Iskolai
könyvtárak az Európai Unióban címmel rendezte meg az OPKM a Könyvtárostanárok
II. Országos Konferenciáját Budapesten a Városmajori Gimnáziumban. A két
napos konferencia második délutánján a résztvevők hét szekcióban vettek részt
műhelymunkán. A szekciókat iskolai könyvtártípusonként szerveztük meg. Ez a
kifejezés nem megszokott a szakirodalomban, megkockáztatjuk, hogy nem is
teljesen pontos, de mindenképpen azt hivatott megmutatni, hogy az iskolai
könyvtár, mint könyvtártípus közel sem olyan egységes és egyforma, mint a
többi típus képviselői. Az iskolai könyvtárak közt létrehozható kategóriák
száma is igen nagy. Konferenciánkon hetet választottunk ki ezek közül, a hét
szerintünk legjellemzőbbet, legelterjedtebbet, de biztosan lehet még más
csoportokat is létrehozni. (Például gyakorló iskolák könyvtárai, 12
évfolyamos oktatási intézmények könyvtárai, óvodai könyvtárak) Tovább
színesíti a rendszert, hogy egyes iskolai könyvtárak akár több típusba,
csoportba is tartozhatnak intézménytípusok és pedagógiai programjuk alapján.
A szekciók
résztvevőit arra kértük, hogy próbálják meg iskolai könyvtártípusukat
körvonalazni, meghatározni, és vessék fel legfontosabb típusukra jellemző,
közös problémáikat. A műhelymunka eredményeként született beszámolókból a
következő összefoglalást adjuk most közre annak reményében, hogy sikerül a
figyelmet felhívni és a problémák megoldását kezdeményezni. (Az általános
iskolai könyvtárak szekciójának anyaga még nem érkezett meg, így hat szekció
anyagát tudjuk itt összefoglalni.)
Az iskolai
könyvtártípusok bemutatása, bemutatkozása
Alapfokú
művészetoktatási iskolai könyvtárak
Az alapfokú
művészetoktatási intézmények többsége zeneiskola, így gyűjtőkörük és
állományuk nemcsak tartalmában tér el más iskolai könyvtárakétól, hanem
dokumentumtípusaiban is. Jelentős mennyiségűek a kották és a hangzó
dokumentumok, melyek speciális ismereteket, szolgáltatásokat és tárolást
igényelnek.
Egyházi iskolai
könyvtárak
Kb. 250 –
a történelmi egyházak által fenntartott – általános és középiskolai könyvtár
gondjait képviselte ez a szekció. Köszönet érte, hogy külön megszólalhattunk!
Az, hogy a fenntartónk
valamely egyház, más könyvtáraktól megkülönböztet bennünket a következőkben
is:
-
bővített gyűjtőkör: a
vallástudomány könyveinek válogatott beszerzése, különös tekintettel a hitoktatásra
-
a közoktatási törvény
mellett eleget kell tennünk az egyházi törvényeknek és a felekezeti pedagógiai
intézetek előírásainak és javaslatainak is (pl. tankönyvbeszerzés)
-
különgyűjtemények
gondozása: számos régi alapítású középiskolai könyvtár őriz muzeális állományt,
sokszor értékes ritkaságokat, egyedi gyűjteményeket.
Az egyházi iskolák – és
könyvtáraik is – három csoportba sorolhatók:
-
1948 előtti megalapításuk
óta folyamatosan működők
-
államosított, majd újra
egyházi tulajdonba vett intézmények
-
újonnan alapítottak
Kettős funkciójú könyvtárak, iskolai és közkönyvtárak
A nap
egyik előadója 500-ra becsülte az e könyvtártípusba tartozó könyvtárak számát.
Mindenekelőtt
szembesülnünk kellett azzal a ténnyel, hogy az asztal körül ülők valamennyien
bár kettős funkciójú könyvtárból érkeztek, mégis mindahány intézmény más-más
sajátossággal bír. A közoktatási törvény az egységes- vagy összetett
iskolától az általános művelődési központig definiálja a többcélú
intézményeket. A kettős funkciójú könyvtár szolgáltatásait tehát gyakran
többcélú intézményben nyújtja. Így a valóság kellőképpen összetett és
bonyolult helyzetet produkál.
Először e sajátos
könyvtártípus megkülönböztető jegyeiről gyűjtöttük össze véleményünket, majd
megfordítva azt vizsgáltuk, melyek azok a tényezők, amelyek az iskolai- és
közkönyvtár funkcióinak találkozásával új minőséget hoznak létre:
-
A szervezeti
integrációból következően az intézmény vezetése és irányítása közös.
Tevékenységüket az együtt kidolgozott pedagógiai művelődési program határozza
meg.
-
A
könyvtár szolgáltatásait nem csak az iskola tanulói és tanárai számára, hanem
a környező település lakosságának is biztosítja.
-
Nyitva
tartása nem csak a tanítási napokhoz kötődik, hanem a használói szokásoknak megfelelően
rendszeres.
-
Közös az épület,
az egyes intézményegységek együtt használják a színtereket.
-
A könyvtárban az olvasói
tér közös és átjárható, a gyermek és felnőtt számára egyként
használható.
-
A
gyermekek és a szülők együtt jelenhetnek meg a könyvtárban, a gyermekek révén
a szülők is megnyerhetők.
-
Az állománygyarapítás
költségtakarékos, ezáltal gazdagabb gyűjtemény alakítható. A gyűjtőkört úgy
kell szabályozni, hogy a dokumentumok sokoldalúan mindkét funkciónak
megfeleltethetőek és felhasználhatóak legyenek.
-
A könyvtár gazdálkodása
álljon több lábon, vegyen igénybe több forrást (tankönyvtámogatás, helyi
közművelődési és közgyűjteményi feladatok költségvetési finanszírozása,
érdekeltségnövelő támogatás, felzárkóztató pályázata, az eszközfejlesztési
ütemtervben a könyvtár fejlesztése, a nyilvános könyvtárak jegyzékén szereplő
könyvtárak pályázati lehetőségei)
-
A könyvtár a közösségi
élet színtere lehet. Rendezvények, kulturális programok, csoportfoglalkozások,
szabadidős tevékenységek több egymástól független csoport találkozására
kínálnak lehetőséget.
Az érvek
és ellenérvek ütköztetésének eredményeként megpróbáltuk definiálni
könyvtártípusunkat: nyilvános, kettős funkciójú iskolai és közkönyvtár,
sokszínű szolgáltató hely minden korosztály számára. Iskolai könyvtárként a
tanulók és a pedagógusok tanulási, oktatási-nevelési és művelődési
tevékenységét segíti. Célja, hogy az oktatás, nevelés, képzés és továbbképzés
szereplőinek, a tudás megszerzésének komplex eszköztára legyen.
Közkönyvtárként a településen élő gyermek és felnőtt lakosság tanulási,
művelődési, információs és szórakozási igényeinek kielégítését szolgálja.
Kollégiumi könyvtárak
A kollégium a diákok
második otthona. A kollégiumi könyvtár délután és este tart nyitva teljes
nyitvatartási időben. A tanulás segítésén kívül a könyvtár a szabadidő, a
szórakozás („élvezettel történő olvasás”) terén játszik fontos szerepet.
A kollégiumban 12-23 éves
korig vannak diákok, tehát minden korosztály, minden társadalmi réteg
(országos és határon kívüli diákok) képviselve van. Ezért fontosnak tartjuk,
az esélyegyenlőség megteremtését és az élethosszig tartó tanulás segítését!
A kollégiumi könyvtárba
nem veszünk tartós tankönyveket, mivel a diákok nagyon sok iskolába járnak
(kivéve: 1-1 példányt pl. korrepetálás, szakkör… stb. számára).
Könyvtártípusunk
definíciója: A
kollégiumi könyvtár a nevelési-oktatási intézmény tanulási – tanítási
forrásközpontja, médiatára és kommunikációs centruma. Becslésünk szerint
Budapesten kb. 28 kollégium, országos szinten kb. 460 kollégium működik,
melyek mindegyikében működnie kellene kollégiumi könyvtárnak.
A középfokú szakképzés
iskolai könyvtárai
A szakképzés könyvtárait
gyűjtőkörük, állományuk különbözteti meg elsősorban a többi iskolai
könyvtártípustól, mivel a közismereti tárgyakhoz kapcsolódó
információforrások mellett jelentős mennyiségű a szakmához kapcsolódó nagy
mélységben gyűjtött szakirodalom. A szekció munkája során megfogalmazott
definíció: A szakképző iskolák könyvtárai, melyeknek gyűjtőköre kiterjed
az általános műveltséget nyújtó dokumentumokon kívül a képzési szakiránynak
megfelelő forrásokra is, az iskola információs központja (tanítási-tanulási
médiatára, oktatási helyszíne és kommunikációs központja). Felkészíti tanulóit
a munkájukhoz szükséges információkkal kapcsolatos tevékenységekre, az egész
életen át tartó folyamatos önművelésre, ennek szükségletté válását célozza
meg.
Más iskolai könyvtárakhoz
képest a szakképzés iskoláinak könyvtárai a folyamatos fejlesztésnek
köszönhetően egyenletesen és jól ellátottak mind személyi mind tárgyi
viszonylatban. Így állományuk modern és naprakész.
Jelenleg Budapesten kb.
130, országosan 5-600 szakképzési iskolai könyvtár működik.
Közös problémák
Mielőtt a majdnem minden
iskolai könyvtártípust érintő problémaköröket érintenénk álljon itt az egyik
szekció, mindenkit érintő ajánlása:
Javasoljuk, hogy az
Egyesület alapítson díjat az iskolai könyvtárosok munkájának elismerése,
értékelése céljából, melyet az évenként megrendezett konferenciákon adnának
át az arra érdemes kollégának.
1. Tantárgyi integráció
-
Véleményünk szerint
minden tantárgynak része kellene, hogy legyen a könyv- és könyvtárhasználat
oktatása, - mint pl. az értő olvasásra nevelés is.
-
A könyvtárhasználatnak
minden tantárgyban meg kellene jelennie érettségi tételként.
-
Ha pl. az informatika
tantárgyon belül nem kap helyet és órakeretet egy minimális könyvtárhasználati
tananyag, akkor később a számonkérésnél zűrzavar lehet.
2. Ingyen tankönyv –
tartós tankönyv
-
Az ingyen tankönyv,
tartós tankönyv mindenütt komoly problémát jelent, mind a velük való
adminisztrációs munka és a nyilvántartás miatt, mind a tárolás és elosztás
miatt. Mindez pedig a legnehezebb időszakban, tanévkezdéskor jelenik meg. Az
erre vonatkozó törvény alapvetően elhibázott: egyrészt nem föltétlenül azok
kapják, akik ténylegesen - szociálisan - rászorultak, másrészt az ingyen
juttatás csak úgy érvényesül, ha az ún. tanulói fejkvótából (2400,- Ft/fő)
hozzáadják a hiányzó összeget. Az önkormányzatok megszabják az egy tanulónak
adható maximális összeget (9 600,-Ft), ugyanakkor a tankönyvcsomagok ára
ennél lényegesen több, pl. 5.
osztályban 17 000 Ft, a 9. osztályban 20 000 Ft fölött van. A tanulónak
egészen a tanulmányai befejezéséig (tehát az érettségiig) joga van használni a
tankönyveket a törvény szerint, viszont nem kerülhetnek a tulajdonába (pedig
ez is benne van a rendeletben!), mert a könyvtári bélyegző miatt ezeket egy
idő után vissza kell adni (hogy milyen állapotban, arról jobb nem beszélni).
-
Természetesen az
iskolákban összemossák a kétféle tankönyvtámogatást, ezzel egyértelműen sérül
a könyvtárfejlesztésre szánt keret, amelyből szótárakat, lexikonokat és egyéb
tanulási segédleteket lehetne beszerezni.
-
Az is gond, hogy az
iskolák évről évre kénytelenek megvenni a használatos könyveket, mert a
kiadók egy-egy fejezeten (vagy csak az oldalszámon) változtatnak, emiatt az
előző évfolyam könyvei használhatatlanok az új évfolyamok számára. Ez óriási
pazarlás mind a könyvekkel (papírmennyiség!), mind a munkával (a nyomdai
kapacitástól a könyvtári adminisztrációig).
-
Régebben beszedték a
használt tankönyveket, és kiosztották a következő évfolyamnak.
-
Sajnos, addig, amíg
ennyire kialakulatlan és változó a tankönyvpiac és az oktatásügy is
átalakulóban van, - illúzió azt hinni, hogy a tankönyvek könyvtári
kölcsönzésével pénzt lehetne megtakarítani, hiszen csaknem évente lehet
kivonni a már nem használt tankönyveket. (Ez a tartós tankönyvek beszerzését
illetően még nagyobb pazarlást eredményezhet.)
-
A középiskola
tankönyvhasználat szempontjából olyan speciális iskolatípus, ahol az oktatás
egész ideje alatt szükség lehet egy-egy tankönyvre, de ha nem, - az
érettségire való felkészüléshez feltétlenül.
-
Tehát, jelen körülmények
között a középiskolában a tankönyvek kölcsönzését csak korlátozott mértékben
tartom indokoltnak.
-
A tankönyvterjesztés
pedig csak akkor legyen a könyvtárostanár dolga, ha azt szabadideje terhére,
anyagi ellenszolgáltatásért vállalja.
Megoldási javaslatok:
-
Az ingyen tankönyvekre
előirányzott összeg valóban fedje az adott évfolyamhoz szükséges könyvek árát
(ezt minden év januárjában már kötelező fölmérni), vagy csak szociális
támogatásnak nevezzék, és a hiányzó összeget pótolja meg a szülő, de akkor a
könyveknek ne kelljen keresztülmenni a könyvtári adminisztráción.
-
Indítványozzuk, hogy az
iskolai könyvtárak közvetlenül juthassanak anyagi forrásokhoz, mert az
önkormányzatok olyan szűkösen „mérik” az iskolák költségvetését, hogy abból
nem jut a könyvtárfejlesztésre.
-
Javasoljuk, hogy a
tankönyvtámogatás 25 %-át szabadon használhassuk fel a könyvtári állomány
fejlesztésére. Az iskolákban helyben tudják eldönteni, hogy mire van a
legnagyobb szükség, hisz sok helyen ez az egyetlen forrás, amiből az
állományt fejleszteni lehet. A tartós (vagy annak használt) tankönyvek
beszerzése sokszor pazarlást jelent, mert lehet, hogy egy v. két év múlva már
teljesen más tankönyvekből tanítanak a kollégák. Eddig is több százezer
forint értékű tankönyv halmozódott fel az iskolai könyvtárakban.
-
Legyenek 4 évre érvényes
tankönyvek, és a kiadók ne változtathassanak önkényesen a könyvek
szerkezetén, beosztásán.
-
Meg kellene határozni a
tartós tankönyv fogalmát (ma már nem érvényes a TANOSZ által deklarált, kemény
fedelű, több évre szóló vagy több évfolyamnál használható könyv), emellett azt
is felül kellene vizsgálni, mi minősül brosúrának (nem a 3/1975. rendelet
szerinti). Az én fogalmaim szerint a nagy példányszámú, néhány évig
használható könyveket kéne ide bevenni, lényegesen kisebb adminisztrációval,
mint az egyéb könyveknél.
Az egyes iskolai
könyvtártípusokra jellemző problémák
Alapfokú művészetoktatási
iskolai könyvtárak
A művészeti iskolák annak
ellenére, hogy a közoktatás részei sok tekintetben vannak
hátrányban a közismereti
intézményekkel szemben. A legmostohább a könyvtárak
helyzete:
-
Az önkormányzatok utolsó
sorban gondoskodnak e területről mind dologi, mind személyi tekintetben.
„Nincs pénz” sem könyvtárfejlesztésre, sem könyvtáros státusra.
-
Tapasztalataink szerint a
fővárosban alig van olyan alsó fokú zeneiskola ahol a költségvetésben
meghatározott összeg szerepelt volna a könyvtári beszerzésekre.
-
Megfelelő könyvtári
helyiség alig van az országban.
-
A Közoktatási törvény
rendelkezik „Az iskola részére tankönyvtámogatás céljára jutó összeg”-nek a
könyvtárra fordítandó részéről. Ez az iskolatípus 5. éve egyáltalán nem kap
tankönyvtámogatást. Hónapokig dolgozott fölöslegesen a szaktanácsadói gárda
egy listán, hogy tankönyvvé nyilvánítása után jogosultak legyünk
tankönyvtámogatásra.
-
A könyvtár számítógépes
kezelése ma már a minimum kellene legyen. Ha van is számítógép, megfelelő
könyvtárkezelő programot már nem tudnak hozzá venni. E téren még az is
hátrány, hogy a csak művészeti iskolák nagy részének nincs számítógépes
szakemberük és a vezetők tökéletesen tájékozatlanok ahhoz, hogy átlássák pl. a
könyvtárak számítógépes rendszerben működésének jelentőségét. A fővárosban 4
iskolában van már ugyanaz a program, de a hardver háttér hiányzik a közös
adatbázis használatához.
-
A legfeszítőbb gond
azonban a könyvtáros-hiány. A főváros 23 kerületi önkormányzati fenntartású
művészeti iskolájában a következő óraszámban foglalkoztatnak könyvtárost:
5 isk.: egész státus,
2 isk.: 1,5 státus;
3 isk.: 0,5 státus;
11 isk.: heti 2-10 óra
közötti részfoglalkozásban;
2 isk.: nincs könyvtáros.
Egy 3 éve készült
országos felmérésből kiderült, hogy ez az arány általános. Ráadásul a
könyvtárosok képzettsége csak töredékben felel meg a törvényi előírásnak, ami
ok és okozat egyben:
A területre vonatkozó
képzettségi követelmények megfogalmazása a törvényben félreérthető és nem
eléggé átgondolt: Az értelmezők egyik fele úgy érti, hogy 2 diploma kell, a
másik úgy, hogy egyik szakon diploma, másikon elég középfokú ismeret. (A
végzettség és képzettség közötti különbséget is kellene értelmezni.) A sokéves
tapasztalat azt mutatja, hogy a könyvtáros diplomával rendelkezőknek
bármilyen szakkönyvtárban helyezkednek el, szükséges az adott szakon
alapismeretekkel rendelkezniük. Ez különösen a zenei könyvtárakban igaz, ahol
a kották leírásához valóban nélkülözhetetlen (pl.: tárgyszavazáshoz, vagy
csak kottaismerettel megállapítható adatokhoz) a szakismeret. Speciális
továbbképzést az adott szakmának kellene biztosítania. Eddig a zenei
diplomások részére adva volt az OSZK-ban a középfokú ismeretek megszerzése és
az ELTE-n könyvtáros szakon másoddiploma szerzése, de a könyvtáros diplomához
zenei ismeretek megszerzésének lehetőségét évek óta hiába szorgalmazzuk. (őszintén
szólva a zenei oldal volt az ellenálló.) Ez pedig még csak a zeneiskolák
problémája, a többi művészeti ág még szóba sem jött eddig, pedig ott is van
speciális szakismeretre is szükség. Ezért szorgalmazzuk, hogy a
könyvtárosképzésben legyen meg az iskolai, zenei, művészeti könyvtárosi
szakosodási lehetőség.
Egyházi iskolai
könyvtárak
Az államosított iskolák
visszavétele kétféle módon folyt le: vagy „táblacserével”, azaz a tulajdonjog
és az igazgatás változott meg, a tantestület és a tanulóifjúság a helyén
maradt; vagy „kivonulással”, tehát az állami intézmény másutt helyet kapva az
épületet átadta az egyháznak. Ez a mód könyvtári szempontból is nagy
jelentőségű, mert a diákkönyvtár kialakítását ez esetben a nulláról kell
kezdeni.
Speciális problémáink
közül a következő évi költségvetési tervezet árnyékában a leginkább aktuális:
tiltakozásunk az egyházi iskolák támogatásának csökkentése miatt.
Szekciónkban ez így fogalmazódott meg: nem csupán az állami iskolákkal
egyenlő bánásmódot várunk el, hanem az eddigieknél jobb, kedvezőbb feltételek
biztosítását kérjük minden iskolai könyvtárnak, fenntartótól függetlenül!
Amire forrásokat
keresünk, akár pályázati úton is: speciális gyűjtőköri feladataink
teljesítéséhez, muzeális állomány fenntartásához és működtetéséhez (és itt nem
az állományvédelemre gondolunk, mert ezt már működő pályázati rendszer
segíti, hanem eszközbeszerzésre, létesítésére, számítógépes
állományfeltárásra).
A könyvtári törvény
rendelkezik a muzeális gyűjtemények gondozásáról, de sehol nem biztosítanak
hozzá anyagi forrásokat és könyvtárosi státuszokat.
G. Szabó Botond, az
Egyházi Könyvtárak Egyesületének soros elnöke találó megállapítása szerint
„két minisztérium között lebegünk az űrben”, bizonyos ügyekben az OM-hez, más
esetben a NKÖM-höz tartozunk. Statisztikai szempontból mindkettőhöz, ugyanis
évek óta azzal büntetnek minket, hogy mind a két minisztériumhoz külön
statisztikát kell leadni, eltérő rovatokkal és kérdésekkel. Vannak olyan
jelentős kulturális örökséget őrző könyvtáraink, melyek évek óta kérik
közgyűjteménnyé minősítésüket, de eddig nem tudták elérni, pedig jogszabály
rögzíti ennek lehetőségét.
Gimnáziumi könyvtárak
1. Kétszintű érettségi és
az ehhez szükséges könyvek beszerzése
-
A kétszintű érettségihez
szükséges segédkönyveket a tankönyvbeszerzési keret 25%-ából meg lehetne
venni, ha a könyvtárnak nem kellene kölcsönözhető tankönyveket is vásárolnia.
-
A kétszintű érettségikhez
szükséges könyvek listája, példányszámot is figyelembe véve, komoly anyagi
feltételeket kíván. Ki és miből biztosítja a szükséges könyvek beszerzését?
-
Az egyes tantárgyak
közép- és emelt szintű vizsgáihoz pontosan közlik a használható könyveket.
Más kérdés, hogy a piac itt is újabb és újabb kiadványokkal jelentkezik.
2. A kétszintű érettségi
és a könyvtárhasználat tanítása
-
Felmerül a kérdés, ha az
iskolák többségében nincs könyvtárhasználat oktatás, akkor hogy vizsgáznak le
a diákok az Informatika érettségin, ha könyvtárhasználat tételt kapnak? Ha a
könyvtárostanár nem lehet jelen, nyilvánvalóan az Informatika szakos
vizsgáztat. Ha nem rendelkezik könyvtárhasználati ismeretekkel, hogy
vizsgáztathat ezekből a tételekből?
-
Az emelt szintű érettségi
továbbképzésen nem vesznek/vehetnek részt a könyvtárostanárok. Törekedni
kellene arra, hogy ezeken ők is részt vehessenek, különben nem
tartózkodhatnak bent a vizsgán.
-
Túl sok mindent akarunk a
tételbe belezsúfolni, csak az nem derül ki: tudja-e a diák a gyakorlatban
használni, azaz megtalálni az információt. Szerintünk ez fontosabb annál,
minthogy szakkifejezéseket, fogalmakat felmondjon. Esetleg kevesebb több
lenne. Konkrét keresési feladat hagyományos és számítógépes katalógus Internet
használatával. Lényeges lenne, hogy tudja-e: mikor melyik eszközt jó
használni. Tud-e célzottan keresgélni, vagy csak böngészni?
-
Túlságosan késői
időpontnak tartjuk, hogy az érettségi előtt fél évvel kell megbeszélni a
kétszintű érettségivel kapcsolatos könyvtárhasználatot is érintő kérdéseket.
Mindezeket a témákat már sokkal régebben kellett volna tisztázni, és
megfelelő tájékoztatást adni az érintetteknek. (OM – OKÉV)
-
Sajnos több helyen a
könyvtárhasználat tanítása nem megoldott. Igaz, az informatika munkaközösség
vezetője belefoglalja a tantárgyi tanterv bevezetőjébe, de óraszámot már nem
biztosít rá.
-
Egy tanéven keresztül
osztályfőnöki órák keretében jönnek a 9. évfolyamos tanulók
könyvtárhasználati órára. Több középiskolában azonban már ezt is
elmulasztják!
-
Néhány ambiciózus
szaktanár elhozza az osztályát szakórán, hogy megismerkedjenek a tantárgyhoz
kapcsolódó kézikönyvekkel, de ez esetleges.
-
Szerintünk ezt a
közállapotot tükrözi az OM honlapján található Informatika tantárgy
„részletes“ vizsgakövetelmény 9. könyvtárhasználati része, amely eléggé
elnagyolt. Különösen, ha összehasonlítjuk más, kifejezetten informatikai
részekkel.
-
Kérdés, hogy ennyire
általános szintű, más szóval csak köznapi ismereteket igénylő lesz-e a
szóbeli vizsga is?
-
A szakma presztízse miatt
is érdemes lenne egy módosítást benyújtania.
-
Mivel sem az informatika
tankönyvekben, sem a feladatgyűjteményekben nincs könyvtárhasználati rész,
javasolni kellene olyan tankönyvet a felkészüléshez, amely az érettségi
követelmény rendszernek megfelelő. (Pl. Homor Tivadar – Mészáros Antal:
Könyvtárhasználati ismeretek. Az információ és az ember. 13-18 éveseknek.
Tankönyv és munkafüzet, Mozaik Kiadó, Kokas Károly: Könyvtárhasználat 7-10.
osztály, Mozaik Kiadó, Szabó Pap Edit: Könyvtári informatika 1-2. Nemzeti
Tankönyvkiadó)
-
Fontos lenne, hogy az
érettségire felkészítő Informatika szóbeli feladatgyűjteményben már benne
lehetne néhány könyvtárhasználati feladat is, ha egyáltalán terveznek ilyet
megjelentetni.
3. Könyvtárostanárok
létszáma, képzettsége – nyitva tartás
-
A könyvtárostanárok
létszámának megállapítását hiába írja elő a törvény, ha a fenntartó nem
biztosítja a szükséges státuszt.
-
Különösen fontos lenne,
hogy a gimnáziumok legalább 2 könyvtárostanárt foglalkoztassanak az iskolai
könyvtár megfelelő működtetésének érdekében.
-
Nagyon sok helyen a
könyvtárostanár magas óraszámban tanít, és a középiskola nem tudja a könyvtár
nyitva tartását megoldani.
4. Bod Péter
Könyvtárhasználati Verseny
-
Az országos verseny
2004/2005. tanévi kiírásában - az OM pályázati kiírásának megfelelően - már
csak 2 kategória szerepel. Megszűnt a 11-12 évesek és a 17-18 évesek
kategóriája. Eddig azért harcoltunk, hogy minél több korosztály részt
vehessen ezen a versenyen (sikerült is bevezetni a IV. korcsoportot), most
pedig mindössze két korosztály maradt, akik nem föltétlenül „lelkesíthetők“,
különösen akkor, ha a versenynek nincs tétje, pl. nem számít be az egyetemi
felvételi pontszámokba.
-
Nagyon fontos lenne, ha a
korábbi évek III. (15-16 évesek) és IV. (17-18 évesek) kategóriája a
következő tanévben OKTV rangra emelkedne. Ezt indokolja a Könyvtárhasználat
megjelenése az Informatika érettségiben.
-
Emellett az OKÉV és az OM
anyagilag nem támogatja (szekcióvezető megjegyzése: az OM a pályázattal
támogatja a versenyt) tehát a megyei pedagógiai intézetek nem vállalják a
megszervezését a sok más tanulmányi verseny miatt.
-
Azt is
fájlaljuk, hogy nevezési díjat kér a KTE, és erre néhol még rálicitál (1000,-
Ft/tanuló) a megyei Pedagógiai Intézet.
-
Jó lenne a verseny eddigi
és újabb feladataiból feladatbankot létrehozni!
Kettős funkciójú
könyvtárak, iskolai és közkönyvtárak
Munkánk főbb problémáit
elsősorban a jogi szabályozás hiányával és hiányosságaival jellemezhetjük:
-
Ezért a mindkét
feladatellátásra vonatkozó rendeleteket és törvényeket vesszük alapul
tevékenységünkhöz.
-
Az 1998-ig létezett MM
rendelet az összevont művelődési intézményekről, így az ÁMK-ról is, de
hatályon kívül helyezték. A többször jelzett miniszteri rendelet eddig nem
jelent meg.
-
Ugyanakkor a meglevő
szabályozás kibúvókat kínál és betartatása is következetlen. Példaként
említhető a kulturális törvény 67. § (1) és (2) pontja, melynek következtében számos önkormányzat burkoltan vagy nyíltan bevallott gazdálkodási
nehézségeire hivatkozva vonja össze intézményeit.
-
A
kettős funkciójú könyvtárakban gyakran a sokoldalú feladatellátás miatt nem
elegendő, hogy 1 fő könyvtáros tölti be a könyvtáros munkakört.
-
A
módszertani segítség és a szakirodalom hiánya korlátozza a szakmai munka
kiteljesedését.
-
A továbbképzések vagy
csak a könyvtári vagy csak a szaktanári akkreditációkat preferálják, holott a
150/1992. Korm. rendelet szerint besorolt könyvtári szakember csak a
kulturális szakemberek szervezett képzésben vehet részt. Ez elsősorban az
ÁMK-k könyvtári szakembereit érinti.
-
A könyvtárostanár életét,
munkáját érzelmileg is motiválja, hogy a tanári karban egyedül van, gyakran
érinti meg az elszigeteltség érzése.
-
A kettős funkciójú
könyvtárak helyzetükből adódóan élhettek az iskolai- és ugyanakkor a
közkönyvtárak számára kiírt pályázati lehetőségekkel. Az EU bővülő
lehetőségeket kínál, de sok könyvtár számára megnehezíti a pályázatírás
feltételeit. Ezért szükséges lenne, hogy a pályázati források ne szűküljenek.
A kettős funkciójú
könyvtárakat szinte létük predesztinálja az együttműködésre. Hiszen
szakmailag önálló, de egymással együttműködő, tevékenységüket összehangoló
egységes intézményben látják el feladatukat. Ezért elengedhetetlen az országos
szakmai szervezetekkel és intézményekkel való együttműködése, kifelé nyitott
magatartása. Számítunk a könyvtári rendszer, az MKE, a KTE, az OPKM, a helyi
közkönyvtárak és a helyi civil szervezetek segítségére.
A problémák megoldását
termékenyen mozdítaná elő az OM és NKÖM közötti együttműködés, esetleg az ÁMK
OE által szorgalmazott tárcaközi bizottság is előre vinne a gondok
megoldásában. Külföldi példa nyomán olyan szakreferens státuszának
megteremtése, aki a közkönyvtárak és az iskolai könyvtárak közötti szakmai
kapcsolatot, mint kapcsolattartó képviselné.
A kettős funkciójú
könyvtárakban dolgozó könyvtárosok speciális továbbképzését a könyvtári
informatika és a könyvtár-pedagógia területén fogadnánk örömmel. A könyvtáros
szakvizsga a könyvtáros szakma megbecsültségét és a szakmai önbizalom
erősítését szolgálná.
A kettős funkciójú
könyvtárak szekció munkája befejezéseként az alábbi állásfoglalást fogalmazta
meg:
A kettős funkciójú
nyilvános könyvtár egy újabb lehetőség arra, hogy valamennyi korosztály a
legkisebb településen is könyvhöz, információhoz és művelődési ellátáshoz
jusson. Ezáltal mérsékelhetők a meglévő egyenlőtlenségek.
Nem látjuk indokoltnak
önálló szervezet létrehozását, ugyanakkor köszönjük, hogy szekciót szántak e
könyvtártípus problémáinak megvitatására.
Kollégiumi könyvtárak
Kiemelt problémák:
-
A
kollégiumi könyvtárostanár legyen a nevelőtestület teljes jogú tagja!
-
Törvényileg nem biztosított a teljes állású könyvtárostanár mindenhol, pedig
igen nagy szükség lenne rá.
-
A könyvtár pedagógiai
programja legyen a kollégium pedagógiai programjának kiemelt része!
-
Anyagi tárgyi tér: a
könyvtárak berendezése nem megfelelő (hiányoznak asztalok, lámpák), sőt az
informatikai felszereltség szempontjából is hiányosak a könyvtárak.
-
A
könyvtári költségvetési keret jelenleg nem elegendő.
-
A
pályázatok hiánya: a kollégiumok számára kevés a kiirt pályázat (pl: a
2003/2004 tanévben egyáltalán nem volt kollégiumi könyvtári pályázat).
-
Egy-egy kollégiumhoz több és többféle iskola kapcsolódik, így sokféle és
más-más a kollégiumi könyvtár gyűjtőköri szabályzata.
-
A szorosan kapcsolódó
szakmai szervezeteken túl szükséges lenne felvenni a kapcsolatot az Országos
és Budapesti Kollégiumi Érdekvédelmi Szövetséggel és a az egyes kollégiumi
könyvtáraknak egymással is.
A továbbképzések között
szükséges lenne speciálisan kollégiumi könyvtárosoknak szóló is, melynek kiemelt
témája lenne a kollégiumi könyvtári SZMSZ (kiemelten: gyűjtőköri rész) és a
Kollégiumi Alapprogram (kiemelten: 7 műveltségi terület).
A középfokú szakképzés
iskolai könyvtárai
Szükséges a Nemzeti
Szakképzési Intézet könyvtárával és a szakiránynak megfelelő szakkönyvtárral
felvenni a kapcsolatot a feldolgozást és a szolgáltatást segítendő.
Mit várunk?
-
Mindezeken
túl általánosságban megfogalmazhatjuk, hogy iskolai könyvtárainknak több
intézmény és szakmai szervezet segítségére támogatására is szüksége van a
fenti problémák megoldásában. Az egyes iskolai könyvtártípusoknál szóba jöhető
szakirányú szervezeteken túl kiemelendők a következők:
-
Az OM és a NKÖM
összehangolt, támogató fejlesztő munkája elengedhetetlen, mind a jogszabályokon,
mind irányelveken, pályázatokon keresztül.
-
Számítunk az OPKM, a KTE,
OKÉV, OKI, ISZE, a megyei és fővárosi pedagógiai intézetek, szakmai
szolgáltatók segítségére, segédleteire, tanfolyamaira.
-
Szorosabb együttműködést
kellene kialakítani az egyes felsőoktatási és közoktatási intézmények között.
(pl. iskolai könyvtári gyakorlat)
-
Jó kezdeményezésnek
tartjuk az FPI honlapján hamarosan elinduló friss információk, dokumentációk
közlését.
-
Az OPKM megújult
honlapján nagyon sok szakmai segítséghez juthatnak az iskolai könyvtárak.
Az összefoglalót a
szekcióvezetők (Barth Márta, Benkő Ilona, Poharánszki Magdolna, Takács Ferenc,
C. Tóth Pálné, Violáné Bakonyi Ibolya) beszámolói alapján állította össze a
szerző.
|