←Vissza


A karcagi Györffy István Általános Iskola könyvtáráról



Csak örömmel állapíthatjuk meg, hogy hosszabb szünet után egyértelműen nő azoknak az írásoknak a száma, melyek az iskolai könyvtárakkal, azok történetével foglalkoznak. Ebben a sorban Kasuba Jánosné könyvéről csak elismeréssel írhatunk. Kritikai megjegyzéseink eltörpülnek a munka értékei mellett. Megjegyzéseink talán hozzájárulnak, hogy hasonló munkák reflexióink mérlegelésével készüljenek.

Kasuba Jánosnéé nyilvánvalóan szembesült azzal az alapproblémával, hogy mennyiben lehet az iskola történetét különválasztani a könyvtár történetétől. A kettő közötti szerves kapcsolat egy könyvben nehezen mellőzhető, s így választhatott az iskolatörténet vázlatos érintése vagy annak teljes elhagyása között. A szerző kényszerűségből az előző megoldást választotta, ez viszont szükségszerűen – már csak terjedelmi okokból is – a tudományosságról való lemondáshoz vezetett. Így például kifejezetten kár, hogy az 1805-ben készült leltárban található könyveknek hiányoznak a pontos könyvészeti adatai, de ez vonatkozik az 1820-ban és 1839-ben készült leltárban közölt könyvekre is.

Ugyanakkor elismerést érdemelnek Az iskola és a könyvtár debreceni kapcsolatai, valamint Az iskolai könyvtár helyzetének alakulása az elemi iskola és a gimnázium szétválasztásának következményei című fejezetek. Ez utóbbinál kár, hogy a szerző nem sorolja fel azokat a – nyilván muzeális értékű – könyveket, melyek az iskola könyvtárában ma is megtalálhatók. A történet XX. századi fejezete nagyon rövidre sikerült, s így hiányolható az érintett változások következményeinek differenciált értékelése, elemzése. A felsorolt kisebb-nagyobb, de az egész munkához képest jelentéktelen hiányok ellenére elismerés illeti a szerzőt és kiadót egyaránt. Az iskolai könyvtárak története – ahogy ezt a szerző is megállapítja a Befejezéscímű fejezetben – bonyolult folyamat, az út sokszor nem könnyű, de az iskolai könyvtárakat új erővel és hivatásszeretettel mindig újrateremtették a lelkes pedagógusok. A könyvtáros szerző minden sora ezt a hivatásszeretetet tükrözi.

J. L.


(Kosuba Jánosné: A karcagi Györffy István Általános Iskola könyvtárának története. Karcag, 1998., 79 p.)










Pedagógiai folyóiratok jegyzéke

2000. január



Abacus Köznevelés

Alkalmazott Pszichológia Magiszter

Auti-lap Magyar Felsőoktatás

A biológia Tanítása Magyar Oktatási Tájékoztató

Boa átmenetek Magyar Pedagógia

Budapesti Nevelő Magyartanítás

Cédrus A Matematika Tanítása

Család, Gyermek, Ifjúság Mentor

Csengőszó Metronóm

Drámapedagógiai Magazin Modern Nyelvoktatás

Édes Anyanyelvünk Módszertani közlemények

Eudcatió

Egészségnevelés Módszertani Lapok:

Embernevelés Alsótagozat

Fejlesztő Pedagógia Biológia

A Fizika Tanítása Ének-zene

Fogalmazástanítás Felnőttoktatás

Fordulópont Fizika

A Földrajz Tanítása Informatika+Technika

Gyermekvédelem-nevelőközösségek Kémia

Gyermekvédelmi Hírmondó Magyar

Gyógypedagógiai Szemle Matematika

Hogyan Tovább Testnevelés

Inspiráció Történelem

Iskolakönyvtáros Vizuális

Iskolakultúra

Iskolaszolga

Kapcsolat

Katedra-látlelet

A Kémia Tanítása

Keresztyén Nevelés

Kisgyermeknevelés

Kollégium

Koma-lap

Könyv és Nevelés

Középiskolai Kémiai Lapok

Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok



Kultúra


Montessori Műhely Tanárnő

Művelődés - népfőiskola – társadalom Tandem

Nyelv Info Tanít(hat)ó

Nyelvvizsga Fórum Tanító

Oktatási Közlöny Tankönyvjelző

Óvodai Élet Technika az iskolában

Őrláng Tehetség

Parlando Testnevelés

Pedagógiai Műhely Testnevelő

Pedagógusképzés Továbbtanulás

Pedagógusok jogi értesítője TTE hírmondó

Pedagógusok lapja Új katedra

Pest megyei pedagógiai műhely Új Pedagógiai Szemle

Polygon Üzenő

Socrates Magazin

Szabad Gondolat

Szakképzési Szemle

Szakoktatás


Határon túli magyar nyelvű pedagógiai folyóíratok:


Katedra (Szlovákia)

Közoktatás (Románia)

Új Kép (Jugoszlávia)