A
hosszú, közép és rövid távú stratégiai tervek fénykorát éljük, és eközben
nincs ma nehezebb dolog, mint egy kulturális intézmény jövőjét felelősséggel
megtervezni. Millió előre nem látható körülmény, érdek, lobbi játszik
szerepet abban, hogy a tervek füstbe mennek-e, vagy megvalósult álom lesz
belőlük. 2006 nyarán még mindannyian azt hittük, hogy a 100 éves jubileumát
ünneplő Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum 2007 januárjától – a
kulturális intézményrendszer korszerűsítése érdekében hozott
kormányhatározat értelmében – az Országos Széchényi Könyvtár egy
igazgatóságaként működik tovább. Nem így történt. Az elképzelések többszöri
módosulása után a 2006. év végén váratlanul megadatott a lehetőség, hogy a
könyvtár elköltözzön az Oktatási és Kulturális Minisztérium épületéből, és
elfoglalja helyét a múzeum mellett, a Könyves Kálmán körúti
„Tündérpalotában”. De sokat álmodtunk erről az elmúlt években!
Az a tény, hogy
2007. február 19-én ünnepélyesen felavattuk a Magyar Pedagógusok Házát a
Könyves Kálmán krt. 40. sz. alatt, talán hihetőbbé teszi egy álom
megvalósulását. Mindeközben azonban óvatosságra intenek az elmúlt 130 év
tapasztalatai, nem feledkezhetünk meg az ebben rejlő üzenetekről sem. Valami
újnak a kezdetét hirdeti ez az ünnepség. Hangsúlyozni kell a kezdet szót,
hiszen nem tudunk nagy horderejű eredményekről és változásokról beszámolni.
Kicsit sárga, kicsit savanyú, de már a miénk! Önmagában az a tény
ünnepelendő, hogy az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum két alapvető
szervezeti egysége, a könyvár és a múzeum végre oly hosszú idő után együtt,
egy helyen, egységes feltételek mellett nyújtja szolgáltatásait. Olvasóink
közül is sokan drukkoltak nekünk az elmúlt években, pontosan tudják, mennyi
izgalom, küzdelem, munka áll e mögött az eredmény mögött. Talán nem túlzás,
ha azt hisszük, az egész magyar kulturális életnek van oka velünk örülni.
Hármas
születésnapot ünnepeltünk február 19-én. Az OPKM története olyan
szerteágazó, hogy akár minden évben találhatunk ünneplésre méltó jubileumot,
legyen az alapítás, költözés, újraalapítás vagy egyesítés. 2007-ben azt
ünnepeljük, hogy 130 évvel ezelőtt, 1877-ben nyitotta meg először kapuit az
Országos Tanszermúzeum, amelynek hivatása a tanüggyel kapcsolatos tárgyak és
könyvek gyűjtése és megőrzése volt. Alapító okirata majdnem megegyezik az
OPKM mai feladataival. 100 évvel ezelőtt, 1906 karácsonyán a
tanszermúzeumhoz csatlakozott a pedagógiai szakkönyvtár, ekkortól vált külön
feladattá a szakirodalom, a tankönyvek és az iskolai értesítők gyűjtése. A
harmadik torta pedig a most megszületett Magyar Pedagógusok Házát ünnepli.
Mit üzen
nekünk ez a 130, ill. 100 év?
– |
|
Az Országos
Tanszermúzeum a magyar történelem legjelentősebb reformidőszakában
alapíttatott az Eötvös-féle népoktatási törvény végrehajtásának
támogatása céljából. Az OPKM teljes története azt mutatja, hogy
reformkorszakokban megalapították, vagy újra alapították, hanyatló
korszakokban pedig összevonták, majd megszüntették. Talán nem nagy
merészség hinni abban, hogy most, amikor a magyar oktatásügy ismét nagy
reformkorszakot hirdet, bátran bízhatunk az ezt szolgálni kívánó
intézmény szebb jövőjében... |
– |
|
Az intézmény 130
éves története bizonyítja, hogy múzeum és könyvtár, könyvtár és múzeum
mindig szerves egységet alkotott, ha csak az egyik volt, hiányzott a
másik, tehát előbb-utóbb azt is létrehozták. Így történt ez 1906-ban,
amikor a Tanszermúzeumhoz csatlakozott a pedagógiai szakkönyvtár, majd
az OPKM történetének második korszakában, 1968-ban, amikor a 10 évvel
korábban újra megalapított pedagógiai szakkönyvtárhoz csatlakozott a
pedagógiai múzeum. A múlt azt üzeni, hogy ez így működik jól. Ami
összenőtt, azt nem lehet szétválasztani. |
– |
|
Múltunk üzenete az
is, hogy egy korszerű oktatáspolitika, oktatásügy hátterében jó, ha ott
áll egy közgyűjtemény, ahol megőrződnek a tettek lenyomatai, ahová
fordulni lehet, ha bizonyítékra, érvekre stb. van szükség. Az ilyen
gyűjteményeket óvni, védeni kell, és folyamatosan gyarapítani, nehogy
nagy gondolatok vagy tettek azért merüljenek feledésbe, mert senki sem
gondoskodott a megőrzésükről. |
– |
|
Az OPKM története
igazolja a legmeggyőzőbben, hogy egy életképes, megújulni képes,
értékeit és elveit azonban szilárdan és következetesen őrző intézményről
van szó. 130 év alatt volt nagyon sok igazgatója, a mostanival együtt
összesen hétszer költözött különböző székházakba, a tevékenysége és
teljesítménye azonban egységes és nagyon szépen körülhatárolható. Nem
akarunk, és nem is tudunk ma sem másfelé menni, mint amely utat elődeink
(Gönczy Pál,
Gyertyánffy István, Vángel Jenő, Waldapfel Eszter, Balázs Mihály, Horváth
Tibor, Kelemen Elemér, Balogh Mihály, hogy csak néhányukat említsük)
kijelöltek és jártak. |
Melyek tehát a
jelen legfontosabb feladatai?
– |
|
Járni kell tovább a
kijelölt utat, és közben frissülni, fiatalodni. Ezt jelenti a Magyar
Pedagógusok Háza. Egy komplex, modernizálódó, használó- és
szolgáltatásközpontú információs központot, amely egyszerre örököse a
tegnapnak, figyel a jelen kihívásaira, de mindenekelőtt jövőbe mutató,
hosszan tartó eredményeket akar felmutatni. |
– |
|
A legfontosabb
változások az OPKM eddigi szolgáltatásaihoz képest: |
|
|
• |
A teljes közgyűjtemény (könyvtár és múzeum) valamennyi gyűjteményi
egysége egy helyen használható: pedagógiai szakirodalom, folyóiratok,
tankönyvek, iskolai értesítők, dokumentumok, kiállítások stb. Egyetlen
kivétel a taneszköz-bemutató központ, amely helyszűke miatt ideiglenesen
a Baross utca 13. sz. alatt látogatható. |
|
|
• |
Megújult a nyitvatartási rend. Mostantól könyvtár és múzeum egyaránt
hétfőn tart zárva, keddtől péntekig a könyvtár 9–19 óra között, a múzeum
10–18 óra között látogatható, szombaton pedig a könyvtár 9–14 óráig, a
múzeum 10–14 óráig van nyitva. |
|
|
• |
Az informálódás mellett rendezvényeknek, továbbképzéseknek is helyet ad
a Magyar Pedagógusok Háza. A második emeleti díszterem 100 fő
befogadására alkalmas, korszerűen felszerelt konferenciaterem. A terem
adottságait kiállítások rendezésére is kihasználjuk. A díszterem
előzetes egyeztetéssel kibérelhető. |
|
|
• |
Tereink szebbek, barátságosabbak, világosabbak, a munkatársak azonban
ugyanolyan kedvesek és segítőkészek, mint eddig. |
Ez valósult meg
egyelőre. Ha bővülnek a tereink és a lehetőségeink, akkor lesz önálló
gyermek- és ifjúsági könyvtár, szabad polcos olvasói terek, több
számítógépes munkahely, multimédiás labor, korszerű tankönyv- és
taneszköz-bemutató stb. És reményeink szerint egyszer lesz lift és
akadálymentes megközelítési mód is...
A Magyar Pedagógusok Háza tehát az alábbi szolgáltatásokkal várja
látogatóit:
– |
|
Információs központ, országos tudományos szakkönyvtár |
|
|
• |
tájékoztat a szakirodalomról, olvasótermet biztosít, könyveinek egy
része kölcsönözhető |
|
|
• |
tájékoztat a szakmai irányítás dokumentumairól |
|
|
• |
adatbank |
|
|
• |
korszerű információs eszközök használatát biztosítja |
– |
|
Országos
gyűjtőkörű pedagógiai múzeum |
|
|
• |
iskolatörténeti kiállítások („iskolaszerű”, tematikus elrendezésben,
interaktív megoldásokkal) |
|
|
• |
Érdekes, izgalmas tárlatvezetések |
|
|
• |
Múzeumpedagógiai foglalkozások tanároknak, diákoknak,
pedagógusjelölteknek. |
– |
|
Taneszköz-centrum (a taneszközökre vonatkozó adatoktól a konkrét
eszközök kipróbálásáig) |
|
|
• |
tankönyv-bemutatóhely |
|
|
• |
taneszköz-etalontár |
|
|
• |
taneszköz-adatbázis |
– |
|
Tartalomszolgáltató, információt előállító intézmény |
|
|
• |
adatbázis-előállító (pedagógiai szakirodalmi adatbázis,
tankönyv-adatbázis, gyermek- és ifjúsági irodalmi adatbázis,
taneszköz-adatbázis, iskolatörténeti adattár stb.) |
|
|
• |
adatbázis-szolgáltató (hazai és nemzetközi adatbázisok széles köre: ERIC,
PsycInfo, FIS-Bildung, EBSCO-adatbázisok, EISZ-adatbázisok stb.) |
|
|
• |
saját szakmai folyóirata a Könyv és Nevelés |
|
|
• |
neveléstörténeti, kultúrtörténeti és aktuális pedagógiai kérdésekkel
foglalkozó könyvek, könyvsorozatok kiadója (Mesterek és tanítványok,
Tudós tanárok – tanár tudósok, iskolai könyvtári kézikönyvek
stb.) |
– |
|
Szakmai
fejlesztési központ (pedagógiai szakkönyvtárak, szakmúzeumok és iskolai
könyvtárak számára) |
– |
|
Kulturális centrum (művelődési és konferenciaközpont, kiállítási
központ) |
– |
|
Továbbképző intézmény (tanfolyamok és képzési lehetőségek pedagógusok,
iskolai könyvtárosok számára) |
Mit kérünk
Önöktől, kedves Olvasóink?
– |
|
Használják a házat!
Létünk legfőbb záloga, hogy szükség legyen ránk. |
– |
|
Tudassák velünk,
mit szeretnének tőlünk! Meg fogjuk teremteni annak a lehetőségét, hogy
személyes találkozókon, beszélgetéseken tudakoljuk meg az Önök igényeit,
de ennek a folyóiratnak a hasábjait is használják bátran. |
– |
|
Közvetítsék jó
hírünket! Küldjék hozzánk tanítványaikat, olvasóikat, látogatóikat stb. |
– |
|
Ha tehetik,
támogassanak, szponzoráljanak bennünket (például adójuk 1%-ával), illetve
hozzanak támogatókat vagy lehetőségeket (pl. rendezvényeket). Célunk
elsősorban az, hogy a lehető legjobban szolgálhassuk a közt. |
Van-e jövője
az OPKM-nek, és ha van, mit ígér?
Ünneplés közben
és után joggal felmerülhet a kérdés, vajon mit ígér a közeljövő. A megnyitó
ünnepségen Dr. Farkas Katalin, a nemrégiben létrehozott Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet (OFI) megbízott főigazgatója bejelentette, hogy
előreláthatólag az OPKM – nevét, profilját és székházát megőrizve –
hamarosan csatlakozik az OFI-hoz, annak részjogkörű egységeként.
Ebben a döntésben
mi látjuk az előrelépés lehetőségét. Egy komplex szolgáltatóközpont a
kutatás-fejlesztés közvetlen közelében sokat tud tenni a magyar
oktatásügyért, és ugyanakkor egy élvonalbeli kutató-fejlesztő intézet jó
gazdája lehet egy országos közgyűjteménynek. Maradunk tehát a stratégiai
tervünknél, azaz tovább dolgozunk a Magyar Pedagógusok Háza
kiteljesedéséért. Álmunk most egy olyan otthon, amely immár európai szinten
is egyedülálló sokoldalúsággal szolgál egy közösséget, annak minden
képviselőjét, kutatót, tanárt, tanítót, óvodapedagógust, gyermeket és
szülőt.
Isten éltesse
a Magyar Pedagógusok Házát még legalább 130 évig! |