1.
Innováció a könyvtárügyben
Az
innováció egy kreatív ötletből születő folyamatot jelöl, amely a későbbiekben
megvalósítja az ötletet. Joggal merülhet fel bennünk a kérdés: vajon
innovatívak-e a magyar könyvtárak? És kicsit szűkítve a kört: mennyire
innovatívak a szakkönyvtárak és a könyvtárosok? Számtalan kreatív könyvtárost
és könyvtárat ismerhetünk, mégis talán nem véletlen a bennünk ágaskodó
hiányérzet. Szerencsére napjaink stratégiai programjai és a pályázati
lehetőségek széles köre rengeteg lehetőséget ad a kreatív ötletek
megvalósítására, csak legyenek ötletek. Az innováció nem feltétlenül
pénz-kérdés.
2.
Mit jelent
az innováció a szakkönyvtárakban?
-
Új szemléletű
gyűjteményszervezést, azaz olyan komplex gyűjtemények kialakítását, amelyek
tartalmaznak minden információforrást, ami a szakterület számára
információértékkel bír, hordozótól és formától függetlenül. Régi közhely,
hogy a hozzáférés a lényeg, nem a birtoklás. Az is kreativitás, ha úgy
tudjuk gyűjteményünket szervezni, hogy a hozzáférésről gondoskodunk
(digitalizálás, virtuális könyvtárak bevonása stb.).
-
Új módszereket a
feldolgozásban és a tájékoztatásban. A szakkönyvtárak akkor kreatívak, ha
úgy tudják megvalósítani a nagy mennyiségű információtömegben a minőségi
szempontú válogatást, hogy az olvasó nem veszi észre, nem érzi azt, hogy
eltagadnak előle valami fontosat. Ehhez sokkal részletesebb feltárásra,
sokkal nagyobb szabályozásra, sokkal modernebb keresőrendszerekre van
szükség. Itt van csak igazán tere a kreativitásnak és az innovációnak!
-
Új minőséget a
szolgáltatásban és az adatbázisokban egyaránt. Nem akarom ismételni magamat,
az eddig mondottak természetesen itt is érvényesek: több minőségi tartalom,
változatos forma, széles keresési lehetőségek, kényelmi szolgáltatások.
3.
Innovativitás az OPKM-ben
Az
elektronikus információszolgáltatás fejlődése, a technikai lehetőségek rohamos
bővülése, valamint az oktatásügy kiemelt reformterületté válása új és újabb
kihívások elé állítja a pedagógiai információs rendszert. Az Országos
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum az információs rendszer központjaként és
motorjaként folyamatosan fejleszti szolgáltatásait annak érdekében, hogy
lépést tartson a növekvő követelményekkel, és megfeleljen az új kihívásoknak.
2007
szeptemberétől az OPKM az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet részjogkörű
szervezeti egységeként működik. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) az
Oktatási és Kulturális Minisztérium háttérintézeteként a magyar oktatás
fejlesztése érdekében kutatási és innovációs tevékenységet végez, és ezzel
kapcsolatos szolgáltatásokat nyújt. Aktív szerepet vállal az oktatás teljes
vertikumában alkalmazható tudományos eredmények létrehozásában,
gyarapításában, terjesztésében. Tevékenységeiben – a tudományos normák, a
közigazgatási-kormányzati szféra, továbbá az oktatási és intézményirányítási
gyakorlat szempontjainak azonos súlyú figyelembevételével – törekszik az
oktatás minőségének, hatékonyságának, eredményességének és méltányosságának
javítására. Munkájával igyekszik elősegíteni azt, hogy Magyarország az oktatás
modernizálása érdekében hatékonyan kihasználhassa a nemzetközi
együttműködésben és az európai integrációban rejlő lehetőségeket. Az intézet
felkészült szakemberek közös munkájával, a rendelkezésre álló erőforrások
hatékony felhasználásával, tanuló szervezetként valósítja meg feladatait,
partneri együttműködésben más kutató és fejlesztő intézményekkel, valamint az
oktatásban érdekelt szakmai és civil szervezetekkel, illetve egyéb
szereplőkkel. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet égisze alatt működő
Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) szakmai tevékenységének célja,
hogy gyűjteményeivel és szolgáltatásaival elősegítse a neveléstudomány és az
oktatásügy területén dolgozók széles körű tájékoztatását, gyakorlati és
elméleti munkáját, önképzését, valamint a pedagógiai kutatást.
Az OPKM
régóta alapelvnek tekinti az imént megfogalmazott elveket saját működése
szempontjából. Mivel minden szentnek maga felé hajlik a keze, hadd ringassam
magamat abban a reményben, hogy az innovatív szakkönyvtárak közé sorolhatjuk
magunkat, legalábbis ami a lehetőségeinket illeti. Nézzünk erre néhány példát,
a fentebb felsorolt szempontok alapján:
-
Az OPKM komplex
közgyűjtemény, múzeum és könyvtár egy intézményen belül. Ez remek
lehetőséget ad az innovatív gyűjteményszervezésre, hiszen adva van az új
típusú gyűjteményi bázis, amelyre komplex szolgáltatásokat lehet építeni.
Ennek valódi kihasználása az eljövendő idők feladata.
-
Egy közeljövőben
megjelenő jogszabály szerint az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet országos
pedagógiai szakmai szolgáltatói feladatkört fog kapni, ami azt jelenti, hogy
az OPKM is országos szakmai szolgáltatóvá válik, elsősorban az iskolai
könyvtárügy területén. Ezzel kézzelfoghatóan, törvényileg is támogatva
nyílik meg az új szolgáltatások lehetősége, vagyis egy kincsesbánya az
innováció számára.
-
A neveléstudomány
vezető kutatóintézetéhez történt csatlakozással új lehetőségek adódtak a
minőségi szolgáltatásfejlesztés, a használóközpontúságot szolgáló innovációk
számára. A legfontosabb használói kör, a kutatók közvetlen közelségbe
kerültek a könyvtárral, és ha ennek előnyeit majd mindenki felismeri, biztos
vagyok benne, hogy remek szakkönyvtári fejlesztések előtt nyílik meg a tér.
-
A módszertani
innováció az OPKM saját kutató–fejlesztő tevékenységének egyik legfontosabb
területe. Elsősorban a szakkönyvtárakban hasznosítható új feldolgozási
módszerekre kell gondolnunk, ezen belül is főként a tartalmi feldolgozást
megújító módszerekre és eszközökre (pedagógiai tárgyszójegyzék, PRECIS,
sokszempontú tartalmi feltárási módszerek stb.).
-
A technika
területén is jellemző az OPKM-re az innovatív gondolkodás. Azon kevés hazai
könyvtár közé tartozunk, amely saját fejlesztésű integrált könyvtári
rendszerrel dolgozik (Openlib). Ez lehetővé teszi a speciális szakkönyvtári
feladatok, például a sokoldalú tartalmi feltárás megvalósítását.
Munkatársaink élenjárnak az adatbázis-fejlesztésekben, és többek között
kidolgozták a mobiltelefonnal is használható OPAC egy modelljét.
-
Korszerű
szakirodalmi adatbázisok (PAD, Tankönyv Adatbázis, Magyar Pedagógusok Háza
Portál), amelyek kompatibilisek a szakterület nemzetközi adatbázisaival, így
könnyen integrálhatóak egy összeurópai pedagógiai adatbázisba.
-
Saját fejlesztésű
integrált könyvtári rendszer, amelynek jelenleg négy modulja működik
üzemszerűen (állománygyarapítás, adatbevitel, OPAC, kölcsönzés). A belső
fejlesztés lehetővé teszi a szakkönyvtár speciális igényeinek maximális
kiszolgálását.
-
Kiépített
szolgáltatási rendszer: kölcsönzés, helyben olvasás, szaktájékoztatás,
irodalomkutatás, részvétel országos programokban (ODR, MOKKA).
-
nyilvánosan
hozzáférhető online katalógus, benne külön kereshető szakirodalmi
adatbázisok (Pedagógiai Adatbázis, Tankönyv-adatbázis, Gyermek- és ifjúsági
irodalmi adatbázis),
-
közép- és hosszú
távú digitalizálási terv az állomány legértékesebb darabjainak (iskolai
értesítők, tankönyvek, régi szakfolyóiratok, képi dokumentumok) védelme,
illetve a leggyakrabban használt szakirodalom (felsőoktatási,
pedagógus-továbbképzési tananyag) szélesebb körű hozzáférése érdekében,
-
részvétel közös
európai uniós programokban pályázatokban. A hároméves PERINE projektben való
részvételünk (8 európai ország együttműködésével épített, több nyelven
kereshető internetes adatbázis és elektronikus információszolgáltatás)
nagyban hozzájárult a nemzetközi kapcsolatok fejlődéséhez, közvetve a
könyvtár munkájának korszerűsítéséhez is.
4. Az OPKM
jövőképe
Ezek az
alapok és hagyományok köteleznek bennünket arra, hogy jövőképünk is az
innovációra épüljön. Ennek a legfontosabb elemei az alábbiak:
5.
Lehetőség az innovációra ― TÁMOP 3.2.4.
Az Új
Magyarország Fejlesztési Terv által kínált lehetőségek most módot adnak a
kreatív ötletek megvalósítására. Különösképpen egy olyan könyvtár számára,
amelyik közvetlen kapcsolatban van a közoktatással. A program fő céljai:
-
Adatbázis-fejlesztés: saját gyűjteményeihez kötődően, a tankönyvekkel
kapcsolatos nemzeti könyvtári feladatokhoz kötődően, a gyermek- és ifjúsági
irodalomhoz kötődően, az olvasáskultúra fejlesztéséhez kötődően.
-
Országos
olvasásfejlesztő és népszerűsítő kampány: A Nevelési Tudásdepó projekt a
közoktatási intézmények és a könyvtárak együttműködését támogató
szolgáltatásaival erősíti a közoktatásban részt vevő korosztály olvasási és
digitális információszerzési kompetenciáit. Támogatja a nem formális és
informális képzési programok kidolgozását, külföldi jó gyakorlatok
adaptálását, összegyűjti és egységes szempontok szerint adatbázisokba
rendezi a hazai jó gyakorlatokat, az Olvasás Portál és kiadványok révén
disszeminálja a tartalmakat. A megszülető tudástárak közvetlenül
használhatók a közoktatásban, alapját képezik a folyamatos fejlesztői
munkának.
6. Milyen
lesz az OPKM 50 év múlva?
Egy ünnepi
konferencián ünnepinek kell lennie a tervezésnek is. Szeretnénk megálmodni azt
az OPKM-et, amelynek majd utódaink 50 év múlva ünneplik a 100 éves
évfordulóját. Hisszük, hogy lesz ilyen intézmény, hiszen ha nem hinnénk, nem
beszélhetnénk innovációról. 50 év múlva – hitünk szerint – már olajozottan
fog működni a Magyar Pedagógusok Háza – sokszínű szolgáltatási spektrummal,
komplex információs és kulturális intézményként szolgálva a legnagyobb
értelmiségi szakmát, a pedagógusokat. Minőségi intézmény lesz, amely európai
színvonalon működik. Reméljük, hogy utódaink büszkék lesznek elődeikre!
* Elhangzott az OPKM 50 éves évfordulóját ünneplő
szakmai konferencián, 2008. november 10-én. |