt, hogy felelevenítse azokat a technikákat, amelyek ebben az időszakban működtek és – sajnálatos módon – egyre inkább elmaradnak a gyakorlatból. A közművelődési szakemberekben megerősödött az igény, hogy felelevenítsék az egykor már ismert módszereket.

Érdemes a mai világtendenciákra is vetni egy pillantást, hiszen nem elszigetelt kultúrában élünk, és nem is szeretnénk abban élni.

Kulturantropológusoktól hallottam azt a meglepő tapasztalatot, miszerint vannak törzsek Afrikában, amelyek még meglévő szertartásaik kezdésének időpontját a Dallas című filmsorozat esti adásához igazítják. Tempora mutantur…

Azt gondolom, hogy ha nem is ennyire sarkosan, de bizonyos mértékig napjaink bármely népének életére, jelenlegi helyzetére igaz ez a kép.

Nemzeti kultúránk gyökerei erősek és mélyre nyúlnak, de virága ápolásra, gondozásra szorul. Ápolását nagyon erős, megkerülhetetlen és agresszív nyomással szemben kell végeznünk, de mindenképpen el kell látnunk e feladatunkat. Ez természetesen nem azonos az elszigetelődéssel, a világ elől való elzárkózással. Más kultúrák értékeinek befogadására mindenkor készen kell élnünk, ugyan-akkor nem szabad hagynunk, hogy saját – ezen a földön és éppen a magyar nép körében kialakult és meghonosodott – kultúránk értékei veszendőbe menjenek, vagy ki-szorítsák őket színes, modernnek tűnő, ámde értéktelen, csak éppen kulturálisnak nevezett termékek.

Jelenünk nemzeti múltunk és reménybeli jövőnk között feszül. Most van lehetőségünk e jövő, a következő generációk életfeltételeinek megteremtésére, megalapozására.

Csak a közös múltból táplálkozó, az elődök tapasztalataira építő tervezésnek van életképes jövője.

Az a nép, az a csoport, amely igyekszik megfeledkezni örökségéről, kiteszi magát a kulturális életet is behálózó, éppen aktuális különböző manipulációknak. Gyökerek nélkül próbál életben maradni.

Egyre nagyobb mértékben globalizálódó világunkban a kultúravesztés veszélye realitás, sőt, nemegyszer már szo-morú tapasztalat.

Korunk embere – többek között éppen a kultúravesztés következtében – elvesztette számos alapvető közösségét is – atomizálódott. Ez védtelenné tette, s nem pusztán kulturális javaitól fosztotta meg, hanem mentális egészségét is aláásta. A valamiképpen magára maradt, a megtartó közösséget nélkülöző embernek az élet értelmességébe vetett hite könnyebben megrendül, és a személy mentálisan légüres térbe kerül. Ezt az állapotot nevezi a harmadik bécsi analitikus iskola atyja, Viktor Emil Frankl egzisztenciális vákuumnak.

Valóban szomorú, hogy a kutatások szerint a fiatalabb nemzedékek igen jelentős része nem, vagy csupán alig is-meri saját kultúráját. Ők e szempontból biztosan veszélyeztetett helyzetben vannak.

Valóban kulturális segítőmunka az önöké, hiszen az egyes emberek testi-lelki-szellemi egészségén, annak javításán fáradoznak, s az egyes emberek közösséggé alakulásán, amelyből a kultúra ápolása és gazdagodása származhat. A kultúra rendkívül szerteágazó területeinek összefogása, összehangolása is az Önök feladatai közé tartozik. S ez igaz a mindennapi és a hagyományos értelemben vett elitkultúra egymáshoz közelítésére is. Ez utóbbi értékeinek terjesztésére ma különösen nagy szükség van, hogy a mindennapok kultúrája megtermékenyüljön, s színvonala emelkedjék. Hogy az elitkultúra szellemi értékei ne maradjanak egy egyre szűkülő réteg számára fontos világ ele-mei, hanem minél szélesebb körökben segítsék az egyéniség kibontakozását.

Össze kell fognunk, hogy a művelődés ügyét a legszélesebb körök számára tudjuk hiteles módon képviselni a társadalomban. Mint azt Önök is bizonyára jól tudják, most zajlik az Olvasás Éve, amelyben a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és az Oktatási Minisztérium is szerepet vállalt. Többek között helyi és országos szintű programok szervezésének támogatásával, valamint közös akciókat sürgető felhívásaival egyaránt a művelődési in-tézmények munkáját igyekszik segíteni. Szükség van az egész országot megmozgató kezdeményezésekre, amelyek felhívják a figyelmet arra, hogy a kultúra továbbadását, terjesztését szolgáló rendezvények nemcsak helyi érdekű megmozdulások vagy éppen úri huncutságok, hanem az egész nemzetet, s benne minden magyar polgárt személyesen is érintő feladatok.

A művelődési intézmények feladatainak, stratégiájának kidolgozásához elengedhetetlen feltétel a módfelett gazdag kincsestár, a kulturális szféra e területének történeti áttekintése. A művelődési házak életének huszadik századi alakulását módszeresen feldolgozó és bemutató képzés ígéretes és üdvözlendő vállalkozás, hiszen épp a kultúra ápolásának egyik nélkülözhetetlen elemét valósítja meg: tanulni kíván az elődök munkájából, eredményeiket, hagyatékukat kamatoztatni igyekszik. Egy megváltozott világban, más társadalmi, gazdasági, politikai körülmények között törekszik megtalálni a művelődés je-lenkori feladatainak rá háruló részét, és az azok elvégzéséhez vezető utat.

1992 januárjában megalakult a Magyar Művelődési Intézet.

Kétségbevonhatatlan fontossága ellenére mégsem eredményezett kellő mértékű megerősödést, mert számos helyi intézmény megszűnt, gazdaságilag meggyengült, vagy át-alakult non-profit szervezetté. Így az Intézetnek a törvény adta lehetőségeket továbbra is kihasználva kell segítenie a civil és non-profit szervezetek közművelődési szerepének erősödését, hisz ezek a szervezetek ma már jelentős szerepet töltenek be.

Újítaniuk kellett, a változó világhoz alkalmazkodniuk. 2000-es célkitűzésük már ennek megfelelően az volt, “hogy a hagyomány, mint az életkultúra része, a közösségek szervezőjeként legyen jelen mindennapjainkban. Ar-ra törekednek, hogy a kulturális, közösségi hagyományok az ünnepekhez, a munkaalkalmakhoz kapcsolódó szokások, a mai viszonyokhoz igazodva újjáéledjenek. Szándékuk olyan hagyományőrző mozgalom, melynek célja nem-csak a hagyományok színpadra állítása és az árutermelés, hanem mindazoknak a tradícióknak a megismerése, ápolása és terjesztése, melyek az egészséges közösségek és társadalmak összetartói.”

A politikának áldoznia kellett és kell arra, hogy a hu-mánus igények, értékek kiszolgálója legyen egy művelődési ház. Muszáj áldozni arra, ami nélkülözhetetlen, így a művelődésszervezőkre.

Az ő feladatuk, hogy közösséget kovácsoljanak az egy helyen lakó polgárokból. Gondolkozzanak merészen, ne féljenek a kihívások elé állni, és főként: ne csüggedjenek az átmeneti nehézségek, csalódások miatt!

Önök egy egyedülálló tanfolyamon vettek részt, amelynek tematikája az összes eddigi magyarországi művelődési otthoni kutatásra épített, beleértve a Népművelési Intézet Művelődési Otthon Osztályának, a Művelődéskutató Intézetnek és a Magyar Művelődési Intézet Művelődésszervezeti és Felnőttnevelési Osztályának kutatásait is.

Ez egy mintatanfolyam volt, amelynek – reményeink szerint – lesz folytatása. Az Önök gondolataiban mindenesetre elindult valami. A magyar kultúra legapróbb mozdulataiban is van és lesz valami abból, amit Önök munkájuk során végeznek.

Ha kollégáiknak majd Önök, akik most elvégezték ezt a tanfolyamot, szintén továbbadják az itt szerzett tapaszta-latokat, a szakma számára régi és megújult lehetőségeket nyithatnak meg.

Köszönöm, hogy meghallgattak.