Milyen a gazdaság harmadik dimenziója?

Re­cen­zió Ba­ritz Sa­rol­ta Laura OP köny­vé­ről

Dr. Pinnyey Sza­bolcs ke­resz­tény tár­sa­dal­mi elvek gaz­da­sá­gi al­kal­ma­zá­sá­nak szak­em­be­re, a KETEG kép­zés alum­ni hall­ga­tó­ja (pinnyey@​gmail.​com).

Össze­fog­la­lás

A Há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság új, ér­ték­ala­pú szem­lé­let­be he­lye­zi a tra­di­ci­o­ná­lis gaz­da­ság ele­me­it, pa­ra­dig­ma­vál­tást su­gall a gaz­da­sá­gi gon­dol­ko­dás­ban. A gaz­da­sá­gi rend alap­já­nak és cél­já­nak az em­bert je­lö­li meg; a rend­szer az er­kölcs di­men­zi­ó­já­ba be­ágya­zott. A har­ma­dik di­men­zió az er­kölcs­re vissza­ve­zet­he­tő ér­té­kek hal­ma­za, így lesz a gaz­da­ság in­teg­rált, egész rend­szer

What is the Third Di­men­si­on of Eco­nomy Like?

Re­view About Book by Sa­rol­ta Laura Ba­ritz, OP

Sum­ma­ry

The book Th­ree-di­men­si­o­nal Eco­nomy int­ro­du­ces a pa­ra­digm chan­ge in the eco­no­mic think­ing. It puts the ele­ments of tra­di­ti­o­nal eco­no­mics into a new, value based app­ro­ach. The book ap­points human being as base and goal of eco­no­mic ac­ti­vity, the sys­tem is em­bed­ded into the di­men­si­on of moral. The third di­men­si­on con­sists of va­lues con­nec­ted to moral, this way eco­nomy be­co­mes a whole, in­te­gra­ted sys­tem.


A gaz­dál­ko­dás az ember te­rem­tett vol­tá­ból fakad. Nem ki­ta­lál­ta, nem fel­fe­dez­te, hanem fel­ada­tul kapta: mű­vel­ni, őriz­ni és to­vább­ad­ni a ránk bí­zot­ta­kat. Az ember a kez­de­tek­től fel­is­mer­te a gaz­dál­ko­dás fon­tos­sá­gát, lé­nye­gi att­ri­bú­tu­mát, és ez­ál­tal nem(csak) a maga szá­má­ra, hanem mások, a köz ja­vá­ra (is) te­vé­keny­ke­dett. E fel­is­me­rés és ennek a fel­is­me­rés­nek kö­vet­ke­ze­tes vég­hez­vi­te­le ve­ze­tett oda, hogy az ember kö­zös­ség­be szer­ve­ző­dött, és be­né­pe­sí­tet­te a föl­det. Köz­ben sza­ka­dat­la­nul gaz­dál­ko­dott, és a meg­fi­gye­lé­sei által egyre ér­de­ke­sebb és hasz­no­sabb tu­dás­ra tett szert. A fo­lya­mat azóta is tart, így mind a gaz­dál­ko­dás, mind az abból fa­ka­dó kö­vet­kez­te­té­sek nap­ja­ink­ban is tet­ten ér­he­tők, oly­annyi­ra, hogy azóta a gaz­dál­ko­dás és annak el­mé­le­ti és pre­fe­rált meg­va­ló­sí­tá­sa tu­do­mánnyá szer­ve­ző­dött. E tu­do­mány pedig – a fo­lya­mat ré­sze­ként – ré­teg­ző­dött, po­la­ri­zá­ló­dott.

Ba­ritz Sa­rol­ta Laura fris­sen meg­je­lent köny­ve – mely a szer­ző Cor­vi­nus Egye­te­men írt és vé­dett dok­to­ri disszer­tá­ci­ó­já­val azo­nos – nem hagy két­sé­get afe­lől, hogy e több­di­men­zi­ós tér­ben hová igyek­szik. Nem bízza az ol­va­só szub­jek­tív ér­ték­íté­le­té­re a gaz­da­ság he­lyes és szük­sé­ges irá­nyult­sá­gát.

A cím egy­szer­re sej­tel­mes és ígé­re­tes, fá­tyo­los és át­tet­sző. Há­rom­di­men­zi­ós. Há­rom­di­men­zi­ós? Talán egy tu­do­má­nyos-fan­tasz­ti­kus mű bon­ta­ko­zik ki e könyv ha­sáb­ja­in? Bi­zo­nyos szem­pont­ból igen, mert egy­részt sokan csak a fan­tá­zia vi­lá­gá­ban tud­ják el­kép­zel­ni az eti­kus gaz­da­sá­got, más­részt mert olyan – po­zi­tív – meg­lá­tá­sok nyer­nek iga­zo­lást, ami nagy va­ló­szí­nű­ség­gel meg­ha­lad­ja az ol­va­só kép­ze­lő­ere­jét. Még­sem jós­lás­ról szól a könyv, sőt még csak nem is az el­kép­zelt jö­vő­ről fan­tá­zi­ál, hanem meg­ala­po­zott és rész­le­te­sen ki­dol­go­zott, el­mé­le­ti és gya­kor­la­ti ku­ta­tá­son ala­pu­ló, tár­gyi­la­gos és tu­do­má­nyos ál­lás­fog­la­lás az em­ber­köz­pon­tú gaz­da­ság mel­lett. A könyv is­me­re­té­ben bát­ran mond­hat­juk, hogy fo­ko­za­to­san egy gaz­da­sá­gi prog­ram­ter­ve­zet bon­ta­ko­zik ki a sze­münk előtt.

A könyv mé­lyebb meg­ér­té­sé­hez né­hány gon­do­lat ere­jé­ig ér­de­mes ki­tér­ni a szer­ző élet­út­já­ra is. Ba­ritz Sa­rol­ta Laura köz­gaz­dász­ként vég­zett 1983-ban, majd orosz és angol nyelv­tu­dá­sá­nak kö­szön­he­tő­en kül­ke­res­ke­del­mi vál­la­la­tok­nál dol­go­zott, míg végül a Pep­si-Co­la ma­gyar­or­szá­gi cé­gé­nél he­lyez­ke­dett el. A si­ke­res me­ne­dzse­ri éve­ket azon­ban éles for­du­lat kö­vet­te. 1994-ben csat­la­ko­zott a ma­gyar­or­szá­gi Do­mon­kos-rend­hez, mely nap­ja­ink­ban is ott­ho­ná­ul szol­gál. A gaz­da­ság­tól azon­ban itt sem sza­kadt el, el­mé­le­ti és gya­kor­la­ti ku­ta­tás­ba kez­dett. A hi­va­tá­sá­nak fel­is­me­ré­sét kö­vet­te misszi­ó­já­nak ki­ala­ku­lá­sa, saját szó­hasz­ná­la­tá­val, az erény­eti­kai, vagy más néven em­ber­köz­pon­tú, vagy ahogy a könyv címe is fo­gal­maz, a há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság fel­tá­rá­sa, meg­is­mer­te­té­se. Hívők és nem hívők kö­ré­ben egy­aránt ter­jesz­ti a ka­to­li­kus egy­ház tár­sa­dal­mi ta­ní­tá­sá­nak gaz­da­ság­gal kap­cso­la­tos ré­sze­it, rész­le­te­it. Egy­ál­ta­lán azt a tényt, hogy az egy­ház­nak lé­te­zik tár­sa­dal­mi ta­ní­tá­sa, és ez a tár­sa­dal­mi ta­ní­tás a gaz­da­ság­ról is rend­kí­vül mély és meg­fon­tolt gon­do­la­to­kat tar­tal­maz, mely min­den jó­aka­ra­tú em­ber­hez szól. Ebbe a fo­lya­mat­ba il­lesz­ke­dik a Sa­pi­en­tia Szer­ze­te­si Hit­tu­do­má­nyi Fő­is­ko­lán 2010-ben el­in­dí­tott, a „Ke­resz­tény tár­sa­dal­mi elvek a gaz­da­ság­ban” (KETEG) el­ne­ve­zé­sű poszt­gra­du­á­lis kép­zés, mely kép­zés kis­test­vé­re – ahogy Laura nővér fo­gal­maz – al­ter­na­tív, fél­éves tan­tárgy­ként 2014-től hall­gat­ha­tó a Cor­vi­nus Egye­te­men is. Me­ne­dzser­ből szer­ze­tes­nő­vér; nem ti­pi­kus élet­út. Sú­lyos és vissza­von­ha­tat­lan dön­té­sek; el­kö­te­le­ző­dés egy­szer­re Va­la­ki és va­la­mi mel­lett. Az is­ten­hit és az em­ber­köz­pon­tú gaz­da­ság: az égi és a földi tel­jes­ség a szer­ző éle­té­ben.

Vissza­ka­nya­rod­va a könyv­höz, ér­de­mes rá­tér­ni a szer­ke­ze­té­re, fel­épí­té­sé­re és az egyes ré­szek tar­tal­mi is­mer­te­té­sé­re. A kötet három nagy, jól el­kü­lö­nít­he­tő szer­ke­ze­ti egy­ség­re ta­go­ló­dik. Az első rész az el­mé­le­ti meg­ala­po­zás, amely nem ki­zá­ró­lag a köz­gaz­da­ság-tu­do­mány te­rü­le­té­re ka­la­u­zol ben­nün­ket, hanem e rész in­ter­disz­cip­li­ná­ris jel­le­gé­ből adó­dó­an, iz­gal­mas ki­rán­du­lás vár ránk a fi­lo­zó­fia, a pszi­cho­ló­gia és a teo­ló­gia rej­tel­me­i­ben is. Az út végül a há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság el­mé­le­ti meg­ala­po­zá­sá­hoz vezet, mely kü­lön­bö­ző ele­mek­ből és rész­mo­del­lek­ből áll össze ko­he­rens egésszé.

A má­so­dik rész az em­pi­ri­kus ku­ta­tás is­mer­te­té­se; fi­gye­lem­fel­kel­tő hi­po­té­zi­sek, tar­tal­mas ma­gya­rá­za­tok, rész­le­te­sen is­mer­te­tett mód­sze­rek, mind­ezek pedig kü­lön­bö­ző áb­rá­kon, gra­fi­ko­no­kon, hal­ma­zo­kon raj­zo­lód­nak ki. Az ol­va­só nincs ma­gá­ra hagy­va: a kér­dé­sek, hi­po­té­zi­sek nem ma­rad­nak meg­vá­la­szo­lat­la­nul, sőt egy­út­tal iga­zo­lást, bi­zo­nyí­tást is nyer­nek.

A har­ma­dik rész az el­mé­let és a gya­kor­lat szin­té­zi­se. A folyó a ten­ger­hez ér; az el­mé­let és a gya­kor­lat egy­mást ki­egé­szít­ve és tá­mo­gat­va ol­dó­dik fel, hogy egy közös plat­for­mot al­kos­sa­nak, a há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­sá­gét. A rá­adás a szám­ta­lan füg­ge­lék és mel­lék­let, mely rész­ben fo­ga­lom­ma­gya­rá­za­tul, rész­ben a ku­ta­tó­mun­ka leíró is­mer­te­té­sé­ül szol­gál.

A könyv a kez­de­tek­ből merít, ami­kor Arisz­to­te­lész­től in­dul­va Aqui­nói Szent Ta­má­son át a mo­dern korig fel­tár­ja és összeg­zi a gaz­da­sá­gi gon­dol­ko­dás és te­vé­keny­ség lé­nye­ges ele­me­it. Igazi új­don­ság­ként hat az arisz­to­te­lé­szi oi­ko­no­mia és kre­ma­tisz­ti­ka pár­hu­za­mos, nap­ja­in­kig ható is­mer­te­té­se. Már Arisz­to­te­lész Po­li­ti­ka című mű­vé­ben fel­lel­he­tő ugyan­is két egy­más­sal el­len­té­tes gaz­da­sá­gi „pa­ra­dig­ma” – a már em­lí­tett oi­ko­no­mia és kre­ma­tisz­ti­ka –, amely a gaz­dál­ko­dás két alap­tí­pu­sát tes­te­sí­ti meg. Az oi­ko­no­mia a ter­mé­sze­tes, a kre­ma­tisz­ti­ka a ter­mé­szet­el­le­nes gaz­dál­ko­dás ar­che­tí­pu­sa. A gaz­dál­ko­dás e két tí­pu­sát a gaz­dál­ko­dás célja sze­rint kü­lön­böz­te­ti meg, vagy­is e fel­osz­tás alap­ján a ter­mé­sze­tes gaz­dál­ko­dás (oi­ko­no­mia) célja a kö­zös­ség, csa­lád, vá­ros­ál­lam meg­őr­zé­se, fenn­tar­tá­sa, míg a ter­mé­szet­el­le­nes gaz­dál­ko­dás (kre­ma­tisz­ti­ka) célja a va­gyon­szer­zés, a va­gyon­fel­hal­mo­zás. Az át­hal­lás nem vé­let­len az em­ber­köz­pon­tú vagy erény­eti­kai gaz­da­ság és a pro­fit­ma­xi­ma­li­zá­ló vagy ha­szon­köz­pon­tú gaz­da­ság kö­zött.

A szer­ző az arisz­to­te­lé­szi gon­do­lat­ból ki­in­dul­va, annak to­mis­ta új­ra­fo­gal­ma­zá­sá­ban ta­lál­ja meg az el­mé­le­ti rész egyik köz­pon­ti gon­do­la­tát. Ez pedig nem más, mint a „jó”-k he­lyes rend­je. Aqui­nói Szent Tamás mun­kás­sá­gá­hoz köt­he­tő a „jó”-k he­lyes rend­jé­nek fel­tá­rá­sa, to­vább­gon­do­lá­sa. Szent Tamás meg­kü­lön­böz­te­ti a hasz­nos jót, a gyö­nyör­köd­te­tő jót és az er­köl­csi jót. A hasz­nos jó esz­köz, nem ön­ma­gá­ban jó. A gyö­nyör­köd­te­tő jó egy­faj­ta kí­sé­rő­ként tár­sul a cél el­éré­sé­hez, de sosem válik ön­cél­lá. Az er­köl­csi jó az, amit ön­ma­gá­ért sze­re­tünk, ami a nem ma­te­ri­á­lis ér­té­ke­ket fog­lal­ja ma­gá­ban. Az imén­ti is­mer­te­tés­ből kö­vet­ke­zik, hogy a hasz­nos jó esz­köz­ként szol­gál­ja az er­köl­csi jót. Hasz­nos jó a pro­fit, ál­ta­lá­ban a ma­te­ri­á­lis javak, de hasz­nos jó maga a gaz­da­ság is.

Mi kö­vet­ke­zik mind­ezek­ből? Néz­zük sor­já­ban. A gaz­da­ság, mint hasz­nos jó, esz­kö­zül szol­gál az er­köl­csi jónak. Vagy­is a gaz­da­ság igen­is hasz­nos, de a maga szint­jén, esz­kö­zés nem cél­jel­leg­gel. Tehát a gaz­da­ság célja nem a pro­fit­ma­xi­ma­li­zá­lás, hanem a köz szol­gá­la­ta, vagy ahogy azt a ka­to­li­kus egy­ház tár­sa­dal­mi ta­ní­tá­sá­ból is­mer­jük, a közjó szol­gá­la­ta. A kü­lönb­ség a pro­fit­ma­xi­ma­li­zá­ló és az em­ber­köz­pon­tú gaz­da­ság kö­zött éppen abból adó­dik, hogy míg az előb­bi a hasz­nos jó szint­jén meg­re­kedt, addig az utób­bi az er­köl­csi jó köré szer­ve­ző­dik. Innen már csak egy lo­gi­kai lé­pés­re va­gyunk a há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság meg­ér­té­sé­től. Ez a lo­gi­kai lépés pedig éppen az er­köl­csi jó, és mind­az, ami rá­épül. A há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság az er­köl­csi alap­ra fel­épí­tett gaz­da­ság, ahol az em­ber­köz­pon­tú­ság, az er­köl­csi­ség az alap, ez biz­to­sít­ja a gaz­da­ság mű­kö­dé­sét, és ez adja a gaz­da­sá­gi rend sza­bá­lyo­zó­el­vét.

A gon­dos, tu­da­tos és ala­pos el­mé­le­ti meg­ala­po­zás­ra épül az em­pi­ri­kus ku­ta­tás. A ku­ta­tás ered­mé­nye tu­laj­don­kép­pen már a könyv al­cí­mé­ben meg­je­le­nik: Lehet gaz­dál­kod­ni erény­eti­kai pa­ra­dig­má­ban. A szer­ző biz­tos­ra ment. Az el­mé­let és a gya­kor­lat is­me­re­té­ben bát­ran kür­tö­li vi­lág­gá: lehet. A ku­ta­tás meg­ter­ve­zé­se, mód­szer­ta­na, le­foly­ta­tá­sa és elem­zé­se ele­ve­ne­dik meg ebben a rész­ben. Az ol­va­só itt ne­he­zebb vi­zek­re evez, de a gya­kor­lott ha­jó­sok tud­ják, hogy a cél a túl­part el­éré­se, és nem a kel­le­mes ha­jó­ká­zás. És nem csa­lat­ko­zunk most sem, mert nem kell sokat várni a parti fé­nyek meg­je­le­né­sé­ig. Kö­ze­lí­tünk a cél­hoz.

A könyv szin­té­zi­se arra a két fő te­rü­let­re össz­pon­to­sít, amely vé­gig­vo­nul az egész köny­vön. Az egyik az em­be­ri ér­ték­rend és a gaz­da­sá­gi rend kö­zöt­ti össze­füg­gés, a másik az egyén és a struk­tú­ra vi­szo­nya. Mind­két téma – és per­sze nem­csak ez a kettő – arra ér­de­me­sül a könyv­ben, hogy mind el­mé­le­ti, mind gya­kor­la­ti meg­kö­ze­lí­tés­ből gaz­da­gon tá­lal­va kerül az asz­ta­lunk­ra. Nem hi­ány­zik se a hús, se a pet­re­zsely­mes bur­go­nya. Ke­nyér­re most nem lesz szük­ség. A jól­la­kott­ság elé­ge­dett­ség­gel pá­ro­sul, a két­ke­dé­se­ink, bi­zony­ta­lan­sá­ga­ink el­tűn­nek, a rán­ca­ink ki­si­mul­nak. Igen, lehet.

A szin­té­zis össze­fog­lal­ja és meg­erő­sí­ti a könyv ko­ráb­bi ré­sze­i­ben már tag­lalt meg­ál­la­pí­tá­so­kat, és meg­vá­la­szol­ja a hi­po­té­zis­ként vagy más módon meg­fo­gal­ma­zott fel­ve­té­se­ket. Az össze­füg­gé­se­ket nem­csak a hi­po­té­zi­sek és el­mé­le­tek gaz­dag iro­dal­ma tá­maszt­ja alá, hanem a könyv szer­ző­je által vég­zett em­pi­ri­kus ku­ta­tás, ha úgy tet­szik, a ma­te­ma­ti­ka is. Szám­ta­lan kö­vet­kez­te­tés, ér­de­kes meg­ál­la­pí­tá­sok hal­ma­za tárul elénk. Az er­köl­csi jóra tá­masz­ko­dó ember képes erény­eti­kai pa­ra­dig­má­ban gon­dol­kod­ni és gaz­dál­kod­ni, ugyan­ak­kor az erős belső mo­ti­vált­ság ön­ma­gá­ban nem je­len­ti az erény­eti­kai ember meg­va­ló­su­lá­sát, ehhez más erény­eti­kai jel­lem­zők­re is szük­ség van. Hogy me­lyek ezek, arra a könyv­ben bő­sé­ge­sen ta­lá­lunk vá­laszt. Az erény­eti­kai ember erény­eti­kai módon gon­dol­ko­zik a pro­fit­ról, vagy­is nem cél­nak, hanem esz­köz­nek te­kin­ti azt. Ugyan­ez el­mond­ha­tó a gaz­da­ság­ról, a ma­te­ri­á­lis világ hasz­nos és esz­köz vol­tá­ról egy­aránt; az erény­eti­kai ember erény­eti­kai módon te­kint mind­ezek­re.

A könyv in­ter­disz­cip­li­ná­ris vo­ná­sát erő­sí­ti a ter­mé­szet­tör­vény fi­lo­zó­fi­ai és teo­ló­gi­ai tá­la­lá­sa. A mára saj­ná­la­tos módon fe­le­dés­be me­rült ter­mé­szet­tör­vény a szer­ző hit­val­lá­sá­hoz tar­to­zik, így nem meg­le­pő, hogy a könyv is rész­le­te­sen fog­lal­ko­zik ezzel a té­ma­kör­rel. A ter­mé­szet­tör­vény abból az egy­sze­rű té­zis­ből indul ki, hogy az ember a jóra haj­lik. Képes az ér­tel­mé­vel a jót azo­no­sí­ta­ni és kö­vet­ni, és ezzel pár­hu­za­mo­san a rosszat is azo­no­sí­ta­ni és el­ke­rül­ni. Lát­szó­lag e sorok messzi­re ve­zet­nek min­ket a könyv gaz­da­sá­gi re­le­van­ci­á­já­tól. De ha fel­idéz­zük el­ménk­ben a pro­fit­ról és a pro­fit­ma­xi­ma­li­zá­lás­ról eddig ír­ta­kat, és össze­vet­jük a meg­is­mert ter­mé­szet­tör­vénnyel, akkor újabb össze­füg­gés­sel gaz­da­go­dik a kin­cses­tá­runk. A pro­fit­ma­xi­ma­li­zá­lás ugyan­is nem a gaz­da­sá­gi te­vé­keny­ség ter­mé­sze­tes ve­le­já­ró­ja, nem a gaz­dál­ko­dó sze­mély ter­mé­sze­tes re­ak­ci­ó­ja. A ter­mé­sze­tes at­ti­tűd a közjó szol­gá­la­ta és gya­ra­pí­tá­sa.

Ugyan­ezen lo­gi­ká­ra ala­poz a könyv, ami­kor az ember erény­eti­ká­ra vagy éppen bol­dog­sá­gá­ra való haj­la­má­ról dis­ku­rál. Mind­ezek az irá­nyult­sá­gok az em­ber­ben lévő le­he­tő­sé­ge­ket, vá­gya­kat, cé­lo­kat tag­lal­ják. Hogy ezek a le­he­tő­sé­gek re­a­li­zá­lód­nak-e, hogy ezek a vá­gyak el­ve­zet­nek-e a cél­hoz, az már az ember sza­bad­sá­gán múlik. Pon­to­sab­ban sza­bad­sá­gán is múlik. Ugyan­is, to­vább­fűz­ve e gon­do­la­tot, jókor és jó he­lyen je­le­nik meg a könyv­ben az a szer­ve­zet­el­mé­le­ti di­men­zió, amely a struk­tú­ra és az egyén vi­szo­nyát bon­col­gat­ja. Az egyén kö­rül­mé­nye­i­től nem vo­nat­koz­tat­ha­tunk el, más kér­dés, hogy kire, mi­lyen ha­tás­sal van az ak­tu­á­lis kör­nye­ze­te. A struk­tú­ra ugyan­is vi­tat­ha­tat­la­nul ha­tás­sal van az egyén­re, de az egyén­nek meg­ma­rad a dön­té­si sza­bad­sá­ga, nem­csak a jó és a rossz kö­zött, hanem a jó fel­is­me­ré­sé­re és kö­ve­té­sé­re.

Meg­nyu­god­ha­tunk: az eré­nyes­ség, a be­csü­le­tes­ség a gaz­da­sá­gi élet­ben sem az éh­ha­lál szi­no­ni­má­ja. El­len­ben a bol­dog­sá­gé igen. A könyv meg­ál­la­pí­tá­sai sze­rint az erény­eti­kai ember bol­dog­sá­ga na­gyobb, job­ban ér­zé­kel­he­tő, mint azoké, akik az anya­gi hasz­not he­lye­zik elő­tér­be. Nem le­pő­dünk meg ezen az ál­lí­tá­son, ha fi­gye­lem­be vesszük, hogy már Arisz­to­te­lész kü­lönb­ség­té­te­lé­nél lát­tuk, hogy az oi­ko­no­mia, vagy­is a ter­mé­sze­tes gaz­da­sá­gi te­vé­keny­ség a köz el­lá­tá­sát és végső soron bol­dog­sá­gát hi­va­tott szol­gál­ni.

És hogy miért fon­tos a bol­dog­ság e könyv vi­szony­la­tá­ban? Min­de­nek­előtt azért, mert a bol­dog­ság – nem össze­ke­ve­ren­dő a kel­le­mes­sel – a gaz­da­sá­gi te­vé­keny­ség­gel is kor­re­lál, még­pe­dig cél-esz­köz vi­szony­lat­ban, ahol a gaz­da­sá­gi te­vé­keny­ség az esz­köz, a bol­dog­ság pedig a cél szint­jén je­le­ní­tő­dik meg. Lát­tunk már ha­son­ló össze­füg­gést, ami­kor a Szent Ta­más­tól vett „jó”-k vi­szony­rend­sze­rét ele­mez­tük. Lám, újabb érv a gaz­da­ság esz­köz­jel­le­ge mel­lett. Las­san talán el­hisszük már, hogy a gaz­da­ság ebben a sze­rep­kör­ben tud a leg­hasz­no­sab­ban mű­köd­ni, mind az egyén-kö­zös­ség, mind az egyén-struk­tú­ra di­men­zi­ót vizs­gál­va.

És mi végre a bol­dog­ság? Nemde a ki­tel­je­se­dés­re irá­nyu­ló vá­gyunk fok­mé­rő­je és be­tel­je­sí­tő­je? Per­sze a ki­tel­je­se­dés nem ma­gá­tól megy végbe, szük­ség van hozzá fej­lő­dés­re; ahogy a ka­to­li­kus egy­ház tár­sa­dal­mi ta­ní­tá­sa fo­gal­maz, ez a fej­lő­dés akkor tel­jes, ha min­den em­ber­re és az egész em­ber­re irá­nyul.

Meg­ér­kez­tünk. A túl­part már nem a pis­lá­ko­ló fé­nyek laza lán­co­la­tá­nak szö­ve­vé­nye, hanem maga a vi­lá­gos­ság; fej­lő­dés, ki­tel­je­se­dés. A há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság egy­szer­re je­len­ti a fej­lő­dést és a ki­tel­je­se­dést. Fej­lőd­ni az ember tud és képes, és ál­ta­la a gaz­da­ság is. Ez a fej­lő­dés akkor pá­ro­sul ki­tel­je­se­dés­sel, ha az eré­nyek­ben való gaz­da­go­dás út­já­ra lé­pünk. Talán mon­da­nom sem kell, hogy a ke­resz­tény­ség sar­ka­la­tos eré­nye­i­nek ki­dol­go­zá­sa Aqui­nói Szent Tamás ne­vé­hez fű­ző­dik, azzal a kro­no­ló­gi­ai ész­re­vé­tel­lel, hogy ezen eré­nyek első em­lí­té­se Arisz­to­te­lész mun­kás­sá­gá­ban je­le­nik meg. A sar­ka­la­tos eré­nyek: az okos­ság, az igaz­sá­gos­ság, a bá­tor­ság és a mér­ték­le­tes­ség. Az eré­nyek leg­egy­sze­rűbb meg­kö­ze­lí­té­si módja, ha úgy te­kin­tünk rájuk, mint a he­lyes cél­ja­ink ha­té­kony esz­kö­ze­i­re. A fej­lő­dés során ezek a ha­té­kony esz­kö­zök, vagy­is az eré­nyek rög­zül­nek, min­tá­vá erő­söd­nek. Ez­ál­tal a he­lyes cél­ja­in­kat min­dig oko­san, igaz­sá­go­san, bát­ran és mér­ték­le­tes­ség­gel tud­juk meg­va­ló­sí­ta­ni.

Ha ész­re­vesszük és fi­gyel­me­sen szem­lél­jük az ember és gaz­da­ság egy­más­ra ha­tá­sá­nak köl­csö­nös ve­tü­le­te­it, akkor meg­ért­jük azt az egy­sze­rű össze­füg­gést is, hogy az em­be­ri ér­té­kek min­dig gaz­da­sá­gi ér­té­kek is. Az ember fej­lő­dé­se azon­ban nem ön­cé­lú fo­lya­mat. Az ember saját fej­lő­dé­se rész­ben saját maga transz­cen­dens útját is egyen­get­ni hi­va­tott, rész­ben pedig elő tudja se­gí­te­ni, hogy a kör­nye­ze­té­ben élő sze­mé­lyek fo­lya­ma­tos fej­lő­dé­se is biz­to­sí­tott le­gyen. A ki­tel­je­se­dés kulcs­moz­za­na­ta je­le­nik meg ebben a má­sik­ra fi­gye­lés­ben, má­sik­ra irá­nyult­ság­ban.

Az eré­nyek­ben való fej­lő­dés nem­csak az egyes ember, hanem a kö­zös­ség tel­jes­sé vá­lá­sá­hoz is el­ve­zet. Az ember sok­ol­da­lú és tel­jes fej­lő­dé­se hat­ha­tó­sab­ban tudja szol­gál­ni a közjó ügyét, ha eb­bé­li tö­rek­vé­sé­ben tár­sak­ra talál; az el­szi­ge­telt jó­aka­rat idő­vel el­fá­rad­hat, ki­ful­lad­hat, erőt­len­né vál­hat. Az össze­ka­pasz­ko­dás, az azo­nos ér­ték­ren­det kép­vi­se­lő vagy azo­nos ér­ték­rend felé igyek­vő em­be­rek kö­zös­sé­ge azon­ban olyan erő­ket moz­gó­sít­hat, mely­re az egyes ember szi­get­sze­rű mű­kö­dé­se nem képes. Ez a szo­li­dá­ris erő az együtt­mű­kö­dés­ből, a kö­zös­ség ere­jé­ből ere­dez­tet­he­tő. Sok­szor a tény­le­ges se­gít­ség he­lyett már annak tu­da­ta is plu­sz­erő­vel és mo­ti­vá­ci­ó­val bír, ha az ember tudja, hogy nincs egye­dül, ha tudja, hogy mások is az eré­nyek­ben való fej­lő­dést te­kin­tik irány­adó­nak.

Végül sze­ret­ném rá­irá­nyí­ta­ni a fi­gyel­met arra a tény­re is – mely­re e könyv is bi­zony­sá­gul szol­gál –, hogy az er­köl­csi ér­té­kek, a ke­resz­tény ér­ték­rend nyílt fel­vál­la­lá­sa mel­lett is le­he­tő­ség kí­nál­ko­zik ezen ér­té­kek és ér­ték­rend akár gaz­da­sá­gi nyel­ven tör­té­nő meg­je­le­ní­té­sé­re is. Igen, az er­köl­csi ér­té­kek­ről való dis­ku­rá­lás épp­úgy fi­lo­zó­fi­ai, teo­ló­gi­ai, mint gaz­da­sá­gi kér­dés is.

A meg­ér­ke­zés öröme ne té­vesszen meg min­ket. A könyv nem könnyű nyár­es­ti ol­vas­mány, nem a „szí­nes hírek” rovat lan­gyos fu­val­la­ta, hanem a szer­ző ko­ráb­bi mun­kás­sá­gá­nak, ku­ta­tá­sa­i­nak, pub­li­ká­ci­ó­i­nak és a „Ke­resz­tény tár­sa­dal­mi elvek a gaz­da­ság­ban” (KETEG) poszt­gra­du­á­lis sza­kon foly­ta­tott aktív ta­ná­ri és men­to­ri te­vé­keny­sé­gé­nek szin­té­zi­se, mely nem­csak az ész­nek, az ér­te­lem­nek, hanem a lé­lek­nek, a lé­lek­hez is szól. Ne saj­nál­juk se ma­gun­kat, se az időt, se a fá­rad­sá­got. A könyv egy­ér­tel­mű és ha­tá­ro­zott vá­lasz a ké­tel­ke­dé­se­ink­re, bi­zony­ta­lan­sá­ga­ink­ra, kis­hi­tű­sé­günk­re. A szer­ző, Laura nővér élet­út­ja is bi­zo­nyít­ja, az ember képes a jóért ra­di­ká­lis vál­toz­ta­tá­sok­ra. Ve­gyük hát mi is a bá­tor­sá­got, és vág­junk bele: elő­ször az ol­va­sás­ba, aztán a vál­toz­ta­tás­ba. Ko­moly dön­té­sek vár­nak még ránk.

(Ba­ritz Sa­rol­ta Laura OP: Há­rom­di­men­zi­ós gaz­da­ság. Lehet gaz­dál­kod­ni erény­eti­kai pa­ra­dig­má­ban. Ka­i­rosz Könyv­ki­adó, Bu­da­pest, 2016, 314 oldal.)