←Vissza

ANNO …


A tankönyvek nemzetközi revíziója



Annak a mozgalomnak, amely a Népszövetség köreiből kiindulva a nemzetközi szellemi együttműködés minél hatásosabbá való kifejlődését célozza, egyik legjelentősebb fejezete a tankönyvek általános revíziójára irányuló akció. Kétségtelen ugyanis, hogy a népek közötti ellentétek egyik gyakori forrása a megfelelő ismerethiány, vagy éppen félreismerés. Sajnos, számtalan ízben van alkalmunk tapasztalni, hogy ma, a nemes értelemben megfogalmazott internacionalizmus – vagyis a nemzetek közötti békés kulturális együttműködés – idején is, még mindig nem ismerjük egymást kellőképp, népek és nemzetek századokon át szomszédokként élünk anélkül, hogy ismernénk egymás kultúráját, irodalmát, művészetét. A szellemi együttműködés mozgalmának felbecsülhetetlen fontosságot valójában az ad, hogy megtanítja a népek közül a nagyokat is a kicsinyek értékeinek becsülésére, a kis népeknek pedig lehetőséget nyújt, hogy könnyebben magukévá hasonlítsák nagy néptársaik kulturális eredményeit. De mit használ az, ha az intellektuális vezetők a kölcsönös megismerés alapján előkészítik a politikai ellentétek kiküszöbölését, vagy éppen szembenállott népek közeledését, ha a széles népi rétegek viszont tájékozatlanul, vagy éppen tendenciózusan tájékoztatva, gyűlölködéssel állnak egymással szemben. A szélesebb rétegek országokról és népekről kétségkívül általában csak az iskolákban tájékozódnak, elképzelésükben és felfogásukban az a kép marad meg tehát szinte egész életükre, ami az iskolapadokban alakult ki lelki szemeik előtt. A népek közelebbhozása szempontjából tehát igen nagy jelentőségű, hogy mit és hogyan tanítanak az egyes népekről az iskolákban. (…)




(Részlet Nagy Iván: A tankönyvek nemzetközi revíziója. = Néptanítók Lapja és Népművelési Tájékoztató, 1937. 19. sz. 746. p.)