Elektronikus Könyv és Nevelés

   

Olvasáspedagógia

   

Belső borító

 

Tartalomjegyzék

 

Rovatok

Könyvtár

Olvasáspedagógia

Anno

Tankönyv – taneszköz

Ifjúsági irodalom

Oktatástörténet

Hírek, kitekintés

 

 

Fórum

 

Impresszum

 

Acrobat Reader 5.0 CE

 

Palkó Lajosné

 

O

l

v

a

s

á

s

p

e

d

a

g

ó

g

i

a

Bevezetés a szépirodalomba

– Kortárs irodalmi vetélkedő középiskolásoknak –

 

A Battonyai Népek Barátsága Közművelődési és Iskolai Könyvtárban a negyedik alkalommal rendezték meg a kortárs irodalmi vetélkedőt. Az ünnepi könyvhét keretében 2005. május 31-én megtartott vetélkedő célja az olvasás, az irodalom iránti érdeklődés felkeltése volt. Tapasztalatunk szerint a szépirodalom – különösen a kortárs irodalom – iránti érdeklődés csökken. Ugyanakkor szűkebb hazánkban, Békés megyében kitűnőírók, költők jelentetik meg jobbnál jobb köteteiket (Kántor Zsolt, Grecsó Krisztián, Závada Pál, Kiss Ottó, Kiss László) és olyan kiváló irodalmi folyóirattal büszkélkedhetünk, mint a Bárka.

 

A tapasztalatunk az, hogy a diákok nagyobbik része nem olvas szépirodalmi műveket, ha igen, akkor inkább csak kötelező olvasmányokat. Azt gondoltuk, hogy ezen változtatni kell, fel kell hívni a figyelmet a friss irodalmi alkotásokra, meg kell keresni azokat a pontokat, amelyek segítségével a tanulók érdeklődését felkelthetjük. Meggyőződésünk, hogy tanulóinknak mindenekelőtt meg kell ismernie megyénk irodalmi életét és a vetélkedők jó lehetőséget biztosítanak arra, hogy az olvasott művek további érdeklődést váltsanak ki.

 

A fentiek érdekében felvettük a kapcsolatot a Bárka című irodalmi, művészeti és társadalomtudományi folyóirat főszerkesztőjével, Dr. Elek Tiborral, aki megörült a felvetődött ötletnek és vállalta, hogy munkatársaival elvállalják a zsűrizést. Így a diákok találkozhattak a művek szerzőivel, ami szintén nagy élményt jelentett, jelent a számunkra.

 

A versenyen 3 fős csapatok vettek részt. A vetélkedő menete általában négy részből tevődött össze. A diákok kitöltöttek egy 10-15 kérdésből álló feladatlapot, melyen a Bárka című lapról való ismeretek, egyes írók, költők életrajzi adatai, az elolvasandó művekkel kapcsolatos kérdések szerepeltek. Ezt a feladatot villámkérdések követték, majd az irodalmi művek alapján nagy, átfogó értelmezéseket fejtettek ki a csapatok. A versenyfeladatok között szerepel könyvajánlás írása (fülszöveg, levél, tudományos elemzés stb.) is, ennek stílusát a tanulók maguk választhatták meg. Az eredményhirdetés után ebéd, majd rövid városnézés következett. Délután három órakor kezdődött a Bárka-irodalmi délután, mely már teljesen nyilvános rendezvény volt városunk lakóinak részvételével.

 

Befejezésül néhány, a versenyzőktől származó vélemény: „Jövőre is szívesen részt veszünk a versenyen”, „A legjobb az volt, hogy a zsűri tagjai azon költők és írók voltak, akiknek műveit közelebbről is megismerhettük”, „Szerettünk részt venni a versenyen.”

 

 

 

 

 

 

 

Tartalomjegyzék  |  Nyomtatható változat  |  Fel  ]